Hvorfor strækker man sig...?


Jakkedrengen
 Share

Recommended Posts

Titlen siger sådan set det hele...

Jeg kom til at undre mig over hvorfor man egentlig strækker sig en gang imellem?

Jeg sidder i skrivende stund og er midt i at skrive en opgave og får pludselig en ustyrlig lyst til at ligge og vride mig på min seng :crazy: Hvorfor kan man få det sådan...?

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gaber man?

Fordi man keder sig over en tråd om, hvorfor jakkesætfyren har lyst til at vride sig på sengen? ;)

:lol: :lol:

Måske du med din Ph.D. i anatomi, så kunne svare på mit spørgsmål og lukke denne tråd :confused3:

Det er da underligt at du spilder din tid på at svare, når tråden tydeligvis ikke har din interesse...

Link to comment
Share on other sites

Det har skam min interesse, nu ikke gå totalt i forsvarsposition, velda? :lol:

Jeg ville bare skrive noget .... *knips.... vittigt.

Jeg har hørt ... ok, jeg har sgu hørt så meget ... men en af de ting, jeg har hørt er, at der udløses endorfiner, når man "knækker" led. Noget med at ledkapsler til at hoppe på plads. Måske noget i den stil??

Link to comment
Share on other sites

Pattedyrs muskler og kresløb er lavet til bevægelse og har det ikke særlig godt med fulstændig ubevæglighed. Derfor har vi udviklet en trang til at strække vores muskler hvis vi har siddet stille et stykke tid.

Oprindelig var gabet bare en strækkeøvelse for kæbemusklerne men senere har den så udviklet sig til et signal om træthed. :graduate:

Det er bare et gæt men derfor kan det jo godt være rigtigt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang hørt noget en langhåret forklaring om, at man gaber for at trække luft ned i lungerne, så man får ilt til hjernen. Derfor gaber man, når man føler sig sløv.

Det sjove ved det hele er bare, at gab kan smitte..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang hørt noget en langhåret forklaring om, at man gaber for at trække luft ned i lungerne, så man får ilt til hjernen. Derfor gaber man, når man føler sig sløv.

Det sjove ved det hele er bare, at gab kan smitte..

Grunden til at at man gaber hvis man ser andre gabe er, at man ser at de andre åbenbart ikke får ilt nok til hjernen og reaktionen herpå er at hvis den anden skal ha' ilt til hjernen skal man ikke selv forbigåes :)

Link to comment
Share on other sites

Fast legs>> :lol:

ja faktisk lyder det ret sjovt, men jeg mener det skam seriøst :tongue: jeg undre mig meget over fænomenet. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvad forklaringen er på det....

Det kommer tit når jeg har siddet stile i lang tid. :unsure:

Jeg kommer helt til at tænke på "pumping Iron" hvor arnold snakker noget om samme følelse når han pumper sine muskler ved at lade blod strømme igennem. Er det, det samme der sker når man strækker sig?

Link to comment
Share on other sites

Fast legs>>  :lol:

ja faktisk lyder det ret sjovt, men jeg mener det skam seriøst  :tongue:  jeg undre mig meget over fænomenet. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvad forklaringen er på det....

Det kommer tit når jeg har siddet stile i lang tid.  :unsure:

Jeg kommer helt til at tænke på "pumping Iron" hvor arnold snakker noget om samme følelse når han pumper sine muskler ved at lade blod strømme igennem. Er det, det samme der sker når man strækker sig?

Katten strækker sig også, så det må være et naturligt behov,

men hvad der styrer det ? ?

Jeg undrede mig her til morgen over at jeg havde en lyst til at tage

nogle dips mellem 2 cafeborde lige efter at jeg mødte på arbejde.

Stod med ryggen mod vægen og havde også lyst til at presse armene hårdt bagud,

så triceps rigtig spænder.

Det er en slags eftervirkning efter en rigtig god armtræning i aftes.

Katten har samme lyst, når den tager hårdt fat i kradsebrædtet

og spænder hårdt lige så det sitrer.

Underligt, men det er nok naturligt :)

Kunne også godt tænke mig at vide hvad der styrer det.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer helt til at tænke på "pumping Iron" hvor arnold snakker noget om samme følelse når han pumper sine muskler ved at lade blod strømme igennem. Er det, det samme der sker når man strækker sig?

Det som du referer til er det såkaldte "PUMP"- just like coming.. Som Arnie udtrykker sig. Et fænomen som jeg nu har prøvet at nå i flere år, men mangler dog stadigvæk en smule får jeg kommer op i den syvende himmel :(

Jeg vil sige at strække sig kan være en fed følelse, især når man rigtig trænger til det. Nogen vil måske sige at det er omsonst at strække sig, da de ikke ser noget formål med det. Men JEG er indrettet på den måde, at hvis jeg ikke strækkerud i især mine ben efter en hård gang punishment, så er det lige så sikker som der siges AMEN i kirken, at jeg bliver mere og mere ufleksible. Og her har jeg oplevet at der opstår små muskel sammentrækninger under træningen. Især i baglåret.

Nu skal det lige siges at jeg er studerende og sidder derfor meget på RØVEN. Jeg har ladet mig fortælle at der er større risiko for at få ufleksible muskler i baglåret i mit erhverv end f.eks. en slagter der står op det meste af dagen og skal derfor strække lidt mere ud for netop at undgå skader. Thats right

Link to comment
Share on other sites

Darth Slaughter:

Det som du referer til er det såkaldte "PUMP"- just like coming.. Som Arnie udtrykker sig. Et fænomen som jeg nu har prøvet at nå i flere år, men mangler dog stadigvæk en smule får jeg kommer op i den syvende himmel 

Tror nu bare at Arnold mente pumpet i sig selv ( det som vi alle får når der tæskes igennem ), tror altså ikke det dækkede en eller anden hemmelig pumpeteknik ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share