321's log - 2015


321
 Share

Recommended Posts

Ikke lige nu. Har døjet med en dum akillessene i flere måneder, og så mister jeg også interessen for at fordybe mig i løb og deslige. Men nu er der fremgang, så der skal nok nørdes links igen på et tidspunkt :laugh:

Ja jeg kigger jævnligt forbi din log og må sige at jeg syntes at det er imponerende, så hurtigt du er kommet dig oven på dine akilessene problematik.

Da jeg havde løsrevet mine akilessener tog det godt og vel 18mdr at komme mig (nu fik de heller ikke den hvile som de havde brug for) men alligevel.

Jamen så vil jeg glæde mig til du begynder at løbe nørde igen.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag

Hele dagen ar jeg knoklet med at lave garage, eller nærmere smadre en længe til ukendelighed, i håbet om at det kan blive en garage. Så da det blev tid til ugens sidste træningspas måtte jeg losse 2 nutella madder og en redbull i hovedet og så var jeg klar...

Løb

Type: Trail.

Tid: 55:00.

Tempoet blev bevidst holdt helt nede. Ruten bød på asfalt, grus, single trail, sand, græs, lyng og skrænter.

Undervejs mærket jeg en lille smule spænding på ydersiden af venstre knæ, så:

jeg skal huske at udspænde! jeg skal huske at udspænde! jeg skal huske at udspænde! jeg skal huske at udspænde!

Og så ser jeg forhåbentlig ikke mere til det!

Dette var første uge med mit ny program, og det har generelt fungeret helt fint.

Løb: 4 gange fordelt på 2 x interval og 2 x LSD. De korte bakke sprinter blev flyttet af praktiske årsager og kortet helt ned til et minimum. LSD turene har virkelig været SLOW. Men indtil min krop har vænnet sig til den øget fokus på løb, så bliver de holdt der.

Styrke: 3 gange. jeg er hoppet tilbage på Greyskull vognen og det passer umiddelbart rigtig godt sammen med løb. Jeg har ikke mistet så meget power i DL som jeg havde frygtet, men Presset hænger lidt i bremsen.

Udover løb og styrke har jeg fået banket en lille bitte smule CF af og 2 timers klatring.

Så det må siges at være godkendt. Mængden har passet fint, både med tid og energi. De forskellige pas har ihvertfald føltes som kvalitets pas.

Link to comment
Share on other sites

Men her er de:

- hovede i lige forlængelse af kroppen.

- skuldrene sænket og afslappet.

- hoften frem.

- foden ikke længere frem end knæet.

- landing på midt/forfod.

- hovedet så stille som muligt (det skal ikke hoppe for meget op og ned).

- og så ellers løbe så afslappet og let som muligt.

Gode tommelfingerregler. Tommelfingeren op for dem :bigsmile:

post-52761-0-66901500-1350219083.png

Link to comment
Share on other sites

Gode tommelfingerregler. Tommelfingeren op for dem :bigsmile:

Hehe, tak Henrik.

Der er jo ikke noget nyskabende i det.

Jeg er dog stadig i en fase hvor jeg skal tænke over det, så det ligger altså ikke helt på rygraden endnu. Men det kommer stille og roligt.

Link to comment
Share on other sites

Mandag

Hele dagen er gået med at sætte garage op.

Men efter aftensmaden var det tid til Nicolai-tid...

Klatring

2 timer med bouldering og en smule toprebs klatring. Vi var 3 mand og det var super hyggeligt, og jeg fik lært en del.

Jeg er nu meldt til Sikrings kursus, startende på Tirsdag, så det glæder jeg mig til.

Direkte efterfulgt af...

Press

10 x 12kg.

05 x 22kg.

05 x 32kg.

05 x 40kg.

05 x 40kg.

11 x 40kg.

Påtrods af stegte arme gik det sgu helt godt!

Squat

05 x 12kg.

05 x 22kg.

05 x 32kg.

03 x 40kg.

03 x 40kg.

03 x 52kg.

05 x 74,5kg.

05 x 74,5kg.

10 x 74,5kg.

Fin teknik. Jeg tror at det er godt giver ud at være startet let, med stor fokus på teknik.

Hammer curls

12 x 16kg.

12 x 16kg.

Nu er jeg edermame også gryde klar!

