Side 1 af 1
puls
Indsendt 28. juli 2010 - 13:29
Har et spørgsmål omkring hvilepuls og makspuls.
Jeg opdagede ved et tilfælde omkring for et par år siden at jeg har en meget lav hviepuls. den ligger på mellem 40 og 50. Jeg fandt ud af det da jeg skulle vågne op efter en skulderoperation og sygeplejesken spurgte om jeg kendte til det. Det viste sig så den var ligeså lav inden operationen.
Jeg tænkte ikke videre over det fordi hun sagde at en forklaring ku være at jeg var i super form, det ku jeg på det tidspunkt hurtigt afvise.
Så var jeg hos lægen og hun målte min puls og blev bekymret for den var så lav. Hun sendte mig til nogle hjerteundersøgelser men der var intet usædvanligt.
Jeg er begyndt at træne med pulsur og har prøvet at måle min hvilepuls og den er omkring de der 45 når den er lavest ellers omkring 50.
Jeg er 26 år, omkring 195 høj og vejer omkring 96-97 kg.
Når jeg spinner prøver jeg at ligge på omkring 170 slag i min. Men vil gerne presse mig selv højere, lægen siger at jeg ikke bør være nervøs for at presse for hårdt, og det har hun jo nok ret i. Men ville høre om der er nogle der har erfaringer med det her herinde. Det er ihvertfald ikke min form der gør min hvilepuls så lav fordi vil betegne mig selv som ret alm. hva form angår. Har altid dyrket sport men slet ikke på et niveau som gør mig i super form
Jeg opdagede ved et tilfælde omkring for et par år siden at jeg har en meget lav hviepuls. den ligger på mellem 40 og 50. Jeg fandt ud af det da jeg skulle vågne op efter en skulderoperation og sygeplejesken spurgte om jeg kendte til det. Det viste sig så den var ligeså lav inden operationen.
Jeg tænkte ikke videre over det fordi hun sagde at en forklaring ku være at jeg var i super form, det ku jeg på det tidspunkt hurtigt afvise.
Så var jeg hos lægen og hun målte min puls og blev bekymret for den var så lav. Hun sendte mig til nogle hjerteundersøgelser men der var intet usædvanligt.
Jeg er begyndt at træne med pulsur og har prøvet at måle min hvilepuls og den er omkring de der 45 når den er lavest ellers omkring 50.
Når jeg spinner prøver jeg at ligge på omkring 170 slag i min. Men vil gerne presse mig selv højere, lægen siger at jeg ikke bør være nervøs for at presse for hårdt, og det har hun jo nok ret i. Men ville høre om der er nogle der har erfaringer med det her herinde. Det er ihvertfald ikke min form der gør min hvilepuls så lav fordi vil betegne mig selv som ret alm. hva form angår. Har altid dyrket sport men slet ikke på et niveau som gør mig i super form
Indsendt 28. juli 2010 - 14:01
gæst007, på 28. July 2010 - 14:29 PM, sagde:
Har et spørgsmål omkring hvilepuls og makspuls.
Din hvilepuls fortæller ikke direkte noget om din form, den fortæller kun hvor mange hjerteslag dit hjerte slår i minuttet for at skulle transportere blod rundt i din krop når du er i hvile.
Men hvis man dyrker motion der påvirker hjertekredsløbet i gunstig retning vil de fleste opleve at hjertemuskulaturen vokser og derfor skal bruge færre hjerteslag for at få den samme mængde blod rundt pr. min.
Jeg har selv en hvilepuls på 33. Jeg måler min puls hver morgen 5min efter jeg er vågnet. Jeg bruger bla. min morgenpuls som indikator for om jeg skal træne eller har brug for hvile.
I stedet for at tænke så meget over din hvilepuls bør du hellere se på hvor hurtigt din puls kommer ned på normalt niveau efter træning (fx. efter et interval). Jo hurtigere pulsen kommer ned til normalt niveau jo bedre form.
Dvs. at hvis du fx. løb intervaller (4x1km) og begyndte hvert interval når din puls var 120 i stedet for at holde en fast pause, ville du med tiden opleve at du fik kortere og kortere pause. Det kan selvfølgeligt være lidt svært når man kører spinning og det ikke er dig selv der styre træningen. Men du kan jo holde øje med hvor hurtigt din puls falder. Du skal være klar over at varmen/luftfugtigheden i et spinninglokale gør at man typisk ligger 10-15 pulsslag over det man ville gøre ude i det fri. Der skal derfor arbejdes hårdere udenfor for at få pulsen op i nærheden af det man kan i lokalet. Specielt til sidst på timen vil du være en smule dehydreret (bloden bliver derved tykkere og hjertet skal pumpe flere gange for at få samme mængde iltmættet blod ud til musklerne).
Husk at drikke. Du kan ca. optage 750ml vand i timen, og lidt mindre hvis der er sukker tilsat. Husk på at det ikke kan betale sig at drikke mere end de 750ml. Du oplever bare at det svulper rundt i maven. Jeg har set folk på spinningtimer der bæller så meget vand at di overhovedet ikke har tid til at træne.
Held og lykke med træningen.
Indsendt 28. juli 2010 - 14:12
Tusind tak for svarene det gjorde mig en del klogere.
Omkring vandet, jeg plejer at have en halv liter med til træning men det sjældent man får det drukket synes jeg. jeg plejer at have omkring en halv flaske tilbage når jeg er færdig. Man kan vel også drikke for lidt, og med mindre man selvfølgelig bliver svimmel eller lign er det så et problem?
I forbindelse med et vægttab er det så bedst at spise inden eller efter træning eller betyder det ikke noget. Er meget oppmærksom på ikke at spise nogel forkerte ting efter træning. Det kan dog føles som om kroppen hungrer efter noget så drikker jeg som regel noget vand eller spiser en banan. men kan det være en ide at vente med at spise aftensmad til bagefter i stedet
Omkring vandet, jeg plejer at have en halv liter med til træning men det sjældent man får det drukket synes jeg. jeg plejer at have omkring en halv flaske tilbage når jeg er færdig. Man kan vel også drikke for lidt, og med mindre man selvfølgelig bliver svimmel eller lign er det så et problem?
I forbindelse med et vægttab er det så bedst at spise inden eller efter træning eller betyder det ikke noget. Er meget oppmærksom på ikke at spise nogel forkerte ting efter træning. Det kan dog føles som om kroppen hungrer efter noget så drikker jeg som regel noget vand eller spiser en banan. men kan det være en ide at vente med at spise aftensmad til bagefter i stedet
Del dette emne:
Side 1 af 1
1 Bruger(e) læser dette emne
0 medlemmer, 1 gæster, 0 anonyme brugere
Nyeste emner
- Variations og masse program
af Flashy
I går, 21:02 - FOR hurtigt vægttab?
af Komseda
I går, 20:26 - get going!
af cmvs
I går, 19:40 - Træning amerikansk fodbold
af Mayo
I går, 19:14 - Overnatning på 3* hotel i København
af leonardo
I går, 11:23
Statusopdateringer
cookie_sq ipf junior worlds livestream http://www.russprache.at/goodlift/online/onlineside.html
sep 4. 2010 10:06
Fatty McButterpants 3. manden til multimotionsløbet i Langesø endelig fundet - nice
aug 31. 2010 09:14
Populære Tags
anatomi
bikarbonat
bmi
bold
borgskala
børn
calcium
cirkeltræning
cla
crossfit