Sår i rumpetten ved cykling (saddel gnaver)


Fozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg cykler 25-30 km 5 dage om ugen. Har nu problemer med et sår i rumpen (mellem pungen og endetarmen hvis i vil ha det i detailer) pga. af saddel gnaver. Det gør ondt de første 5 min. efterfølgende er det til at holde ud. Kroppen danner arvæv nu omkring såret (en lille hård pukkel omkring såret) . Min saddel er en racertype men med ekstra gel. Gode råd modtages.

Mvh. jens

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke allerede gør det, så vil jeg anbefale dig at bruge deciderede cykelshorts/bukser. I den forbindelse kan det være en god ide at investere i et par med indlæg, som man kan bruge "buksefedt" med. Assos buksefedt, der er medikeret for at dræbe bakterier osv. skulle virke aldeles godt mod saddelsår. Men det er dog lidt halvdyrt, omkring 100 kr. for 150 g.

Desuden var det nok værd at overveje at skifte saddel. Ekstra gel er ikke altid er fordel og kan genere ved længere ture og ofte kan det resultere i større pres på områder, hvor man bestemt ikke vil have pres :smile:

Det er svært at anbefale en saddel, da folk jo er forskellige. Bruger selv Fizik Arione, som jeg har været godt tilfreds med. Mens du kommer dig over det nuværende sår, kunne det måske være en idé at prøve en af de sadler man kan købe, der har "hul i midten", så du ikke får mere unødigt pres på det område.

Håber det hjælper!

Link to comment
Share on other sites

Jeps den er svær, vi er alle forskellige ...

Jeg kan ha' samme problem (måske ikke så galt) i perioder, det er klart at bukser med indlæg er en KÆMPE fordel, hvis ikke et must.

Når jeg har symptomerne prøver jeg at stoppe op og tænke, hvad er ændret? - sidst var det et par ellers fede cykelshort - der bare ikke passede til mig, det er nemlig meget individuelt - surt men de er kasseret!

Gel i sadlen og hvilken saddel, samt position er helt sikkert en smagssag - jeg kører med en SUPER light carbon fra selle italia - så jeg tænkte at jeg måske ville få problemer de første 2000 km, men tværtimod for mig er den SUPER duper.

Lidt mere konkret:

Har du skiftet udstyr, skal noget ændres?

Har du intensiveret km antallet,?

Brug HELOSAN som lindring/healing - smør rigeligt ind før du kører, og i en periode hver morgen eller aften -hvis ikke det hjælper i løbet af en til to uger må du holde pause, eller gå til lægen afhængigt af skaden. Nu vil jeg ikke male fanden på væggen, men jeg kendte en pige der endte med operation - fordi hun prøvede at ignorere det ... dårlig stil ikke :wink:

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode råd !!!

Jeg er lige startet med at cykle igen efter en længere pause (ca. 8 måneder)

Cyklen er ny købt for godt 3 uger siden (billede på mit atvar)

Jeg kører med cykkelbukser men vasker ikke hver dag.

Da saddel virker som om den passer ok vil jeg vil starte med at vaske bukser oftere / købe et ekstra par at skifte med + div. creme som i foreslår

Endnu engang tak for hjælpen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En positiv tilbagemelding

Jeg smører løs med helosan morgen/aften + skifter bukser oftere + har justeret saddel til vandret (var justeret lidt formeget nedad så jeg rutchede ned mod styret) :dry:

Alle disse tiltag har forbedret siturationen betragteligt. Såret er ikke lægt endnu men der er fremskridt :innocent:

ja og så er jeg også gået fra 103,5 kg. til 99,5 kg. på 4 uger ( skal ned på 84-85 kg.) så det hele begynder at spille :thumb:

Link to comment
Share on other sites

FUCK POST DANMARK :mad:

Ja grunden til dette sure opstød er at jeg er blevet påkørt og fået smadret cykkel, tøj og brækket et ribben :devil:

Det skete tirsdag morgen (d. 15 nov.) da jeg var på vej på arbejde i københavsområdet nærmere betegnet af frederiksundsvejen fra måløv mod herlev.

Jeg afleverede unger (2 stk. 4 år + 1½år :4heart: :wub: ) + cykkelanhænger i ballerup og forsatte solo. Formen er forbedret (har tabt næsten 5 kg der :w00t: ), der er medvind og deligt efterårsvejr og min numse er ikke øm så jeg ligger omkring de 40-42 km/h. og er nærmest lykkelig :bigsmile:

Posbilen (varebil) kommer foran mig fra højre i et kryds og svinger til højre og kører paralelt med mig ind mod herlev jeg er lidt bagefter ham og alt er endnu godt (chaføren forklarer senere til politiet at han ser mig på det tidspunkt)

SÅ SKER DET DER IKKE MÅ SKE :nonono::mad:

Postbilen bremser , blinker og svinger på en gang til højre lige ind foran mig jeg når intet andet end lige at trække lidt til højre og tænke "shit godt børnene ikke er med" før jeg rammer ham med fuld kraft hvorefter undertegnede og cykkel slår en saltemotale over forenden af bilen

Så ligger jeg der. luten er slået ud af mig og jeg kan ikke trække været dybt pga. det fucking ribben. det er koldt. Chaføren kommer hurtigt ud er chokeret og spørger til om jeg er ok. Det er jeg ikke, vil bare være i fred uden nogen rører ved mig Heldigvis kommer der masser af mennesker til hjælp de ringer efter falck, tager deres jakker af og lægger over mig + til hovedstøtte + hjælper mig i aflåst sideleje og stiller min cykkel af vejen. :thumb:

Falck + politi kommer. politi afhører til rapport og falck flytter mig over på en båre med halskrave og kører mig på herlev skadestue med kanyle for drop i armen og blodtryksmåler + hjertekarodigram udstyr på brystet. :thumb:

På skadesuen er der røntgen mm. og jeg bliver sendt hjem med smertestillende en 3 timer efter. Udover ribben har jeg forstuet hånd, skulder + stor rød/blå/sort vædske/blodansamlinger på den ene biceps og lår.

