Vægttab hos elite-motionister


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt lige over følgende. Det er har lidt med emnet at gøre. I hvert fald, hvis nogen har tænkt sig at smide vægt.

METTLER, S., N. MITCHELL, and K. D. TIPTON.

Increased Protein Intake Reduces Lean Body Mass Loss during Weight Loss in Athletes.

Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 42, No. 2, pp. 326–337, 2010.

Purpose: To examine the influence of dietary protein on lean body mass loss and performance during short-term hypoenergetic weight loss in athletes.

Methods: In a parallel design, 20 young healthy resistance-trained athletes were examined for energy expenditure for 1 wk and fed a mixed diet (15% protein, 100% energy) in the second week followed by a hypoenergetic diet (60% of the habitual energy intake), containing either 15%(~1.0 g*kg^-1) protein (control group, n = 10; CP) or 35% (~2.3 g*kg^-1) protein (high-protein group, n = 10; HP) for 2 wk. Subjects continued their habitual training throughout the study. Total, lean body, and fat mass, performance (squat jump, maximal isometric leg extension, one-repetition maximum (1RM) bench press, muscle endurance bench press, and 30-s Wingate test) and fasting blood samples (glucose, nonesterified fatty acids (NEFA), glycerol, urea, cortisol, free testosterone, free Insulin-like growth factor–1 (IGF-1), and growth hormone), and psychologic measures were examined at the end of each of the 4 wk.

Results: Total (-3.0 +- 0.4 and -1.5 +- 0.3 kg for the CP and HP,respectively, P = 0.036) and lean body mass loss (-1.6 +- 0.3 and -0.3 +-0.3 kg, P = 0.006) were significantly larger in the CP compared with those in the HP. Fat loss, performance, and most blood parameters were not influenced by the diet. Urea was higher in HP, and NEFA and urea showed a group time interaction. Fatigue ratings and "worse than normal" scores on the Daily Analysis of Life Demands for Athletes were higher in HP.

Conclusions: These results indicate that ~2.3 g*kg^-1 or 35E% protein was significantly superior to ~1.0 g*kg^-1 or 15E% energy protein for maintenance of lean body mass in young healthy athletes during short-term hypoenergetic weight loss.

Kontrolgruppen taber næsten dobbelt så meget BM, som HP-gruppen. Kontrol taber dog også signifikant mere LBM.

Dog er det værd at lægge mærke til at performance faktisk ikke falder i nogen af grupperne. Man kunne jo godt tro, at kontrolgruppen ville tabe noget performance, som følge af tab af LBM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg faldt lige over følgende. Det er har lidt med emnet at gøre. I hvert fald, hvis nogen har tænkt sig at smide vægt.

METTLER, S., N. MITCHELL, and K. D. TIPTON.

Increased Protein Intake Reduces Lean Body Mass Loss during Weight Loss in Athletes.

Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 42, No. 2, pp. 326–337, 2010.

Kontrolgruppen taber næsten dobbelt så meget BM, som HP-gruppen. Kontrol taber dog også signifikant mere LBM.

Dog er det værd at lægge mærke til at performance faktisk ikke falder i nogen af grupperne. Man kunne jo godt tro, at kontrolgruppen ville tabe noget performance, som følge af tab af LBM.

Men det rigtig interessante er vel også at HP gruppen taber overall bodymass: Figur fra artiklen.

Screen%20shot%202011-11-03%20at%203.23.10%20PM.png

Link to comment
Share on other sites

Er du klar over hvor mange kalorier man forbrænder når man danser med Spøer på nakken?

Ha, det er sandt. Det er god nok træning. ELITEmotionisten ville approve, afslutte med en halv drink, score i ædru tilstand, få god nattesøvn ved siden af lækker islandsk pige og være på toppen dagen efter.

EliteMOTIONISTEN derimod, han drikker tre marmeladeglas bagefter, indtager yderligere 3000 kalorier i kyllingespyd og franske hotdogs fra 7/11 under sit blackout, sover for lidt, træner med nedsat kraft dagen efter og ser sig nødsaget til at oprette tråd på mol om, hvordan man kan tabe sig. Sådan ca.

Hahaha :laugh:

Tilbage til topic:

Det er en interessant problemstilling Motta bringer på banen og lige så interessant svar om metabolismen David giver. Det understøtter det jeg har set i min tid i svømmesporten.

Det er de færreste svømmere, der, på trods af rigtigt store træningsmængder, har lav fedtprocent og markerede muskler som man kender det selv fra semiseriøse flotmandstræningsmænd som mig selv.