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Onsdag

Tidligt op, for at komme ud og løbe. Me. Alligevel løb tiden fra mig så jeg ikke kunne nå det sidste intetval.

Løb

Type: 4 x 200m bakke spurt.

Tid: 30:00.

Opvarmningen bestod af 10min jog, med gradvist øget hastighed. Intensiteten på intervallerne blev holdt akkurat så høj, så jeg skulle kæmpe for ikke at gå ned i hastighed de sidste 30m.

Jeg skulle også have været ude og styrketræne idag, men pågrund af dinner plans. Har jeg måtte sløjfe den.

Nu skal der stretches...

Link to comment
Share on other sites

Torsdag

Allerede Torsdag...

Oprindeligt havde jeg planlagt lange intervaller her til morgen, men da jeg vågnet var jeg absolut ikke oplagt. Men så kunne jeg jo nappe gårsdagens forsømte styrketræning.

Bænk pres

10 x 12kg.

05 x 22kg.

05 x 32kg.

03 x 42kg.

03 x 52kg.

05 x 64,5kg.

05 x 64,5kg.

10 x 64,5kg.

Dødløft

05 x 52kg.

03 x 62kg.

03 x 72kg.

05 x 92kg.

Excentrisk hælløft h/v

3 x 12.

INTET AT SKYDE MED!

Idag var bare en af de dage hvor man burde lade vær. Så jeg valgte at kalde det for en dag...

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Fredag

En tidlig morgen tur i det spæde lys. Skoven var virkelig smuk. Ren energi!

Morgen turen var ment som en ryste ben tur så jeg var klar til eftermiddagens intervaller. Men endnu engang kom projekt renovering i vejen...

Løb

Type: Trail incl stigningsløb.

Tid: 35:00

Imorgen bliver en super dag. Jeg har planlagt en tur fra sonnerup skov og ud til klint bakker hvor der skal arbejdes med voldsomme stigninger.

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Lørdag

Løb

Type: Trail incl 3 x op/ned skrænt teknik.

Tid: 60:00.

Jeg kørte ud til Sonnerup skov hvor jeg brugte et par kilometer på at varme op på de gode skov stier. Derefter trak jeg ud på single trailsne langs vandet.

Efter en kilometer nået jeg klint hvor jeg løb teknik på skrænterne. Super givende, super hårdt! Jeg tog 3 ture op og ned, med fokus på det tekniske aspekt i stjele skrænter. Efterfølgende løb jeg tilbage langs vandet og en tur på single trailsne i skoven.

Den hurtigste kilometer tid idag var 04:26/km hvilket jeg er ganske tilfreds med.

En super fed tur med et vildt varierende underlag der virkelig testet teknikken og fokusset.

Den tur vil blive brugt flittigt.

Imorgen står den på restitution...

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Opsummering

Mandag: Styrketræning og klatring.

Tirsdag: 40:00min, LSD.

Onsdag: 30:00min, bakke spurt.

Torsdag: Styrketræning.

Fredag: 35:00min trail, stigningsløb.

Lørdag: 60:00min trail, bakke teknik.

Løb ialt: 2t 45min. (Sidste uge, 2t 15min).

Løb

Jeg er meget OBS på min progression af løb, da jeg har en tendens til at vælte uhæmmet frem, når det går godt og det ender somregel i skader.

Næste uge skulle jeg gerne tilbringe 3 timer i skoene hvor af 66 af dem bliver brugt på den ugentlige distance tur.

Planen er at øge distance turen med 10% indtil jeg når 90minutter for derefter at indlægge gang i distance turen (10+1) og supplere op med, optil 50 minutter om søndagen.

Hver fjerde uge holder jeg deload.

Styrketræning

Træningen har været sat lidt til side da jeg har haft begrænset tid. Tiden er istedet blevet brugt på opslidende garage arbejde.

Næste uge er jeg tilbage på jobbet og kan forhåbentligt få struktureret styrketræningen noget mere.

Link to comment
Share on other sites

Mandag

Opvarmning

- Flutter kicks 3x15.

- Lunges 3x20.

- Push ups 3x10.

- Downward facing dog.

Bænk pres

10 x 20kg.

05 x 30kg.

05 x 40kg.

05 x 50kg.

03 x 60kg.

05 x 65kg.

