Træningsmængde i de gymnastiske elementer af Crossfit


RuneB
 Share

Recommended Posts

Jeg kender ikke så meget til misfit, men kan umiddelbart forstå at det er bygget op så man gerne skulle toppe omkring open / regionals og self games. Er ikke klar over hvilket niveau der forventes at man har inden man går på det program, men jeg vil tro det er højt set ud fra bla RX vægte.

Jeg vil tro at ham der nu laver programmet har indtænkt en progression, men hvor langt frem han tænker aner jeg ikke.

Mht low load, low fatigue Skill work så tror jeg det forventes at man har skills rimelig på plads da det er et konkurrence minded program, formentlig til games 2014. Men ellers falder det vel stadig en selv frit for at lave Skill work man mener at have behov for.

Når det så er sagt så synes jeg nu ellers det er rimelig teknisk krævende workouts, så hvis man kan de forskellige skills rimelig godt og føler sig "tilpas" med dem tror jeg man kan få dækket en del skill work ind der.

Jeg siger dog ikke at det her er vejen frem, er mere tilhænger af at have en styrke template og gå ud fra det derfra.

Link to comment
Share on other sites

jeg hævder ikke jeg har nogen svar konkrete svar endnu.

low load, low fatigue, skill work er stadig super relevant uanset niveau. og der er så mange elementer at man aldrig har nok tid til at øve alt.
Du antager at når man kan lave butterfly pull ups så skal man kun lave dem som en del af en workout. Jeg tænker at det kunne være relevant at lave den både under og uden fatigue

Link to comment
Share on other sites

deraf mit spørgsmål til hvor meget gymnastik man kan tillade sig at lave og hvordan man progrediere denne volume. Altså hvor meget skill work? Hvor meget det så skal prioriteres er en anden snak.

man kan f.eks. arbejde med blok af forskellige elementer.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Rune. jeg er ked af hvis du ser det som angreb på dig eller din idé - det er det ikke. Jeg prøver såvidt muligt at hjælpe dig med de observationer jeg har gjort mig i min tid i CF-miljøet.

Jeg vil anbefale dig at tænke grundigt over følgende forhold:

- CrossFit som sport på højeste niveau defineres af hvad der sker til Regionals/Games. Det betyder at sporten (i modsætning til sprint) potentielt kan skifte retning hvert år (og det er faktisk også tilfældet). Der er stadig store ligheder, men også store ændringer. For omkring et år siden gik ingen på hænder, for 2-3 år siden var muscle-ups på ingen måde det faste element det er i år. CF er på mange måder tilfældigt, hvorfor man i træningen må søge at udvikle elementer med størst mulig overførbarhed. Det er alt andet lige noget simplere at træne mod at kunne løb X meter hurtigst muligt, end at træne mod at kunne udføre alle fysiske aktiviteter hurtigere end de andre. Husk desuden på at der ikke er bonus for at være meget bedre end de andre - det gælder bare om at være "god nok".

- I kraft af ovenstående vil jeg mene at det ikke handler om "hvor meget" man kan træne de gymnastiske elementer, men derimod "hvor lidt".

Du er noget vag i din udmelding om hvad dit mål er, og som tidligere nævnt er det helt essentielt at have en skarpt defineret ramme. Alle CFere er forskellige - både hvad angår hvor meget træning de kan tåle, men også i forhold til motorisk indlæring, behov for træning af enkelte elementer og andet. Træning på højeste niveau er nødt til at være tilpasset individet.H

Håber det kan hjælpe dig på vej.

Link to comment
Share on other sites

Målet med emnet her er at blive klogere på hvor meget Cf gymnastik man kan sætte folk til at lave med forskellig udgangspunkter. Hvor meget man kan progrediere dette og hvad man lave af tiltag for at øge work capacity, optimere læring og bevægelses økonomi. Primært når man i forvejen kan lave skillene f.eks MU men ønsker at optimere yderligere. Set som eneste trænings element.

Det er Målet.

Som er et underemne på et større emne jeg ikke gider at diskuttere i tråden her. Jeg vil dog lige understreg at jeg ikke selv har nogen planner om at dyrke CF.,

Link to comment
Share on other sites

Målet med emnet her er at blive klogere på hvor meget Cf gymnastik man kan sætte folk til at lave med forskellig udgangspunkter. Hvor meget man kan progrediere dette og hvad man lave af tiltag for at øge work capacity, optimere læring og bevægelses økonomi. Primært når man i forvejen kan lave skillene f.eks MU men ønsker at optimere yderligere. Set som eneste trænings element.

