Styrkeløft


mvp.
 Share

Recommended Posts

Lige præcis. Jeg har dog været overrasket over så mange jeg er kommet i snak med som har været helt nede nede på jorden. Så er der selvfølgelig også kvajet der absolut skal tage de skiver jeg lige fundet selvom jeg venligt siger, at jeg skal bruge dem om 2min.

Det eneste problem for mig ved at starte i KSK er beliggenheden. Det er bare så meget nemmere at bruge et center det tager 5min at gå over i.

Link to comment
Share on other sites

Rekorden er 160 kg. Ikke alverdens så det er med at slå til snarest muligt.

Ham der sidder på rekorden indtil nu træner for fuld damp stadigvæk men har så vidt jeg kan forstå valgt at satse på bodybuilding.

Knud hvis du kan holde vægten så skulle der ikke være noget til hinder for at du kan spadsere lige ind & ta klubrekorden.

Det skal bare foregå ifm. et stævne.

Ok. Ja det burde da absolut være muligt inden for nær fremtid. Glæder mig til at se det ske

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 26.07.2014

Squat

3 x 5 x 145

Dødløft

6 x 140

6 x 180

Træktårn

1 sæt

Og så kunne jeg ikke mere pga. varmen.

Søndag d. 27.07.2014

Bænkpres med Frank i BVK

1 x 140

1 x 150

1 x 160

1 x 170

1 x 175 (Nu er jeg glad igen)

Touch and go men osse uden udløft.

Link to comment
Share on other sites

Nemlig, nu er jeg lige et par kilo foran ham - og så er det bare med at holde forspringet!

5 dage med kæresten på Tunø i et fantastisk vejr og så hjem igen.

(For resten - hvor faen er alle insekterne blevet af...? Det er gået ned af bakke med bestanden de sidste 30 år. Cikader, bladlus, klæg, jagtedderkopper og selv myg er reduceret til næsten ingenting. Det bryder jeg mig ikke rigtig om.)

Fredag d. 01.08.2014

Bænkpres klods 105mm

3 x 170

3 x 185

Dødløft

12 x 170

Træktårn

4 x 100

4 x 110

4 x 120

Tricep

1 sæt

Og så hjem til en stabel pandekager + spejlæg.

Link to comment
Share on other sites

Du kan tro jeg savner myggene.

De stikker nemlig næsten aldrig mig. Men de stikker gerne alle andre og det har jeg altid glædet mig over.

Da jeg var knægt blev resten af famillien undtagen min morfar overfaldet af klaser af myg så de klaskede løs til højre og venstre og skældte ud og blev helt vanvittige til sidst. Det var tider!

Det var værre med klægene ("blinde fluer"). Man kunne ikke mærke når de satte sig og så lige pludselig bed de. Men de stak osse mig desværre. En gang midt i 80´erne blev det de gamle for meget og så fik min bror og jeg 25 øre for hver død klæg vi kunne aflevere til dem.

Hvis man kedede sig kunne man feks. oplyse sin moster om at der sad en klæg bag på hendes lår. Så for hun op og lavede halløj.

Osse selvom der slet ikke havde været en.

Men det er da lidt trist at alt insektlivet er reduceret i den grad.

For hvad skal svaler og spidsmus og mange andre lidt større dyr så leve af?

Og hvordan vil det se ud om 10 eller 20 år hvis det fortsætter på samme måde?

Link to comment
Share on other sites

Blackice en ting vil jeg i hvert fald lige nævne mht. boardpress i BVK:

Sørg for at lave en "idiotsikker" opstilling med blokkene så du ikke risikerer at få stangen ned over dig.

Selvom du har spottere både bagved og i siderne så er der en stor risiko for at de ikke kan nå at reagere hvis du taber vægten.

Når du kører med vægte over 100% så kan den snyde og være svær at styre.

Det er ikke for at pylre, men jeg kan se at der ikke er sikkerhedsbøjler i BVK og vi har jo haft den her historie med Per ude hos os, som faktisk kunne være gået endnu mere galt.

Jo, det kan godt være at jeg er ved at nå den bekymrede alder, men alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Blackice en ting vil jeg i hvert fald lige nævne mht. boardpress i BVK:

Sørg for at lave en "idiotsikker" opstilling med blokkene så du ikke risikerer at få stangen ned over dig.

Selvom du har spottere både bagved og i siderne så er der en stor risiko for at de ikke kan nå at reagere hvis du taber vægten.

Når du kører med vægte over 100% så kan den snyde og være svær at styre.

Det er ikke for at pylre, men jeg kan se at der ikke er sikkerhedsbøjler i BVK og vi har jo haft den her historie med Per ude hos os, som faktisk kunne være gået endnu mere galt.

Jo, det kan godt være at jeg er ved at nå den bekymrede alder, men alligevel.

Jeg har ER Rack der hjemme, med safty bars. Men det er noget svært at køre til blok uden spottere....

