Bænkpres for de mere avancerede


doonkey
 Share

Recommended Posts

det er en skrøne at støtte øvelser forebygger skader. Det man mister ved at bænkpress meget og ofte er evne til at løfte armene over hovedet uden at få problemer med skulderen.

What a statement. Vær sød at linke til videnskabelige, troværdige kilder.

Indenfor forskning gør det sig desværre gældende at når man mener noget er skades forebyggende så skal man være sød at linke til videnskabelig, troværdige kilder. ikke omvendt

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Sødt, jeg tænkte nok du var herinde...

@Admins, hvordan blokerer man brugere i tråden?

Med alt respekt, så har Riis en pointe. Det er noget arrogant at afvise folks indspark ene og alene pga deres egen styrke. Man kan sagtens have kæmpe stor fysiologisk viden uden st have samme mål eller genetiske forudsætninger som du har.

Det er ret douchebag agtigt at afvise folk blankt med udgangspunkt i deres styrkeresultater når de ellers har deres akademiske meritter i orden. Det er uklogt og det er dårlig stil.

Stærkjær skriver iøvrigt også her inde under brugeren /Niels , han må være stærk nok til dig :)

Link to comment
Share on other sites

Meget enig med Fameboy og Blackice her.

Du har en meget snæver holdning til hvem du vil lytte på.

Doonkeys Eksklusionkriterier kan nævne:

-Bænker ikke tæt på 200kg

-Vejer ikke tæt på 170kg

-Bruger wristwraps

-Bruger bælte

-Bruger albuekogere

-Bænker ikke tilstrækkeligt pænt

-Foreslår programmer som latterlig lav volumen som SmolovJr og Sheiko

- Og tåler absolut ikke friskfyrsbemærkninger(Som iøvrigt rammer hovedet på sømmet), fra folk som Fameboy.

Jojo....

Link to comment
Share on other sites

Med alt respekt, så har Riis en pointe. Det er noget arrogant at afvise folks indspark ene og alene pga deres egen styrke. Man kan sagtens have kæmpe stor fysiologisk viden uden st have samme mål eller genetiske forudsætninger som du har.

Det er ret douchebag agtigt at afvise folk blankt med udgangspunkt i deres styrkeresultater når de ellers har deres akademiske meritter i orden. Det er uklogt og det er dårlig stil.

Stærkjær skriver iøvrigt også her inde under brugeren /Niels , han må være stærk nok til dig :)

Jeg kan nu ikke se hvordan det kan være douche at bede om kilder på viden der er ny for mig...

At i drager parallen fra at jeg ikke vil lytte hvis hans løft er lave er mig en gåde. Jeg prøvede blot at danne mig en billede af ham Rune.

Men det kan også være det er mig det mærkelig :)

Specielt når flere herinde ikke forstår hvad Rune skriver. Så kunne det være rart med nogen direkte kilder.

Link to comment
Share on other sites

Meget enig med Fameboy og Blackice her.

Du har en meget snæver holdning til hvem du vil lytte på.

Doonkeys Eksklusionkriterier kan nævne:

-Bænker ikke tæt på 200kg

-Vejer ikke tæt på 170kg

-Bruger wristwraps

-Bruger bælte

-Bruger albuekogere

-Bænker ikke tilstrækkeligt pænt

-Foreslår programmer som latterlig lav volumen som SmolovJr og Sheiko

- Og tåler absolut ikke friskfyrsbemærkninger(Som iøvrigt rammer hovedet på sømmet), fra folk som Fameboy.

Jojo....

Lytter i udgangspunktet til alle.

Men i er nød til at forstå, at jeg ikke vil 'apply' alle måders at træne på.

Giver det mening?

No offense, men hvis du kender Fameboy fra b.la. bodybuilding så er største delen af alle hans indlæg arrogante.

Fint han er klog. Men han behøver virkelig ikke spille smart....

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke nævne dine bedste løft i squat, dl og bp.

Pft.

ET kvikkere spørgsmål havde været. Hvem træner du? hvad er deres procentvis forbedring årligt etc.

5x130,3x100,1x160.. men jeg træner altså ikke styrkeløft og det er ikke godkendt løft.. jeg for desværre ikke trænet vildt meget.

jeg træner en kvindelig styrkeløfter som er slap i bænk men er 10kg fra den dansk rekord i dødløft, raw med 1½ åres træning. Jeg træner 3 andre sportsfolk i forskellige idrætter.

En del mennesker har haft glæde af min vejledning på siden herigennem årene. Jeg skriver dårligt så hvis du vil brug det jeg skriver til noget så må du brug noget ekstra tid på at sikre dig du har forstået hvad jeg skriver.

Et par råd:

1. Tag fat i Jacob Beerman

2. Få noget inspiration fra Sheiko, WSB, Dietmar, RTS. Være skeptisk overfor støtte træning og speed training. Hvis du bruger speed training så skaffe et accelerometer eller lignende (f.eks. push eller gymaware).

