Hop til indhold

Statusopdateringer

• Foto
      30 jul
    Oksen fra Århus N

Mariehønse-angreb. AAAAARGH!

Vis kommentarer (3)
  • Foto
      09 jul
    CloudHands

Hvor er PP?

Vis kommentarer (8)
  • Foto
      11 jun
    Camillawilldoit

hvordan laver man indlæg

Vis kommentarer (1)
  • Foto
      27 apr
    SimonHP

er du gal, det' lækkert påskevejr i dag!

Vis kommentarer (3)
Se alle updates

Foto

Løb om morgen for bedste mulig fedt forbrænding?

• Please log in to reply
26 svar på dette emne

#1 Gizmo7913

Gizmo7913

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 102 Indlæg:

Indsendt 26. maj 2005 - 12:35

Ville lige høre hvilket tidspunkt på dag det bedste kan betale sig at tage en løbetur, hvis vi ser på fedtforbrænding?

#2 Svedbaronen

Svedbaronen

Educated through constant failure

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 954 Indlæg:
  • Køn:Mand
  • Sted:KBH K

Indsendt 26. maj 2005 - 17:48

Ville lige høre hvilket tidspunkt på dag det bedste kan betale sig at tage en løbetur, hvis vi ser på fedtforbrænding?

<{POST_SNAPBACK}>

Om morgenen er du jo helt tømt i depoterne, så der er det mest optimalt at tage en løbetur - altså på tom mave, før morgenmad, så ripper du i hvert fald noget fedt! :smile:

#3 Mizzrasmussen

Mizzrasmussen

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2.111 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:København

Indsendt 26. maj 2005 - 18:06

<{POST_SNAPBACK}>

Om morgenen er du jo helt tømt i depoterne, så der er det mest optimalt at tage en løbetur - altså på tom mave, før morgenmad, så ripper du i hvert fald noget fedt! :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

I princippet forbrænder du lidt mere ved morgentræning, men hvis du er træt og uoplagt om morgenen vil det typisk påvirke intensiteten og du vil få mindre ud af din træning. Det smarteste er at træne når man føler sig mest frisk - så får du mest ud af træningen på alle måder.

#4 Rønne

Rønne

Som snydt ud af næsen på sin far ..... stakkels knægt!

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.397 Indlæg:
  • Sted:Århus V

Indsendt 27. maj 2005 - 09:38

<{POST_SNAPBACK}>

Mellem kl. 24.00 og 00.00 :4smartass: (Jeg stemmer på frøken Rasmussen). Det er underordnet hvornår. Bare hold så høj en intensitet som muligt. Om du spiser lige inden eller efter eller har fastet i 12 timer er uden betydning for det samlede fedttab. Det eneste der betyder noget der, er indtag vs. forbrænding.
Vi ses på Bakken.......Gøglertrold.

#5 dikymon

dikymon

Nyt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 20 Indlæg:

Indsendt 29. maj 2005 - 13:33

Personligt kan jeg ikke lide at træne på tom mave da kroppen så også vil begynde at forbrænde muskelmasse. Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

#6 Rønne

Rønne

Som snydt ud af næsen på sin far ..... stakkels knægt!

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.397 Indlæg:
  • Sted:Århus V

Indsendt 30. maj 2005 - 10:18

.......Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løb) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg var sikker på at det var efter 9 min og 37 sek. :blink:  :blink:  :tongue:

En anden ting er aldrig at stoppe på en løbetur ligemeget hvor træt du er, så hellere sætte farten ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er derfor at interval-træning ikke giver mening. :4smartass: :wink:

Dette indlæg er blevet redigeret af Rønne: 30. maj 2005 - 10:20

Vi ses på Bakken.......Gøglertrold.

#7 PatrickGO

PatrickGO

NEEEEEJ!!!

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2.239 Indlæg:
  • Sted:Rønne/CPH

Indsendt 30. maj 2005 - 11:03

Det hedder sig at løb eller anden cardio om morgenen sætter din forbrænding højere op igennem hele dagen.. men træn da når du er oplagt! :wink:
Rumble, Young man rumble!

#8 lille-B

lille-B

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 177 Indlæg:

Indsendt 30. maj 2005 - 11:08

Det kan vist også kun være i konkurrence-situation, at det skulle være pine-nødvendigt at træne på tom mave.
Det betyder så lidt i det samlede, så løb, når du har lyst.

