Kan barbell curl føre til seneskedehindebetændelse


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg har på det seneste oplevet smerter i håndled og underarme. Disse smerter er kommet ved at jeg har kørt barbell curl. En fra min klasse sagde at jeg skulle passe på med at køre barbell curl, da jeg kunne få seneskedehindebetændelse af det. Er dette korrekt?

Det skal lige siges at jeg indtil fornyligt kørte curl med rimligt løse håndled. Smerterne er ikke længere så store efter jeg er begyndt at spænde i mine håndled når jeg kører øvelsen. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg helt droppe øvelsen eller skal jeg bare fra nu af spænde i mine håndled når jeg kører øvelsen?

Link to comment
Share on other sites

Der er mange, MANGE som har gener i underarme/håndled af curls i forskellige udgaver. Generelt må man jo ikke flektere i håndleddet. Men selv uden at bøje ("have løse håndled" :lol: ) kan man få ondt i underarmene. En klassiker er ydersiden af armen (flexor carpi musklen).

Jeg mener at have erfaret, at problemet med smerter i underarmen forstærkes, hvis man kører meget tunge curls med få reps.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange, MANGE som har gener i underarme/håndled af curls i forskellige udgaver. Generelt må man jo ikke flektere i håndleddet. Men selv uden at bøje ("have løse håndled" :lol: ) kan man få ondt i underarmene. En klassiker er ydersiden af armen (flexor carpi musklen).

Jeg mener at have erfaret, at problemet med smerter i underarmen forstærkes, hvis man kører meget tunge curls med få reps.

Jep, det gør mest ondt når jeg kører tungt med lave reps. Men ville du skifte øvelsen ud?

Link to comment
Share on other sites

Enig i betragtningerne fra mdk. Jeg syntes dog ikke nødvendigvis at du skal droppe øvelsen men brug evt. noget håndledsstøtte i en kortere periode og sænk vægten til et niveau hvor der ikke opleves smerter.

Efter et par uger burde dine gener være helt væk - fokuser fremover på et korrekt greb på curl stangen, som du oplever "ligger godt i hånden". Det er lidt individuelt, hvorfor det er svært at give en konkret anvisning - dog kan de "løse håndled" ikke anbefales, som du selv har erfaret.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøge med hammercurls, med DB curls med underhåndsgreb ... med alle de DB teknikker, du gider. Find det, der virker. Stop, hvis smerterne blir værre.

Jeg har helt droppet curls. Tænker tit, hvor mange, der bider smerterne i sig eller æder iprener.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange, MANGE som har gener i underarme/håndled af curls i forskellige udgaver. Generelt må man jo ikke flektere i håndleddet. Men selv uden at bøje ("have løse håndled"  ) kan man få ondt i underarmene. En klassiker er ydersiden af armen (flexor carpi musklen).

Jeg mener at have erfaret, at problemet med smerter i underarmen forstærkes, hvis man kører meget tunge curls med få reps.

Først og fremmest til MDK. Det du nævner med ondt i underarmen mht muskler er vel ikke noget problem, det er jo ikke det samme som betændelse "mellem" de 2 underarmsknogler. Muskelømhed er vel at foretrække både mht under samt overarm.

Mht betændelse har jeg selv haft problemer med det, ISÆR fra barbell curls og har også helt droppet øvelsen. Jeg har ingen problemer med at køre med håndvægte i stedet.

(Dog vender det nogle gange tilbage hvis jeg spiller meget tennis, squash eller badminton i perioder)

Link to comment
Share on other sites

Forkert udførte concentrationcurls gav mig en mild grad af inflammaition i underarmen for et stykke tid siden.

Jeg tror i høj grad det er selve udførelsen af curlsne, som er synderen hvad sådanne skader angår. Desuden sæt vægten lidt ned, og kør lidt flere reps, med fokus på bevægelse. Det hjalp mig.

Hvordan træner du dem nu da?

Link to comment
Share on other sites

Forkert udførte concentrationcurls gav mig en mild grad af inflammaition i underarmen for et stykke tid siden.

Jeg tror i høj grad det er selve udførelsen af curlsne, som er synderen hvad sådanne skader angår. Desuden sæt vægten lidt ned, og kør lidt flere reps, med fokus på bevægelse. Det hjalp mig.

Hvordan træner du dem nu da?

HST- style. 15, 10 og 5 rep. Jeg kan så småt mærke det ved 10 rep. og det gør for alvor nas ved 5 rep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share