3. Begynd at log effort. (se her: http://complementarytraining.net/wp-content/uploads/2013/10/Planning-the-strength-training.pdfSe side s.8-9)

4. Optimere din teknik og basere din træning på denne teknik.

Det i rødt, var det jeg originalt kommenteret på.

Jeg prøver at forklare mig igen:. Du

Det er svært at komme med nogen reel løsning til din træning da du har skabt din egen bænkpress konkurrence hvori jeg ikke kender reglerne. Hvis det var raw eller udstyr du dyrkede så var det lidt nemmere. Herudover videoer af dit løft fra forskellige vinkler. Hvis det er raw bænk T&G så optimere dit leg drive. Du bruger ikke benene nok. Sikkert ikke det eneste problem.

Du kan sagtens vurdere dine løftest teknisk kvalitet selv. VIDEO VIDEO VIDEO.

eksempel på optimering uafhængigt af program til raw styrkeløfter (med signal):

Vurdering:

A. Manglende legdrive

B. Stickpoint i bunden

C. dårligt opspænd

A. Masser af lav-medium intensitet for at understøtte indlæring af leg drive. (hjælper også på dårligt opspænd).

B1. Paused bænkpress træning af længere varighed (leg drive hjælper også her)

B2. Øge muskultværsnits areal af bryst og front delt

B3. A

C.

Ovenstående kan opgbygges i forskellige typer programmer og periodiseringer. Det er ikke et forslag til trådstarter.

Sheiko beskriver 2 løfter han typisk støder på:

1. Stærk men dårlig teknik

2. Slap men god teknik.

hans individuelle programmer baseres herpå. Du høre til den øverste kategori.

En sidst kategori kunne være manglende muskelmasse. Det er dog vigtigt at vide at muskelmasse udvikles langsommere end styrke og teknik.. så det tager tid før det viser nogen effekt.. De fleste programmer (RTS, WSB, Sheiko) indeholder dog en grad af BB træning til triceps, front delt og bryst. .

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Lytter i udgangspunktet til alle.

Men i er nød til at forstå, at jeg ikke vil 'apply' alle måders at træne på.

Giver det mening?

No offense, men hvis du kender Fameboy fra b.la. bodybuilding så er største delen af alle hans indlæg arrogante.

Fint han er klog. Men han behøver virkelig ikke spille smart....

Ingen er ens og bør ikke kopiere andres træning 100% men bør tilpasse den efter ens egne workcapacity, weak spots osv. Dog kan jeg ikke følge dine argumenter for hvorfor man ikke skulle kunne lærer af mere erfarne løftere, pga detaljer som håndledsbind og bælte.

Håndledsbind og bælte giver sådan ca. 0kg. Folk bruger dem for at aflaste og støtte led. Personligt ville jeg anbefale alle der løfter tungt i bænkpres til at bruge wristwraps.

Mht. til Fameboy så kender jeg ham kun for hans flotte skæg og gode skulderpres. Har dog hørt at han mest laver fitness for tiden...

Link to comment
Share on other sites

Ingen er ens og bør ikke kopiere andres træning 100% men bør tilpasse den efter ens egne workcapacity, weak spots osv. Dog kan jeg ikke følge dine argumenter for hvorfor man ikke skulle kunne lærer af mere erfarne løftere, pga detaljer som håndledsbind og bælte.

Håndledsbind og bælte giver sådan ca. 0kg. Folk bruger dem for at aflaste og støtte led. Personligt ville jeg anbefale alle der løfter tungt i bænkpres til at bruge wristwraps.

Mht. til Fameboy så kender jeg ham kun for hans flotte skæg og gode skulderpres. Har dog hørt at han mest laver fitness for tiden...

Håndledsbind giver indirekte en del no doubt. Du kan få mindre ROM uden at smadre dine håndled. Bælte har jeg svært ved at gennemskue..

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Håndledsbind giver indirekte en del no doubt. Du kan få mindre ROM uden at smadre dine håndled. Bælte har jeg svært ved at gennemskue..

De fleste styrkeløftere vil uanset hvad altid løfte gå efter minimal ROM. Dvs. maximal lovlig grebsbrede(pegerfinger på ringene). Og det er her håndledsbindende kommer til sin ret. Men er ikke enig i at det giver nogle kg. Det aflaster håndleddet i et udsat position. Men giver ikke nogle kg.

Personligt har jeg ihvertfald aldrig hentet nogle kg med håndledsbind og mener faktisk mit bedste raw bænk er lavet uden wraps. Men et super stykke værktøj til at aflaste håndleddene ved ofte og tung bænkprestræning. :-)

Ps. Iøvrigt fint indlæg længere oppe. Godt at se du får nogle af dine tanker på skrift :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share