Tab dig med mandler


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Hvad med blåsyre?? - bør man ikke være opmærksom på blåsyre hvis man spiser mange mandler, det nævner artiklen ikke noget om.

Er det ikke mest i relation til solsikkefrø at dette bør være en bekymring?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mest i relation til solsikkefrø at dette bør være en bekymring?

jeg har hørt at det er "muligt" at få blåsyreforgiftning både indtagelse af hørfrø og mandler - det er også muligt det gør sig gældende ved solsikkefrø - skal ikke kunne sige det. Men det er mængden, før situationen bliver kritisk, jeg var interesseret i :)

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

En artikel, som flytter fokus fra at det drejer sig om at "forbrænde mere end man indtager". Jeg mener ikke at budskabet er rigtigt, set udfra en befolkningsmæssig sammenhæng. Det er netop sådanne enkelt sudier, som bidrager til at øge forviringen blandt de fede danskere. "Nårh, man skal bare spise masser af mandler når man vil tabe sig"

Link to comment
Share on other sites

Hessel:

En artikel, som flytter fokus fra at det drejer sig om at "forbrænde mere end man indtager".

Beviser artiklen ikke netop at det ikke er så simpelt, som du vil gøre det til :xmas: . Hvis din påstand skulle holde, så skulle de jo have tabt sig det samme, eftersom de har indtaget det samme. Eller også har den ene gruppe snydt, eller de som har spist mandler har motioneret mere. Såfremt man holder kalorie indtag og forbrug konstant, som det virker til at man har gjort i undersøgelsen, så må det jo være hvileforbrændingen som er højere i "mandel-gruppen" - hvad skulle forklaringen ellers være? :unsure:

Om man kan tillade sig at holde motionsmængden konstant er så noget helt andet, eftersom der står 3-5 gåture pr. uge. For mig virker det upræcist, såfremt begge grupper ikke har gået det samme. Måske øger mandlerne din lyst til at gå længere eller flere gange om ugen.

Mener at jeg engang læste i "i-form" at peanuts forbedrede konditionen. Kan mandler gøre det samme?

Synes blot at artikelen kan lægge op til, at der er mere i det, end du skriver hessel, selvom der er flere ubekendte. Måske Morten Z kan råde bod på nogle af de ubekendte jeg nævner.

NB NB - Kunne du ikke have ventet til efter jul, med at gøre opmærksom på at man ikke kunne bruge marcipan som slanke mad :xmas: :xmas: :xmas: Så havde samvitigheden været bedre i december :lol:

Link to comment
Share on other sites

Beviser artiklen ikke netop at det ikke er så simpelt, som du vil gøre det til
Nej, undersøgelsen viser stadig væk at der skal et kalorieunderskud til for at reducere vægten.
Hvis din påstand skulle holde, så skulle de jo have tabt sig det samme, eftersom de har indtaget det samme

At kalde det en påstand at det primært drejer sig om at indtage færre kalorier end man forbrænder er meget dristigt af dig - specielt fordi undersøgelsen er enkeltstående, med kun 65 forsøgspersoner og (som du selv nævner) med utroligt mange upræcise bekendt og ubekendte parametre.

Måske øger mandlerne din lyst til at gå længere eller flere gange om ugen.
?????? :blink:
Synes blot at artikelen kan lægge op til, at der er mere i det, end du skriver hessel, selvom der er flere ubekendte

Ja, det har du givet vis ret i. F.eks. ketogeniske diæter, blodtype diæter, grapediæter osv. Find selv på flere kure!

Enhver kan gå ind på pubmed og finde undersøgelser med få personer, hvor det ene og det andet hurlumhej hjælper på det ene og det andet. At blæse sådanne undersøgelser op i medierne bidrager kun til at forvirre fede danskere til at blive endnu federe. Jeg tror at havde det været en eller anden journalist fra en dansk avis ville folk være mere kritiske, men i dette tilfælde er der trodsalt tale om en cand. scient Human Ernæring som er garant for undersøgelsens kvalitet, så måske tager jeg fejl?

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan man ikke indtage mandlerne som marcipan? Den gode slags består af 67% mandler og sukker for resten.

Godt spørgsmål Michael. Det undre også mig. Hvorfor skulle der være forskel på at spise mandler og sukker seperat og spise dem samlet? Det lyder umildbart ikke særlig logisk.

Link to comment
Share on other sites

Hessel:

At kalde det en påstand at det primært drejer sig om at indtage færre kalorier end man forbrænder er meget dristigt af dig - specielt fordi undersøgelsen er enkeltstående, med kun 65 forsøgspersoner og (som du selv nævner) med utroligt mange upræcise bekendt og ubekendte parametre.