Jeg vil gerne udfordre bestyrelsen (som jeg ikke selv er en del af mere) på at få skiftet det til et ER rack. Det har været foreslået før, hvor jeg faktisk stemte imod, men jeg er faktisk enig.

Anyway, jeg gad faktisk godt have bench session med dig en dag. Bare for at få lidt indspark. Det vrimler ikke just med gode bænkere i klubben

Link to comment
Share on other sites

Vi ku ta en gang bænk en søndag formiddag ved lejlighed i BVK evt.

Mandag d. 04.07.2014

Bænkpres

2 x 6 x 120

Squat

6 x 130

6 x 160

Træktårn, stem, bicep

2 sæt af hver

Tricep & mave

1 sæt af hver

Ikke så mange sæt.

Jeg træner i det hele taget ikke så meget pr. pas, eller henover længere perioder alt i alt.

Det er ikke fordi jeg er doven. Det skyldes at jo ældre man bliver jo langsommere restituerer man og nu er turen altså kommet til mig.

Hvis jeg kører for mange sæt så dykker styrken lisså langsomt iløbet af nogle uger, pga den træthed man opbygger undervejs.

Til gengæld har man stadig en masse ud af en mindre mængde træning.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mange sæt.

Jeg træner i det hele taget ikke så meget pr. pas, eller henover længere perioder alt i alt.

Det er ikke fordi jeg er doven. Det skyldes at jo ældre man bliver jo langsommere restituerer man og nu er turen altså kommet til mig.

Hvis jeg kører for mange sæt så dykker styrken lisså langsomt iløbet af nogle uger, pga den træthed man opbygger undervejs.

Til gengæld har man stadig en masse ud af en mindre mængde træning.

Det er interessant, fordi jeg oplever i det små det samme. Jeg begynder langsomt at tune mig ind på hvilken volume der virker. Det virker mere eller mindre som at i squat og dødløft, så sidder mine løft i kroppen en uge. Så hvis jeg kører en tung serie i ben, så går der en uges tid før jeg kan igen.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Anders! (Det var sådan du hed ik?)

Jeg fylder 40 om et par måneder. Så kan man efterhånden se en ende på det...

Blackice det er typisk det der med en uge.

Osse selvom man ikke er så gammel. Det er osse som om at jo bedre form man er i jo længere er man tappet for kræfter.

Nogle gange jamrer rutinerede styrkeløftere sig hvis der er stævner med mindre end en måneds mellemrum.

Jo bedre form man er i jo grundigere skal man planlægge hvad man laver.

Især dødløft og squat tapper en, hvor bænkpres er lidt mere skånsom. Måske hænger trætheden sammen med hvor mange muskelfibre der har været aktiveret ad gangen.

Men jeg tror ikke en gang en dygtig læge ville kunne forklare fænomenet til bunds. Ikke før om nogle år.

Onsdag d. 06.07.2014

Fokus på dødløft i dag.

Ellers faldet lidt tilbage i 2x6 rutinen.

Det er "den dovne mands program" som jeg lavede sammen med min bror for ca. 12 år siden.

Squat

6 x 130

2 x 6 x 160

Stem

6 x 60

2 x 6 x 70

Og så hen & hente kæresten på arb og tilbage i klubben med hende.

Fanme hyggeligt at man kan træne sammen!

Dødløft

12 x 180

BO roning

6 x 90

5 x 120

1½ x 140 (alt for tung)

Bænkpres

6 x 110

2 x 6 x 120 (Hvor er den let - bare der ikke er et eller andet galt med min skulder...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke, at trætheden er så aldersafhængig. Jeg er 27 år og har oplevet en træthed efter squats, dødløft osv. som jeg aldrig oplevede da jeg løb 100km/uge. Det er bare en helt anden måde at aktivere hele kroppen på.

Jeg kender endda en der er yngre end mig som faldt i søvn mellem to set.

Link to comment
Share on other sites

Godt at man ikke er den eneste.

Mærkeligt hvad den træthed egentlig er.

Om det er nogle bestemte muskelfibre der restituerer langsommere end de andre eller om det er noget signalhalløj hjernen eller en kombination af en hel masse ting på en gang.

Intet løb her. Sidder & slapper af mellem sættene i 3-6 minutter og tar en tår cacao mere.

Fredag d. 08.08.2014

Fokus på bænkpres. Derefter hjælpeøvelser.

Bænkpres

tar selv udløft men kører uden rigtig stop på brystet så det ikke er så svært.

5 x 100

5 x 120

2 x 140

1 x 150

1 x 160

1 x 170

0 x 180

Den kom et par cm op og så måtte spotterne ta den.

Havde heller ikke taget den for givet i dag. Det var mest en hilsen til en meget stærk klubkammerat.

4 blå skiver.

Bænkpres med klods 105mm

Stadig selv udløft.

3 x 190

Her gælder det om at ramme klodsen på det rigtige sted.

Squat

6 x 130

6 x 160

DL fra 105mm klods

5 x 100

2 x 5 x 140

Træktårn smalt fat

4 x 100

4 x 110

4 x 120

Tricep PD + bicep

1 sæt af hver

Sådan gik det i dag.

