Feedback: Squat.


SimonBuchwald
 Share

Recommended Posts

Jeg ville egentlig bare gerne have kompetent feedback på min squat

https://www.youtube.com/watch?v=2sCBD6ZdNQs

Selv bemærker jeg følgende:

1. Den er ikke så dyb, som jeg ville ønske mig den.

2. armene stikker bagud i udgangspositionen.

- Hertil følger, at jeg for nyligt har opdaget, at jeg lider af en lettere "butt wink", hvilket jeg vil sætte hård ind mod.

Jeg har dog været meget i tvivl omkring mit fodtøj til squat. Jeg har chuck-taylors på i videoen, men normalt løfter jeg i vibram fivefingers. Jeg er dog klar over, at mange bruger en rigtig vl-sko med løftet hæl. Jeg overvejer at investere i et par - jeg er ikke vildt bekendt med markede andet end det, jeg har set på bodyman. Har også set nogle stille sig med hælen på en vægtskive. Har selv forsøgt, men jeg var ikke just en fan. Ville en VL-sko være det rigtige for mig og i givet fald: Kan i anbefale nogle modeller, helst ikke for dyre, men gerne nogle rimeligt holdbare. De skal naturligvis kun bruges til squat ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det ligner en high bar position. Beklædning og udførsel i øvrigt minder mere om SL squat. Hvilken slags squat er det og hvorfor lige netop?

- Planen var en Sl-squat :-) men kan godt se, at den ligger højt. Det må jeg være opmærksom på fremover.å

Du har lidt stilforvirring (-:

Din ben stilling, og udstyrs opsætning, minder som Andreas siger, om powersquat.

Min din bane (sådan da), og placering af stangen, er OL Squat like.

Der er ikke just godkendt dybde dog.

- Dybden var også én af mine egne mærkesager. Placeringen er ikke helt i skabet. Mht. banen, så er dét en af de punkter, der driller mig lidt og hvor jeg har spekuleret på, om jeg står for smalt, fødderne ret nok ud og i det hele taget, om mit fodtøj bør udskiftet :-)

Link to comment
Share on other sites

- Planen var en Sl-squat :-) men kan godt se, at den ligger højt. Det må jeg være opmærksom på fremover.å

- Dybden var også én af mine egne mærkesager. Placeringen er ikke helt i skabet. Mht. banen, så er dét en af de punkter, der driller mig lidt og hvor jeg har spekuleret på, om jeg står for smalt, fødderne ret nok ud og i det hele taget, om mit fodtøj bør udskiftet :-)

Jeg synes ikke du står for smalt. Jeg synes du har meget knæ aktivitet af et power squat at være. Og ikke så meget hofte.

Mht valg af sko, så er flytter VL sko jo vægten frem, hvilket er en fordel hvis man er "for kæde" dominant, og god til at aktivere quads og glutes. Du kan jo simulere det ved at stå på et brædt på 2 cm med hælene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for de konstruktive svar :laugh: . Jeg vil arbejde med følgende punkter.

1. Low bar placering hver gang.
2. Bevidst albuer under stangen

3. Bedre dybde

nye sko er bestilt, så forhåbentligt kommer der styr på disse problemer. Videoen er optaget ved en makstest, som jeg så har trænet ud fra. Jeg kan konkludere, at videoen emmer af for mange kg, da det går ud over teknikken, der naturligvis har førsteprioritet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Simon, i forhold til SL squat, vil du nok altid ha bøvl med bunden da dine lår er lidt lange. Det er dog muligt at stramme knæbind så bunden bliver lettere. De fleste langbenede SL'ere står ret bredt i Squat og bruger virkelige stramme knæbind. Alt dette er dog svært at klare på egen hånd og en klub vil være til stor hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share