Hurtighedstræning


Perlepigen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en pige på 15 år. Jeg spiller fodbold 4 gange om ugen og styrketræner 2 gange om ugen. Jeg kunne godt tænke mig at blive hurtigere, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal blive det, derfor ville jeg høre om, der er nogen, der kan hjælpe mig? Er der nogen, der kender nogle øvelser?

Hilsen perlepigen

Link to comment
Share on other sites

det er det mest effektive og den nemmeste løsning. Man bliver bedre til det man gør. Der findes ingen super smart øvelser.

Det kræver iøvrigt en god opvarmning. Skal gøres 2-3 gang per uge. Den skal gøres når man føler sig frisk og helst ikke i forbindelse med konditionstræning/fodboldtræningen

Der er rigtigt meget forskelligt man kan gøre. Men ovenstående er klar mest effektivt. Det kan godt programlægges meget mere avanceret men det er svært at skriv kort og godt ned. Og effekten er altså ikke meget større.. men det er klart at når man har folk på 2 mandshånd så kan man lave individuelle justeringer.

Styrketræning kan også hjælpe men er lidt mere avanceret at programlægge så man bliver hurtigere af det. Generelt så 2-3 gang styrketræning per uge. Squat, lunges, "nordic hamstring" andre styrketrænings øvelser er også fine. Men langt de fleste sprinter bruger ikke meget mere end 2-3 øvelser til benene. Optil vigtig kampe gøre man så generelt det at man nedsætter volumen med 60% 2 uger før. F.eks. hvis man laver f.eks 4 sæt af 8 gentagelser dvs samlet 32 gentagelser tager 40 % af det (32 x 0,6 = 12 gentagelser), så laver man istedet f.eks. 2 sæt med 6 gentagelser (generelt sænker man antal reps først).

Hold dig fra plyometrisk træning og eksplosiv styrketræning. Der vil generelt på nettet være folk som ikke har prøvet at træne sprinter som vil forslå lignende. Og det virker også, men ikke specielt godt og skadesrisikoen er stor og det er avanceret at programlægge. Jeg bruger det på nogen af mine udøver men f.eks. Ben Johnson en af verdens bedste sprinter igennem tiderne brugt det aldrig. Tilgengæld sprintet han 2-3 gange per uge og styrketrænet 2-3 gang per uge.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share