Ved ikke hvorfor jeg netop kører de antal sæt & reps i de forskellige øvelser på en given dag.

Jeg ved ikke om 5x5 eller 2x6 er bedre end 3x3 eller et enkelt tungt løft eller et sæt max rep på en mellemvægt.

Heller ikke efter så mange års træning. Desværre. Og jeg ved heller ikke om man skal køre mikro- eller makro cykluser eller periodisere eller om det er optimalt at træne tungt i en øvelse 1 gang om ugen fulgt op af et par lette pas eller om det i virkeligheden er Boris Sheiko der har ret. Og jeg ser meget sjældent nogen kører netop 7 reps.

Men jeg ved cirka hvor meget jeg anstrenger mig og har derfor en ide om hvor oplagt jeg er næste gang i ben/ryg/bryst mm.

Og har bemærket med tiden at et stærkt træktårn + roning hjælper mit bænkpres, men at stem ikke lader til at gi noget den vej men snarere bliver trukket med op af bænkpres. Selvom det osse sagtens kan være en misforståelse eller en halv sandhed.

Link to comment
Share on other sites

Simpelthed for nemheds skyld.

Det er nemmere at justere klodserne i et træktårn end at skulle rende frem og tilbage med en håndvægt.

Mandag d. 11.08.2014

Bænkpres

2 x 6 x 120

Squat

3 x 140

3 x 160

3 x 3 x 180

Træktårn bred fat

2 x 5 x 100

2 x 5 x 110

Stem

2 sæt

Bicep, mave, tricep

1 sæt af hver

2 liter cacao til træning. Det er ved at være standard.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bare, at det er pga. at squat aktiverer så mange muskler samtidig med at alle muskelfibrene skal 'fire'. Derudover er det jo bare en kæmpe belastning at løfte 200kg ift. at sætte det ene ben foran det andet (lidt sat på spidsen).

Link to comment
Share on other sites

I denne tråd om hvorfor man kan blive træt af dødløft, er der en der svarer:

"Exercises that hits lower back hard with a heavy load and few reps taxes CNS hard and need more recovery. People with long femurs and a relative short torso can get the same drained feeling also from squatting..."

Mine egne erfaringer siger mig det samme. Min hjerne fungerer ikke optimalt dag(ene) efter tung dødløft for f.eks. 3 reps.

Lower back er i øvrigt ikke er hurtig muskel (som f.eks. baglårene), så måske skulle man fokusere på lidt højere reps for lænderyggen, læs f.eks. her:

"Use straight leg or knee flexion movements for relatively low reps to train the hams and medium to high rep exercises to train the glutes and lower back, with bent knees for the glutes."

Aner ikke om der er noget på det, og hvordan det passer ind i et styrke-sammenhæng :)

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Ja det kunne godt tyde på at det hænger sammen med hvor mange motoriske enheder man aktiverer ad gangen.

Der er i hvert fald meget stor forskel på kondi- og styrketræning.

Og jeg har sjældent set nogen der er blevet rigtig gode til begge dele.

Det er som om den ene form for træning hæmmer den anden lidt.

Alene det at man tar så meget på af styrketræning er en hæmsko for iltoptagelsen pr. kilo kropsvægt, da kredsløbet jo har en bestemt dimension der er medfødt. Også selvom man kan træne sig til en bedre iltoptagelse så må der være en naturlig grænse.

Og så lige til kosten:

Jeg vejer 95-96 kg om morgenen nu.

Målet er lige over 100 kg for det er med den vægt jeg løfter optimalt.

Derfor tilstræber jeg at spise ca. 4500 kcal i døgnet.

Basis er mælkeprodukter som jeg synes fungerer godt.

Eksempel på en arbejdsdag:

1 liter youghurt til morgenoverlap (sødmælks- ca. 800 kcal - der bliver altid lidt hængende i kartonen.

ca. 400 kcal om formiddagen, bananer eller et par boller eller et eller andet lignende.

Frokost: 2 rundtenomer med makrel + 1 liter cacao (ca. 1000 kcal)

Eftermiddagsoverlap: En liter youghurt mere.

Så er der ca. 3000 kcal i systemet når jeg kører hjem ved 16 tiden.

Senere en solid portion aftensmad (mindst 1000 kcal)

Og til sidst et lille godnat måltid - nogle æg eller mere youghurt eller noget helt tredje (mindst 500 kcal).

I alt ca. 4500 kcal på sådan en dag - inkl. optil ½ kg sukker.

Jeg går ikke op i proteiner da det ikke lader til at gøre forskel om man hælder en masse ekstra indenbords.

Er heller ikke bange for sukker da jeg ved at kulhydrater alligevel lagres som glukose i lever & muskler og jeg desuden mener at alt det der sukkerpanik der er gang i nutildags er totalt hysteri.

Jeg er ikke kost uddannet så det bygger på erfaring at det fungerer godt sådan her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share