Et par spørgsmål mht. at tælle kalorier


peet_dk
 Share

Recommended Posts

1. Hvor meget underskud vil I sige man maks. man kan have hvis kroppen også skal fungere? Indtager ca. 1800 kacl. for tiden (er lige startet) (124kg 178cm 24år mand) Da det er ca. det jeg skal ned på at spise hvis jeg skal have min optimale vægt.

2. Hvad skal gøre i de tilfælde hvor jeg ikke er hjemme og der både bliver spist pizza, drukket en masse øl mv. Så ryger den jo hurtigt der opad. Skal man så nedskære det man "regner" med at indtage mere i weekederne over alle hverdagene? Eller skal man bare lade kalorier være kalorier i weekenderne (hvis man ikke er hjemme og selv kan styre det så godt)

3. Findes der en site hvor man kan se hvor mange kalorier der eks. er i en standard bolle hos bageren? Eller en "normal" pizza med diameteren på X? Eller andre færdige ting? Evt. en oversigt over hvor meget de forskellige ting vejer så man selv kan regne resten ud fra politikkens kalorietæller.

Link to comment
Share on other sites

1. Hver eneste kcal i underskud vil medfører vægttab. Det enbefale at man ikke har et energiunderskud på mere end 500 kcal, hvis man vil undgå muskelmassetab og ikke mere end 1000 kcal sundhedsmæssigt.

2. Jeg ville holde diæten nogenlunde konstant og så bare accepterer at man enkelte dage "falder i" (bare det ikke sker for tit)

3. Ja. Har bare ikke lige en ved hånden (musen :D )

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg læste på et tidspunkt en anbefaling til kvinder der sagde "ikke under 1200kcal" - simpelthen fordi det så bliver for svært at få dækket behovet for mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler og vist et par andre ting også). En tilsvarende anbefaling må ligge et stykke højere for mænd og jeg vil sige dine 1800kcal er temmelig lavt for en på din størrelse. Som overvægtig kan man tillade et større energiunderskud uden at muskelmassen ryger for hurtigt, men man skal jo stadig have energi nok til at kunne fungere ordentligt dagen igennem, OG man skal kunne holde niveauet over en længere periode uden at køre sur i det.

2. Begræns dig ;) Har du ikke mulighed for at få noget alternativt serveret, så må du altså bare sørge for at vægttabet i løbet af ugen ikke bliver sat over styr i weekenden.

3. Der er nok for stor variation til at man kan sige det med bare nogenlunde præcision. Du kan måske finde nogle tal for almindeligt franskbrød og så tage bollerne som det samme - du skal bare kende deres vægt. Mit bedste råd vil være at holde til fra bageren på et minimum ;)

Her er et forsøg på at finde kalorieindholdet i en pizza, men igen kommer det jo meget an på indholdet.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg læste på et tidspunkt en anbefaling til kvinder der sagde "ikke under 1200kcal" - simpelthen fordi det så bliver for svært at få dækket behovet for mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler og vist et par andre ting også). En tilsvarende anbefaling må ligge et stykke højere for mænd og jeg vil sige dine 1800kcal er temmelig lavt for en på din størrelse.
Dette må vel også afhænge af evt. træningsniveau. Ved mange træningstimer er det nødvendigt med genopbygning af muskler, depoter etc.
Som overvægtig kan man tillade et større energiunderskud uden at muskelmassen ryger for hurtigt

Er der nogen uddybende forklaring på dette. Hvorfor skulle muskeltabet blive mindre?

Link to comment
Share on other sites

Anskaf dig en elektronisk brevvægt til at veje maden. Jeg tror det i sidste ende er mere fleksibelt og nøjagtigt end politikkens kalorietæller.

Tæller skam også kaloriere der hjemme, problemet er eks. hvis jeg en hel weekend er "ude" og ikke direkte har mulighed for at beregne hvor meget jeg har indtaget. 1800 kacl er for lavt skriver i, men hvad så hvis jeg spiser eks. 2200 kacl i weekenden (dvs. ca. 1900 pr. dag hele ugen)

Jeg har kørt på 1800 kacl i en uge nu, uden jeg er "løbet" sur i det. Dog har jeg da haft dage hvor jeg kommet op på eks. 2000 kacl, men som udgangspukt er det 1800. Tager selvfølgelig vitaminpille og omega-3 piller, og drikker en masse vand. Mine personlige erfaringer siger mig også at jeg ikke løber sur i det når jeg bare kan se et resultat.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg læste på et tidspunkt en anbefaling til kvinder der sagde "ikke under 1200kcal" - simpelthen fordi det så bliver for svært at få dækket behovet for mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler og vist et par andre ting også). En tilsvarende anbefaling må ligge et stykke højere for mænd og jeg vil sige dine 1800kcal er temmelig lavt for en på din størrelse.

Dette må vel også afhænge af evt. træningsniveau. Ved mange træningstimer er det nødvendigt med genopbygning af muskler, depoter etc.

