Fedt % målinger..


Timon87
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg har været vant til at få min fedtprocent målt nede i fitnesscenteret, hvor man kun står på sådan en vægt. Der sagde den den 20 % for en uge siden.

Var så henne ved en personlig træner og få den målt på en vægt med håndtag SAMT med en tang.. Vægt med håndtag sagde 13,1 og tang sagde 12,8 %.. De var meget tæt ka man sige, men når jeg kigger på den udmåling med tang, så ka jeg da se det er umuligt at den er på 12,8 med de tal der står (smider lige billede)

Det er da helt forkert udregnet? Men til gengæld passer den jo sammen med den anden måling jeg fik lavet.. Er godt nok forvirret.. Hvad er gået galt? :-/ Jeg er godt nok slank, men er jo slet ikke hakket som man ville være helt dernede.. Er bare lidt målløs over at man ikke ku se den umuligt ku være så lav :-/

Link to comment
Share on other sites

Knogler 2,3 kg? Det passer vist ikke helt.

Min erfaring siger mig at ens reelle fedtprocent er en smule højere end det der måles med en tang. For at få det tætteste på en korrekt målling, så skal man dexascannes. En dexascanning koster lige omkring 4000 kr og det er de færreste der har adgang til sådan en.

En der er meget rutineret med en fedttang kan godt være meget konsistent i sine målinger og man kan derved få en indikation om man taber fedt, eller tager fedt på. Man kan desværre ikke gå ud fra udgangspunktet er korrekt målt, da en fedttang ikke kan måle intraabdominalt fedt, men det er et godt redskab i træningsøjemed.

Link to comment
Share on other sites

Er en kvinde på 26 år. Er 158 høj og vejer 53.. Hvis jeg sætter de mål ind, er det omkring 26 % og det passer ihvertfald heller ikke.. Det er lige voldsomt nok.. :) ja har godt hørt om det med scanningen, men troede tang var ok.. Forstår dog ikke at både vægt med håndtag og tang sir det samme uafhængigt af hinanden.. :-/ Det er en personlig træner med eget center som den er målt ved.. Så de er vant til at måle.. Forstår bare heller ikke, at han ikk ku se at jeg da umuligt kun ku ha 13 % fedt.. Det må han da næsten ha lidt øje for, ville man mene.

Link to comment
Share on other sites

Hvori består problemet?

En fedtprocent betyder ikke det store, holdt op mod det man ser i spejlet. Den kan bruges til at måle fremskridt undet diæt, hvis man bruger samme metode, under så standardiserede omstændigheder som muligt.

Link to comment
Share on other sites

At jeg gerne vil vide hvad den er præcist.. Hvor godt jeg egentligt har gjort mit arbejde og hvor meget mere der ska kæmpes. Det er såmænd bare det, så derfor går jeg meget op i at vide om den er 13 ell 26 for den sags skyld.. Jeg sys det betyder meget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at min fedt % var langt fra lav før, så hvis den pludselig var godt derned af, så ku jeg da ihvertfald se jeg havde gjort et godt stykke arbejde.. De sidste to mdr ka jeg dog se jeg er gået 6 % ned ifølge den i centeret.. Tror gerne jeg vil vide hvilken kategori jeg ka sætte min krop i, da man tit blir helt blind på sin krop efter at ha vejet meget mere.. Måske gir det ikke mening for jer, men det gør det for mig.. :-)

Link to comment
Share on other sites

De absolutte værdier du får, kan du kun bruge til at give et fingerpeg. Min vægt herhjemme kan enten sættes i "normal" eller "atlet" og der er mange procents forskel i den fedtprocent den spytter ud. Men overgangen er jo flydende og ikke bare i de to hak, så den rigtige algoritme til udregningerne mor mig, er næppe en af de to indbyggende. Samme problem i de dyre maskiner i centrene når du skal vejes og måles.

Men udsvingene mellem to målinger kan du sagtens bruge til at måle på. Husk blot at du skal være i samme "tilstand" hver gang.

Har du styrketrænet eller kørt en dobbelttime i spinning før (også dagen før!!) den ene måling, men ikke før den andet, kan du slet ikke holde resultaterne op mod hinanden. Vægttræning og cardio forvrider i øvrigt resultaterne i hver sin retning.

Det samme hvis du lige har spist eller drukket. Eller lige er stået op, for den sags skyld.

Link to comment
Share on other sites

Havde holdt hviledag dagen før og havde ikke spist ell drukket.. Men det var også tangen der var forkert på den jo :-/ ell udregningen ihvertfald.. Prøver at se på mandag.. Er godt nok spændt på om der så li pludselig ryger 10 oveni, fordi det ikk var gjort ordentligt. Det jo knapt så fedt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/diverse/styrketraening/styrke_-_oevelser/videobibliotek/videobibliotek/#Fedtprocent

tjek de 2 videoer om bioimepdans og fedt% målinger generelt. Rundt omkring på nettet kan man søge sig billeder af folk med diverse fedt% som man så kan sammenligne sig med. f.eks google: "images of different body fat percentages"

158cm til 53 kilo er ikke noget problematisk, det er et lavt bmi indenfor normalværdierne, på 21,2.

For en kvinde(er ikke 100% sikker) mener jeg at en fedt procent på et par og 20stykker er ganske normalt....Og en på 12% er i den meget lave ende.

Link to comment
Share on other sites

Det er "knap så fedt" for mig... Nu når det er noget JEG går op i ;)

Men det er en ret nytteløs ting at gå op i, når det ikke kan måles præcist, og kun kosmetisk relevant, med din vægt og højde. Overvej i stedet at have et andet mål for din træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share