Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Pyha, tilbage igen efter 3 ugers rundrejse i Canada i autocamper. I alt blev det til omkring 4200 km i Alberta og British Columbia. Til gengæld er det ikke blevet til meget løb eller lignende. Blandt andet fordi vi på det meste af turen har boet i bjørneland, og bjørne ser løbere som bytte. Derfor holdt jeg mig i skindet de fleste dage (har dog fået småjogget lidt for at holde benene i gang).

Canada kan anbefales som ferieland. Her et billede af høvding med billedskønne Lake Louise som baggrund.

20180814_115158.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har været en fornøjelse at følge med på fjæs og insta. Det ellers yderst sjældent at jeg er misundelig på folk der er ferie men det så virkelig!!! dejligt ud derovre. 

Og klogt ikke at risikere at blive til bjørnemad - men "sjovt" at forholde sig til at være nederst i fødekæden, sådan helt konkret.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gregers TF skrev:

Det har været en fornøjelse at følge med på fjæs og insta. Det ellers yderst sjældent at jeg er misundelig på folk der er ferie men det så virkelig!!! dejligt ud derovre. 

Og klogt ikke at risikere at blive til bjørnemad - men "sjovt" at forholde sig til at være nederst i fødekæden, sådan helt konkret.

Selv tak. Vi spottede tre sorte bjørne i naturen. Og på diverse campgrounds blev man simpelt hen smidt ud, hvis man lod mad ligge frit uden for telt eller camper. Så det var virkelig bjørneland, vi var i. Hvis man ved, at der rumsterer en bjørnefamilie rundt i nærområdet, så tænker man sig altså om en ekstra gang, før man bare sådan løber sig en tur i skoven. Som jeg husker husker det, blev en kvindelig jogger offer for en bjørn sidste år, fordi hun løb med musik i ørerne og derfor bare blev ved med at løbe. Så ser bjørnen løberen som bytte, og eftersom den kan løbe op til 40 km/t, så er det bjørnen, der bliver mæt, og løberen der bliver ædt :)

Link to comment
Share on other sites

Bliver man fed af ferie?

Det er jeg heldigvis ikke blevet! Første kontrolvejning efter tre ugers - næsten - inaktivitet afslører præcis samme vægt som før ferien. Jeg har så heller ikke spist så meget som sædvanligt på turen, så det har åbenbart reguleret sig selv. Super. Jeg har fejret med en lille løbetur :)

photodune-3414780-fat-man-s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hov, en lille krølle på det med sundheden ...

Jeg havde næsten helt glemt, at jeg i dag skulle i gang med den sidste krølle på mit sundhedstjek, som egentlig begyndte med lidt irritation over vejrtrækningen, og som derefter udviklede sig til fokus på blodtrykket. Blodtrykket er let forhøjet, men sådan lige på vippen til at være behandlingskrævende. Som en sidste helgardering sendte min læge mig til en rigtig kardiolog, som jeg så har været hos i dag.

Der kom jeg virkelig i menneskehænder hos en kardiolog, som absolut virker kompetent, men også som lidt af en sergent :) Han tog mit blodtryk og foretog dernæst en grundig uiltralydsundersøgelse af hjertet efterfulgt af en tur på kondicyklen med stigende belastning, hvor jeg havde en masse elektroder på.

Konklusionen er, at hjertet - heldigvis - er i topform. Det fejler absolut ingenting, så min irritation over ikke "at få luft nok" er måske bare aldersbetinget. Eneste åbne spørgsmål er så, om mit blodtryk er behandlingskrævende eller ej, så til det formål skal jeg fra lørdag til søndag morgen gå med en bærbar blodtryksmåler, der måler en gang i timen i et helt døgn. Ud fra det vil han så komme med sine forslag i forhold til blodtrykket.

Så alt i alt en positiv dag. Dels fordi jeg for en gangs skyld har fået hjertet grundigt tjekket, og det fejler ikke noget. Og dels fordi jeg får bundet en ordentlig sløjfe på det med blodtrykket, som stod og blafrede lidt i vinden.

Link to comment
Share on other sites

Træningsmæssigt ...

...har jeg taget hul på uge 1 af træningsprogrammet frem mod nytårets halvmaraton. Jeg kører foreløbig i den retning, selv om første uge har været et uhyre langsomt indløb på grund af en lille smule jetlag og en masse smule forkølelse oven på flyveturen. Nu er jeg dog ved at være tilbage ved normalen og har været ude at løbe de fleste dage.

