Idiotprogrammet "Du er hvad du spiser"


JesperT
 Share

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja jeg sad også og så det... :dry: Det er virkelig ærgeligt at man siger de her ting - nu er der med garanti nogle ude i landet der tror det er ok at spise riskager i overflod. Det siger de jo på TV3... :raisebrow:

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

ja, og husk nu ALDRIG at blande protein og kulhydrat, uha uha.

Jeg må fluks ud og finde et sted at få 50 liter lunkent vand til at skylle mine beskidte tarme.

Jeg tænker bare - stakkels diætist på mit fine slankehold, der nu skal bruge ENDNU længere tid på at forklare og forklare og forklare. Sikke noget.

Jeg har en bog stående med "kost-eksperten" Lene Hansson hvori hun foreslår:

Kun frugt frem til frokost. Ja, ja en herlig formiddag det kunne blive...

ALTSÅ!!

Link to comment
Share on other sites

Er næsten hele vejen enig i ovenstående... MEN! Jeg tror også man skal huske at tænke på at folk som dem der medvirkede i aften aldrig har haft et forhold til kost og motion som folk herinde. Ja det der syre/base halløj, tarmrensning osv er da lige til at ryste på hovedet af... men når man ser på hvad den familie spiste før så er det nok ikke helt forkert at de med den kost Lene Hansson fremlagde for dem med masser af frugt og grønt, ja så kan de ihvertfald i starten bare æde løs og alligevel tabe sig... for man skal godtnok kværne nogle kilo frugt og grønt for at nå op i nærheden af det kalorieindtag de lå på med deres gamle madvaner :w00t:

Og at sætte et par som dem til fx at tælle kalorier ville nok være dødsdømt på forhånd, tror det ville være for uoverskueligt for folk der aldrig har tænkt over hvad de stoppede i munden...

Man kan være meget uenig i hende fru Hanssons teorier, men håbe at det alligevel får andre lige så usunde familier til at tage deres livsstil op til revision!

Og som noget positivt fik hun dem da til at motionere :smile:

Men de klip fra tarmhalløjsaet kunne jeg godt have været foruden, fy for satan hvor var det da ulækkert :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt Lene Hansson en mail, selv om jeg er overbevist om, at jeg nok aldrig hører fra hende.

Kære Lene Hansson

Jeg har med stor bekymring lige været vidne til tv3 programmet "Du er hvad du spiser". Jeg er sikker på, at du har rådgivet familien med de bedste intentioner, men jeg er dybt foruroliget over de meget tvivlsomme og nogle gange helt misvisende kostråd, du giver. Her er et par eksempler:

"Man må spise lige så meget man vil, bare man spiser det rigtige" Hvis målet er, at folk ikke alene skal være sundere, men også tabe noget af deres overvægt, så er dette råd helt ud i skoven. Man må naturligvis ikke spise løs af "sunde" madprodukter, da der er kcal i stort set alt mad. Og det selvfølgelig er det samlede kcal-indtag, der afgør om kroppen vælger at forbrænde eller lagre fedt i fedtcellerne. Således kan man principiel tage på af en kost udelukket baseret på gulerødder og på samme måde tabe sig af fløde. Derfor kan man naturligvis ikke blot spise ubegrænsede mængder af mad, uanset om det måtte være "sunde" eller "usunde" madvarer. Det er udelukkende et spørgsmål om samlede indtægter vs. samlede udgifter.

"Udrensningskure" Hvad er det præcist, du mener, at kroppen renses for? Udrensningskure er en total tåbelig opfindelse, der ALENE har til formål at skylle tarmene for afføring, der alligevel ville komme ud på et eller andet tidspunkt. Det giver et umiddelbar vægttab, men har INGEN effekt på længere sigt, hverken på den almene sundhedstilstand eller på et varigt vægttab.

"man må ikke blande proteiner og kulhydrater" Hvorfor i alverden må man ikke det? Det er der ingen fornuftige argumenter for! Vægten afgøres alene af det samlede kcal-indtag.

