Body Pump og vægttræning


henrikf
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har hidtil kombineret 3 gange vægttræning om ugen med 2 gange spinning. Da jeg imidlertid har lyst til at prøve noget nyt, i stedet for spinning, har jeg prøvet at deltage i en Body Pump time. For dem der ikke ved det, er Body Pump hold vægttræning til musik, byggende på de klassiske øvelser, med lav vægt og højt rep antal.

Mit spørgsmål er, om det er hensigtsmæssigt at dyrke Body Pump ved siden af den normale vægttræning ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har hidtil kombineret 3 gange vægttræning om ugen med 2 gange spinning. Da jeg imidlertid har lyst til at prøve noget nyt, i stedet for spinning, har jeg prøvet at deltage i en Body Pump time. For dem der ikke ved det, er Body Pump hold vægttræning til musik, byggende på de klassiske øvelser, med lav vægt og højt rep antal.

Mit spørgsmål er, om det er hensigtsmæssigt at dyrke Body Pump ved siden af den normale vægttræning ?

<{POST_SNAPBACK}>

jeg kombinerer spinning med bodypump, hhv. 4x / 3x. traditionel styrketræning har jeg ikke tålmodighed til - jeg synes det er gabende kedsommeligt. derfor har jeg valgt bodypump som giver mig en smule styrke men ikke mindst udholdenhed. det er en perfekt kombi for mig og det holder min træningsmotivation på et højt niveau.

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

så min vurdering vil være at hvis du er stærk motiveret på den traditionelle styrketræning så fokusér din energi på det. og så ville jeg da hellere konditionstræne, f.eks. gennem din spinning som supplement til din styrketræning.

meeeen, det afhænger jo af hvad dine træningsmål er.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke dyrke Body Pump og alm. styrketræning sammen. Som TimeSet er inde på, er det to vidt forskellige træningssprincipper. Jeg har selv pumpet en del og synes at det er fin træning men det kan ikke sammenlignes med traditionel styrketræning.

Men du er selv inde på det vigtigste element: interessen og morskaben ved træningen. Hvis du synes det er sjovt at kombinere, så gør det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også været på et par bodypump timer. Du kan være sikker på at de intet gør for din styrke, men udholdenheden hjælper det på.

Så det afhænger af hvad du vil. Hvis du er motiveret for almindelig styrketræning er det langt det bedste, evt suppleret med spinning. Hvis du bare vil bevæge dig lidt og er ligeglad med styrkefremgang kan du godt pumpe.

Personligt bruger jeg bare timerne til lidt afveksling, de kommer på ingen måde til at erstatte rigtig træning, det er mere lidt "klassens time" :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Man bliver IKKE mere markeret af pump!!!!!

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også været på et par bodypump timer. Du kan være sikker på at de intet gør for din styrke, men udholdenheden hjælper det på.

Så det afhænger af hvad du vil. Hvis du er motiveret for almindelig styrketræning er det langt det bedste, evt suppleret med spinning. Hvis du bare vil bevæge dig lidt og er ligeglad med styrkefremgang kan du godt pumpe.

Personligt bruger jeg bare timerne til lidt afveksling, de kommer på ingen måde til at erstatte rigtig træning, det er mere lidt "klassens time"  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det primære er den regulære styrketræning. Body Pump var egentlig bare for at få lidt afveksling fra spinning (Og så er der betydeligt flere damer til pump end til spinning :-) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også været på et par bodypump timer. Du kan være sikker på at de intet gør for din styrke, men udholdenheden hjælper det på.

Så det afhænger af hvad du vil. Hvis du er motiveret for almindelig styrketræning er det langt det bedste, evt suppleret med spinning. Hvis du bare vil bevæge dig lidt og er ligeglad med styrkefremgang kan du godt pumpe.

Personligt bruger jeg bare timerne til lidt afveksling, de kommer på ingen måde til at erstatte rigtig træning, det er mere lidt "klassens time"  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det primære er den regulære styrketræning. Body Pump var egentlig bare for at få lidt afveksling fra spinning (Og så er der betydeligt flere damer til pump end til spinning :-) )

<{POST_SNAPBACK}>

ikke hvor jeg træner...!! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Man bliver IKKE mere markeret af pump!!!!!

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

så starter den lange kedelige akademiske pseudo-diskussion igen :blink:

jeg er blevet mere markeret af bodypump. alternativet for mig var ikke at dyrke nogen form for "styrketræning" så i den sammenhæng har det virket for mig primært på udholdenhed (som tidligere sagt), MEN jeg er bestemt blevet mere markeret af pump. hvis jeg havde dyrket traditionel styrketræning var jeg uden tvivl blevet langt mere markeret - ingen tvivl om det.

Link to comment
Share on other sites

PÅMP'en vil måske endda gavne den almindelige styrketræning.

