Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Tak for udredningen. Det giver mening – selv for en lægmand som undertegnede :4disguise:

Min interesse skyldes, at jeg egentlig godt lige ville smide et kilo eller to, og at jeg også gerne ville have fedtprocenten en bønne nedad. På den anden side har jeg svært ved at at tælle kalorier og undgå søde sager og kager, som jeg – desværre – har en vis forkærlighed for …

MIn vægt har i snart et halvt år ligget fuldstændig fast på 77 kg til mine 186 cm. Og vægten i den lokale FitnessWorld siger en fedtprocent på 15-16 stykker. Da jeg nu udelukkende løber, ville jeg egentlig godt ned lige under 75 kg og have fedtprocenten lidt ned. Men samtidig må jeg konstatere, at min krop åbenbart trives ved den nuværende vægt, for det er efterhånden flere år siden, jeg har været rigtig syg af noget som helst.

Så jeg vil nok nøjes med at skære ned på de søde sager :smile:

Din tilgang virker ellers gennemtænkt og langsigtet. Men der ligger så også nogle års erfaring med styrketræning og kost bag. Det er jo egentlig et voldsomt sporskifte du er i gang med, men oven på disciplineringen med styrketræningen kan man så godt forstå trangen til lidt mere "fri leg". :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning skulle ha været noget med MTB og løb på landevej, men min ankel er lidt rusten efter forleden, så jeg besluttede mig for at omlægge en del af træningen. Min ynglingsstigning og eneste stigning i området er Blåbjerg i Blåbjergplantage. Asfaltvejen op til toppen går hen over toppen og ned på den anden side. Fra begge sider af Blåbjerg er der ca, 850 meter op til toppen.

Min ide var at varme op hjemmefra og ud til Blåbjerg, hvilket er ca 12 km, kører over blåbjerg 10 gange og slutte af med at køre tempokørsel ved syregrænsen som afslutning.

Turen ud til Blåbjerg var stille og rolig opvarmning. Af nysgerrighed havde jeg taget pulsur med idag. På vej ud har jeg trillet afsted med en puls på ca. 120 og lidt under.

10xBlåbjerg er sin sag med min krop, jeg synes nemt jeg syrer til i benene, ved puls 160 ca, men turene op over knolden var sjove og intense, så fint nok, at jeg er snegleagtig, når jeg cykler. På det minut ca. som det tager at køre nedad, når min puls at falde til omkring 112 slag pr minut.

Efter Blåbjerg tog jeg hul på 20 km landevej, hvor jeg skulle ha skudt den sidste energi ud af kroppen, hvilket også lykkedes ok. På de 20 km lå min puls omkring 150, hvilket er en del højere end når jeg løber langture.

Dagens træning var god. Jeg havde held til ikke at ærger mig over, at min ankel idag var rusten, så det er jo alle tiders. Det bliver mere og mere klart for mig, at MTB i tiden frem over vil bliver et godt alternativ til især de korte løbeture, således jeg kan spare lidt på biomekanikken, når det viser sig påkrævet.

Angående ernæring, så spiste jeg sidste gang 12 timer inden træning, og der spise jeg 2 bagekartofler og lidt fiskeolie, således følte jeg mig ret sukkerkold, da jeg begyndte træningen idag. Efter hånden begynder jeg at være tryg og gode venner med den følelse, at kroppen er uden overskud. Så jeg træner meget efter ikke at føle kroppen, når jeg træner, men koncentrere mig om bevægelserne, så går det hele ret nemt. Alt dette bliver jeg nok lidt klogere på i oktober, hvor jeg jo har det første lille løb og dermed også den første mulighed for at lave erfaring ud i, hvor gode mine træningsstrategier er.

I det kommende døgn er der en masse stabilitetstræning til anklerne.

Link to comment
Share on other sites

Tak for udredningen. Det giver mening – selv for en lægmand som undertegnede :4disguise:

Min interesse skyldes, at jeg egentlig godt lige ville smide et kilo eller to, og at jeg også gerne ville have fedtprocenten en bønne nedad. På den anden side har jeg svært ved at at tælle kalorier og undgå søde sager og kager, som jeg – desværre – har en vis forkærlighed for …

MIn vægt har i snart et halvt år ligget fuldstændig fast på 77 kg til mine 186 cm. Og vægten i den lokale FitnessWorld siger en fedtprocent på 15-16 stykker. Da jeg nu udelukkende løber, ville jeg egentlig godt ned lige under 75 kg og have fedtprocenten lidt ned. Men samtidig må jeg konstatere, at min krop åbenbart trives ved den nuværende vægt, for det er efterhånden flere år siden, jeg har været rigtig syg af noget som helst.