I dag søndag imidlertid som en undtagelse, for jeg kunne simpelthen ikke nære mig for at finde raceren frem og tage en lille tur ud på rundstrækningen ved Hove. Det var sgu dejligt i det mest perfekte cykelvejr, man kan forestille. Ideel temperatur, frisk blæst, en enkelt sky eller to ... dansk sensommervejr, når det er allerbedst.

Jeg fandt så ud af, at mit Garmin Forerunner 235 også fungerer som cykelur. Gennemsnitshastigheden er så ikke imponerende, men det skal dog siges, at det er brutto, da jeg bare satte uret i gang, og før jeg får snoet mig ud ad byen, er der alligevel mange stop. La, la, la, la ... en sang på verdens mindste violin :)

Screenshot_20180826-170221_Connect.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig!

... fik jeg slået den afsluttende krølle på mit undersøgelsesforløb. Efter at have gået med døgnmåleren fra lørdag til søndag var kardiologen slet ikke i tvivl om, at jeg skal tage noget for at sætte blodtrykket ned. Han var ganske befriende sikker i sin sag, og så retter jeg bare ind. Derfor tager jeg fra og med i dag en pille, der skal holde blodtrykket nede og forhåbentlig holde fremtidige blodpropper fra døren. Sådan kan en udredning ende et helt andet stred, end der hvor den startede. Det var jo egentlig en tilfældighed, der sendte mig i den retning, men nu er jeg da virkelig glad for, at jeg gjorde det. Det bliver spændende at se, om det har indflydelse på træningen og formen.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Gregers TF skrev:

Jeg forstiller mig, at du nok helst havde været fri for pillen men dejligt, og lidt heldigt, at det blev opdaget.

Ja, absolut, min far blev jo ikke meget ældre, end jeg er nu. Han var en slank mand, og vi har egentlig altid beskyldt rygningen for, at han fik en blodprop, men han kan jo strengt taget godt have haft et ubehandlet, højt blodtryk oveni. Det er ikke usandsynligt, da mit høje blodtryk med meget stor sandsynlighed er arveligt. Min livsstil kan jeg i hvert fald ikke skyde skylden på, for den har været på den sunde side fra 15 års alderen :)

Link to comment
Share on other sites

Matt & Mig

Selv om jeg ikke fik sat verdensklassetider i foråret, så trivedes jeg fint med Matt Fitzgeralds Brain Training-program. Derfor har jeg efter ferien taget tråden op, men i stedet for det afprøvede 4 x 4 ugers 5 km-program, så bliver det et 5 x 4 ugers 1/2-maraton-program. Det er bygget op på samme måde, men byder på lidt længere pas, lidt flere kilometer og en ekstra 4-ugers periode. Det passer som tidligere nævnt præcis med, at jeg skal løbe Änglamark 1/2-maraton nytårsaftensdag.  Måske ikke det oplagte løb at have som mål, men jeg tænker, at det giver træningen en fin retning og får mig nogenlunde på sporet. Så må vi se, hvad der skal ske derefter.

Sidste uge var mildest talt lidt vakkelvorn, men jeg er efterhånden ved at komme på benene efter ferien. Dog må jeg konstatere, at der er røget noget af formen og noget af løbefornemmelsen på tre uger uden løb på nær nogle symbolske ture. Den første 4-ugers periode byder traditionen tro på nogle bakkespurter onsdag og lidt stigningsløb fredag rundet af med en lidt længere tur søndag. Dertil kommer ture af varierende længe på mellemdagene. Og traditionen tro stiger ugerne i intensitet, så denne uge har allerede været lidt hårdere end den sidste.

I dag blev det knap 15 km, og da jeg havde fået snøvlet mig i gang, blev tempoet egentlig okay efterhånden og endte på 4:55/km. At dømme efter ømheden i benene kan jeg absolut ikke løbe hurtigere, men det skulle jo gerne ændre sig i de kommende uger. 

Screenshot_20180902-164646_Connect.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyt fra cykelfronten ...

Jeg er ved at rydde op i hele cykelflåden. Det begyndte egentlig med, at jeg var blevet træt af min dagligcykel. Så irriterede det mig, at jeg sammenlagt har brugt raceren to (2!) gange i år, og min citybike hang bare ved siden af raceren og kom stort set aldrig ud. Der er intet lige nu, der tyder på, at jeg opgiver løberiet, så nu er både citybike og racer solgt og en ny cykel bestilt fra Wiggle. Og som en ekstra bonus kan min dagligcykel gå videre til den yngste søn, der virkelig mangler en ged til de daglige ærinder.