"man skal udelukkende spise frugt indtil frokost" Utallige undetrsøgelser har vist, at spiser man et større morgenmåltid, så har de fleste mennesker i praksis langt mindre sultfornemmelser resten af dagen, hvorved det bliver lettere at holde kcal-indtaget nede. Har man fx en ligevægtsindtag på 3200 - 3300 kcal om dagen, så kan man med fordel spise helt op til 700 - 800 kcal alene i morgenmåltidet. Her er tale om en investering, der tjener sig selv rigeligt ind i løbet af dagen.

Der er langt flere eksempler, der på helt afgørende punkter strider mod sund fornuft, nyeste forskning og dedikerede atleters daglige praktiske erfaring. På internetsiden Motion Online med over 6000 medlemmer har en lang række mennesker med kæmpe viden og erfaring i en del år efterhånden rådgivet mennesker med problemer, som man så i tv-programmet. Desværre er mange af de total forkerte og misvisende oplysninger du præsenterer i total modstrid med den rådgivning, som Motion Online står for og advokerer. Ikke desto mindre kan vi alle altid lære nye ting, så jeg vil kraftigt opfordre dig til at kigge forbi og tage en uforpligtende diskussion om ligegyldigheden af det samlede kcal-indtag, udrensningskure, frugt om formiddagen og sammenblandingen af protein og kulhydrater.

En relevant tråd hvor programmets indhold diskuteres kan findes her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...topic=23137&hl=

mvh Jesper G. Thomsen, Odense

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt Lene Hansson en mail, selv om jeg er overbevist om, at jeg nok aldrig hører fra hende. 
Kære Lene Hansson

Jeg har med stor bekymring lige været vidne til tv3 programmet "Du er hvad du spiser". Jeg er sikker på, at du har rådgivet familien med de bedste intentioner, men jeg er dybt foruroliget over de meget tvivlsomme og nogle gange helt misvisende kostråd, du giver. Her er et par eksempler:

"Man må spise lige så meget man vil, bare man spiser det rigtige" Hvis målet er, at folk ikke alene skal være sundere, men også tabe noget af deres overvægt, så er dette råd helt ud i skoven. Man må naturligvis ikke spise løs af "sunde" madprodukter, da der er kcal i stort set alt mad. Og det selvfølgelig er det samlede kcal-indtag, der afgør om kroppen vælger at forbrænde eller lagre fedt i fedtcellerne. Således kan man principiel tage på af en kost udelukket baseret på gulerødder og på samme måde tabe sig af fløde. Derfor kan man naturligvis ikke blot spise ubegrænsede mængder af mad, uanset om det måtte være "sunde" eller "usunde" madvarer. Det er udelukkende et spørgsmål om samlede indtægter vs. samlede udgifter.

"Udrensningskure" Hvad er det præcist, du mener, at kroppen renses for? Udrensningskure er en total tåbelig opfindelse, der ALENE har til formål at skylle tarmene for afføring, der alligevel ville komme ud på et eller andet tidspunkt. Det giver et umiddelbar vægttab, men har INGEN effekt på længere sigt, hverken på den almene sundhedstilstand eller på et varigt vægttab.

"man må ikke blande proteiner og kulhydrater" Hvorfor i alverden må man ikke det? Det er der ingen fornuftige argumenter for! Vægten afgøres alene af det samlede kcal-indtag.

"man skal udelukkende spise frugt indtil frokost" Utallige undetrsøgelser har vist, at spiser man et større morgenmåltid, så har de fleste mennesker i praksis langt mindre sultfornemmelser resten af dagen, hvorved det bliver lettere at holde kcal-indtaget nede. Har man fx en ligevægtsindtag på 3200 - 3300 kcal om dagen, så kan man med fordel spise helt op til 700 - 800 kcal alene i morgenmåltidet. Her er tale om en investering, der tjener sig selv rigeligt ind i løbet af dagen.