Så jeg vil nok nøjes med at skære ned på de søde sager :smile:

Din tilgang virker ellers gennemtænkt og langsigtet. Men der ligger så også nogle års erfaring med styrketræning og kost bag. Det er jo egentlig et voldsomt sporskifte du er i gang med, men oven på disciplineringen med styrketræningen kan man så godt forstå trangen til lidt mere "fri leg". :laugh:

Henrik jeg tror, at al vægttab skal ses og gøres i det lange perspektiv. Og så skal man jo altid huske på, at blive bevidst om, hvor meget det evt. betyder for en at præstere noget bestemt. Jeg tænder i den grad på at prøve at nå noget som er svært at blive god til noget - derfor vælger jeg også marathon fra, da det er en distance, hvor man efter mine begreber skal løbe hurtigt, og det tror jeg ikke lige at jeg kommer til. Da jeg i oktober sidste år begyndte at løbe, så kunne jeg lige med nød og næppe holde hjem med 30 min på 5 km. Nu kan jeg løbe 30 km uden at blive presset og til næste år vil jeg måske også begynde at kunne arbejde med lidt hurtighed sidst på året.

Jeg kan jo se, at du løber nogle endog helt fantastiske tider i træning, så grundliggende er der jo ikke noget som peger i retning af, at du har brug for at smide vægt. Iøvrigt gør jeg ofte det, at jeg har 5 kg med i rygsækken bare for at forbrænde lidt ekstra på løbeturene - dagens cykeltræning var med 10 kg rygsæk iøvrigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle hårde døgn det næste par uger, hvor jeg er ude og lave en del arbejde et sted, hvor jeg har en del døgnvagter. Jeg cykler frem og tilbage, det bliver i den her uge til 40 km pr dag, da jeg møder fra 13 til 22. Så jeg har været lidt i vildrede medd, hvordan jeg kan bruge de to uger her optimalt. Jeg har besluttet, at efter som jeg bliver en del træt af de mange timer med arbejde samt cykling, så vil jeg bruge mine løbeture til at lave strategier for, hvordan jeg håndterer at kroppen går lidt kold.

De sidste 2 døgn har jeg spist minimalt, hvilket vil sige under 1000 kalorier. Jeg har cyklet omkring 70 km og været på hesteryg i 2 timer, så min krop var til eftermiddagstræningen ret kvæstet. Dagens træning var "kriseløb" hvilket vil sige, at jeg tager på landevejen og løber indtil jeg har fået balance i kroppen og den fungerer igen.

Idag havde jeg således 240 gram powergel og 1,5 liter vand i rygsækken. Legen går så ud på at bevæge mig med mere end 10 km/t og samtidig få kroppen til at virke igen. I kriseløb bruger jeg ofte at gå 100 meter og løbe 900 meter, det giver lige så meget ro, at jeg slipper af med iltgælden, og jeg kan spise og drikke under gang, hvilket for mig er bedst, hvis det jeg indtager også skal blive i min mave og gøre gavn.

Men idag brugte jeg 9 km på at få kroppen til at føles ok og til at få et tempo på 11 km/t i benene.

Nu er det ikke sådan, at jeg tror, at jeg helt kan undgå at gå ned under et løb, men trods alt er det godt at ha prøvet de strategier, man vil bruge i en krise, fordi hjælper de ikke på en augustdag i Vestjylland, så dur de sikkert heller ikke på en varm septemberdag under løb i græsk hede og bjerge.

Dagens træning:

MTB 40 km på lige omkring 1 time og 30 min.

Løb - walk and run - 9 km på ca 50 min.

Og nu vil jeg ha noget at spise!

