crosstraining


sannekt
 Share

Recommended Posts

hej

jeg har nogle spørgsmål ang. crosstraining

hvis man skulle lave et crosstrainings program til en mand på 47 som er helt nybegynder inden for fitness og lettere overvægtig,

hvordan kan man så opbygge programmet hvis det skal vare en 1 time?

hører alm. styrketrænings maskiner til i et crosstrainings program eller er det helt uden maskiner?

og høre håndvægte med i et crosstrainings program?

Link to comment
Share on other sites

men jeg ved godt hvad det er, men jeg tænker er det forkert

at f.eks.

lave 10 min opvarmning i form af crosstrainer maskinen eller en romaskine,

30 min. workout, med forskellige crossfit øvelser

og så 20 min. interval træning bagefter, på f.eks. crosstrainer.

kan det ligne et crosstrainings program det skal både indeholde styrke + kredsløbstræning nemlig??

og et andet spørgsmål, hvad for øvelser kan man tage ind i den halve times workout med crossfit når det er en nybegynder.??

Link to comment
Share on other sites

Sanne, hvis du kunne beskrive hvad ham fyren gerne vil, så er der garanteret nogle kompetente mennsker her som kan pege dig i den rigtige retning mht sammensætning af træning. Crossfit/øvelser/metode er i mine øjne ikke en god ide for helt nybegynder, medmindre at man får instruktion af en CF instruktør.

Link to comment
Share on other sites

hans mål er og komme i bedre form og tabe lidt overflødige kilo, han er helt nybegynder. og jeg skal lave et crosstrainings program (styrke+ kredsløbs),

men hvad vil i mene med ordet crosstrainingsprogram fordi når jeg googler det, kommer der både crossfit op og crosstrainer-maskinen med interval programmer op.

så betyder crosstraining - crossfit eller selve crosstrainer- maskinen ? :S

schroinx: ja jeg syns jo os det er mærkligt og lave crossfit program til en helt nybegynder, men ingen kan definere meningen med hva crosstraining er ? er det det ene eller det andet

Link to comment
Share on other sites

En "Crosstrainer" er en maskine, hvor man ligner en skiløber.

"Crossfit" er en træningsform, der udøves i forskellige kvalitetsgrader, afhængig af hvor man tager hen.

"Crosstraining" er noget udefinerbart, der umiddelbart hentyder til træning med forskellige sportsgrene involveret.

Man kan fint starte til crossfit som helt nybegynder. Det er bare essentielt, man havner det rigtige sted. Begynder instruktrøren at sætte tid på, eller på anden måde stresse de nyankomne, så giv ham/hende en lussing og løb ud af døren hurtigst muligt.

Link to comment
Share on other sites

jeg ved godt hvad de to forskellige ting er men, det fordi jeg har fået til opgave at lave et crosstrainings program med(styrke+kredsløb) og kan ikke få hjælp fra min skole da det er en eksamens opgave men det "sku" ikke nemt når selve ordet det kan betyder 2 ting :S

Link to comment
Share on other sites

Så skriver du i indledningen til din opgave, at du pga. tvivl om definitionen i din opgave definerer "crosstraining" som "xxxx", og så er du ude over det. Ud fra hvad det er for en uddannelse og hvad I ellers har arbejdet med, må du så selv vurdere, om det er mest oplagt at tale om crosstrainer eller crossfit.

Edited by Retchen
Link to comment
Share on other sites

Hvis det "kun" er et spørgsmål om at kombinere styrke og udholdenhed, så kan du nemt lave et fullbody styrketræningprogram 2-3 gange om ugen (f.eks. Starting Strenght), og et begynder/øvet løbeprogram 3 andre dage om ugen.

Selve indkøring af teknikken på basisøvelser, bør du dog overlade til en anden træner med flere års erfaring. Det er du ikke klar til at tage ansvar for endnu. En dygtig instruktør kender også sine begrænsninger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår Sanne rigtigt, handler det om en eksamensopgave og det som forvirrer os alle er brugen af begrebet crosstræning.

Endvidere, så bruger Sanne og eksamensopgaven, begrebet crosstræning om træning som indeholder både noget styrke og noget cardio. Ikke at forveksle det med crossfit eller crosstræneren (maskinen).

Hvis det er rigtig....

Så vil jeg foreslå at du laver et program som har noget cardio og noget styrke, og det sidste er maskiner og/eller vægtstænger og håndvægte. Så du skal lave to programmer, et cardio på fx 30 min, kunne være løbebånd, crosstræner, romaskine etc og et styrkeprogram som cirka varer en halv time, og her fokus på compund øvelser, så han får mest ud af den korte tid, dvs squat, dl, bænkpress, bor, military, chins dips i den stil - med rette instruktion.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

ja lige præcis, det er brugen af begrebet crosstraining(crosstræning) der forvirre mig og kan se det forvirre en del,

fordi begrebet kan betyde to ting når man googler og søger på det

jeg skal lave et crosstrainings program + noget styrke og + noget kredsløbs træning.

og som du foreslår dernede som program det havde jeg os tænkt mig først, men da jeg så googler ordet crosstraining kommer der pludselig en masse crossfit op og interval programmer på selve crosstrainer maskinen.

og problemet er at hvis der menes at et crosstrainingsprogram involvere crossfit øv. så høre maskiner, håndvægte osv jo ik. med som jeg havde tænkt mig at putte ind i programmet

så det program du har foreslået oven over, kan det defineres som et crosstrainings program med styrke + cardio

crosstrainingsprogram (styrke+kredsløb) - skal man så bare putte noget styrke og cardio ind i programmet, og lukke øjnene for alt det der står på google om at crosstraining os kan betyder crossfit

Link to comment
Share on other sites

jeg er ved og uddanne mig til fitnessinstruktør og det er svendeprøven så kan ik få en ny opgave men tak for alle de mange svar :)

Måske skal du bare starte forfra?! Eller læse undervisningshæftet og finde ud af, hvad man i din uddannelsessammenhæng forstår ved crosstraining? Måske skal du læse opgaven igennem igen? Der er en vis sansynlighed for, at du misforstår noget af det, der bliver skrevet i opgaven

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share