Der er langt flere eksempler, der på helt afgørende punkter strider mod sund fornuft, nyeste forskning og dedikerede atleters daglige praktiske erfaring. På internetsiden Motion Online med over 6000 medlemmer har en lang række mennesker med kæmpe viden og erfaring i en del år efterhånden rådgivet mennesker med problemer, som man så i tv-programmet. Desværre er mange af de total forkerte og misvisende oplysninger du præsenterer i total modstrid med den rådgivning, som Motion Online står for og advokerer. Ikke desto mindre kan vi alle altid lære nye ting, så jeg vil kraftigt opfordre dig til at kigge forbi og tage en uforpligtende diskussion om ligegyldigheden af det samlede kcal-indtag, udrensningskure, frugt om formiddagen og sammenblandingen af protein og kulhydrater.

En relevant tråd hvor programmets indhold diskuteres kan findes her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...topic=23137&hl=

mvh Jesper G. Thomsen, Odense

<{POST_SNAPBACK}>

fanme et godt initiativ, sad og hørte hende lene i radioen hvor hun forklarede hvordan studie værten, Lars Hjortshøj skulle spise frugt til morgenmad så ville han med sikkerhed tabe sig 1 kg og ugen... gab

Edited by grabowdinho
Link to comment
Share on other sites

Det var dog de latterligste kostråd!!!

Den eneste grund til de skulle virke, er at hvis du kun spiser frugt indtil frokost, er at de simplethen ikke ville få no kcal ned indtal det, men igen, dette ville jo påvirke stofskiftet meget pga. manglende (ordentligt)mad indtil frokost....

Rigtg godt initiavit jesper, og hvis hun ikke svarer, sender vi fandme alle sammen en klage... Det er jo ligesom at skrive på sunde madvarer; "Du taber dig et kg om ugen hvis du udelukkende spiser det her", og det er jo ikke lovligt....

Link to comment
Share on other sites

Den eneste grund til de skulle virke, er at hvis du kun spiser frugt indtil frokost, er at de simplethen ikke ville få no kcal ned indtal det, men igen, dette ville jo påvirke stofskiftet meget pga. manglende (ordentligt)mad indtil frokost....

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor påvirker det stofskiftet så meget? Er det pga manglende protein indtag?

Rigtg godt initiavit jesper, og hvis hun ikke svarer, sender vi fandme alle sammen en klage... Det er jo ligesom at skrive på sunde madvarer; "Du taber dig et kg om ugen hvis du udelukkende spiser det her", og det er jo ikke lovligt....

<{POST_SNAPBACK}>

Er det en speciel paragraf du referer til?

Link to comment
Share on other sites

Jesper T

Super super god ide med den mail, har ikke selv set programmet men arbejder til daglig som fitness instruktør. Det er programmer som det, der gør livet super hårdt og fustrende for os. Hvordan skulle man kunne tabe 1kg på en uge?????

det er jo 30.000 KJ der skal skæres væk på en uge, eller 4.285 KJ om dagen. Hold da kæft en kegle. G hun burde sku da ikke give kost råd, kan godt være der sker et vægt tab på 1 kg på en uge, men det bliver sku da muskler og glykogendepoterne(plus 2,8g vand per gram) det går ud over.

Vi burde sende en klage til dem der står for udsendelsen, og så være en del der skriver under..... Hader folk som intet ved og alligevel skal lege eksperter. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Motion-online folkene(=brugerne) er ikke forskere i ernæringsvidenskab, fysiologi eller lign.

Det er, som jeg læser det et meget praktisk funderet grundlag,de fleste udtaler sig ud fra.

Har kun læst meget få indlæg,som tyder på noget andet.

Synes ikke vi skal "lege" eksperter,når vi ikke er det!

Hilsen Jens

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Motion-online folkene(=brugerne) er ikke forskere i ernæringsvidenskab, fysiologi eller lign.

Det er, som jeg læser det et meget praktisk funderet grundlag,de fleste udtaler sig ud fra.

