Styrketræning for gravide


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Hej Morten

Rigtig god artikel.

Især det med, at man ikke skal regne med at kunne lave øvelser, hvor man ligger på ryggen sidst i graviditeten, det kommer vist som en overraskelse for nogle, i hvert fald for mig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt link der Niels ;)

Når jeg skriver som jeg gør er det for at gå med både livrem og seler. Der findes dels nogle fysiologiske indikationer på at det kan være en dårlig ide og dels vælger jeg at lægge mig op af den tekst Sundhedsstyrelsen har godkendt.

Langt de fleste (specielt veltrænede) kvinder vil næppe have problemer med rygliggende øvelser selv sidst i graviditeten. Teksten henvender sig i høj grad til almindelige motionerende / ikke motionerende kvinder og i det lys vil jeg gerne vil jeg hellere være lidt forsigtig.

Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste (specielt veltrænede) kvinder vil næppe have problemer med rygliggende øvelser selv sidst i graviditeten. Teksten henvender sig i høj grad til almindelige motionerende / ikke motionerende kvinder og i det lys vil jeg gerne vil jeg hellere være lidt forsigtig.

Jeg har lige været til læge i dag og spurgte om, der er noget man kan gøre, f.eks. træne, for at undgå presset på blodkarene, og han sagde at det kan man ikke :thumb_down:

Det kommer helt an på hvordan barnet/livmoderen ligger. Nogle kvinder kan slet ikke ligge på ryggen, mens andre ingen problemer har. Det første skulle dog være det mest almindelige :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var pige.. og var Gravid..

Så tror jeg nok jeg ville undgå at træne i de 9 måneder..

Lidt motion ville ikke skade..

Men.. Jeg ville nu være nervøs for at miste barnet.. Eller måske skade det..

Så.. min mening er.. At det nok er en dum idé..

Og hvis min kæreste blev gravid.. ville jeg nok fraråde hende at træne.. og så bare løbe/gå/cykle nogle ture med hende...

Bare min mening..

Link to comment
Share on other sites

Lunk - din mening er legal - Artiklen handler om at seriøs og grundig forskning viser at det faktisk er en god ting at træne - og at risikoen for ufrivillig abort ikke behøver at stige - det synes jeg det er værd at forholde sig til - og undskyld jeg er så direkte - det er også mere interessant end din umidelbare mening. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var pige.. og var Gravid..

Så tror jeg nok jeg ville undgå at træne i de 9 måneder..

Lidt motion ville ikke skade..

Men.. Jeg ville nu være nervøs for at miste barnet.. Eller måske skade det..

Så.. min mening er.. At det nok er en dum idé..

Og hvis min kæreste blev gravid.. ville jeg nok fraråde hende at træne.. og så bare løbe/gå/cykle nogle ture med hende...

Bare min mening..

echo that Arne. Lunk, vi prøver på MOL på at forholde os til undersøgelser og ikke hvad folk "synes". Eller det er i hvert fald Mortens oprindelige erklærede mål med MOL. Så dine "meninger" og hvad du "synes" er vi egentlig ikke særligt interesserede i.... Hvis alle folk postede, hvad de "synes" og deres "meninger", ville de væsentlige ting på boardet drukne i subjektiviteter og sladder. Det er ikke for at virke mavesur, men for at sørge for at MOL bliver ved med at være et godt board.

Link to comment
Share on other sites

Skønt med en informativ artikel istedet for ammestuehistorier! Jeg har i hvert fald svært ved at se, det skulle være skadeligt at motionere under graviditet. Før i tiden knoklede man løs i marken, gik til frokost, fødte og så ud igen.

Okay, overdriver men bare for at få pointen igennem :lol: :lol: :lol: .

Tak til Morten for initiativet!!

:afro:

Dubai

Link to comment
Share on other sites

-> Lunk

Jeg tror ikke du behøver at være bekymret, hvis der (som det står i artiklen) er tale om en normal graviditet.

Hvis der er noget uregelmæssigt ved graviditeten vil I få at vide af lægen/jordmoderen, hvad I må og ikke må.

Jeg havde stor glæde at at kunne træne de første måneder af min graviditet, det giver noget velvære og ekstra overskud, at få lov til at bruge sin krop.

Link to comment
Share on other sites

ehm.. ok.. undskyld.. vidste sku ikke lige man ikke måtte poste "menings" posts!?!?!??! :blink:

Læs hvad der bliver skrevet til dig.

Forskningens resultater for hvad der er sikkert for gravide og hvad der ikke er bliver fremlagt i artiklen.

At du så har en ubegrundet frygt for at al motion for gravide skulle være skadeligt hjælper jo ingen.

Når oplægget er at et emne diskuteres videnskabeligt, så er meninger uden nogen form for relle argumenter rent faktisk irrelevante. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så vil jeg hermed komme med et indspark til artiklen.

Mave

Specielt sidst i graviditeten frarådes det at lave maveøvelser hvor man ligger helt fladt på ryggen. Dette hænger bl.a. sammen med at fosterets vægt herved kommer til at afklemme nogle af de store blodårer der løber bagerst i bughulen. Hvis man har en udtalt adskillelse ved den seneplade der løber lodret midt på maven (linea alba) skal man begrænse de øvelser hvor bugindholdet tydelig træder frem som en spids ved mellemrummet (diastase). Her kan man som alternativ arbejde med øvelser, hvor man fokuserer mest på de skrå mavemuskler evt. helt sideliggende.

