Vægttab hos elite-motionister


LaMotta
 Share

Recommended Posts

men... hvad med den gamle tese om at sætte forbrænding igang før du påbegynder indtagelsen. dvs. køre et strængere program i morgentimerne (og sætte timerne af til det) - dvs. du tager dagligt i over min. 2 uger en løbetur på 20-30min eller en stram rulletur på cyklen/spinning for at sætte forbrændingen i vejret inden du carb loader eller spiser;) så er systemet igang og her kan hurtigt hentes et par kg?

Det virker ihvertfald på mig - som er eliteudøver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meget interessant diskussion. Jeg blander mig lige, selvom jeg ikke er elite-motionist.

Et spørgsmål til de motionister, som prøver at tabe sig (Lamotta, Kermit). Hvordan er jeres fedtprocent nu i forhold til da i startede med at træne? Har den ligget stabilt over mange år? Mit klare indtryk er, at folk som altid har været lidt "chubby" har ekstremt svært ved at smide de overflødige kg. Hvorimod folk som det meste af deres liv har været tynde, men har bulket fedt i årene med træning, har meget nemt ved at smide de overflødige kg igen.

Dette er kun gisninger baseret på mine egne observationer:

Kunne man forestille sig, at ens krop efter mange år med den samme fedtprocent "vænner" sig til, at have denne mængde fedt lagret (Vi taler her om en fedtprocent som ikke er specielt høj).

At denne mængde kropsfedt simpelthen bliver en naturlig tilstand for kroppen og afspejler en slags idealtilstand som kroppen vil stræbe efter at bibeholde? Det er vel ikke utænkeligt at der findes en slags fat-memory nu når muscle-memory er et reelt fænomen.

Ud over dette er jeg helt enig i mange af de andre fine betragtninger. Blandt andet, at det må være en nødvendighed at carbcykle, for ikke at nedsætte metabolismen via nedsat produktion af T3.

Et andet nærliggende spørgsmål er, hvor stor en del af jeres kost som består af carbs? Mit indtryk er, at de fleste sportsfolk intager en stor mængde carbs for at kunne præstere optimalt og især hælder en stor mængde carbs ned fra morgenstunden.

Et meget interessant forsøg (dog på mus) synes at vise en sammenhæng mellem indholdet af fedt i morgenmaden og evnen til at forbrænde fedt i løbet af dagen.

"The first meal you have appears to program your metabolism for the rest of the day," said study senior author Martin Young, Ph.D., associate professor of medicine in the UAB Division of Cardiovascular Disease. "This study suggests that if you ate a carbohydrate-rich breakfast it would promote carbohydrate utilization throughout the rest of the day, whereas, if you have a fat-rich breakfast, you have metabolic plasticity to transfer your energy utilization between carbohydrate and fat."

Artiklen kan læses her:

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7540732/A-high-fat-breakfast-of-bacon-and-eggs-may-be-the-healthiest-start-to-the-day-report-shows.html

Tjek i øvrigt denne undersøgelse.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15616799

Dem på high fat diet tabte sig mest, fik den højeste bedring i insulinsrespons og reducerede mængden af triglycider i blodet mest.

Barry Groves artikel "Do calories really count?" er også MEGET interessant selvom det er et meget kontroversielt område han bevæger sig ind på - http://www.second-opinions.co.uk/do-calories-really-count.html

Der er selvfølgelig en million faktorer som spiller ind på vægttab og helt sikkert også nogle mekanismer som slet ikke er afdækket endnu. Hvorom alt er, har jeg ihvertfald haft langt nemmere ved at kontrollere min vægt og komme langt ned i BF på high-fat diæt.

Får i i øvrigt den nødvendige mængde søvn ~8 timer? Dette har også indflydelse på ens vægttab og appetitregulering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid været en smule chubby, men har de senere år fået høvlet godt med fedt af i forbindelse med min cykling. Så ja :smile:

Jeg har i sidste uge ændret min morgenmad fra havregryn til æg, således at jeg får et større indtag af protein. Generelt har jeg ligget på et højt indtag af kulhydrater netop for at performe, men i vinterhalvåret burde jeg sagtens kunne skære ned på kulhydraterne og stadig få kvalitet i træningen. Det jeg så gør anderledes nu er som sagt en mere proteinholdig morgenmad, og så indtage godt med kulhydrater efter cykeltræning. Vil skyde på at min fordeling ligger på ca. 50% kulhydrater og så 25% protein og 25% fedt på de dage hvor jeg cykeltræner, og de dage hvor jeg ikke gør vil det være færre kulhydrater.