Link to comment
Share on other sites

Her i projektet er der pt. lidt mere end vestjysk modvind. Jeg har været temmelig syg af influenza eller noget influenzalignende sygdom. Men nu føles det som om, at jeg er ved at være ovenpå igen, dog er benene langsome og pulsen hurtig, men det er jo prisen for at ligge i sengen - til gengæld er mine ben dejligt fri for smerter :bigsmile:

Med 8 uger tilbage inden mit 56 km løb, så er det jo ganske ubelejligt med en sygdomsperiode, men jeg må sige, at det her med at løbe langt, det handler i høj grad om at kunne verificere træningen så den er optimal ud fra de betingelser der nu en gang er. Og jeg skal nok nå at komme i form til 9. okt blot bliver det ikke den form jeg havde tænkt mig, da jeg i maj planlagde at løbe Mariagerfjord Rundt.

Dagens løb blev til en lille igangsætter på 5 km. Jeg havde ikke måleinstrumenterne med på turen, men jeg kunne godt mærke, at jeg ikke lige løb så ubesværet, men men det kommer nok. Nu bruger jeg den her uge til at komme lidt igang og så må jeg køre nogle km i benene de sidste uger her inden det store løb ggg

Dagens Træning:

Distance: 5km. :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Særeste sygdom jeg render rundt - feberen bliver ved med at vende tilbage og senest i nat. Hele dagen har jeg været øm i led og muskler og lidt i maven - det er jo lidt kritisk, at jeg har været slået ned af skader og sygdom og ikke fået trænet tilnærmelsesvis så meget, som jeg havde planlagt.

Men dagen idag har været ret ok, jeg har varmet op 4 km og der efter løbet 6,5 km i ok tempo. Begyndelsen af min tempotur gik med at finde ind i mine bevægelser, og det var en lidt hård proces. Turens sidste 3 km gik rigtigt fint og jeg fik en fornemmelse af at være tilbage i mine bevægelser til løb.

Nu må jeg se at få km i benene igen inden det om 7 uger går løs eller løber løbsk til Mariagerfjord Rundt. Resten af denne uge vil jeg bruge til at vende tilbage til træningen, og her efter er det langture som står øverst på menuen.

Søndag har jeg planer om at løbe 10 km opad ude på mit lokale bjerg.

Dagens træning så således ud:

Distance: 10,5 km jeg havde ingen målinger på tid men min puls opførte sig mindre planmæssigt på de første 5 km, men i sidste ende fik jeg styr på pulsen igen. :4disguise::4disguise::4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Træningen går stille og roligt, jeg bruger en del tankevirksomhed på, hvordan jeg kommer udenom at bruge for megen tid på at ærgre mig over skade og sygdom på et teoretisk betragtet vigtigt tidspunkt i mine forberedelser til løb. Jeg har valgt ikke at analysere og i det hele taget kigge på mine træningsdata før end jeg har løbet løb 9. okt. Lige nu skal jeg ha genvundet sejheden og den mentale styrke, som det for mig er, at vide, at jeg altid nemt kan løbe 30 km, blot ikke lige nu :unhappy: , men det skal nok komme igen.

Dagens træning er gået godt selv om jeg synes, at min puls i tiden viser sig ret følsom i hvert tilfælde kommer jeg mistænkelig hurtig op omkring 80% af max.

Dagens positiver var:

- Meget hurtige ben.

- Friske fødder uden ømhed fra overbelastning.

- Jeg fandt ret hurtigt ind i det som er min rytme - blot ikke hjerterytme ggg

- Jeg bliver stadig glad og mentalt frisk af at løbe :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Tanker om fremtiden:

- Lange løb så ofte som muligt.

- Træning 3 dage og 1 dag pause frem til 2 uger før løb.

:4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning blev lidt kvalitetstræning. Mine ben er rigtigt fine efter træningen igår, dog synes jeg ikke det er løbelangtdag idag, så derfor blev det til op- og nedvarmning samt 5 intervaller a`1 km. Vejret har været rigtig fint her til aften selv, dog med lidt blæst fra et ubestemmeligt verdenshjørne. Det er dejligt at løbe uden smerter i benene, det har jeg ikke prøvet siden januar, så det sætter jeg virkelig pris på.

Efter løb har jeg lavet lidt styrketræning, det forsøger jeg at gøre et par gange i ugen og her forstås træning af benenes styremuskler. Så det er faktisk luksus-hyggelig træning at stå i værkstedet og lave styrketræning med varm kaffe og musik samt mine noget syrede billeder.

Dagens træning:

2 km opvarmning.