OK - påstand var et lidt hårdt ord ;) Men det jeg mener er blot at der må være mere i det end blot at indtaget af kalorier skal være større end forbruget - for så måtte de have tabt det samme. Der må altså være forskel på hvor de kalorier kommer fra, typer af madvare om det er kulhydrat, protein eller fedt. Fx. er der vidst nogle fødevare hvor kroppen bruger mere energi på at fordøje dem, end fødevaren indeholde.

Det jeg mente med at mandlerne øgede lysten til at gå, var en hypotetisk tanke. At såfremt mandler - ligesom peanuts - skulle forbedre konditionen. Så kunne det være at mandelgruppen fik bedre kondition og dermed gik længere/hurtigere. Blot en tanke :xmas:

Derudover er jeg enig med dig i at det da øger forviringen - ikke kun for tykke menesker - omkring hvordan man skal tabe sig. Men måske er sanheden mere kompliceret end den simple retningslinie "at forbrænde mere end man indtager". For hvad nu hvis forbrændingen er afhængig af hvad man indtager, så bliver det jo noget mere komlekst. Så vil ligningen for ikke at blive overvægtig være "Forbrænding - indtag(X) = indtag" istedet for blot "forbrænding = indtag"

Link to comment
Share on other sites

Mrburns ->>

Men måske er sanheden mere kompliceret end den simple retningslinie "at forbrænde mere end man indtager".
NEJ, jeg tror stadig det handler om at indtage mindre end man forbrænder. Mon ikke blot at svaret er simpelt: I undersøgelsen har man ikke præcis kontrol med deres energiforbrug og energiindtag.

Sådan er det med undersøgelser af denne art:

in a free-living population

Undersøgelsen er endvidere kortvarrig:

24-week trial
Det jeg mente med at mandlerne øgede lysten til at gå, var en hypotetisk tanke. At såfremt mandler - ligesom peanuts - skulle forbedre konditionen.

;) Tror jeg ikke på at holder. Iform er nogen af dem som er med til at puste liv i forvirringen.

:xmas:

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Forsøgspersonerne blev instrueret i at gå 20-30 min 3-5 gange pr. uge og de skulle holde sig inden for +/- 20 % af dette, så der er da mulighed for at de ikke rørte sig lige meget.

Som der står i artiklen så opfattede forsøgspersonerne diæterne som "lige mættende". Dette er dog en subjektiv og upræcis vurdering. Det kan ikke udelukkes at den ene guppe har snydt mere end den anden, men selvom dette skulle være tilfældet vil det stadig tale til fordel for mandlerne, da de så har medført større vedholdenhed.

Som udgangspunkt må vi dog antage at grupperne har haft det samme energiindtag og at det er elementer i forbrændingen der gør forskellen. Dette kan være både i hvilestofskiftet og i mængden af spontan frivillig bevægelse, evt. somfølge af bedre velbefindende.

Link to comment
Share on other sites

16*3= 48 min. i ugen. 36*5 = 180 min. i ugen.

Upræcis variable: Intensiteten

Hvis vi, som udgangspunkt, siger at energiintaget er den samme så kan ovenstående godt betyde forskellen i vægtreduktionen.

Hvis det er tilfældet så gælder det stadigvæk at man skal intage færre kalorier end man forbrænder.

Det som er interessant er at essentielle fedtsyre kan medvirke til at mæthedsfornemmelsen er den samme som i gruppen som spiste flere kulhydrater. For overvægtige kan der måske være en idé i at supplere kosten med essentielle fedtsyre - enten gennem kost, - eller tilskud. Dette er jo ikke noget nyt, - Jørgen Storm har blandt andet skrevet nogle glimrende artikler om sundt fedt på getbig.dk

Link to comment
Share on other sites

Måske øger mandlerne din lyst til at gå længere eller flere gange om ugen

Jeg vil gerne frivilligt tilmelde mig et forsøg ang. ovenstående udsagn! Jeg spiser en hel pose mandler hver eneste dag i de næste 14 dage! så skal vi hurtigt få det afklaret!!!

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

Jeg baserede nu i forvejen mine slankekure på mandler, hvor jeg fik 25-30% af den daglige energi fra mandler.

Jeg spiser en hel pose mandler hver eneste dag i de næste 14 dage! så skal vi hurtigt få det afklaret!!!
Min far kommer med 10kg til mig imorgen, så hvis du vil købe et kilo eller to, så kan det nok arrangeres. :)
Måske øger mandlerne din lyst til at gå længere eller flere gange om ugen

Haha... Good one! :lol: :lol: :lol:

Mandler øger nu ikke lysten til noget som helst... Det skulle da lige være at sove og se fjernsyn! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

 Share