Det er Målet.

Som er et underemne på et større emne jeg ikke gider at diskuttere i tråden her. Jeg vil dog lige understreg at jeg ikke selv har nogen planner om at dyrke CF.,

Link to comment
Share on other sites

Det kan også skrives langt mere konkret.

Hvis vi antager jeg kan lave 4 muscle ups i streg 'med kip. Jeg har trænet det 1 gang per uge. Jeg vil gerne kunne tag 20 i streg i højt tempo. Hvad gør jeg? Det er mit eneste træningsmål

Casen er 100% fiktiv.

Link to comment
Share on other sites

Rune, jeg må indrømme, at jeg stadigvæk ikke helt forstår, hvor du vil hen - eller rettere; Jeg forstår ikke, at du ikke forstår, hvad Fame Boy skriver.

Det svarer jo lidt til at spørge, hvor meget du kan sætte en person til at løbe om ugen? Hvor meget kan du sætte en person til at squatte eller vægtløfte?

Udover det, tror jeg, at du mangler lidt forståelse for, hvad CrossFit (på højt niveau) egentlig er. Derfor er din sidste case også umulig at svare på. Det kan godt være, at du har en atlet, der kun træne specifik MU-træning en gang om ugen. Men udover det, så har han måske kørt x-antal WODS med ring dips, pullups og meget andet. Det er du nødt til at smide med i ligningen.

Hvis vi igen skal sammenligne med løb: A kan løbe 10 km på 50 min - han træner det 1 x pr. uge. Han vil gerne løbe sub. 40. Hvordan gør du? Så ville du jo også tage højde for, hvad han ellers laver af løbetræning.

Desuden er det igen individuelt. Hvor er dit weak-spot i MU's. Er det styrke eller teknikoptimering, der mangler. Her er der også en stor forskel på mænd og kvinder. Kvinder har langt større problemer med dip-delen end mænd (bare for at nævne endnu en faktor)

Edited by TheDagsform
Link to comment
Share on other sites

Hvor meget kan man sætte folk til at squatte??? det håber jeg da du kan svar på? hvis du kender personens trænings baggrund!!??

I bliver ved med at antag at jeg ikke tænker den fulde ligning med.

Det kan være gavnligt at kende tingende i isolation.

Det er imponerende at det kan være så svært at ræsonnere over.

Jeg forstår hvad fame skriver.

Det sidst du skriver er interessant. Gør kvinders manglende styrke at deres WC ændres?

Link to comment
Share on other sites

ligger jeg programmer til lange distancer løber.. så ved jeg noget om hvordan:

spring træning

sprint træning

styrke træning

skal trænes, progredieres, som enkelt elementer...

det gør det nemmere at forstå deres indvirkning på helheden.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

RuneB no offence!

Men den med "manglende indsigt" i crossfitt vil hele tiden dukke op. Jeg ser da også et problem i at du ikke selv har erfaringer med CF. I mine øjne bør en coach have praktisk erfaring såvel som, teoretisk viden.

Det svarer lidt til at gå til diætist og finde ud af at hun/han er en kuglerund person der tydeligvis ikke selv har styr på deres praktiske, i sådan et tilfælde er jeg den der er skredet.

Jeg ved dette er super problematisk da en god tidligere udøver ikke nødvendigvis er en god coach og omvendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det meste af tråden har handlet om tale nedsættende omkring om min praktisk erfaring og nogen forestillinger omkring hvad min ambitioner er...

jeg for lyst til at pege fingre men jeg lader den ligge.

Jeg har forsøgt at tænke i hypotese generende, ud af rammen. I refere hele tiden tilbage til kontekstuelle rammer. kontekstuelle rammer kan være enormt svære at komme med god løsninger på. no doubt. Formenligt noget af det sværest indenfor træning.

Det kan dog være også være enormt nemt. Monkey see monkey do.

Jeg har forsøgt af CF fra en anden vinkel uden at jeg på nogen måde har forsøgt at definere et facit udfra et så snævert syn på tingende. Det giver sig selv. Det er svært at se helheden hvis man kun ser på delen. Omvendt så kan det også være enormt lærerigt.

Jeg lader det stå åbent om nogen tør tænke i hypoteser på MOL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share