5 intervaller 90% max a`1 km

1 km nedvarmning

En god træning med positive tanker om den forestående opgave. :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Super spændende log :4thumbup:

Som den hundeelsker jeg er, er det også typisk mig at fokusere på dine hunde. Hvilken slags er de helt præcist? (Altså er det langhårede/ruhårede gravhunde, Jack Russell, eller?)

Hej Stine og tak for interessen. Mine hunde er gravhunde korthår standard samt en tysk jagtterrier.Der er et lille minus ved det med at løbe med jagthunde, nemlig den, at de meget nemt tænder og går i jagtdrift, når vi møder et sted, hvor ræven har været. En enkelt gang er det blevet til 7 timers ventetid, fordi en af hundene gik i en rævegrav. :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det sker jo, at jeg er på arbejde udenfor værkstedet, og det har jeg jo været idag, således gik det til, at jeg var ude og løbe med en som jeg ikke kender, men en kvinde som har brug for motion for kunne have en nogen lunde rolig dag i et ikke alt for let liv.

Vi løb langsom løb 400 meter og 100 meter gang, denne rytme kunne vi få 6 km til at gå med og på en rigtig rart og hyggelig måde, så en aktiv hviledag er det blevet til.

Jeg synes, at det er fedt at kunne åbne motionsverdnen for mennesker som er et svært sted i deres liv. Så det har været en rigtig dejlig træningsdag i det vestjyske og imorgen, ja så er alt ved det gamle: det blæser hårdt fra vest, hundene jager fugle i flok og jeg forsøger at løbe km nok. :bigsmile::bigsmile::bigsmile::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hey

Fin log og spændende projekt du har gang i! :smile:

Hvis du har brug for noget hjælp i forbindelse med Mariagerfjord Rundt, så sig til. Jeg bor i Hobro og vil gerne sætte nogle timer af, hvis der er noget jeg kan hjælpe med i forbindelse med forberedelse eller selve løbet

Link to comment
Share on other sites

Og i den lidt mere MOL-relevante verden - ja så blev det da også til lidt løb idag. ca. 11 km, hvilket er ca 20% den distance jeg træner til. Ja sådan kan jeg jo få lidt til at lyde af noget mere, men faktisk var det en ok eller god træning, jeg fik udført idag. Idag fandt jeg ind i troen og følelsen af, at jeg kan løbe langt, så dejligt at komme lidt i kontakt med det drive, der trods alt også er grundlaget for mit lidt langsigtede mål. Så jeg føler mig utrolig taknemlig, at jeg har en oplevelse af, at jeg er ved at være tilbage rent mentalt efter svære 4 uger. Mariagerfjord Rundt bliver stadig et lidt defensivt løb for mig, men jeg føler, at jeg nu er ved at være der, hvor jeg i hvert tilfælde kan bruge løbet fremadrettet i form af erfaring.

Medgangen trods alt, så undlader jeg stadig at forholde mig til tallene i min træning, kun distancen er lidt vigtig for mig, og idag blev det til 11 km. Imorgen bliver det måske til en opvarmning samt gåtræning 1 time. Men nu vil jeg hoppe i køkkenet og forædle nogle kalorier jeg kan nedsvælge til glæde for min spinkle drengekrops restitution :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Dagens træning:

- Distance: 11 km

Link to comment
Share on other sites

Hey

Fin log og spændende projekt du har gang i! :smile:

Hvis du har brug for noget hjælp i forbindelse med Mariagerfjord Rundt, så sig til. Jeg bor i Hobro og vil gerne sætte nogle timer af, hvis der er noget jeg kan hjælpe med i forbindelse med forberedelse eller selve løbet

Tak for tilbudet Kåre. Jeg har selv boet i området iøvrigt, så har en vag erindring om et meget bakket område. Men jeg regner med at tage det fra en ende af - løbet altså, men henvender mig, hvis jeg føler der er noget jeg gerne vil vide. Og endnu en gang tak! :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Interessant projekt, du har kastet dig over. Personligt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at du nok skal nå dit mål, hvis du vel at mærke kan fastholde motivationen. Jeg tror aldrig, jeg har mødt nogen, der var så analyserende og målrettet omkring sin egen udvikling frem mod målet som dig, og det fremgår af logbogen, at det ikke har ændret sig. Det må være ret ressourcekrævende mentalt at arbejde sådan, men hvis man har overskud til det, er det helt sikkert en vej til succes. Og det skal du nok få med løb, ligesom du havde det som styrkeløfter.

