Kan løbere bruge kosttilskud til noget ?


JacobSaaby
 Share

Recommended Posts

Pænt goddag

Generelt er kosttilskud spild af penge. Nogle gange er det også problematisk for helbreddet.

Når det så er sagt, så kan creatin være af interesse for sprintere. Altså atletikudøvere på konkurence niveau.

Langdistance atleter omsætter desuden flere proteiner pr døgn pr kilo kropsmasse end bodybuildere (i de sammenlignende studier jeg har set). Men det betyder ikke at langdistanceløbere har brug for ekstra protein tilskud.

bare spis en god portion havregryn når du kommer hjem fra løbeturen - hvis du da har lyst til at spise.

Bare løb. Brug pengene på champagne og tøser i stedet for på salver og piller der er fyldt med kvak.

Hvis du er i en opstart med et hårdt konditionsprogram kan du overveje et jerntilskud i form af hemjern. men hvis din kost, og du selv, er nogenlunde normal skal du ikke fortsætte med det.

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Generelt er kosttilskud spild af penge. Nogle gange er det også problematisk for helbreddet.

Når det så er sagt, så kan creatin være af interesse for sprintere. Altså atletikudøvere på konkurence niveau.

Langdistance atleter omsætter desuden flere proteiner pr døgn pr kilo kropsmasse end bodybuildere (i de sammenlignende studier jeg har set). Men det betyder ikke at langdistanceløbere har brug for ekstra protein tilskud.

bare spis en god portion havregryn når du kommer hjem fra løbeturen - hvis du da har lyst til at spise.

Bare løb. Brug pengene på champagne og tøser i stedet for på salver og piller der er fyldt med kvak.

Hvis du er i en opstart med et hårdt konditionsprogram kan du overveje et jerntilskud i form af hemjern. men hvis din kost, og du selv, er nogenlunde normal skal du ikke fortsætte med det.

mvh

Peter

Det er ikke ligefrem gyldne råd du giver her.

Nej, alle kosttilskud er bestemt ikke spild af penge. Nuvel, dyre amerikanske "vidunderprodukter" er slet ikke pengene værd. Men proteinpulver, kreatin, vitaminpiller, omega-3 olier o. lign. er bestemt brugbare supplementer til træning.

Du skriver, at langdistanceløbere omsætter flere proteiner, hvilket vel netop betyder, at det er en god ide at indtage lidt ekstra protein - det er jo heller ikke for sjov, at cykelryttere altid får sig en proteinshake efter et langt hårdt løb. Det er simpelthen essentielt for restitutionen.

Jeg ved ikke, hvad "kvak" er, men han bliver i hvert fald ikke en bedre løber af at bruge pengene på champagne og tøser. Hvorfor ikke give en seriøs trådstarter et lidt mere seriøst svar?

Desuden er det da en rigtig dum ide slet ikke at spise noget efter træning. Hvis man har trænet hårdt, så er det godt at få noget at æde efter træning, uanset om man er sulten eller ej.

Og den med jern giver jeg ikke meget for - men en varieret kost og en vitaminpille vil kroppens jernindhold næsten altid være højt nok.

Hvis du er sprinter, så er kreatin sagen. Hvis du er langdistanceløber, så kan du sagtens købe noget proteinpulver og nogle kulhydrater, da det er hurtigt og nemt at få ned efter træning. Men almindelig mad kan også fint gøre det. Ellers så kan du supplere med mine ovenfor nævnte tilskud. Koffein før træning kan virkelig også sætte gang i træningen, men det samme kan en kop kaffe / cola. Koffeinpillen er bare nemmere at have med at gøre.

Når det er sagt, så kan du sagtens klare dig uden. Disse tilskud kan bare virke optimerende for nogles træning.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret Wopper :)

Som det er nu spiser jeg Omega 3 og multivitaminer. Tanken var sådan set bare, at istedet for at jeg kører en dåse torskerogn eller makrel i tomat ned (det er ikke altid jeg lige har lyst til det), så kunne jeg lave

en proteinshake. Den kan i visse tilfælde godt være noget nemmere at få ned ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Whopper

Husk at manden ikke er olympisk atlet - og prøv så at se forskellene mellem din og min post, du farer op, og skriver så stort set det samme :o)

mvh

Peter

Det er da absolut ikke det samme at sige kosttilskud "generelt er spild af penge", og så sige "kan virke optimerende men er ikke nødvendige". Det er da et spørgsmål om hvad der er praktisk for den enkelte samt at kosttilskuddet rent faktisk har den ønskelige effekt(hvilket jeg godt vil medgive ikke alle kosttilskud har).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share