Specielt hos pigerne er "problemet" udtalt. Piger har større bevidsthed om hvordan de ser ud i svømmetøj end fyre og spiser, IMO, alt for ofte alt for lidt i forhold til træningsmængden. Resultatet er, at pigerne aldrig taber sig.

Jeg har endda oplevet, at jeg selv og svømmevenner ikke har tabt sig det mindste på en uges træningslejr med to daglige svømmepas og div. landtræning, på trods af at kalorieindtaget slet ikke har stået mål med det store forbrug. Resultatet var uforholdsmæssig stor træthed og dårlige træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Men det rigtig interessante er vel også at HP gruppen taber overall bodymass: Figur fra artiklen.

Ja, selvfølgelig :smile:

Tilbage til topic:

Det er en interessant problemstilling Motta bringer på banen og lige så interessant svar om metabolismen David giver. Det understøtter det jeg har set i min tid i svømmesporten.

Det er de færreste svømmere, der, på trods af rigtigt store træningsmængder, har lav fedtprocent og markerede muskler som man kender det selv fra semiseriøse flotmandstræningsmænd som mig selv.

Specielt hos pigerne er "problemet" udtalt. Piger har større bevidsthed om hvordan de ser ud i svømmetøj end fyre og spiser, IMO, alt for ofte alt for lidt i forhold til træningsmængden. Resultatet er, at pigerne aldrig taber sig.

Jeg har endda oplevet, at jeg selv og svømmevenner ikke har tabt sig det mindste på en uges træningslejr med to daglige svømmepas og div. landtræning, på trods af at kalorieindtaget slet ikke har stået mål med det store forbrug. Resultatet var uforholdsmæssig stor træthed og dårlige træningspas.

Er det ikke lidt selvmodsigende? Hvis de spiser for lidt(altså energiunderskud eller?) så taber de sig også.

Om ikke andet er det vel også grunden til at mange udholdenhedsatletter ikke er helt hakket(især i offseason).

Det er giver ikke mening at ligge i energiunderskud når træningsmængden er så stor. Som du selv skriver, så er der stor risiko for dårlig performance i træningerne.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke lidt selvmodsigende? Hvis de spiser for lidt(altså energiunderskud eller?) så taber de sig også.

Hele tråden her handler jo netop om hvor svært det er for udholdelhedsatleter at tabe sig selvom de ligger i kcal underskud. Derfor giver det Spøer skriver egentlig fin mening, hvis de kvindelige svømmere har sværere ved at tabe sig da de har større fokus på deres krop(og dermed sikkert også er mere opmærksomme på at ligge i kcal underskud).

Link to comment
Share on other sites

Hele tråden her handler jo netop om hvor svært det er for udholdelhedsatleter at tabe sig selvom de ligger i kcal underskud. Derfor giver det Spøer skriver egentlig fin mening, hvis de kvindelige svømmere har sværere ved at tabe sig da de har større fokus på deres krop(og dermed sikkert også er mere opmærksomme på at ligge i kcal underskud).

Tjo, men hvis du er i energiunderskud så taber du dig. Det er basal fysik.

MEN det kan være at der sker en forskudning i BMR, som gør at man ikke længere er i energiunderskud hvis man indtager samme mængde energi. Jeg tror næppe at det er den absolutte og eneste grund til at personer med en høj trøningsmængde har svært ved at tabe sig. Men sikkert en del af forklaringen.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

det står lige her:

Okay, jeg prøver igen:

At RMR/BMR falder er ikke den eneste grund til at man kan have svært ved at tabe sig. Et fald i BMR kommer hovedsageligt at et fald i LBM.

Andre grunde til at et vægttab hos elitemotionister fejler: Utroligt lavt energi indtag, der spises mere end der rapporteres, overvurdering af energiforbruget under arbejde, fald i LBM, ændring i træningsstruktur, urealistisk mål/metoder osv.

At skære alle over en kam, og sige at det er et fald i BMR, pga. reduktion af energiindtag, der gør at man ikke taber sig, er for firkantet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som så mange andre ting, at svaret skal findes et sted midt i mellem. En kombination af fald i LBM og BMR, plus nogle af de årsager Tanner beskriver.

