Blodtryksnedsættende kost?


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Mener hvidløg har en dokumenteret effekt.

Derudover mener jeg også at bladselleri har en blodtrykssænkende effekt. Der skulle vist være et stof i bladselleri, som har en relaxerende effekt på blodkarene.

I begge tilfælde må du selv finde dokumentationen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Anbefalinger ved for højt blodtryk:

Frugt og grønt.

Magert kød og ditto mælkeprodukter.

Mindst muligt mætte fedt. Skær ned på saltet.

Dyrk mere motion (3-4 x 30-40 min / uge)

Drop smøgerne og skær ned på alkoholindtaget.

Vægttab.

Dette batter meget mere end hvisløg, C-vit etc. Er trykket på trods af dette stadig forhøjet (>130/85) skal der medicin til.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Anbefalinger ved for højt blodtryk:

Frugt og grønt.

Magert kød og ditto mælkeprodukter.

Mindst muligt mætte fedt. Skær ned på saltet.

Dyrk mere motion (3-4 x 30-40 min / uge)

Drop smøgerne og skær ned på alkoholindtaget.

Vægttab.

Dette batter meget mere end hvisløg, C-vit etc. Er trykket på trods af dette stadig forhøjet (>130/85) skal der medicin til.

Kilde?

og

130 over 85 er ikke for højt blodtryk

Link to comment
Share on other sites

Kilde?

og

130 over 85 er ikke for højt blodtryk

Nu skal det lige siges at jsc er uddannet læge, så han burde vide hvad han snakker om :wink:

Jeg mener dog stadigvæk at den gamle grænseværdi på 140/90 er god nok. Jeg ved godt at man lige pludselig har fundet ud af at værdierne skal være endnu lavere, men det har nok mere at gøre med medicinal-industriens uheldige indflydelse på forskningen. Det ville jo være rart hvis man kan sælge lidt mere blodtryksmedicin :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Tja, 140/90 er hypertension, altså forhøjet blodtryk. Mellem 120/80 og dette er nu benævnt præhypertension. Risikoen for hjertekarlidelser synes at stige når trykket overstiger 115/75, med faktor 1 for hver 20/10.

Tryk mellem 120 og 139 fordrer livsstilsændringer som de ovennævnte. Der ligger de fleste sjovt nok, hvorfor anbefalingerne er: "Livsstilsændringer for alle" :smile:

Jeg var måsle lidt hurtig ude med medicinsk behandling af tryk over 130, men hvis pt havde risikofaktorer som diabetes, tobak, kendt hjertekarlidelse etc ville jeg (da man bør) opstarte behandling.

Jeg køber ikke den med medicinalindustriens indflydelse på disse date. Det meste blodtryksmedicin er også kopimedicin efterhånden og ikke så dyrt (og lukrativt for medicinalindustrien). Næh, der skal vi snarere se på fx kolesterolsænkere :tongue:

Trenden går mod stadig strammere kontrol af blodtrykket. Specielt hos folk med risikofaktorer.

Jeg har de fleste af mine tal fra bogen "Drugs for the Heart" kap 7. Og deer er der rigtig mange referencer. Man kan gå ind og se om man kan finde data fra "Framingham Heart Study" til en start, hvis man gider det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Frugt og grønt.

Magert kød og ditto mælkeprodukter.

Mindst muligt mætte fedt. Skær ned på saltet.

Dyrk mere motion (3-4 x 30-40 min / uge)

Drop smøgerne og skær ned på alkoholindtaget.

Vægttab.

Enig. Enkelte kostfaktorer har vist forskellige og ofte neutrale resultater. En kombination af ovennævnte kostfaktorer derimod har vist gode resultater. DASH er studiet som hovedsageligt ligger til grunds for vores nuværende anbefalinger vedr. hypertension. En kombination tyder derfor på at være betydelig bedre end enkeltstående råd.

Ellers er det omtalt i de fleste bøger omhandlende klinisk ernæring, som f.eks. Klinisk ernæring af Hessov, Human nutrition and dietetics af Garrow et al., Modern nutrition in helth and disease af Shils et al.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med nervøsitet hos lægen kaldes white coat syndrome og er velkendt og udbredt. Man skal egentlig have et blodtryksapparat med hjem og måle det flere gange dagligt i nogle dage for at få et mere præcist indtryk af blodtrykkets niveau. Man kan også få foretaget en 24 timers blodtryksmåling, men det er lidt mere resourcekrævende.

Om blodtrykket skal tages om morgenen? Egentlig skal man have hvilet i 5-10 minutter, når det tages og subjektet skal være rolig. Man kan tit se, at et blodtryk falder, hvis det måles først og sidst i en konsultation.

Link to comment
Share on other sites

Som suppl til ovenstående.

En enkelt måling bør aldrig danne baggrund for medicinsk behandling.

Man vil typisk i almen praksis måle trykket flere gange over et par uger, hvis man ikke, som Jacob skriver, kan give et måleapparat med hjem. Endelig kan man i ambulant regi foretage døgnmonitoriring, hvor man måler trykket kontinuerligt over et til flere døgn.

I øvrigt mener jeg bestemt de officielle anbefalinger er 140/90 ved i øvrigt raske, mens diabetikere og patienter med tidligere blodpropper (hjerte/hjerne) bør ligge UNDER 130/85.

Edit: JSC havde nævnt 24T. Læs lige indlægget først, hylle.

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share