Helt sikkert

Som overvægtig kan man tillade et større energiunderskud uden at muskelmassen ryger for hurtigt

Er der nogen uddybende forklaring på dette. Hvorfor skulle muskeltabet blive mindre?

Jeg kan ikke give en præcis fysiologisk forklaring, men der er vist næppe nogen tvivl om at det forholder sig sådan. Her er omtalt flere forsøg omkring fordelingen mellem FM og FFM ved vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Tæller skam også kaloriere der hjemme, problemet er eks. hvis jeg en hel weekend er "ude" og ikke direkte har mulighed for at beregne hvor meget jeg har indtaget. 1800 kacl er for lavt skriver i, men hvad så hvis jeg spiser eks. 2200 kacl i weekenden (dvs. ca. 1900 pr. dag hele ugen)

Prøv at estimere dit ligevægtsindtag. 2200 kcal. lyder som om du taber dig i weekenderne også. Men huske der er vist 180 kcal. i en øl. Dvs 5-6 øl = 1000 kcal.

Edited by wizz
Link to comment
Share on other sites

Her er et forsøg på at finde kalorieindholdet i en pizza, men igen kommer det jo meget an på indholdet.

:c :dropjaw: :dropjaw: Var sku' ikke klar over der var SÅ mange kacl i én pizza! WOW....

Pizzaer er rene energibomber - specielt pga. den meget store mængde ost (fedt) og lyst brød (kulhydrater).

Link to comment
Share on other sites

2. Hvad skal gøre i de tilfælde hvor jeg ikke er hjemme og der både bliver spist pizza, drukket en masse øl mv. Så ryger den jo hurtigt der opad. S

Drik alkoholen rent, det sparer dig for en masse kcal i forhold til øl. Hvis du ikke bryder dig så meget om smagen af ren vodka, så prøv f.eks. smirnoff med Hindbær (raspberry) smag.

- Train hard, drink smart.

Link to comment
Share on other sites

>>MaxPower. Fint, der ses klart en tendes til at vægttabet for overvægtige i højere grad består af fedt. Jeg fik dog samtidig bekræftiget at dette tildels skyldes den relative angivelse.

Større fedtmasse medfører jo ikke lineært større muskelmasse, hvis der overhovedet er en sådan sammenhæng. At der tabes mindre procentvis muskelmasse skyldes derfor delvist at muskelmassen for overvægtige procentvis er mindre. Nu er der ikke adgang til de bagvedliggende data, således at der kan foretages en reberegning i absolut tab af muskelmasse (der synes i øvrigt at være en fejl i den første tabel linie 3, hvor det samlede tab er angivet som 110 %).

Forsøgsforudsætninger er heller ikke kendte. Det er et velkendt fakta fra nyere undersøgelser, at er del- eller hovedforklaring på større sundhedsrisici ved overvægt skyldes fysisk inaktivitet. Dette vil også kunne indvirke som et slørende element i eventuelle sammenligninger, idet dette indikerer et nærmest omvendt forhold imellem fedtmasse og muskelmasse. DEsuden er det sandsynlig at aktivitetsniveauet har betydning for fordelingen.

Jeg forholder mig derfor indtil videre kritisk til graden af absolutte forskelle i tab af muskelmasse ved forskellige fedtprocenter.

Jeg kan godt se at større fedtdepoter evt. kan sandsynliggør at en større del af vægttabet kan tærres ved udsultning af fedtvæv, men...

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholder mig derfor indtil videre kritisk til graden af absolutte forskelle i tab af muskelmasse ved forskellige fedtprocenter.
Du kan tage en som Jørgen Storm. Han må siges at være den ultimative "praktiker" på området. Og han anbefaler faktisk:
Der gives IKKE et eksakt tal, hvorover/under universet pludseligt bryder sammen!

For mænd anbefaler jeg minus 500Kcal pr. dag, - indtil man når ned på en fedtprocent på 10-12%, - "finansieret" 50/50 fra en yderst beskeden reduktion i energiindtaget og en ligeså beskeden øgning i energiforbruget, - f.eks. ved lidt ekstra konditionstræning!

Ønsker man at komme endnu længere ned, kan man med fordel reducere fedttabshastigheden yderligere, - f.eks. ned til - 200 til 300Kcal pr. dag!

At energiunderskudet bør halveres ved de lave fedtprocenter.

Det er jo netop udtryk for at der er den sammenhæng artiklen forslår.

Link to comment
Share on other sites

>>wizz

I citatet er max. sat til 500 kcal pr. dag og ikke væsentlig højere ved større overvægt.

Min pointe er desuden at selv om man procentvis taber mindre muskler pr. tabt kg ved mere udpræget overvægt skal der tabes flere kg for at nå normalvægten. Det samlede muskeltab er derfor ikke logisk set mindre selv om tallene i undersøgelserne anvendes som grundlag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share