Jeg har set studier hvor de har målt op til et 17% fald i BMR, selv efter der er taget højde for et fald i LBM. Det er efter sigende T3-hormonerne der er skyld i BMR faldet, som tilpasser sig forholdsvist hurtigt en kraftig ændring i energi-indtaget. I dette studier mener jeg der blev indtaget 1000kcal dagligt, plus træning. Men hvis vi antager at de 17% er korrekt, endda under ret ekstreme forhold, så kan det ikke alene forklare hvorfor atleter ikke kan tabe sig. Hvorfor jeg tror vi er ude i en kombination af flere forskellige faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror som så mange andre ting, at svaret skal findes et sted midt i mellem. En kombination af fald i LBM og BMR, plus nogle af de årsager Tanner beskriver.

Jeg har set studier hvor de har målt op til et 17% fald i BMR, selv efter der er taget højde for et fald i LBM. Det er efter sigende T3-hormonerne der er skyld i BMR faldet, som tilpasser sig forholdsvist hurtigt en kraftig ændring i energi-indtaget. I dette studier mener jeg der blev indtaget 1000kcal dagligt, plus træning. Men hvis vi antager at de 17% er korrekt, endda under ret ekstreme forhold, så kan det ikke alene forklare hvorfor atleter ikke kan tabe sig. Hvorfor jeg tror vi er ude i en kombination af flere forskellige faktorer.

Og desværre, for os, så er mange af de studier lavet på overvægtige, eller som du siger, med et utroligt lavt energiindtag.

Link to comment
Share on other sites

Hele tråden her handler jo netop om hvor svært det er for udholdelhedsatleter at tabe sig selvom de ligger i kcal underskud. Derfor giver det Spøer skriver egentlig fin mening, hvis de kvindelige svømmere har sværere ved at tabe sig da de har større fokus på deres krop(og dermed sikkert også er mere opmærksomme på at ligge i kcal underskud).

Frøen kom til undsætning. De taber sig netop ikke, selvom de sidder og nipper til maden.

Link to comment
Share on other sites

I skulle prøve at se effekten af en træner, der fortæller sine kvindelige sportsudøvere, at de skal tabe sig. Det går fra naturligt til besættelse på et splitsekund.

Mine observationer er selvfølgeligt baseret på skøn, da jeg ikke har vejet maden og talt kalorier. Men nogen af de piger jeg snakkede mest med havde jeg et ret godt billede af hvor meget de spiste på en træningslejr. Vi brugte trods alt det meste af en uge lige op og ned ad hinanden. Jeg er ret sikker på de var under deres ligevægtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

Er lige blevet gjort opmærksom på denne tråd - og den er super interessant.

Jeg kunne godt lige tænke mig at diskuttere lidt mere af artiklen som der bliver henvist til. I den undersøger de også performance og finder at der ikke er nogen forskel i dette mellem grupperne (Jump height,1RM, Muscle enducance, Jump peak force osv) . Dvs. at kontrol gruppen som taber mere LBM ikke mister "funktionelt" væv - det virker mærkeligt på mig. De må formodes at tabe muskelvæv i kontrolgruppen men yder det samme!!! i tillæg angav HP gruppen at de var mere trætte end kontrolgruppen.

Så samlet set havde kontrolgruppen i forsøget et større vægttab, (måske muskel) uden fald i præstation og samtid uden at blive så trætte som personerne der indtog HP!!. Umiddelbart ville jeg da vælge ikke at spise protein næste gang jeg skal tabe i vægt samtidig med at jeg træner - for jeg får større effekt (taber noget ikke-funktionelt muskelmasse) uden at blive ekstra træt :4thumbup:

Sådan kan data i artiklen ihvertfald læses - hvad tænker I om det??

læs mere på www.henninglangberg.dk

Link to comment
Share on other sites

Er lige blevet gjort opmærksom på denne tråd - og den er super interessant.

Jeg kunne godt lige tænke mig at diskuttere lidt mere af artiklen som der bliver henvist til. I den undersøger de også performance og finder at der ikke er nogen forskel i dette mellem grupperne (Jump height,1RM, Muscle enducance, Jump peak force osv) . Dvs. at kontrol gruppen som taber mere LBM ikke mister "funktionelt" væv - det virker mærkeligt på mig. De må formodes at tabe muskelvæv i kontrolgruppen men yder det samme!!! i tillæg angav HP gruppen at de var mere trætte end kontrolgruppen.

Så samlet set havde kontrolgruppen i forsøget et større vægttab, (måske muskel) uden fald i præstation og samtid uden at blive så trætte som personerne der indtog HP!!. Umiddelbart ville jeg da vælge ikke at spise protein næste gang jeg skal tabe i vægt samtidig med at jeg træner - for jeg får større effekt (taber noget ikke-funktionelt muskelmasse) uden at blive ekstra træt :4thumbup:

Sådan kan data i artiklen ihvertfald læses - hvad tænker I om det??

læs mere på www.henninglangberg.dk

Det bliver spændende at se follow-up studier, for med den/de konklusioner som kommer til udtryk er det klart noget der rokker ved den forståelse jeg/man tidligere har haft ved vægttab.

