Stilstand i vægttab


Moods
 Share

Recommended Posts

Hejsa Motion-online,

Først lidt info om mig, jeg er 31 år gammel og har siden Juli måned været igang med en kostomlægning og er begyndt at motionere.

Jeg vejede i Juli 132,6 kg og idag vejer jeg 117 kg, jeg har hele tiden justeret mit kalorieindtag ud fra mit vægttab, jeg fører en daglig log på myfitnesspal og jeg cykler mellem 150-200 km om ugen.

Dog har jeg de sidste par uger lagt mærke til at vægttabet er gået istå, jeg er godt klar over at muskler vejer mere end fedt osv, men synes det er mærkeligt der intet sker, vægten kan svinge 500 gram frem og tilbage men udover det er der stilstand.

Ville bare høre om nogen havde nogle gode råd til at kickstarte vægttabet igen, eller om det simpelthen er et spørgsmål om at være tålmodig.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kun er et par uger, er det helt normalt.

Der er gået 3 uger præcis idag, men hvis det er helt normalt må jeg bare affinde mig med det.

Jeg indtager ca. 2300 kcal om dagen lige pt, hvilket er hvad myfitnesspal har anbefalet mig ved et vægttab på 1 kg om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Giv det lige en uge eller to mere.

Hvis du kun cykler (kun som i ikke dyrker vægttræning) skal du ikke regne med den store muskeltilvækst pga. cyklingen. Naturligvis vil der være noget hvis du ikke har dyrket motion før, men ikke nok til man kan tænke det ind som årsag til manglende vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Giv det lige en uge eller to mere.

Hvis du kun cykler (kun som i ikke dyrker vægttræning) skal du ikke regne med den store muskeltilvækst pga. cyklingen. Naturligvis vil der være noget hvis du ikke har dyrket motion før, men ikke nok til man kan tænke det ind som årsag til manglende vægttab.

Ok fair nok, jeg cykler kun, har aldrig kunne lide at rende i fitness center, så cyklingen er lige så meget for at få lidt bedre kondition, hvilket den helt sikkert også har bidraget til.

Jeg giver det lidt mere tid.

Link to comment
Share on other sites

Cykling er fin motion men i forbindelse med vægttab kan det ikke stå alene. Udover tab af fedtvæv vil der desværre også ryge noget muskelvæv med på vejen hvis du ikke gør noget for at modvirke det. Her er der ingen vej uden om en form for styrketræning. Ud over fitness centrene er der også mere seriøse jernhuler rundt om i landet og jeg tror vi er pænt godt dækket ind geografisk her på mol.

Link to comment
Share on other sites

Cykling er fin motion men i forbindelse med vægttab kan det ikke stå alene. Udover tab af fedtvæv vil der desværre også ryge noget muskelvæv med på vejen hvis du ikke gør noget for at modvirke det. Her er der ingen vej uden om en form for styrketræning. Ud over fitness centrene er der også mere seriøse jernhuler rundt om i landet og jeg tror vi er pænt godt dækket ind geografisk her på mol.

Tak for info, jeg er medlem i et fitness center, har bare ikke rigtigt benyttet mig af det over de sidste par mdr, må vel igang der også og så få lidt variation.

Link to comment
Share on other sites

Tak for info, jeg er medlem i et fitness center, har bare ikke rigtigt benyttet mig af det over de sidste par mdr, må vel igang der også og så få lidt variation.

Det er i hvert fald en udmærket måde at variere træningen på. Smart de dage, hvor det pisser ned eller der ligger fire meter sne på cykelstierne.

Angående stagnation af vægttab. Det vil ske. Kroppen indretter sig efter vilkårene og forsøger at gemme på depoterne. Her er der kun to udveje og de har samme egenskab. Smide depoterne.

1. Spis mindre.

2. Træn hårdere.

Der skal enten forbruges mere energi eller indtages mindre. En kombination af de to er naturligvis altid den mest effektive, men hvis du allerede har rigtig godt styr på din kost (både hvor meget du indtager, samt hvad du indtager), så skal du selvfølgelig passe på med at presse citronen alt for meget.

Et vægttab på 1 kilo om ugen er meget. Det kan lade sig gøre i starten, hvor kroppen hurtigt skiller sig af med væske osv. De første 5 - 10 kilo er de nemme. Herefter bliver det sværere. Det er også her, det vil være smart for én, hvis udgangspunkt er 132 kilo, at vægttabet ikke bliver for voldsomt. Din hud skulle helst kunne følge med. Det er klart, at processen så bliver dobbelt så lang når du nedsætter målet fra 1 kilo til 500 gram. Men på den lange bane er det nok det sundeste.

Kombinerer du styrketræning med kredsløbstræning (i dit tilfælde cykling) og fuldt og seriøst fokus på kosten kan det ikke gå galt. Så vil du se resultater.

Dette fra én, der gik fra 106 til 86 på seks måneder via styrketræning, løb og et vågent øje på kosten.

Angående styrketræning: Det behøver ikke være et vildt avanceret program, hvor du kommer alle kroppens muskler igennem 600 gange om ugen i 100 forskellige øvelser. Find dem, du synes er sjove. Så kan du altid udvide din træning med flere øvelser når/hvis du får lysten samt opjustere frekvensen af besøg i centeret. Det handler 100% om at have lyst, samt et brændende ønske om at blive sundere/bedre/stærkere.

Link to comment
Share on other sites

Nå havde min ugentlige vejning idag og har tabt ½ kg :) Så det var vist for tideligt jeg fik lavet den her tråd, men fik da i det mindste lidt viden ud af den!

Det er det vigtigste. Masser af medlemmer herinde sidder med en masse viden om træning og kost. Selvom det viste sig ikke at være vanvittigt presserende at få spurgt, så gjorde du det og fik nogle svar, som du kan gå og tygge lidt på i din videre plan for et sundt og varigt vægttab.

Fortsat god kamp! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share