Valget faldt på en gravel bike fra Wiggle til en lav pris, så hele manøvren kommer til at give et solidt overskud på kontoen efter salg af racer og citybike. Det er en Vitus, som jeg sætter skærme på, så den kan bruges som dagligcykel, og så forsyner jeg den med flippedaler, så jeg kan vende dem rundt og klikke cykelsko fast til den lejlighedsvise træningstur på landevejen eller i skoven.

Der er komponenter fra nederste hylde på den, men det afspejler prisen så også. Til mit nuværende cykelbehov burde den være perfekt, så med lidt held kan jeg nøjes med én cykel fremover, så det igen bliver muligt at komme ind i udhuset uden at arrangere om på alle cyklerne først. Testrapport følger, når den lander om nogle dage.

http://www.wiggle.co.uk/vitus-substance-gravel-bike-sora-1/

Vitus-Substance-Gravel-Bike-Sora-Internal-Green-Green-2018-5057567011098.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu strækker vi den ...

Har fulgt træningsprogrammet ganske slavisk i denne uge, og det har budt på bakkeløb og lidt fartleg som i sidste, dog med lidt mere af begge dele. Og eftersom det her gerne skulle ende med et halvmaraton på et tidspunkt, så kommer der oveni (i denne uge og i tiden fremover) også nogle søndage med længere ture end i foråret. Det passer mig meget godt, da det måske var den ene ting, der manglede frem til sommerferien.

Jeg er stadig under genoptræning efter ferien og får jævnt ømme benmuller af løberiet. Jeg har virkelig meget appetit på løbetræningen, men når tre uger næsten bliver revet ud af kalenderen, så skal hele det gamle apparat altså lige i gang. I går sagde programmet 12 miles i basistempo = 19,2 km, og jeg tog det med basistempo meget bogstaveligt, idet jeg løb noget mere konservativt end sidste søndag.

Turen endte på 18,9 km, og i dag sender benene mig et klart budskab, der hedder; "Halløj, kammerat, det er alligevel et stykke tid siden, vi har løbet over 18". Mit budskab er lige så klart: "Væn jer til det, for de næste fire måneder skruer vi søndagsturene op til 26 km som det længste". Det vil jeg glæde mig til, for der skal lidt mere volumen på, når distancen er længere i sidste ende.

Screenshot_20180910-072453_Connect.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uge 4 af 20

Det her 20-ugers-program er helt generelt startet i den bløde ende (det gjorde 16-ugers-programmet faktisk også). Alligevel bliver foden lettet fra speederen her i uge 4, hvorefter en ny 4-ugers-periode begynder. I dag stod den på en ret kort tur med 6 x 1 minutters ryk drysset ind. Og når jeg selv skal sige det, blev de gennemført meget disciplineret. 

Screenshot_20180914-172808_Connect.jpg

Link to comment
Share on other sites

Søndag ...

... og traditionen tro en lidt længere tur. Det her er jo egentlig en recovery-uge, men jeg har en frygtelig lyst til at løbe lidt længere ture, så jeg sneg mig over 20 km med en tur på 20,3! Det er godt nok lang tid siden, jeg har været i 20'erne - i mere end én forstand - men det gik rigtig fint og en bønne hurtigere end sidste søndag, selv om der er lang vej endnu.

I øvrigt en fuldstændig vild løbedag med 8 mand i Cph Half Marathon under 1 time og verdensrekord af Kipchoge i Berlin. Min bedste tid i et 1000 meter-løb på banen back in the day var 2:35. Kipchoge løb i dag 2:53 på 1000 meter - forskellen er bare, at han løb 42 af dem i træk. Det er mindblowingly hurtigt, og jeg kan næsten ikke fatte, at det kan lade sig gøre ...

Screenshot_20180916-141736_Connect.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gregers TF skrev:

Hvorfor får man en plastikpose over sig som “jakke” efter en løbetur i Kbh - lige umiddelbart var der ikke noget regn. Det må da være en tvivlsom fornøjelse i egne dampe...?

Pas. Sikkert for at holde på varmen. Det er nu ikke noget, jeg nogensinde har følt behov for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share