DEXA scanning + kondital mm.


michael
 Share

Recommended Posts

Jo, godt ord igen. Det var måske lidt spidst, men hva vil du dog bruge en DEXA fedtmåling til, ærlig talt? Har du for meget subcutant fedt ved du det jo nok godt et eller andet sted, ikke? Og hvad skulle værdien af at få en enkelt akkurat måling dog være, andet end at stille din nysgerrighed? Det giver kun mening hvis du bruger DEXAen kontinuerligt til at måle din progression (og det tror jeg ikke lige er i kortene for nogen af os).

En meget nemmere måde, for ikke at snakke billigere, er at tage dit kropsvægt/taljemål indeks og bruge det som mål for hvor du står. Går det op, er det godt, og går det ned, er det tegn på, at du bliver federe, også selvom vægten siger noget andet. Simpelt og billigt. Det kan også bruges under vægtøgning.

Link to comment
Share on other sites

jsc, fint nok med en skarp kommentar - jeg kan tåle det! (og nej jeg er hverken kvinde eller i overgangsalderen).

En DEXA scanning har ingen pratisk betydning for mig. Det har mit kondital, min muskelfiberfordeling eller min DL 1RM heller ikke. Imidlertid skal man jo gå op i et eller andet, ellers bliver livet for kedeligt.

I praksis checker jeg ændringerne i mit fedtlag med spejl, målebånd og fedttang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share