Men jeg tror afgjort der er nogle metabolske faktorer vi ikke kender til endnu som spiller ind ift vægttab hos elitemotionister.

Link to comment
Share on other sites

Det bliver spændende at se follow-up studier, for med den/de konklusioner som kommer til udtryk er det klart noget der rokker ved den forståelse jeg/man tidligere har haft ved vægttab.

Men jeg tror afgjort der er nogle metabolske faktorer vi ikke kender til endnu som spiller ind ift vægttab hos elitemotionister.

Jeg er sikker på du kan finde svarene i en del bøger og undervisningsmateriale rundt omkring. Jeg ved ihvertfald jeg selv har været omkring det for en del år siden i undervisnings øjemed. :smile:

Link to comment
Share on other sites

En spændende lille sag til diskussionen. Har ikke kunnet skaffe hele artiklen, men den rører bestemt ved de emner som tråden her kredser om.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22000743

Proc Nutr Soc. 2011 Oct 17:1-8. [Epub ahead of print]

Nutrition for sports performance: issues and opportunities.

Maughan RJ, Shirreffs SM.

Source

School of Sport, Exercise and Health Sciences, Loughborough University, Leicestershire LE11 3TU, UK.

Abstract

Diet can significantly influence athletic performance, but recent research developments have substantially changed our understanding of sport and exercise nutrition. Athletes adopt various nutritional strategies in training and competition in the pursuit of success. The aim of training is to promote changes in the structure and function of muscle and other tissues by selective modulation of protein synthesis and breakdown in response to the training stimulus. This process is affected by the availability of essential amino acids in the post-exercise period. Athletes have been encouraged to eat diets high in carbohydrate, but low-carbohydrate diets up-regulate the capacity of muscle for fat oxidation, potentially sparing the limited carbohydrate stores. Such diets, however, do not enhance endurance performance. It is not yet known whether the increased capacity for fat oxidation that results from training in a carbohydrate-deficient state can promote loss of body fat. Preventing excessive fluid deficits will maintain exercise capacity, and ensuring adequate hydration status can also reduce subjective perception of effort. This latter effect may be important in encouraging exercise participation and promoting adherence to exercise programmes. Dietary supplement use is popular in sport, and a few supplements may improve performance in specific exercise tasks. Athletes must be cautious, however, not to contravene the doping regulations. There is an increasing recognition of the role of the brain in determining exercise performance: various nutritional strategies have been proposed, but with limited success. Nutrition strategies developed for use by athletes can also be used to achieve functional benefits in other populations.

PMID: 22000743 [PubMed - as supplied by publisher]

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om jeg forstår det rigtigt, men en kost der er ikke har lige så stor fokus på kulhydrater vil hjælpe til at omdanne fedt til muskler? Specielt hvis man træner uden fyldte kulhydrat lagre? Det kunne i hvert fald være interessant her henover vinteren hvor jeg i hvert fald ikke får cyklet nær så meget som jeg gør i sommersæsonen, da der jo samtidig står at den form for kost ikke fremmer ens endurance performance.

Men så kan man jo så komme ud i en anden problemstilling, og det er vel så om ens træningspas vil have samme kvalitet som havde man fyldte kulhydrat lagre? Såfremt jeg i hvert fald forstår det fremhævede tekst rigtigt.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om jeg forstår det rigtigt, men en kost der er ikke har lige så stor fokus på kulhydrater vil hjælpe til at omdanne fedt til muskler? Specielt hvis man træner uden fyldte kulhydrat lagre? Det kunne i hvert fald være interessant her henover vinteren hvor jeg i hvert fald ikke får cyklet nær så meget som jeg gør i sommersæsonen, da der jo samtidig står at den form for kost ikke fremmer ens endurance performance.

Men så kan man jo så komme ud i en anden problemstilling, og det er vel så om ens træningspas vil have samme kvalitet som havde man fyldte kulhydrat lagre? Såfremt jeg i hvert fald forstår det fremhævede tekst rigtigt.

Nej, der står at man ser en øget evne for musklerne til at forbruge fedt (oxidativt) under arbejde.

