Vægttab og nat-arbejde


Skjold
 Share

Recommended Posts

Jeg har lagt mærke til at hver gang jeg har kørt nattevagter, så taber jeg normalt

mellem 1-2 kilo... Lige meget hvor meget jeg æder og drikker. Det generer mig temlig meget

eftersom jeg har svært ved at tage på og det sku dyrt at æde konstant.

Men tror ikke det er væske for det kommer ikke igen før efter 5-6 dage hvor jeg stort

set ikke lavet andet end at spise. Det max belastende, ligesom 3 skridt frem og 2 tilbage.

Jeg arbejder normalt 12 timers i weekenderne f.eks fre-søn, hver 5 uge.

Udovet det har jeg også en uge hvor jeg arbejder nat man-tors, men det er bare 8 timer

men der styrtdækker ming vægt også.

Jeg drikke IKKE kaffe, og jeg ryger ikke (mere).

Så det kan ikke være det. Eller forbrænder kroppen bare mere om natten eller hvad?

Kunne være lækkert hvis nogen vidste noget eller havde samme problem.

Skjold

Link to comment
Share on other sites

Det kan simpelhen ikke lade sig gøre, at tabe så meget på så kort tid.

Det kan ikke lade sig gøre, at være i et underskud på 10.000 kcal på 3 dage, hvis man oveni spiser igennem.

Der er dog nogen mennesker, der ikke er bygget til natarbejde. Man kan godt få fucket sit system op på mange måder, hvis man er uheldig.

Det er specielt hårdt for kroppen, når man skal skifte rundt mellem dag og nat, som du gør.

Jeg arbejdede som natarbejder i 2 år, men oplevede ikke selv at have de problemer, du har beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Nu arbejder jeg selv nat til hverdag, og tit dag/aften i weekenderne, og jeg har gode erfaringer med at indele ugen i 7 døgn. Dvs, du tæller dine kalorier, pr døgn, uanset arbejds tid, og sørger for at få nok pr døgn, derved burde du ikke tabe dig. Hvis du stadigvæk taber dig 1-2kg så prøv at skrue lidt op for kalorierne i de 5 dage du er på nathold, samt holde nøje øje med dit væske indtag (måske du ubevidst drikker for lidt vand på nathold?).

Du skriver også at du nogle gange i weekenderne arbejder 12 timers vagter, hvis dit arbejde er moderart/hårdt fysisk arbejde skal du næsten regne arbejdet for cardio, og tilføje en god slat ekstra kalorier på døgn hvor du arbejder 12 timer i stedet for 8 timer.

Når det er sagt er der andre ting, såsom kroppens egen timing mht frigivelse af fordøjelses enzymer og mange andre ting som kan påvirke vægten, specielt for nogle er det svært hele tiden at omstille sig.

Håber det hjalp, held & lykke!

PS, husker da jeg i sin tid gik fra at studere (sidde på min flade og lave ingeting) til at arbejde 6+ skift om ugen på nathold, der var vitterligt 3-4mdr hvor jeg kunne spise ALT hvad jeg havde lyst til uden at tage et gram på, som tidligere fat-kid er det lidt af en drøm :)

Link to comment
Share on other sites

Tror helt klart problemet ligger i de skiftende døgnrytmer. Du kører jo ikke fast nat. Det er jo en blanding af dag- og nattevagter. Det er omtrent det værste du kan gøre ved din døgnrytme.

Her står lidt om det :

http://www.finansforbundet.dk/default.asp?mId=281&ArtId=7763

http://www.at.dk/sw5400.asp

Så den lette løsning som det at tage et ufaglært job er i det korte løb, kan faktisk vise sig at have en høj pris i længden, i forhold til at tage en uddannelse og finde et dagjob. Har set meget mere end kun lige de 2 ovennævnte artikler.

Nu skifter man jo ikke bare job for at træningen kan køre bedre, men jeg tror helt seriøst at det ville have en meget stor effekt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarende, ved godt at skiftehold er monster usundt for kroppen, da man aldrig

falder ind i en fast døgnrytme.

