Aspekter ved kreatin supplementering


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Syne der står, som det før er blevet sagt, at man også opnår en optimering uden loadingfase, men at det tager længere tid.

Spørgsmålet er så, som jeg lige ser det, om den tid det tager før man nedregulerer transporten ind i cellen skal regnes fra man begynder med supplering eller om det snarere er en funktion af den samlede mængde man indtager.

Men uanset får man jo nok det største boost, specielt psykisk, hvis man loader.

Link to comment
Share on other sites

Spændene læsning. Selv om jeg ikke forstår alle de biologiske udtryk kunne jeg sagtens få meget ud af den artikel. Jeg synes at de tal, der bruges i artiklen er højere end de kreatindoser man normalt bliver anbefalet herinde. 20-25 g i loading fasen og 5-7 g i vedligeholdelsesfasen.

Link to comment
Share on other sites

Der nævnes lidt forskellige doser, der står da bl.a. også flg.

... Der findes kun få undersøgelser af vedligeholdelsesbehovet i forbindelse med særlig intensiv træning, men det er vist at en kreatin-indtagelse på 2-3 g (og op til 5 g) per dag effektivt opretholder det forhøjede kreatin-niveau og medfører en forbedret fysiologiske tilpasning (øget muskelmasse) til styrketræning sammenlignet ...
.

I en artikel på T-mag står der også flg. (kan dog ikke sige om den er videnskabelig gyldig! - eller hvad det nu engang hedder.)

— Research suggests that once fully loaded, only minimal amounts of creatine are needed to maintain the muscle’s loaded state.

— Research suggests that creatine usually needs to be taken only after workouts (see Caveat).

— Reducing creatine intake may serve to prevent muscle creatine transporter downregulation.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har fostået den rigtigt, så kan jeg ikke bruge kreatin i forbindelse med mit vægttab da min fedt% ikke vil ændres.

Det er kun fedtfri masse og musklerne der bliver påvirket ikke??

Din fedt % vil ændre sig, da vandet ophober sig i musklerne. Så din fedt % vil falde, men du vil ikke få mindre fedt målt i kg på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har fostået den rigtigt, så kan jeg ikke bruge kreatin i forbindelse med mit vægttab da min fedt% ikke vil ændres.

Det er kun fedtfri masse og musklerne der bliver påvirket ikke??

Din fedt % vil ændre sig, da vandet ophober sig i musklerne. Så din fedt % vil falde, men du vil ikke få mindre fedt målt i kg på kroppen.

Ligemeget med vægten. Det er fedt% og mit spejl der tæller hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Den initielle øgning i kropsvægt menes primært at være relateret til en øget tilbageholdelse af vand i kroppen. Således er der påvist et fald i urin udskillelsen på 0.6 l/døgn umiddelbart efter indtag af kreatin. Efter 5 dage var mængden af urin normaliseret (Hultman 1996).

Vil det sige at man på ingen måde vil opnå en formnedgang pga "dødvægt" hvis man suplementerer med kreatin?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...

Der står i tredje afsnit af resuméet:

Der optræder ofte - men ikke altid, se nedenfor - en forøgelse af kropsvægten (optil 2 kg) i forbindelse med den første uges kreatinsupplementering, hvilket primært skyldes en ophobning af vand i muskulaturen. Denne væskeophobning forsvinder efter kort tid (uger), hvorefter den fortsatte vægtøgning skyldes en egentlig tilvækst i muskelmasse.

Det er nok lidt flueknepperi, men jeg forstår sidste sætning som om at væsken går væk efter de første par uger. Menes der ikke at væskeopbohningen stopper men at man beholder den øgede mængde væske sålænge man har det forhøjede kreatin niveau i musklerne?

Link to comment
Share on other sites

Et studie, der sammenlignede supplementering med enten protein (10 g casein + 75 g sukker) eller kreatin (10 g + 75 g sukker) i forbindelse med 8 ugers styrketræning rapporterede samme grad af øgning i 1RM muskelstyrke ved de to supplementeringsregimer (Tarnopolsky 2001). Stigningen i fedtfri masse var ligeledes ens i de to grupper (4-7%), og den eneste iagttagede forskel var, at kreatin gruppen øgede kropsvægten mere end protein-gruppen (Tarnopolsky 2001). I praksis kan disse resultater bruges til at nuancere anbefalingerne til de eliteaktive. Et reguleret (timet) indtag af protein kan i højere grad anbefales til udøvere hvor en høj styrke relativt til kropsvægt er en fordel, mens kombineret protein-kreatin supplementering anbefales indenfor idrætsdiscipliner, hvor der tilstræbes øgning ikke kun i maximal muskelstyrke, men også i muskelmasse - med en yderligere øgning i muskelstyrke til følge.

jeg synes ovenstående er en underlig konkludering da studiet jo viser noget om prot og kreatin HVER for sig... jeg ved der er et andet studie tidligere i teksten som om handler prot & kreatin[red. sammen], men det er som modsætning til slet ikke at drikke noget efter træning.

nogen der eventuelt kan forklare hvordan de kommer frem til den citerede konklusion?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
hej jeg tænkte på, om der nogensinde har været tilfælle af folk der ikke kunne tåle keatin?:S

Det ses relativt ofte at mennesker der bruger creatin får maveproblemer der straks ophører hvis de stopper med kreatinen.

Nogle af disse menensker kan undgå symptomerne ved at fordele dosen over hele dagen.

Derudover har der været en enkelt rapport på en person med nyreproblemer der har valgt at tage kreatin alligevel. Her blev hans markører på nyrefunktionen forværret.

Link to comment
Share on other sites

Det ses relativt ofte at mennesker der bruger creatin får maveproblemer der straks ophører hvis de stopper med kreatinen.

Nogle af disse menensker kan undgå symptomerne ved at fordele dosen over hele dagen.

Derudover har der været en enkelt rapport på en person med nyreproblemer der har valgt at tage kreatin alligevel. Her blev hans markører på nyrefunktionen forværret.

okay, men aldrig, nogle der er blevet svimle fjern og følt sig "dopet" på en måde, den følelse for man ikke at kreatinen? ...

spøger måske lidt dumt:I..

Link to comment
Share on other sites

okay, men aldrig, nogle der er blevet svimle fjern og følt sig "dopet" på en måde, den følelse for man ikke at kreatinen? ...

spøger måske lidt dumt:I..

det er et helt seriøst stilt spørgsmål:S da jeg fik noget kreatin hjem igår godkendt i dk selvfølgeliget.

men fik den fornæmmelse i kroppen og vil meget gerne vide om det er normalt=).. eller om det slet ikke stammer fra intagelsen a keratinen

Link to comment
Share on other sites

det er et helt seriøst stilt spørgsmål:S da jeg fik noget kreatin hjem igår godkendt i dk selvfølgeliget.

men fik den fornæmmelse i kroppen og vil meget gerne vide om det er normalt=).. eller om det slet ikke stammer fra intagelsen a keratinen

har aldrig hørt om det.

Kan forestille mig det er placebo.

Link to comment
Share on other sites

 Share