Har kun læst meget få indlæg,som tyder på noget andet.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har ret at mange udtaler sig på baggrund af praktisk erfaring, men jeg mener en lige så stor del basere deres råd på de artikler og den forskning, der er skrevet af folk som har den viden. Det er altså forskernes resultater der fortælles videre og ikke bare noget folk selv finder på.

Jeg så ikke programmet, men jeg bliver da vist nødt til at se genudsendelsen i morgen.

Synes ikke vi skal "lege" eksperter,når vi ikke er det!

Hilsen Jens

Og jeg synes dem som mener de er eksperter skal passe EKSTREMT meget på, når de forsøger at simplificere et budskab, når det skal ud til befolkningen. En titel er heller ingen garanti for at alt der kommer ud af personens mund er rigtigt.

Den første sætning jesperT kommenterer "Man må spise lige så meget man vil, bare man spiser det rigtige" skriger jo til himlen. I praksis kan det muligvis lade sig gøre, hvis man kun spiser fødevarer med lav kalorie-densitet, men kan det forventet at Hr og Fru Danmark gør det? Derfor ender det ellers velmenende råd som en legitimering af at stoppe hvad som helst i hovedet, og give alt mulig andet skylden for deres overvægt.

Når "eksperters" udtalelser så let kan modbevises af folk der bare ved lidt om emnet, så bliver jeg da skeptisk over hvad andre eksperter siger om emner jeg slet ikke har nogen viden indenfor.

Link to comment
Share on other sites

Rigtg godt initiavit jesper, og hvis hun ikke svarer, sender vi fandme alle sammen en klage... Det er jo ligesom at skrive på sunde madvarer; "Du taber dig et kg om ugen hvis du udelukkende spiser det her", og det er jo ikke lovligt....

<{POST_SNAPBACK}>

Er det en speciel paragraf du referer til?

<{POST_SNAPBACK}>

Tag et dyk i markedsføringsloven, hvis du laver et postulat som ovenstående er jeg ret overbevist om, at du har overskredet sælgers ret til at tillæge salgsgenstanden positive egenskaber uden hold i virkeligheden.

Link to comment
Share on other sites

Motion-online folkene(=brugerne) er ikke forskere i ernæringsvidenskab, fysiologi eller lign.

Jeg mener at vide, at der er flere herinder der har læst/læser human ernæring. Om der ligefrem er forskere herinde, ved jeg ikke, men eksisterende forskningsresultater er vel om muligt endnu mere valide en mulige fremtidige resultater.

Link to comment
Share on other sites

På sin vis var det jo storslået underholdning...af den helt gode slags endda...

Men ellers var det da dybt rystende de ting der blev sagt taget i betragtning :blink:

Og fx kan jeg godt hidse mig op over at de første vejer folk MED tøj, og så UDEN tøj, og så MED tøj igen den sidste gang :blink::dry:

Spændende at se om der bliver svaret på Jespers mail dog...

Link to comment
Share on other sites

Rigtg godt initiavit jesper, og hvis hun ikke svarer, sender vi fandme alle sammen en klage... Det er jo ligesom at skrive på sunde madvarer; "Du taber dig et kg om ugen hvis du udelukkende spiser det her", og det er jo ikke lovligt....

<{POST_SNAPBACK}>

Er det en speciel paragraf du referer til?

<{POST_SNAPBACK}>

Tag et dyk i markedsføringsloven, hvis du laver et postulat som ovenstående er jeg ret overbevist om, at du har overskredet sælgers ret til at tillæge salgsgenstanden positive egenskaber uden hold i virkeligheden.

<{POST_SNAPBACK}>

Der står i markedsføringsloven at du ikke må lyve om dit produkt... så hvis folk reelt ikke har tabt sig ved dette må man ikke skrive det...

Link to comment
Share on other sites

Rigtg godt initiavit jesper, og hvis hun ikke svarer, sender vi fandme alle sammen en klage... Det er jo ligesom at skrive på sunde madvarer; "Du taber dig et kg om ugen hvis du udelukkende spiser det her", og det er jo ikke lovligt....