05 x 65kg.

08 x 65kg.

Weeeak.

Squat

05 x 20kg.

05 x 40kg.

05 x 60kg.

05 x 77,5kg.

05 x 77,5kg.

10 x 77,5kg.

Jeg syntes ikke rigtig at squatten kører som jeg gerne ville have den. Men jeg håber at Greyskull kan skubbe gang i den.

Lunges

40 x 20kg.

T2B

3 x 8.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg blevet færdig med bogen "Ekstrem løberen" af Jacob Juul Hastrup.

En ganske udemærket bog hvori han deler sine oplevelser med løb i forskellige miljøer, hans paknings lister og træningsprogrammer til diverse races.

Nu er spørgsmålet så, hvad skal jeg så til at læse?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg blevet færdig med bogen "Ekstrem løberen" af Jacob Juul Hastrup.

En ganske udemærket bog hvori han deler sine oplevelser med løb i forskellige miljøer, hans paknings lister og træningsprogrammer til diverse races.

Nu er spørgsmålet så, hvad skal jeg så til at læse?

Jeg har selv læst ekstremløberen og syntes rigtig godt om den :laugh:

Har du læst bøger af Nikolaj Moltke-Leth, Carsten Mørch og Erik B. Jørgensen? Alle fine danske bøger. Dog skal det nævnes at Erik B. nok burde få en journalist til at læse korrektur, men selve indholdet er fint nok!

Adventure Race af Søren Brahe, er nok den næste bog i den genre jeg skal erhverve mig. Den er dog svær at få fat i.

... Og selvfølgelig i en lidt anden genre; 'Træk vejret' af Stig Åvall Severinsen er også en formidabel bog, om fridykning og generelt well-being - Der kan også drages meget ud af den, som kan bruges i sport også.

Nu ved jeg ikke hvad du specifikt går efter. Men der er også løbebøger ex. skrevet af Matt Fitzgerald, han skriver meget nede på jorden og det er let at forstå.

Indenfor styrketræning er der jo et væld af bøger; Bøger af 'Pavel Tsatsoulini', Dinosaur Training, Raising the bar og 5/3/1.

Jeg ligger inde med samtlige af disse som PDF'er - Du kan lige smide en PM, hvis du vil have nogle af dem, eller dem alle for den sags skyld!

Har du nogle forslag til gode bøger, som du selv har læst? - Det er sjældent (red: Aldrig) at jeg tager et træningsprogram direkte fra en bog, men de fungerer altid som super motivation! :bigsmile:

BTW: Så er din log vældig rar at læse i fortiden - Gode beskrivelser af trail-turene og et styrkeprogram som virker meget velovervejet. (Greyskull, kan jeg læse mig frem til - Har du et link til nogle sites som går i bund med opbygningen? Disse er for mig, meget svære at finde - Nok fordi jeg er doven, men aligevel :blahblah: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv læst ekstremløberen og syntes rigtig godt om den :laugh:

Har du læst bøger af Nikolaj Moltke-Leth, Carsten Mørch og Erik B. Jørgensen? Alle fine danske bøger. Dog skal det nævnes at Erik B. nok burde få en journalist til at læse korrektur, men selve indholdet er fint nok!

Adventure Race af Søren Brahe, er nok den næste bog i den genre jeg skal erhverve mig. Den er dog svær at få fat i.

... Og selvfølgelig i en lidt anden genre; 'Træk vejret' af Stig Åvall Severinsen er også en formidabel bog, om fridykning og generelt well-being - Der kan også drages meget ud af den, som kan bruges i sport også.

Nu ved jeg ikke hvad du specifikt går efter. Men der er også løbebøger ex. skrevet af Matt Fitzgerald, han skriver meget nede på jorden og det er let at forstå.

Indenfor styrketræning er der jo et væld af bøger; Bøger af 'Pavel Tsatsoulini', Dinosaur Training, Raising the bar og 5/3/1.

Jeg ligger inde med samtlige af disse som PDF'er - Du kan lige smide en PM, hvis du vil have nogle af dem, eller dem alle for den sags skyld!

