Hvad laver du mellem dine sæt?


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Det kan jeg ikke se. Uanset hvem du er, kan du ikke bruge energien to steder , hvis du skal yde optimalt altså.

Sandt, men man kan godt klemme fx lidt læg ind som supersæt, uden at det har nævneværdig betydning for bænkpres, rows etc eller kombinere inv crouch og lats, og man sparer halvdelen af pauserne. Men det virker lidt ego at sætte sig på to stationer.

Link to comment
Share on other sites

Sandt, men man kan godt klemme fx lidt læg ind som supersæt, uden at det har nævneværdig betydning for bænkpres, rows etc eller kombinere inv crouch og lats, og man sparer halvdelen af pauserne. Men det virker lidt ego at sætte sig på to stationer.

Man kan også bare lade være med at "træne" (aka fitnesse) ting, det ikke kræver mere energi end at man kan fedte det ind.

Fokus på opgaven - skal man køre supersæt skal det være på småøvelser eller med rigelig pause. Det andet er bare fjollet.

Link to comment
Share on other sites

Sandt, men man kan godt klemme fx lidt læg ind som supersæt, uden at det har nævneværdig betydning for bænkpres, rows etc eller kombinere inv crouch og lats, og man sparer halvdelen af pauserne. Men det virker lidt ego at sætte sig på to stationer.

Jeg kører meget få isolations øvelser (og da slet ikke læg), men ellers har du da ret. Bortset fra at jeg mener det mentale næsten er lige så vigtigt. Kører jeg feks en tung dødløft serie, hvor jeg skal op og lave feks 3RM, så kunne jeg sikkert nok lave nogle flys i mellem mine sæt. Omvendt så er min (beskedne) erfaring at det alene pga det mentale element ikke er formålstjenstligt. At forstyrre fokus ved en stort set meningsløs isolations øvelse, og tage blot 1% af den energi jeg skal bruge for at skubbe jorden væk fra min dødløft stang, er ikke prisen værd.

Jeg vil dog sige at det generelt kun er ved mine basis øvelser jeg gør dette. Ved alle de andre, de shuffler jeg rundt for at optimere. Men typisk bruger jeg 50-60% af mit trænings pas, på den første øvelse.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Jeg supersætter heller ikke i de tre store af samme årsag, men vil samtidig sige at når man vænner sig til det, så er det ikke det store tab i fokus. Jeg bruger ikke hele de to minutters pause på at tænke på det næste sæt, og så kører jeg det normalt med set af øvelse 1, kort pause, et set af øvelse 2 og så et par minutters pause inden jeg starter forfra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg supersætter heller ikke i de tre store af samme årsag, men vil samtidig sige at når man vænner sig til det, så er det ikke det store tab i fokus. Jeg bruger ikke hele de to minutters pause på at tænke på det næste sæt, og så kører jeg det normalt med set af øvelse 1, kort pause, et set af øvelse 2 og så et par minutters pause inden jeg starter forfra.

Jeg har en kraftig formodning om at Blackice til dels løfter vægte på en lidt anden måde og til dels gør det på et lidt andet niveau.

Link to comment
Share on other sites

løfter kun ganske få reps og holder også mega pauser -3 min. i de første 2-4 set og når rep'sne falder til 2-3 så opper jeg pausen til min. 5 min.

Så der er ret god tid til at kigge på de dejlige piger - hvoraf 98% har stramme sorte tights på :-)

Derudover sidder jeg og fordømmer dem der har røv dårlig teknik, men ellers står den blot på afslapning. så meget at jeg synes det at holde telefonen kompromitterer min restitution mellem set'ene.

mentalt bruges der så også en smule energi, på at bygge motivation nok til det næste set! - jeg kan dog også finde på at supersete i opvarmings set'ene.

træner oftest få øvelse og mange mange set.

Link to comment
Share on other sites

Min tilgang til træningen er nok en af forklaringerne på, at BLACKICE er blevet monster stærk, i samme periode, som jeg nærmest er blevet invalid (i hvert fald i sammenligning), men jeg vil alligevel tillade mig at komme med min mening.

Det bedst for mig (mentalt) at supersætte med mindre jeg har max test dag.

Jeg kører som regel sekvenser med mindst 3 øvelser, hvor jeg holder pauser mellem sekvenserne, men næsten ingen pause mellem øvelserne i sekvenserne. Jeg kan se, at min træningsform gør, at jeg løfter mindst dobbelt så meget vægt per time, som bb-fyrene i vores klub, men jeg træner ikke tilnærmelsevist så meget eller så tungt, som styrkeløfterne.

Da jeg var stærkest (for omkring 10 år siden) trænede jeg som regel squat eller dødløft og bænkpres i første sekvens.

Jeg ved ikke, hvem, der har sat normen for pauselængde i vores klub, men mens Henning Thorsen trænede der, argumenterede han for 90 sekunders pauselængde, og det ser ud til, at det er blevet normen.

Jeg ville personligt ikke betragte et max-løft som max, hvis jeg ikke havde holdt i nærheden af 10 minutters pause, og hvis jeg træner tungt holder jeg omkring 5 minutters pause.

Jeg betragter 3 minutters pause som almindelig og 90 sekunder som kort.

Jeg har dog praktiseret kortere pause, når det har været en del af programmet, som i Simmons cycle eller i nogle af TJ's programmer.

En overgang læste jeg 2 sider i en bog i pausen mellem sekvenserne, men for tiden er jeg for stresset til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share