Så nu går jeg sygemeldt herhjemme på piller og kan dårligt hjælpe til eller lege med ungerne :chicken: . Det er dog fremskridt og jeg regner med at kunne arbejde igen (kontorarbejde) sidst i næste uge. jeg kommer tidligst til at cykle om godt 2 uger. :unhappy:

Post chaføren får en betinget frakendelse af kørekortet (svarer til 3 klip på en gang) da han har overtrådt sin vigepligt har jeg fået at vide af politiet. Forsikringssag på tøj, cykkel svie og smerte er ved at blive startet op :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er fanme nederen...

Skide postdanmark biler... tsk tsk

Jeg håber du kommer dig hurtigt og kommer op på cyklen igen!

Der er dog et lille lyspunkt, nu kan såret få lov til at hele i fred :4thumbup:

God bedring herfra!

Gør mig ondt, at du blev påkørt.

Mht. slitagen på rumpetten, så er Helosan sikkert glimrende (bruger selv zinksalve, men om man vælger det ene eller det andet, spiller næppe den store trille). Husk at holde dig MEGET godt ren forneden. Den mindste urenhed virker som et stykke sandpapir, når du cykler.

Jeg spurgte en triathlon-mand til råds angående buksefedt. Han havde ingen fidus til det, så jeg sparer foreløbig mine penge.

Alt godt herfra, både med at komme dig efter uheldet, og med cyklingen generelt.

Oksen

Link to comment
Share on other sites

Så er farmand på cyken igen :superman:

Dog foreløbig reduceret til ca. 5 km tur/retur med unger i trailer på min gamle havelåge/trailer da min cykel blev totalskadet (Ny cykkel er bestilt kommer i næste uge :4thumbup: )

Jeg tager tog og bus resten af vejen til arbejde.

Det går efter omstændighederne fint. Såret mærker jeg ikke noget til mere og jeg kan trække været frit (det gør dog stadig nas når jeg nyser :rudolph: )

Glæder mig til at komme rigtigt i gang om 1-2 uger (og forhåbentligt også med vægttræningen til februar-marts)

god :newyear:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Hey

Håber du er blevet frisk :superman: igen efter den postulykke.

Men nu har jeg også bruge for lidt hjælp til et tilbagevendende rumpet problem ..

Her op til MTB DM, har jeg trænet mere intensivt end normalt, og så kommer der som altid nogle ret små "knopper" i mellemkødet / på indersiden lige ved bækkenet, der hvor sadlen støtter.

Det kan så udvikle sig til mindre knopper der minder om en mellemting imellem klemmelus/bumser/væske/fedt knude, med decidere sår bliver det aldrig til, med mindre jeg prikker hul. Herefter går de normalt væk igen, selvfølgelig især hvis jeg også skruer ned for cykel træningen.

Jeg bruger rene cykelbukser hver dag, og når jeg køre MTB løb elller langt på raceren el. spinning bruger jeg creme.

Nu har jeg så to stk "knoppper", en på hver balle, og især den ene gør rigtig nas (der er ikke sår), den har udviklet sig noget stor (ca. 3-6mm i diameter), og da den ligger lidt under huden, kan man ikke prikke hul på den. Jeg har haft "den" ca. 2 uger, og det lader ikke til at den går væk igen, selvom den nu synes stabil (og ikke bliver større) og heller ikke er så øm mere.

Men, skal jeg nu til lægen ASAP eller lige vente et par uger ? det er jo et lidt prækært sted, men jeg vil jo gerne cykle dagligt igen. For pt. er det lidt akavet, med mindre jeg smider et stort Compeed plaster på, hvilket iøvrigt lindre helt utroligt godt, men jo ikke helbreder.

Jeg kunne ikke rigtig finde nogle steder på nettet der beskriver de problemer jeg har, da andre oftest har sår, hvilket jo ikke er mit problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Test;

Kunne godt lyde som om du her begyndende svamp i skridtet - det indikerer de røde pletter i hvert fald.

Hen til doktoren og få noget salve - måske kombineret med nogle piller.

Man kan få pudder til cykelbukserne, der dræber den form for svamp, vi alle har naturligt i kroppen. Når det er varmt i vejret eller vi træner meget, får denne type svamp, særdeles gunstige forhold at udvikle sig. Da cykelbukser ikke tåler vask ved 60 grader+, som kræves for at dræbe svamp i bukserne, kan de lægges i blød i Atamon inden vask. Underhylere vaskes ved 60 grader+. Skift hver dag og hygiejne i hele taget er vigtig.

Summering: Rene cykelbukser hver gang, rene underbukser hver dag, pudder i cykelbukser og desinficerende creme i rumpe/cykelbukser og god hygiejne.

God vind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share