Trap1-stræk/massage mhbp. øget scap. post. tilt


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Efter nogle pas med farmerwalk og andet tungt til nakken er jeg begyndt at døje lidt med skulderen, hvis jeg flekterer skulderen mod modstand i ekstenderet tilstand.

Det er ikke så slemt, og jeg er ret overbevist om, at det blot er trap1/levator, der forhindrer optimalt bevægelse for skulderbladet. Nærmere bestemt tror jeg det er ksulderbladet posterior tilt-bevægelse, der er hæmmet.

Er der nogen, der ligger inde med nogle gode tips til selv-stræk/massage der adresserer dette?

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Efter nogle pas med farmerwalk og andet tungt til nakken er jeg begyndt at døje lidt med skulderen, hvis jeg flekterer skulderen mod modstand i ekstenderet tilstand.

Det er ikke så slemt, og jeg er ret overbevist om, at det blot er trap1/levator, der forhindrer optimalt bevægelse for skulderbladet. Nærmere bestemt tror jeg det er ksulderbladet posterior tilt-bevægelse, der er hæmmet.

Er der nogen, der ligger inde med nogle gode tips til selv-stræk/massage der adresserer dette?

Stivhed/ømhed i lev. scapula?

Ps. Læser du til fys? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Stivhed/ømhed i lev. scapula?

Ps. Læser du til fys? :tongue:

Nope - og derfor kan jeg heller ikke finde ud af at mærke om lev. scapula - det er blot et gæt, fordi det er kommet efter decideret nakketræning.

Derfor ledte jeg efter sådan en: "Hvis du ligger dig sådan, sætter en finger der, presser den og drejer hovedet den vej, så strækker du lige præcis på den led, du efterspørger" :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Smerten kommer formentligt fra en indklemning (supraspinatus-acromion elign.) som kommer i og med, at skulderbldet ikke vipper tilstrækkeligt bagover.

Problemet opstår bla, hvis jeg hænger i katete/L-sit, som på den vedhæftede fine illustration. Cirklerne udgør fra top: skulderled, hofte og knæ.

Sagt på en anden måde er det træk bevægelser med strakte arme lavet overhead, der volder problemer. Jeg kan sagtens lave chins eller pullups uden problemer.

Med lidt specifik tilvænning kan jeg sagtens fjerne problemet i øjeblikket, men det vender hurtigt tilbage.

post-22408-0-43341800-1335868018_thumb.j

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Nå, fandt selv en løsning :) Faldt over denne serie af vids: http://www.youtube.com/user/cupplesperformance

Det var så coco-mekanikken og ikke trappen - og sjovt nok, så har jeg også kørt jernkors de dage, hvor jeg kørte nakkehalløj. It makes sense :)

Men det hjalp ret godt at stikke en finger op i armhulen og massere biceps og coco-biceps- faktisk helt fantastisk godt!

@ T og RuneB: HVorfor har jeg aldrig før hørt nogle skældne mellem anterior tilt og winging på den måde, som han gør

Link to comment
Share on other sites

i forhold til winging så skelner man som han gør. Forskellen ligger i hvilken muskler der ikke tilstrækkeligt fastholder scapula til thorax.

anterior tilt = trap 3

winging = en kombi primært saratus anterior

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share