Held og lykke med den nye disciplin

Bruno fra AaSK

Link to comment
Share on other sites

Interessant projekt, du har kastet dig over. Personligt er jeg ikke et sekund i tvivl om, at du nok skal nå dit mål, hvis du vel at mærke kan fastholde motivationen. Jeg tror aldrig, jeg har mødt nogen, der var så analyserende og målrettet omkring sin egen udvikling frem mod målet som dig, og det fremgår af logbogen, at det ikke har ændret sig. Det må være ret ressourcekrævende mentalt at arbejde sådan, men hvis man har overskud til det, er det helt sikkert en vej til succes. Og det skal du nok få med løb, ligesom du havde det som styrkeløfter.

Held og lykke med den nye disciplin

Bruno fra AaSK

Tak for din hilsen og pæne ord Bruno. Det er ikke så krævende rent mentalt at nå de mål, jeg formulerer indre kontrakt på, det er nok mere hårdt ikke at nå dem eller at leve uden, sådan er jeg jo, sådan en der trives med et mål. Jeg kan se du har nået de 120 i benchpress, så du når jo også en del af de mål du sætter dig. :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dejlig lille kort og behagelig aftentræning. Lidt udstrækning er det også blevet til, så på alle måder en hyggelig aften her i mit træningsliv. Jeg er ingen hurtigløber mere og det bliver nok heller aldrig, men det skal da ikke afholde mig fra at give den lidt gas. På dagens 3. km gav jeg den lidt gas, og det så nu ikke så træls ud endda.

Nu vil jeg forædle lidt købmandsvarer til et lille måtid og der efter rimpe mit affedtede legeme i seng og blive klar til at løbe på imaginært bjerg imorgen eller bjergattrap. :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg været ude på en lille testtræning, hvor målet var at finde ud af, hvordan mit ben og fod responderer på lidt langt løb samt få en følelse af, hvor jeg står henne rent styrkemæssigt i mine ben. Et lille sidemål for dagens træning var også at øve mig i at spise og drikke.

Indledningsvis vil jeg lige udtrykke min begejstring for ure med gps, for høvlede da det er fedt på langture bare at kunne løbe der hen, hvor nysgerrigheden fører mig.

På dagens tur opjusterede jeg min vægt til 95 kg.

For det meste når jeg løber hakker jeg distancerne op i små bider og er vældig god til at holde fokus på netop næste lille bid og ikke andet. Idag var biderne på 5 km pr. stk. Det var en god strategi, det med at dele træningen op. Faktisk havde jeg lidt trætte ben efter min aftentræning igår.

Faktisk havde jeg lidt trælse på de første 5 - 7 km, hvor efter jeg lige som fandt en anden følelse, da jeg løb ind til Nymindegab. Fra Nymindegab og resten af turen var der mest tale om optur. Hele turen igennem holdt mine ben sig ok friske og ikke mindst fri for smerter fra skaden i venstre ben og fod. Dagens træning har da været så opløftende, at jeg nu begynder at turde at være en stille optimist mht. at have lidt ben at løbe med til Mariagerfjord Rundt.

Mht puls så opførte min puls sig rigtig pænt og behersket ;o) :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise: :4disguise:

Dagens træning:

Distance: 23 km

Link to comment
Share on other sites

Nå, nå, nå, okay. Nu er jeg jo også en jydetamp, så jeg vil nøjes med at sige, at det da ikke er helt ringe .. :cool:

Nej helt ringe er det ikke Henrik, men ej heller godt :nonono: Godt skal det nu nok blive med tiden, og mine ben er idag lidt trætte og rustne, men ellers rigtigt fine uden smerter fra skader gamle som nye.

Iøvrigt var formiddagens træning en 2 timers gåtur på landevej 12 km blev det ca. til. Sådan en gåtur dagen derpå er faktisk en ret god måde til, at jeg kan holde mig på den spidse ende i lidt mere end den tid, som jeg kan holde til at løbetræne i. Jeg har nogle ideer om, at det på et 24 timers løb kan blive ret afgørende at være god til at gå, sådan at stilstand kun sker i forbindelse med toilet. I forvejen øver jeg mig jo i at spise og drikke under gang på mine langture. :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share