Har du nogle forslag til gode bøger, som du selv har læst? - Det er sjældent (red: Aldrig) at jeg tager et træningsprogram direkte fra en bog, men de fungerer altid som super motivation! :bigsmile:

BTW: Så er din log vældig rar at læse i fortiden - Gode beskrivelser af trail-turene og et styrkeprogram som virker meget velovervejet. (Greyskull, kan jeg læse mig frem til - Har du et link til nogle sites som går i bund med opbygningen? Disse er for mig, meget svære at finde - Nok fordi jeg er doven, men aligevel :blahblah: )

Jeg har læst flere af bøgerne du refererer til og de er ganske gode. Specielt moltke-leth kunne inspirere mig i mine yngre dage.

Nu er jeg imidlertid på jagt efter bøger om løb og løbere, helst i ultra kategorien. Jeg har lige lånt 'born to run' som jeg glæder mig til at komme igang med. Alle input er som altid kært velkomment.

Jeg har e-bogen fra Greyskull og ligger derfor ikke inde med nogen sites. Men groft sagt består ugen af 3 pas

- 2 squat.

- 1 dødløft

- 1-2 press

- 1-2 bænk press

Øvelserne består af 2x5 og 1x5+.

Hver uge øges der med henholdsvis 1 og 2kg. Pretty simple, just the way i like it. Det passer ganske godt ind med løb osv. Når der altså er tid til det hele.

Jeg er altid interesseret i den slags pdf filer som du ligge inde med :)

Jamen jeg er da glad for at loggen kan sprede lidt good vibes.

Den måde jeg løber på iøjeblikket er det rimelig væsentligt at jeg syntes at det er nice at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag

Morgen gymnastik

2 x 10 box jumps.

2 x 20 finneslag.

2 x 10 pull ups.

Dagen er blevet tilbragt i terræn med 15kg grej.

Om eftermiddagen stod den på løb i Slagelse skoven.

Løb

Type: Trail.

Tid: 60:00.

En lækker tur på MTB sporene sammen med Z, der selv er blevet bidt af trail. Vi skiftedes til at være hare og tempoet var derfor godt. Til tider kom vi væk fra sporene, da bladene havde slettet dem fuldstændigt, men det var også ok. Oprindeligt skulle jeg have løbet i 50minutter, men den ene kilometer tog den anden "more kilomiters, more fun".

Men en tur præget af good feelings, som Kilian ville sige.

Efterfølgende gik turen til holbæk, hvor den stod på...

Klatring

2 timer med S1 pensum omkring toprebs klatring og grej teori.

Fordi vi ikke er ret mange på kursus, bliver S2 kurset smidt oven i... Very nice!

Nu skulle der være bestilt billetter til DAFF (Danish adeventure film festival)

Hvor jeg blandt andet skal se filmen ULTRA. Jeg skal der ind sammen med bloggerne fra exploring the limits, hvor bla Andreaa Carlsen fra team salomon og min Buddy Jonas indgår.

Det bliver awesome!

Nu er jeg træt. Sov godt!

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Jeg er altid interesseret i den slags pdf filer som du ligge inde med :)

Jeg smider lige en PM med filerne i en zip-folder!

Jamen jeg er da glad for at loggen kan sprede lidt good vibes.

Den måde jeg løber på iøjeblikket er det rimelig væsentligt at jeg syntes at det er nice at løbe.

Motivation smitter! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

X2 God karma i loggen og god vind med alle projekterne :hippy:

Thanks Trolde!

Der er lidt mange projekter iøjeblikket, med øget løb, klatring, arbejde og et forsøg på at bibeholde en eller anden form for styrke.

Så alt er et kompromis.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag

Idag kunne jeg sove længe... Helt til kl. 0700 og det var godt nok tiltrængt ovenpå igår. Så da jeg vågnet 0655, frisk og veludhvilet måtte det jo blive en god dag. Men arbejde skulles der, så det var først sen eftermiddag inden jeg hade fået set dokumentaren "den perfekte løber" og jeg kom ud og løbe.

Løb

Type: 5x200m bakke spurt.

Tid: 35:00.

Løbet forgik i mine inov8 f-lite 230 og det var en rigtig god oplevelse. Nu hvor løbeteknikken er blevet bedre komplimenteret det skoene bedre og jeg havde følelsen af at jeg bare kunne blive ved. Men klog af skade valgte jeg at holde imens legen var god, for de sko har det med at ødelægge mine lægmuskler i dagevis efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share