løb - ondt i skinne ben, opvarming?


menthos
 Share

Recommended Posts

Hej alle

jeg er begyndt at følge et løbe program for at træne mig op til et halv marathon

jeg synes ikke selv jeg er i dårlig form og det er da heller ikke formen der sætter grænsen for hvor langt jeg kan løbe, men derimod mine skinneben

bare jeg løber en kort tur på 2km er mine skinneben meget ømme mens jeg løber, men så snart jeg har gået noget tid/hvilet mig lidt tid, så er de ikke ømme mere..

det er kun når jeg løber de bliver ømme. jeg laver ikke noget specielt opvarmning ud over at gå nogle minutter inden jeg løber.

her i går opdagede jeg så at hvis jeg er godt varm ( var til 1½times sport) inden jeg løb, mærker jeg intet til skinnebenene, og derfor tænker jeg lidt at en ordentlig opvarmning måske kunne afhjælpe mit problem?

er der nogle herinde som har et godt opvarmningsprogram /routine inden de løber, evt nogen som der selv har haft problemer med skinnebenene?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det har højst sandsynligt ikke noget med opvarmning at gøre. Medmindre du starter ud i et ret højt tempo i forhold til dit "distancetempo" burde anden opvarmning end roligt løbetempo ikke være nødvendigt.

Grunden til du ikke mærker smerter efter anden sport, er muligvis fordi dine muskler allerede er varmet godt op, og du mærker ikke smerte/irritation før du bliver kold igen. Dine skinneben burde umiddelbart blive ømme efterhånden som du bliver kold igen, men det er dog ikke sikkert, da det kommer an på hvor stor en skade du laver under dit løb.

Det lyder som et forstadie til skinnebensbetændelse, og det er noget du bør tage alvorligt, da det ellers kan bliver meget værre og kræve en længere pause fra al aktivitet. Hvis du ikke har fået foretaget en løbestilsanalyse i en sportsforretning (skal være på et løbebånd), så bør du få det gjort hurtigts muligt og derefter købe de rigtige sko. Hvis problemet fortsætter så smut en tur til lægen.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

jeg mærker intet når jeg bliver kold igen og mærker intet efter jeg har løbet

Det er gode tegn. Så skal du nok bare sørge for en god opvarmning.

Læg mærke til om skinnebenet langsomt bliver mere og mere irriteret, så skal du sætte ind med behandling.

Løb gerne med fodboldstrømper eller lignende så dine skinneben er varme hele tiden

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er det gode tegn, at du ikke mærker smerte efterfølgende. Det er muligt din skinnebensmuskulatur simpelthen bare ikke er stærk nok endnu, til at klare den belastning de bliver udsat for. Selv om du har dyrket andet sport i længere tid, er belastningen ikke den samme som konstant løb.

Det er fint nok at løbe med fodboldstrømper, varmecreme eller lign., men vær obs på at det ikke fjerner problemet, men kun den umiddelbare ømhed/smerte. Det er farligt at tro problemet er væk, fordi du ikke mærker den sædvanlige ømhed, og derfor løber meget længere og hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

@venaN

Hvis man ikke mærker smerte/ømhed, så har man vel ikke noget problem?

Jo, det kan man sådan set godt have, hvis man bruger varmecreme eller lign.

En irritationstilstand som skinnebensbetændelse mærkes ikke så kraftigt når musklen er varm, og ved at varme benet op med creme, sokker osv. kan man i værste fald camouflere skaden. Varmecreme kan faktisk være ekstra slem, da det højst sandsynligt kun varmer huden, og musklerne er derfor stadig "kolde".

Så længe man ikke mærker noget efterfølgende er der selvfølgelig ikke noget problem.

Problemet opstår jo kun hvis man ikke mærker den sædvanlige ømhed grundet en form for varmebehandling, og derfor tror man bare kan give den maksimal gas til træning.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det kan man sådan set godt have, hvis man bruger varmecreme eller lign.

En irritationstilstand som skinnebensbetændelse mærkes ikke så kraftigt når musklen er varm, og ved at varme benet op med creme, sokker osv. kan man i værste fald camouflere skaden. Varmecreme kan faktisk være ekstra slem, da det højst sandsynligt kun varmer huden, og musklerne er derfor stadig "kolde".

Så længe man ikke mærker noget efterfølgende er der selvfølgelig ikke noget problem.

Problemet opstår jo kun hvis man ikke mærker den sædvanlige ømhed grundet en form for varmebehandling, og derfor tror man bare kan give den maksimal gas til træning.

Jeg tror vi er enige.

Det er vigtigt at der hverken er smerter før, under og efter løbet.

Vil lige nævne til trådstarter at voltaren gel har virket som et mirakelmiddel for mig på skinnebensbetændelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share