Opvarmning


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Tror vi ender med at skulle have en definition af hvad prof er... Hvis udøvelsen af ens sportsgren er at det er det eneste man får sin løn for så tvivler jeg på at de går en tur i fitness world og lige venter på at fru Jensen bliver færdig på løbebåndet så de kan løbe deres halv marathon. Hvis ens sport er ens levebrød så kan jeg ikke forestille mig at man gider gå i et kommercielt træningscenter hvor der generelt ikke er optimale faciliteter i forhold til ens sportsgren og ikke er nogen opbakning fra ligesindede atleter eller trænere til at vejlede en.

Alt det er kom så af sætningen:

Mange idrætsudøvere træner jo både for styrke og udholdenhed - specielt om vinteren.

Og den sætning er taget ud fra en tråd der handler om opvarmning...

Nåhh, lige for at komme tilbage til noget definitions bøvl. Det er de færreste idrætsudøvere/professionelle atleter der ændre deres træning fordi det bliver vinter. Deres mål ændre sig ikke pga. vejret og derfor ændre deres træning sig heller ikke. Træningen er tilrettelagt således at atletens form topper op til en konkurrence, og det er uanset om den konkurrence ligger sommer eller vinter. Dem der kan finde på at ændre deres træning i forhold til vejret er den gennemsnitlige motionist som egentlig træner lidt hvad der passer bedst ind i den givne situation. Og ja gennemsnitlige motionister kan både løbe marathons, gennemførere iron mans og løfte super tunge vægte, men det gør dem ikke til noget der i mine øjne nærmer sig professionelle.

Og hvis vi så lige skal tilbage til opvarmning så er det vidst påvist med adskillige kilder at opvarmning har en positiv effekt, men opvarmning skal ikke nødvendigvis foregå ved at løbe, cykle eller noget andet. Og man er ikke en idiot fordi man ikke varmer op ved at løbe på løbebåndet.

Edited by Ramius
Link to comment
Share on other sites

Tror vi ender med at skulle have en definition af hvad prof er... Hvis udøvelsen af ens sportsgren er at det er det eneste man får sin løn for så tvivler jeg på at de går en tur i fitness world og lige venter på at fru Jensen bliver færdig på løbebåndet så de kan løbe deres halv marathon. Hvis ens sport er ens levebrød så kan jeg ikke forestille mig at man gider gå i et kommercielt træningscenter hvor der generelt ikke er optimale faciliteter i forhold til ens sportsgren og ikke er nogen opbakning fra ligesindede atleter eller trænere til at vejlede en.

1. Hvis man tjener sine penge på sin sport er man vel selv herre over hvornår man evt. vil træne i et center og det behøves vel ikke at være samtidig med fru Jensen.

2A generelt? nu er det lang tid siden jeg sidst har været i fitness center men jeg synes ellers at de var særdeles veludstyret dengang så jeg har svært ved at se hvordan man ikke skulle kunne træne spicifikt i forhold til idrætsgren.

2B. Afhængig af den/det profesionelle klubs/holds status og økonomi i øvrigt kan det være begrænset hvilke faciliteter de råder over. Det kan måske være billigere at booke tid til spinning når alt er lukket af sne fremfor at have lokaler og spinningcykler selv.

Suplerende styrketræning og genoptræning efter skader kan måske også med fordel foregå i et fitnesscenter ligesom transporttid til/fra klub kontra center kan være afgørende.

Mvh

Edited by Søren Michael
Link to comment
Share on other sites

SPINNING?!?!?!?!? Professionelle sportsfolk? Hvem (udover overvægtige curling-skippere) skulle dog nogensinde kunne få noget ud af spinning?

On topic:

Opvarmning er et must.

10-20 minutter med stigende intensitet. Sving, dynamisk mobilitet, aktivering og lignende. Evt også arbejde på specifikke bevægebaner.

Edited by Fame Boy
Link to comment
Share on other sites

Tjah nu kan jeg jo tage fejl men når eliteroerne i min gamle roklub sad og rev i concept II ergometret og cykelklubbens licensryttere samlet bookede timer i spinninglokalet i fitness centeret om vinteren var det mit indtryk at det var fordi det gav noget til formen man kunne bygge videre på når man kunne komme på vandet og vejene igen. Og jeg synes det så ud som om det virkede.

Link to comment
Share on other sites

Cykelryttere kører kun spinning enten fordi de er nogle tuderøve, der er bange for kulde eller rengøring af cyklen efter en tur i salt og slud :blush:, eller også fordi føret er så det er umuligt/uforsvarligt at cykle udendørs.

Kommerciel spinning er ikke 100% spild af tid, men der er ikke særlig stor overførsel til ægte cykling; dertil er intervallerne hul i hovedet + der er alt for meget stående kørsel.

Dog kan cykelklubber, som kan tiltuske sig et spinninglokale og selv sætte instruktør og dermed program, få en hæderlig træning ud af det. Men i forhold til at køre på cykel, er det stadigvæk lidt noget juks.

For amatørcykelryttere, kan spinning være ganske fint til at holde skruen i vandet, mens vinteren er på sit højeste, men er man oppe og snuse til at tjene penge på sin sport, tvivler jeg meget på at der er nogen der rører en spinningcykel med en ildtang.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har de sidste par måneder stort ikke brugt opvarmning (ud over at sætte skiver på) og er gået direkte på mit topset. Jeg kører en fuldbody og starter med dødløft. Det første rep er lidt tungt, men ellers syntes der performance-mæssigt ikke at være nogle negative konsekvenser, og om kroppen skulle blive mere slidt fordi jeg ikke varmer op, har der pt. ikke været nogle tegn på, jeg kan selvfølgelig ikke sige noget om nogle langsigtede konskvenser endnu.

Link to comment
Share on other sites

Cykelryttere kører kun spinning enten fordi de er nogle tuderøve, der er bange for kulde eller rengøring af cyklen efter en tur i salt og slud :blush:, eller også fordi føret er så det er umuligt/uforsvarligt at cykle udendørs.

Kommerciel spinning er ikke 100% spild af tid, men der er ikke særlig stor overførsel til ægte cykling; dertil er intervallerne hul i hovedet + der er alt for meget stående kørsel.

Dog kan cykelklubber, som kan tiltuske sig et spinninglokale og selv sætte instruktør og dermed program, få en hæderlig træning ud af det. Men i forhold til at køre på cykel, er det stadigvæk lidt noget juks.

For amatørcykelryttere, kan spinning være ganske fint til at holde skruen i vandet, mens vinteren er på sit højeste, men er man oppe og snuse til at tjene penge på sin sport, tvivler jeg meget på at der er nogen der rører en spinningcykel med en ildtang.

Det er meget muligt at indendørstræning så som spinning ikke er optimalt i forhold til at komme ud på cyklen men indimellem har vi rigtig vinter og så må man vel overveje risikoen for styrt kontra værdien af træningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share