Fascitis plantaris. Intet nyt- gør stadig ondt :/


ndg
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Håber der er nogen der kan hjælpe!

Jeg skriver til jer, da jeg søger lidt erfaring og rådgivning omkring fascitis plantaris. I April 2014 mærkede jeg til de første symptomer/smerter i ve. fod. I Maj var jeg hos en osteopat hvor jeg blev diagnosticeret for fascitis plantaris, uden kalcificering omkring fæstet. Ved et almindeligt billeddiagnostisk røntgen taget for nylig, var der ikke tegn på "hælspore" altså kalcificering. Jeg har Pes Cavus samt instabil bagfod, samt tendens til hyperekstension af knæ.

Jeg har prøvet tapening, købt indlæg (som gør at jeg går bedre, men får alt for ondt/ømhed efter 5 sekunders stand ved fascie plantaris hæftet på ve.fod) og lavet over 4mdr. tung langsom styrketræning ifølge nyt studie fra fysio.dk som har vist god effekt, samt diverse udspændings øvelser.

Jeg har ikke fået laser, chockwave, binyre-bark eller operation.
Jeg har ikke kunnet tage inflammations- og smertedæmpende piller pga. fordøjelsen ikke kan tåle det, samt at lægen ikke ville ordinere COX-2 hæmmere pga. blodprops risikoen.....(det tror jeg var det hele).

Det som har virket bedst har helt klart været hvile, tung-langsom styrketræning og gangkorrektion samt meget bløde sko!
Jeg er personligt imod Binyre-bark sprøjten, men begynder lidt at overveje den, for at slå ned eventuel resterende inflammation/irritation af vævet. Men come on... efter 11 mdr. burde den da være gået over!? Jeg er 29 år og lever ellers sundt. Ingen sygdomme eller noget.....

Jeg er ved at være rigtigt træt af min tilstand og søger nu råd og svar lidt rundt omkring.

Mvh. Niklas :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle. Håber der er nogen der kan hjælpe!

Jeg skriver til jer, da jeg søger lidt erfaring og rådgivning omkring fascitis plantaris. I April 2014 mærkede jeg til de første symptomer/smerter i ve. fod. I Maj var jeg hos en osteopat hvor jeg blev diagnosticeret for fascitis plantaris, uden kalcificering omkring fæstet. Ved et almindeligt billeddiagnostisk røntgen taget for nylig, var der ikke tegn på "hælspore" altså kalcificering. Jeg har Pes Cavus samt instabil bagfod, samt tendens til hyperekstension af knæ.

Jeg har prøvet tapening, købt indlæg (som gør at jeg går bedre, men får alt for ondt/ømhed efter 5 sekunders stand ved fascie plantaris hæftet på ve.fod) og lavet over 4mdr. tung langsom styrketræning ifølge nyt studie fra fysio.dk som har vist god effekt, samt diverse udspændings øvelser.

Jeg har ikke fået laser, chockwave, binyre-bark eller operation.

Jeg har ikke kunnet tage inflammations- og smertedæmpende piller pga. fordøjelsen ikke kan tåle det, samt at lægen ikke ville ordinere COX-2 hæmmere pga. blodprops risikoen.....(det tror jeg var det hele).

Det som har virket bedst har helt klart været hvile, tung-langsom styrketræning og gangkorrektion samt meget bløde sko!

Jeg er personligt imod Binyre-bark sprøjten, men begynder lidt at overveje den, for at slå ned eventuel resterende inflammation/irritation af vævet. Men come on... efter 11 mdr. burde den da være gået over!? Jeg er 29 år og lever ellers sundt. Ingen sygdomme eller noget.....

Jeg er ved at være rigtigt træt af min tilstand og søger nu råd og svar lidt rundt omkring.

Mvh. Niklas :)

Hej Niklas

Når det står på i så lang tid som i dit tilfælde kan det blive mere kompliceret end at anvende hvile, styrketræning og korrektion af gangen.

Udover de muligheder du allerede har nævnt, synes jeg det er relevant at undersøge dit bens funktionelle bevægelse og optimere ledvinkler og dermed få en mere balanceret muskelarbejde over leddene. Dvs. at kigge på hoftens styrke og muskeltiming, samt hvordan du styrer dit knæ når du går/løber/hopper, samt om man kan træne muskulaturen i foden til at støtte din fod mere hensigtsmæssigt end dine indlæg har kunne. Ikke fordi jeg tror at du kan få en "neutral" fod, men hvis man kan få den 20% den modsatte vej og dermed reducere stresset på din fascia plantaris.

Andre alternative ligger i reducering af den inflammatoriske process. Du nævner at din mave ikke tåle NSAID produktor (Inflammatoriske dæmpende) pga. maven og derfor vil jeg anbefale dig at prøve en gel-form af samme produkt. Det kan være Voltaren eller Ibutorp og anvende det i 5-10 dage 4 gange om dagen. I den periode er det også vigtigt for at opnå den maksimale virkning at du afholder dig fra smertegivende bevægelse eller aktiviteter, således der kommer fuldstændig ro på.

Som du selv nævner kunne shockwave og laser være en mulighed. Jeg har dog ikke personlig store erfaringer med det, så der må andre byde ind. Binyrebark behandling kunne være en sidste mulighed hvis forsat er en inflammation, men fordi du har pes cavus vil du være i risiko gruppen for at udvikle fasciatis plantaris. Derfor er det forsat aktuelt og kigge på hvordan man kan forbedre din led og muskelfunktion i benet og dermed reducere risikoen.

Håber du kan bruge det....

Med venlig hilsen

Sportsfys

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share