<{POST_SNAPBACK}>

Er det en speciel paragraf du referer til?

<{POST_SNAPBACK}>

Tag et dyk i markedsføringsloven, hvis du laver et postulat som ovenstående er jeg ret overbevist om, at du har overskredet sælgers ret til at tillæge salgsgenstanden positive egenskaber uden hold i virkeligheden.

<{POST_SNAPBACK}>

Der står i markedsføringsloven at du ikke må lyve om dit produkt... så hvis folk reelt ikke har tabt sig ved dette må man ikke skrive det...

<{POST_SNAPBACK}>

I så fald sælges 99% af alle kosttilskud kosmetiske produkter osv. ulovligt...

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke selv set tv programmet, og kan derfor ikke udtale mig om hvad der nøjagtig er blevet sagt.

Men jeg er en smule forvirret over udsagnet: "Tab 1 kilo om ugen"!

Er dette blevet lovet i tv programmet, eller det det noget nogen mener at ha hørt i Morgenhyrderne?

En helt 3. ting man skal passe på med (nu hvor det er nævnt at man skal passe på med at kalde Gud og hver mand for eksperter, hvilket jeg er meget enig i) er, at kritisere medvirkende til et tv program, eller så tvivl om deres kompetence. Et tv program redigeres 5000 gange, og ting tages ud af kontekst og sættes sammen med andet.

Og som Tulle har været inde og berøre, så er det jo ikke alle der lider af overvægt, som har mulighed for eller lyst til at motionere på det plan de fleste herinde gør - derfor kan nogle af rådene vel tænkes at være et henblik på en generel forbedring af folks kostvaner, og ikke at skabe den ultimative kostplan.. Just a thought.....

I øvrigt er der da en vis portion sandhed i, at folk kan spise "alt hvad de har lyst til, så længe det er det rigtige".. Naturligvis kan ingen tåle at spise 500 bøffer samt 1000 kilo kartofler om dagen; men sandsynligheden er nok heller ikke så stor - jeg mener, der er da større sandsynlighed for et kollosalt kalkorieoverskud hvis du fylder dig med junk-food, slik og chips end hvis du spiser almindelig mad.

Jeg synes Jepsers mail er fin og relevant; men jeg synes ikke det er relevant at der kommer flere "Årh hvaddd et skod program - taber diætister!" posts på denne tråd, før end der måske er kommet respons fra kvinden i programmet.

Og så har spejderen ellers gjort sin pligt idag :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Så os programmet igår...og... fattede ikk en kegle af logikken i det!

Har da os den overbevisning at det samlede kcal.indtag er det der udgør i hvilken retning vægten går...

Og det med ikk at blande protein og kulhydrat...altså.. det ville da være fuldstændig urealistisk at gøre det i praksis fremover?? (har ingen anelse om effekten af det, men går ikk ud fra det betyder noget som helst) Det med at tabe sig skal jo ikk være en kur vel? Men en omlægning af livsstilen... også skal det os være noget der er til at leve med og holde på fremover..

Ærgerligt, som skrevet længere oppe... at vi nu skal tilbage i stenalderen igen...

Link to comment
Share on other sites

Fra Tv3.dk

PRESSEMEDDELELSE:

DU BLIR HVAD DU SPISER

Vi danskere har for alvor taget junkfood-kulturen til os. Vi æder chips, burgere, pizzaer og drikker sodavand som aldrig før. De usunde madvaner har en meget synlig effekt - ca. 12 procent af alle danskere mellem 30 og 60 år lider i dag af egentlig fedme, og de danske børn følger godt med. Når man ser de mange danskere med for mange kilo på sidebenene, kan man konstatere, at der er sandhed bag ordene: "Du bli'r hvad du spiser!"

TV3 går nu til kamp mod de dårlige kostvaner med en ny, danskproduceret dokumentarserie, "Du bli'r hvad du spiser". I programmerne får en række overvægtige danskere hjælp af kostvejleder Lene Hansson til at lægge deres madvaner om. Lene Hansson ser nærmere på, hvad personerne spiser, og hjælper dem over 8 uger med at få sundere mad på bordet - med både vægttab og forøget livskvalitet som resultat.