Det er helt grundlæggende "fat loading", som er ligesom "carb loading". Man har længe vidst, at hvis man indtager en kulhydrat- eller fedtrig kost, så vil ens forbrug af enten fedt elller kulhydrat stige. Dog ser man ofte at dette kun er tilfældet i starten(< 1 time ) af arbejdet.

Desuden kræver det ofte længere perioder(> 1 uge) med en høj E% fra fedt(ca 80 E%!!) før at man ser en forskel i substrat forbrug. Dette medfører selvfølgelig også et stort fald i muskelglukogen. Det er nok også derfor man ikke ser nogen ændring i udholdenhed.

Ligesom David, så synes jeg også at det ville være rigtig dumt for dig at skære i kulhydraterne, både før og efter træning.

EDIT:

Her er hvad Bente Keins skriver om emnet:

Summary

Many nutritional-exercise manipulations have been studied in an effort to promote rates of FA oxidation, attenuate the rate of utilisation of endogenous CHO reserves and thereby, potentially, enhance exercise capacity and/or endurance performance. While some of the strategies (i.e., acute fat feedings before exercise, fat feedings during exercise, fat-adaptation and high fat diets) have received rigorous scientific enquiry, some so-called sports diets (i.e., the ‘Zone diet) have not been investigated and the so-called ‘benefits’ of such diets are promoted purely by anecdotal testimonies of famous sports personalities. As such, these diets are not recommended to athletes.

It is evident from the literature that increased fat availability translates into higher rates of both whole-body and muscle lipid utilisation, and a concomitant ‘sparing’ of muscle glycogen stores during standardised submaximal aerobic exercise. However, even in the face of substantially greater rates of fat oxidation, these dietary protocols consistently fail to improve endurance exercise capacity and/or performance outcomes. Even dietary periodization strategies, in which endurance athletes adapt their muscles to a high-fat diet over 5-6 days, then switch to a high-carbohydrate diet and rest for 24 hours to restore muscle glycogen content (thus giving the athlete the best of both worlds in terms of potential substrate oxidation) fail to enhance endurance performance, even though fat-adaptation produces a dramatic and robust retooling of the muscle to enhance the capacity for fat oxidation and “spare” muscle glycogen. Of interest to the basic scientist is that the enhanced capacity for fat oxidation in fat-adapted, trained individuals persists even in the face of super-compensation of glycogen stores, and even with a high carbohydrate pre-event meal and the intake of substantial amounts of carbohydrate during exercise (conditions that would normally suppress lipolysis and fat metabolism). However, a growing body of evidence now reveals that muscle glycogenolysis is impaired by dietary fat adaptation strategies. This finding, coupled with a failure to find clear evidence of benefits to prolonged exercise involving self-pacing, suggests that we are near to closing the door on this (and other dietary-fat protocols) as tools to enhance exercise capacity. Indeed, we can safely conclude that those at the coal-face of sports nutrition can delete fat loading and high-fat diets from their list of genuine ergogenic aids for the enhancement of endurance and ultra-endurance performance.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Vi er kommet lidt off-topic, men det er måske også godt det samme, da tråden kører i stampe alligevel.

Ens evne til fedtforbrænding kan påvirkes helt enormt af kost og træning. De forsøg med 80E% fedt gør det dog ikke stort bedre end de med 50-60E% fedt, når vi kigger på ulholdenhedsatleter.

For nogen vil en sådan kost resultere i et fedttab og/eller muskeltab.

Ens udholdenhedstræning, specielt den mere intensive af slagsens, vil give langt mere domsagtig ømhed, kramper vil komme af meget mindre træning. Lidt afhængig af hvor meget der skæres på carbs, vil man også kunne opleve sænket kropstemperatur.

Effekten på ens ydeevne er ubetinget negativ i anaerobe og højintensive sammenhænge, ret neutral på tidskørsler af mellem distancer og neutral på de meget lange ting. Den neutrale effekt skal dog forstås som gennemsnitlig og nogen vil opleve en positiv/negativ effekt.

Mange af de negative effekter kan mindsket ved at carbloade dagen inden konkurrencer og indtage energiholdige drikke under konkurrencer.

Personligt synes jeg det mest interessante ved metoden er det evt fedttab, der kommer meget hurtigt for nogle. Kunne forstille mig at man kunne køre det i en slags cyklusser med 3 uger med lavere carb og 3 uger med mere neutral diet og samtidigt oppe sit carb indtag en lille smule på meget krævende træningsdage under low carb perioden. Vigtigt er dog at stoppe med low carb perioden inden man oplever sænket kropstemperatur.

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share