smerter i skinneben


Tina Jensen Horn
 Share

Recommended Posts

Når nu ens skinneben begynder at gøre ondt, ikke selve knoglen, men nærmest på indersiden af knoglen, er det så skinnebensbetændelse, brud eller hvad sidder der på indersiden? har prøvet at google, men bliver ikke rigtig klogere.

Hvis jeg ignorere smerten og varmer godt op, og så løber, så forsvinder smerten efter ca 2,5 km, og så snart benet er koldt efter træning, så gør det ondt igen bare at gå på det.

Men hvad jeg kan læse mig til, så burde skinnebensbetændelse gøre ondt hele tiden også i hvile??

brud skulle vel ikke holde op med at gøre ondt når man er varmet op?.

Men hvad pokker kan det så være.

Mine sko er valgt ud fra løbestils analyse så burde ikke være pga dem. Jeg løber pt kun på løbebånd, fordi der er så pokkers koldt, men er løbebånd hårdt eller blødt underlag? :D

Uanset hvad det er er jeg jo nok nødt til at tage en slapper med motionen, det er bare så surt - øv. Har en tid ved lægen i næste uge.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder nu som en klassisk omgang skinnebensbetændelse. Se om du ikke kan få en henvisning til fys. Der kan være flere årsager til du får skinnebensbetændelse end de rigtige/forkerte sko.

tak for svar, det er jeg sikker på jeg sagtens kan, har en fantastisk læge, men hvad kan en fys gøre ved det? :)

Link to comment
Share on other sites

En fys kan sætte dig igennem et genoptræningsprogram,der passer til dig, han har sikkert gjort det mange gange før. Det kan en læge ikke.

Indtil du kommer til en fys, så vil jeg forslå at du stopper med at løbe, og udskifter det med noget andet der ikke gør ondt.

Link to comment
Share on other sites

tak for svar, det er jeg sikker på jeg sagtens kan, har en fantastisk læge, men hvad kan en fys gøre ved det? :)

Du skal gerne få en henvisning til en "løbeekspert". Han/hun kan bedre vurdere, om det er dine sko, svage stabilitetsmuskler, kropsholdning eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre siger, så lyder det som skinnebensbetændelse. Og for at besvare dit spørgsmål ang. løbebåndet, så har det et hårdt underlag.

Sikke noget pjat at sige.

Løbebånd har utroligt meget fjeder, og er blødt underlag.

ift. skinnebens betændelse lyder det meget som det.

Du kan forsøge dig med kold vand, dernæst varmt, og gentage for at "strække" musklen.

Prøv også at massere ned langs siden af din skinnebens knogle på begge sider. Det er muligt det vil gøre ondt, men prøv om du ikke kan finde de punkter der er ømme, og presse og massere dem bløde, det kan have rigtigt god virkning

Det er umiddelbart bare symptom behandling da Jeg kunne mistænke at du løber uhænsigts mæssigt da du løber på bånd. Det giver ofte en anspændt løbestil, ift den du ville have på normal landevej, spoecielt da du sikkert løber lidt for hurtigt, og evt overstrider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share