Programmets kostvejleder, Lene Hansson, er en af Danmarks førende slanke-eksperter. Hun arbejder som kursus- og uddannelsesvejleder i DGI-byen og har bl.a. skrevet bøgerne Naturlig Slank, Sund og Slank, Forny dit liv på 8 uger og senest 30 dage - en holistisk slankedagbog. Derudover er hun kendt som helseskribent på BT, Femina og mange andre aviser og magasiner.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Motion-online folkene(=brugerne) er ikke forskere i ernæringsvidenskab, fysiologi eller lign.

Det er, som jeg læser det et meget praktisk funderet grundlag,de fleste udtaler sig ud fra.

Har kun læst meget få indlæg,som tyder på noget andet.

Synes ikke vi skal "lege" eksperter,når vi ikke er det!

Det er et imponerende overblik over MOL's 6000 medlemmers faglige og praktiske baggrund du har været i stand til at skabe dig efter en hel måned på MOL. Der findes masser af MOL'ere, der har meget lange fine akademiske uddannelser inden for medicin, biomekanik, kost og ernæring. Og der findes masser af MOL'ere, for hvem træning, kost og ernæring er en fritidsinteresse, der bliver dyrket mere intenst end deres arbejde eller uddannelse. Vil jeg fx diskutere betydningen af kroppens leptinniveau, så er det ikke min faguddannede venner, jeg skal gå til, men i stedet "nørderne" på MOL.

Desuden så gjorde jeg det meget klart i mailen, at vi meget gerne ville diskutere hendes expertudsagn med hende her i tråden. Var jeg en lige så stor autoritet som hende, så ville jeg da straks gå i gang med at vejlede 6000 vildledte medlemmer. Det ville i hvert fald ikke skade hendes bogsalg, men som sagt så ville jeg bliver meget overrasket, hvis hun viste sig her på siden. Og så kan man jo selv gætte på hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er der da en vis portion sandhed i, at folk kan spise "alt hvad de har lyst til, så længe det er det rigtige".. Naturligvis kan ingen tåle at spise 500 bøffer samt 1000 kilo kartofler om dagen; men sandsynligheden er nok heller ikke så stor - jeg mener, der er da større sandsynlighed for et kollosalt kalkorieoverskud hvis du fylder dig med junk-food, slik og chips end hvis du spiser almindelig mad.

Det er folkeforførelse og halve sandheder, hvilket ikke er noget man skal begive sig ud i, når man rådgiver på nationalt tv.

Link to comment
Share on other sites

her er i øvrigt hendes cv

Uddannelse:

Oprindelige uddannet på Sheraton hotel som receptionist 1980 - 1983

Stewardesse i Sterling Airways 1986 - 1991

Fitness instruktør 1985

Aerobic instruktør 1989

Ernæringsvejleder 1990

Reiki healer 2000

Bach terapeut 2001

:laugh:

og der er flere guldkorn her

link

Link to comment
Share on other sites

jeg må give Flexipecs ret i at det handler om generalle kostvanen, og vi måske har en tendens til gerne at ville have det hele med herinde. (for kompliceret til alm. mennesker)

det gode gamle citat holder stadig på det område!

"hvis du vil lære folk intet, skal du bare fortælle dem alt"

men når det nu er sagt, så uanset hvordan det er klippet hvor kommer sådan nogle skumle budskab som ikke at indtage proteiner og kulhydrater sammen?????

Til jens22 så er det måske ikke alle der er forskere herinde, men der er der mange herinde der har en uddanelse indefor brancen, og selv om folk er "eksperter" eller hvad man nu skal vælge at kalde dem, må man da gerne stille spørgsmålstegn ved deres udsagn.

Der er mange herinde der har pænt styr på deres viden, og også en stort tak til motion-online et super super forum. Og vi taler altså om basal viden her kcal indtag < kcal forbrug = vægttab. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share