Chad Waterbury skriver i en artikel på t-nation link

Now it’s time to delve into the second mechanism: decreased rate of protein degradation. Depending on your reference source, strength-endurance resistance training parameters are usually defined as a rep range between 20-100 reps per set. (Obviously, this is a huge range but I’m attempting to keep things as simple as possible.)

Throughout these sets, slow fibers (slow oxidative motor units) and Type IIA fibers (FFR motor units) are primarily taxed. Slow fibers might seem like the red-headed stepchild of muscle growth, but they also have some hypertrophy potential, albeit minimal. So why train them at all? Because, their recruitment causes a decrease in the rate at which they’re broken down. If you keep these fibers from degradation, you’ll maintain larger levels of muscle mass.

According to the laws of motor unit recruitment, it’s impossible to not recruit the slow fibers when training at any load, whether the load is high or low. Even so, there are some real benefits to targeting endurance-type fibers that are taxed with low-load, high rep training. But, this advice shouldn't be taken to the extreme.

Of all the systems in the body, the muscular system has the most plasticity. In other words, it has the greatest adaptive ability of any physiological mechanism. Why? Because your muscles allow you to run away from predators (i.e. ex-girlfriends) and seek food. These are two of the most important mechanisms for survival. Therefore, our muscular system has become very adaptable over the millenniums.

The point of this is to explain that extreme endurance training can also wreak havoc on your muscle gains. If you start training like Lance Armstrong, the neuro-muscular system will adapt to allow greater endurance capabilities and you’ll lose your precious Type IIB fibers. If you question the validity of this statement, I can assure you that it’s been confirmed in a 1975 study by Andersen and Henriksson.

Therefore, a middle ground must be met. You must train the slow muscles infrequently with relatively low volumes compared to marathon running and Tour de France training. Through much trial-and-error, I’ve found an effective middle ground with my 100 Reps to Bigger Muscles and Total Body Training programs

.

:blush:

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Man bliver IKKE mere markeret af pump!!!!!

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

så starter den lange kedelige akademiske pseudo-diskussion igen :blink:

jeg er blevet mere markeret af bodypump. alternativet for mig var ikke at dyrke nogen form for "styrketræning" så i den sammenhæng har det virket for mig primært på udholdenhed (som tidligere sagt), MEN jeg er bestemt blevet mere markeret af pump. hvis jeg havde dyrket traditionel styrketræning var jeg uden tvivl blevet langt mere markeret - ingen tvivl om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kunne ikke hænge sammen med et kalorieunderskud pga. alt det spinning? :wink:

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Man bliver IKKE mere markeret af pump!!!!!

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

så starter den lange kedelige akademiske pseudo-diskussion igen :blink:

jeg er blevet mere markeret af bodypump. alternativet for mig var ikke at dyrke nogen form for "styrketræning" så i den sammenhæng har det virket for mig primært på udholdenhed (som tidligere sagt), MEN jeg er bestemt blevet mere markeret af pump. hvis jeg havde dyrket traditionel styrketræning var jeg uden tvivl blevet langt mere markeret - ingen tvivl om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Den eneste der ikke holder det på et akademisk niveau er vist dig... :blahblah::violin::4slap:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Man bliver IKKE mere markeret af pump!!!!!

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

<{POST_SNAPBACK}>

så starter den lange kedelige akademiske pseudo-diskussion igen :blink:

jeg er blevet mere markeret af bodypump. alternativet for mig var ikke at dyrke nogen form for "styrketræning" så i den sammenhæng har det virket for mig primært på udholdenhed (som tidligere sagt), MEN jeg er bestemt blevet mere markeret af pump. hvis jeg havde dyrket traditionel styrketræning var jeg uden tvivl blevet langt mere markeret - ingen tvivl om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilket i stedet viser at dine muskler er vokset en smule af pump, eller at din fedtprocent er blevet lavere....

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Nice!! Mere markerede muskler!!!

Kunne det markerede look måske hænge sammen med at pump har trænet dine muskler lange og slanke, istedet for store og bøffel-agtige (som de jo som bekendt bliver ved tung styrke)?? :smile::4smartass:

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Nice!! Mere markerede muskler!!!

Kunne det markerede look måske hænge sammen med at pump har trænet dine muskler lange og slanke, istedet for store og bøffel-agtige (som de jo som bekendt bliver ved tung styrke)?? :smile::4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

:rofl2:

Link to comment
Share on other sites

man bliver ikke stor og stærk af bodypump. de mange gentagelser med en relativ lav vægtbelastning gør at du træner syre/udholdenhed. du bliver derfor allerhøjst mere markeret af bodypump.

<{POST_SNAPBACK}>

Nice!! Mere markerede muskler!!!

Kunne det markerede look måske hænge sammen med at pump har trænet dine muskler lange og slanke, istedet for store og bøffel-agtige (som de jo som bekendt bliver ved tung styrke)?? :smile::4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

du mener du vil gerne ende sån' her.. ? :tongue:

458.jpg

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share