Vaskebræt? Er det uopnåelig?


PreXus
 Share

Recommended Posts

Hey !

Ja jeg ved ikke om emnet ligger det rigtige sted, men ellers må admin lige flytte det :p

Ja spørgsmålet er egentlig meget simpelt og sikkert ikke den første der spørger. Men hvad skal der til få at få vaskebræt.

Pt. styrketræner jeg 3 gange i ugen skal det sættes op? Er det nok bare at lave mavebøjninger eller skal der mange andre øvelser til? Skal lige siges at jeg selvfølgelig træner andre muskelgrupper end det så i ikke straks overfalder mig og siger om det kun er det jeg tæner :p men må indrømme at det er vaskebrættet jeg går efter :D

Men nogle der har lidt erfaring og hvor lang tid tog det jer ? :p

Er det bare uopnåelig ! ?? :P

//PreXus

Link to comment
Share on other sites

De fleste behøver nu ikke lave en så svær øvelse som dragonflags for at få opbygget et sæt veltrænede, respektable mavemuskler. Diverse variationer af mavebøjninger og lign. kan være nok for mange (selvfølgelig kombineret med den lave fedtprocent). Dermed ikke sagt at dragonflags, hanging reverse crunches og lign. øvelser ikke er de mest effektive, men de er altså ikke for alle. Træningserfaring m.m. bør altså tages i betragtning før man fortæller nybegyndere at det er den eneste måde at træne sin mave.

Link to comment
Share on other sites

Som Berg antyder, så er det individuelt, hvad der virker. Den bedste metode er at prøve sig frem. Én ting er, hvad der teoretisk er optimalt, et andet er emperien.

Desuden er det ikke alle, der kan få en perfekt sixpack. Mavemuskler ja, men ikke nødvendigvis en klassisk sixpack som JS har. Vi er ikke alle bygget ens og din genetik har en del at sige på det område.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at de fleste ikke anbefaler "almindelige mavebøjninger" er, at du i princippet skal træne maven som andre muskelgrupper - så du skal finde nogle øvelser hvor du kun kan køre 10-20 reps - ikke flere.

Det kan være svært at finde gode øvelser hvor man kan træne tungt og/eller med progression i modstanden... gode (imho) kunne være:

- Swissball maveøvelser med en vægt på nakken

- DragonFlags (men den er meget hård og kræver en del teknik)

- Cable Crunch (vistnok manges favorit)

Men først og fremmest kræver det en rimeligt lav fedtprocent.

Sidst men ikke mindst skal man have valgt sine forældre med omhu.

Det er ikke alle beskåret at være født med evnerne til en "normal" sixpack (hvilket jeg er et stakkels eksempel på :angry: )

Held og lykke og god fornøjelse.

Ps: glem ikke at træne lænden også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg træner mave, plejer jeg at køre 3x10-12 hyperextended crunch, med en 10kgs vægt på brystkassen. Derudover, kører jeg også maverulninger med bænk, samt nogle psoas, som Jørgen Storm faktisk siger, man ikke skal. Og dog, for jeg mener stadigvæk, de har en virkning, om ikke andet, spænder det utroligt meget, i de nederste mavemuskler, hvis man vel og mærke gør det langsomt osv.

Men vaskebrættet er der, men det har også krævet hård træning, og hvis man har en ekseptionel høj fedtprocent, bør man nok starte med nogle mavebøjninger, samt noget løbe -og cykeltræning.

Link to comment
Share on other sites

Et udmærket bevis på at mave hovedsageligt drejer sig om fedtprocent kan ses her:

(Et link til Craw's log:)

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...ndpost&p=398418

Det er især bemærkelsesværdigt (læs: irreterende :tongue: ) når manden slet ikke forbruger tiden på at ligge og rulle hele tiden ;)

Det burde være et ok argument for at et gennemtænkt program med øvelser som eks. squat og dødløft er alt rigeligt for at få opbygget sin sixpack - når den skal i karakter er det bare flæsket der skal skæres af.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikke bruge en dedikeret bodybuilder som argument for, hvad man kan nøjes med.

Men jeg er enig i, at de fleste som træner et nogenlunde fornuftigt fullbody program vil have en fornuftig mave, hvis de taber sig nok uanset, om de træner regulære maveøvelser eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikke bruge en dedikeret bodybuilder som argument for, hvad man kan nøjes med.

Men jeg er enig i, at de fleste som træner et nogenlunde fornuftigt fullbody program vil have en fornuftig mave, hvis de taber sig nok uanset, om de træner regulære maveøvelser eller ej.

Det var da noget af det mest selvmodsigende, jeg nogensinde har læst :tongue:

Tråde som denne giver mig grå hår i hovedet. Selvfølgelig kan man få en 6-pack. Der er ikke mange unge sunde mennesker, der ikke kan opnå dette, -rent fysisk.

Det sjove er, den øvelse man har målt højest spænding i obliquus externus i, er ifølge Mell Siff i stød delen af træk og stød.

Realiteten er, at mange mennesker bruger uforholdsmæssigt meget tid på at træne maveøvelser, hvorefter de går ud og spiser kage og derved meget effektivt skjuler deres mavemuller.

Mange mennesker konkluderer hurtigt at en 6-pack ikke er muligt at opnå for dem.

Det kan man ikke uden først at have:

1. Skrevet alt op, helst i et af de regneark der ofte linkes til fra disse fora.

2. Været regelmæssig i en længere periode. Alt efter hvor meget spæk der skal skæres af, vil perioden variere.

3. Trænet hårdt og regelmæssigt i en længere periode igen alt efter hvad udgangspunktet er.

Jeg har aldrig mødt nogen der gjorde alt rigtigt som ikke fik en 6-pack.

-Men man møder også sjældent folk, der har den form for disciplin/viden/vedholdehed der skal til.

Viden er let tilgængelig her og via JS's fine artikler på getbig. Viljen og disciplinen må man finde indeni.

Mvh Poul

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

ptpoul: Der bliver argumenteret noget i retningen af, at når Crawdaddy kan få sixpack, så kan alle, som jeg læste indlægget.

Jeg siger, at man ikke kan bruge en af de mest dedikerede bodybuildere som eksempel på, hvad der er opnåeligt for enhver.

Jeg siger også, at de fleste, der taber sig tilstrækkeligt, vil have sixpack, hvis de bare træner fornuftigt, uanset om de træner maveøvelser eller ej.

Der er måske enkelte genetisk uheldige fyre, som ikke har det sådan. (Måske skulle jeg også have nævnt, at jeg tænkte på fyre, jeg har ikke set så mange piger, der var tynde nok)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share