Men jeg har aldrig haft problemer med det som så mange andre hvis krop/psyke

simplet hen ikke kan tåle det.

Der vel ikke andet for end at tage en shaker med fyldt med weigt-gainer udover alle mine

andre måltider.

Der dog som nævt nogle vagter hvor jeg bare løber rundt alle 12 timer, har dog aldrig

tænkt på det som cardio :lol: , men i har sikkert ret. Tror sku bare jeg ser om jeg

kan klemme mere mad ned.

Skjold

Link to comment
Share on other sites

Vidste du, at:

Du ifølge loven skal tilbydes gratis helbredskontrol, inden du starter på at arbejde om natten?

Du har krav på at få kontrolleret dit helbred gratis med jævne mellemrum og mindst hvert tredje år, hvis du allerede nu arbejder om natten?

Begge krav allerede er indarbejdet i overenskomsten mellem Finansforbundet og FA?

Du ret til at blive overført til et dagjob, hvis du lider af helbredsproblemer, som påviseligt skyldes dit natarbejde?

Blæret, dvs jeg kan få det hele store helbreds check uden at slippe en krone.

Link to comment
Share on other sites

Vidste du, at:

Du ifølge loven skal tilbydes gratis helbredskontrol, inden du starter på at arbejde om natten?

Du har krav på at få kontrolleret dit helbred gratis med jævne mellemrum og mindst hvert tredje år, hvis du allerede nu arbejder om natten?

Begge krav allerede er indarbejdet i overenskomsten mellem Finansforbundet og FA?

Du ret til at blive overført til et dagjob, hvis du lider af helbredsproblemer, som påviseligt skyldes dit natarbejde?

Blæret, dvs jeg kan få det hele store helbreds check uden at slippe en krone.

I teorien, ja. - i praksis egentligt ikke.

Der er nemligt ikke nogen direkte "test" for helbreds problemer på natarbejde. Vi havde på et tidspunkt en læge ude, som argumenterede for at det eneste man egentligt kunne tjekke for var blodtrykket. Forholdet mellem det ene & det andet (kan ikke lige fagordene, systolisk og .....? :)) kunne afsløre om man var stresset/presset og eventuelle problemer med hjertet (hjerteflimmer osv?).

Desuden ved langt det fleste læger ikke hvad de skal gøre hvis du siger "jeg arbejder på nat og vil gerne have undersøgt om det har givet nogle fysiske konsekvenser", her taler jeg af erfaring fra folk på mit eget arbejde.

Personligt fik jeg selv tjekket blodtrykket i et DSB tog for 2mdr siden dengang der var sunheds kampagne, og der var mit blodtryk fint.

Men min erfaring er at du ikke kan gøre så skide meget som natarbejder udover at få tjekket dit blodtryk.

Iøvrigt, har du problemer med at falde i søvn ved skiftende arbejdstider? I så fald har et kosttilskud (som selvfølgeligt er ulovligt i danmark med mindre du får det på recept) der hedder melatonin hjulpet mig hver gang jeg har haft brug for at "omstille" mig. Har erfaret at bare et døgns helt elendig og forpurret søvn kan have trælse konsekvenser de næste mange dage. Derefter er det vigtigt at du får en 7-8 timers søvn, HVERT døgn, og her kan det være rart med lidt hjælp til at sove de dage hvor kroppen absolut ikke mener at det er tid til at sove :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kørt skiftehold i snart 5 år.. Jeg har aldrig problemer med at sove eller stille om, hverken til dag eller nat... Jeg har et problem med at gå tidligt i seng når jeg har morgenvagter men det er mere fordi jeg er B menneske tror jeg. Kan sku ikke gå ind og ligge mig klokken 21-22.00 så heller stene lidt film, tv el computer og så ligne døden fra lübeck næste morgen... :lol:

Jeg plejer aldrig at sove mere end 5-6 timer efter en nattevagt for så føler jeg ikke jeg for noget ud af dagen. Kunne være jeg lige skulle give mig selv en time eller to mere

og se om det hjælper på det hele i det lange løb...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share