Jeg sover næsten aldrig under 8 timer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Okay :smile:

Jævnfør de artikler jeg linkede til i mit tidligere indlæg (samt en masse andre) tror jeg umiddelbart, at det ville være en rigtig god ting for at dig at skifte en del af dine carbs ud med fedt. Især et meget fedtholdigt morgenmåltid lader til, at have en positiv effekt på vægttab. Når du så skal performe, kan du cykle dine carbs så du får dem umiddelbart før og efter træning. Hvis du virkelig skal performe en dag, kan du carbloade dagen før og op til løbet samme dag.

Edited by Excess
Link to comment
Share on other sites

Ret spændende i forhold til fat-memory:

http://www.doctoroz.com/videos/doctors-bust-medical-myths-and-lies?page=17

But earlier this year, this myth was debunked – sort of. It turns out that after thigh liposuction, there is indeed less fat on the thighs. But by the end of a year, while the thighs remain lean, fat increases on the belly.

After liposuction, your body remembers its genetic destiny and those pounds find their way back.

Link to comment
Share on other sites

high eller low carbs..

De fleste eliter udøver vil have godt af 2 høj intensive pas per uge for at maximere deres Vo2max. Herudover skal der supleres med en større volume ved varieret tempo.

Hvis man kører lav carbs i løbet af ugen vil man i en periode skyde sig selv i foden i forhold til at optimere ens Vo2max.

Man kan tabe sig på high eller low carb diæter... Så prioritering handler mere om:

lav intensivt fokus

høj intensivt fokus

Skal man lege med dette skal træningen periodiseres.. f.eks. fra høj til lav volume. Kører man uden periodisering ville jeg klart prioritere den høj intensiv træning da det er her de flest rykker på resultaterne.

Link to comment
Share on other sites

Er lige blevet gjort opmærksom på denne tråd - og den er super interessant.

Jeg kunne godt lige tænke mig at diskuttere lidt mere af artiklen som der bliver henvist til. I den undersøger de også performance og finder at der ikke er nogen forskel i dette mellem grupperne (Jump height,1RM, Muscle enducance, Jump peak force osv) . Dvs. at kontrol gruppen som taber mere LBM ikke mister "funktionelt" væv - det virker mærkeligt på mig. De må formodes at tabe muskelvæv i kontrolgruppen men yder det samme!!! i tillæg angav HP gruppen at de var mere trætte end kontrolgruppen.

Så samlet set havde kontrolgruppen i forsøget et større vægttab, (måske muskel) uden fald i præstation og samtid uden at blive så trætte som personerne der indtog HP!!. Umiddelbart ville jeg da vælge ikke at spise protein næste gang jeg skal tabe i vægt samtidig med at jeg træner - for jeg får større effekt (taber noget ikke-funktionelt muskelmasse) uden at blive ekstra træt :4thumbup:

Sådan kan data i artiklen ihvertfald læses - hvad tænker I om det??

læs mere på www.henninglangberg.dk

Hvis man udelukkende går efter at blive lettere indenfor en kort periode, ja så vil det være klogest! Men er man bodybuilder, så er det jo ikke :-) Desuden tror jeg, at man har bedst af at have den muskelmasse ved vægttab (fedt) på længere sigt, da det mig bekendt er musklerne, der forbrænder energien?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nu bringer jeg lige en gammel tråd op igen, men det er satme også en god tråd. Det er nogenlunde samme tid på året, og derfor er det også nu udholdenhedsatleter har mest fokus på vægttab, mig selv inklusiv. Det startede egentlig fint nok, men stagnerede så efter 1 kg var tabt. Ikke det vilde vægttab, men når man i forvejen ikke vejer decideret for meget, så hænger kg ikke så super løst. Jeg har de sidste par uger kørt med et indtag på 1950 kcal hvilket burde være ca. 500 kcal under mit ligevægtsindtag - motion er så kommet oveni. Nu påtænker jeg at køre et par dage med et højere indtag, 500 kcal over ligevægtsindtaget, for derefter at køre kalorieunderskud igen. Er der nogen tommelfingerregel om hvor længe man skal køre over og hvor længe under, eller er det hele lidt på gefühl?

RuneB nævner noget ala carbcycling - kan det uddybes eller kan relevante links nævnes? Det jeg har fundet handler mest om bodybuildere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share