En hyppigt diskuteret problemstilling: Skal man træne de skrå eller de lige. Hvis man forestiller sig at problemet er seperation af de kraftige senestrøg som udgør seneskeden omkring rectus, kunne man også argumentere, at træning af de skrå ville forværre problemet. (Idet de skrå jo hæfter i seneskeden - og derved kunne tænkes at trække den fra hinanden)

Så burde træning af de lige mavemuskler være mere fornuftigt.

Taler vi kun om den bageste del af de skrå, som til dels står for hofteopdrag og/eller lateralflektion af columna, er der naturligvis ingen problemer, da denne del ikke har fat i seneskeden.

Gravide bør endvidere begrænse øvelser, som indebærer ekstension af lumbalcolumna, idet der sidst i forløbet naturligt vil ske en ekstension, som følge af mavens træk fremad i ryghvirvelerne. Ved deciderede lændesmerter kan flektionsøvelser være en lindring.

(Dette gælder selvfølgeligt også for svært overvægtige B) )

Link to comment
Share on other sites

Og hvis min kæreste blev gravid.. ville jeg nok fraråde hende at træne.. og så bare løbe/gå/cykle nogle ture med hende...

MaxPower: Du siger Lunk skal læse hvad der bliver skrevet til ham - var det så ikke en ide at læse Lunks indlæg? <_<

Du skriver Lunk har en ubegrundet frygt for at al motion skader gravide - ovenstående quote fra Lunk viser vel at han kun frygter vægttræning, men ikke motion som sådan...

Ellers god artikel. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Morten (og alle i andre!)

Fin artikel. Jeg har en enkelt kommentar til den første øvelse, nemlig benpres. Der anbefales at skubbe med et enkelt ben for at mindske trykket i bugtrukket og presset på bækkenbunden. Jeg syns' argumentationen er ok, men simplificeret.

Den hormonelle forandring hos den gravide blødgør alle led og ledbånd allerede meget tidligt i graviditeten. Jeg tænker i den forbindelse på at man også bør være påpasselig med at træne usymetrisk, altså med det ene ben fremfor begge i fx benpres. Når man træner med det ene ben i benpres opstår tryk på den ene side af bækkenet, evt. let rotation med forøget risiko for bækkenløsning.

Min umiddelbare holdning til ovenstående er derfor; træn symetrisk, moderat vægt og spænd op i bækkenbunden.

Link to comment
Share on other sites

Den hormonelle forandring hos den gravide blødgør alle led og ledbånd allerede meget tidligt i graviditeten. Jeg tænker i den forbindelse på at man også bør være påpasselig med at træne usymetrisk, altså med det ene ben fremfor begge i fx benpres. Når man træner med det ene ben i benpres opstår tryk på den ene side af bækkenet, evt. let rotation med forøget risiko for bækkenløsning.

Min umiddelbare holdning til ovenstående er derfor; træn symetrisk, moderat vægt og spænd op i bækkenbunden.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var omkring samme overvejelse da jeg beskrev øvelserne, men min vurdering er, at med de moderate vægte der anbefales, er risikoen ikke større end ved bilateralt (symmetrisk) arbejde.

Uanset om man laver benpres med to eller et ben vil hoftebenet (os coxae) blive udsat for forskydnings / rotationskræfter relativt til korsbenet. Det er ikke entydigt om disse kræfter er mere uheldige i den ene end i den anden situation.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hiver lige tråden frem igen!

Hjemme hos os arbejder vi på at få barn nummer to, og i den forbindelse har jeg et par spg til graviditet og styrketræning.

Min kone træner efter et traditionelt 5 x 5 program med basisøvelser som squat, bænk, bent over rows etc. Vi går og diskutere herhjemme, hvorvidt det er en god ide under graviditeten?

Er det bedre at gå over til et kropsvægtprogram? Eller er det nok at skifte fra 5 x 5 til fx 3 x 10 rep?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Din kones udgangspunkt er jo et helt andet end de fleste andres. Derfor kan man forvente, hun kan slippe godt fra mere end andre kan.

I begyndelsen af grviditeten kan jeg ikke se der er grund til bekymring, men senere hen skal du helt sikkert tilpasse træningen.

Målet må være at fastholde så god en form som muligt så hun hurtigt kan komme tilbage efter fødslen og klarer fødslen så let som muligt.

Bækkenbundstræning vil jeg anbefale hun starter med lige med det samme. Skader relateret til bækkenbund eller bækkenet er det forfærdeligt at blive ramt af.

Link to comment
Share on other sites

Din kones udgangspunkt er jo et helt andet end de fleste andres. Derfor kan man forvente, hun kan slippe godt fra mere end andre kan.

I begyndelsen af grviditeten kan jeg ikke se der er grund til bekymring, men senere hen skal du helt sikkert tilpasse træningen.

Målet må være at fastholde så god en form som muligt så hun hurtigt kan komme tilbage efter fødslen og klarer fødslen så let som muligt.

Bækkenbundstræning vil jeg anbefale hun starter med lige med det samme. Skader relateret til bækkenbund eller bækkenet er det forfærdeligt at blive ramt af.

Kan du uddybe, hvad du mener med tilpasning?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

 Share