Betina

#9 kepr

kepr

man må svede for at dø

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 559 Indlæg:
  • Sted:4000

Indsendt 30. maj 2005 - 11:54

Den største fordel ved at løbe om morgenen, er at man kan nyde det bagefter i længere tid end hvis man løber om aftenen lige inden man kaster sig i sengen.

Personligt har jeg svært ved at løbe om morgenen og senaften, hvorfor stort set alle mine ture ligger ved 11-12 tiden eller mellem 16-18.
feel free

#10 RunnersHigh

RunnersHigh

In Training we Trust

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2.953 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:Hovedstaden

Indsendt 31. maj 2005 - 17:15

(fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

Hvor har du det fra?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor?

#11 MRburns

MRburns

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 159 Indlæg:

Indsendt 31. maj 2005 - 20:00

Dikymon: Det der med at fedtforbrændningen først starte efter 12 min. er en and. Du forbrænder fedt lige fra start. Så vidt jeg husker er andelen af fedtforbrænding rimelig konstant den første time til halvanden - alt afhængig af intensitet og størrelsen af dine kulhydratdepoter.

#12 dikymon

dikymon

Nyt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 20 Indlæg:

Indsendt 4. juni 2005 - 12:53

.......Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løb) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg var sikker på at det var efter 9 min og 37 sek. :blink:  :blink:  :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad jeg skrev var i forbindelse med ganske simpel vægttab. Interval træning, hvad er det.....? :cooldance:

Om det med de 12 minutter er en "and", skal jeg ikke kunne sige. Det er nogle år siden jeg sidst har læst om det. Men de 12 minutter har sat sig fast :)

At man skulle forbrænde fedt lige fra starten af ens løbetur lyder nu ikke helt logisk for mig heller. Det koster jo energi at omsætte fedt til brugbar energi og kroppen vil derfor starte med at bruge af sine sukkerdepoter.

Det med ikke at stoppe men at sætte farten ned er bare en erfaring jeg har gjort, mange har tendens til at stoppe når det bliver for hårdt men det er netop når det bliver hårdt man flytter sine grænser.
Det giver god psykisk træning også...

#13 humseper

humseper

"Those who work the hardest often complain the least."

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3.911 Indlæg:
  • Sted:Odense... Suk.

Indsendt 4. juni 2005 - 19:34

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad jeg skrev var i forbindelse med ganske simpel vægttab. Interval træning, hvad er det.....? :cooldance:

Om det med de 12 minutter er en "and", skal jeg ikke kunne sige. Det er nogle år siden jeg sidst har læst om det. Men de 12 minutter har sat sig fast :)

At man skulle forbrænde fedt lige fra starten af ens løbetur lyder nu ikke helt logisk for mig heller. Det koster jo energi at omsætte fedt til brugbar energi og kroppen vil derfor starte med at bruge af sine sukkerdepoter.

Det med ikke at stoppe men at sætte farten ned er bare en erfaring jeg har gjort, mange har tendens til at stoppe når det bliver for hårdt men det er netop når det bliver hårdt man flytter sine grænser.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke ved om de 12 min. er en and eller ej så lad være med at sprede budskabet. Der er nok myter i omløb i forvejen...
"Enjoy your body, use it every way you can…don’t be afraid of it, or what other people think of it, it’s the greatest instrument you’ll ever own.." Baz Luhrmann

All you gotta do is to use your instincts. How do you think a tiger knows how to tackle a gazelle? It's written, it's code written in their DNA, says "Tackle the gazelle." Believe it or not, in every man there's a code written that says "Tackle drunk bitches."

#14 dikymon

dikymon

Nyt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 20 Indlæg:

Indsendt 4. juni 2005 - 19:58

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke ved om de 12 min. er en and eller ej så lad være med at sprede budskabet. Der er nok myter i omløb i forvejen...

<{POST_SNAPBACK}>

Giver bare det input jeg har og bare rolig det bliver sidste gang jeg gør det her.

#15 korsager

korsager

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.136 Indlæg:
  • Sted:München

Indsendt 4. juni 2005 - 23:46

Personligt kan jeg ikke lide at træne på tom mave da kroppen så også vil begynde at forbrænde muskelmasse. Det som virker bedst er lange løbeture af mindst 30 minutters (fedtforbrænding starter først efter ca. 12 minutters løB) varighed med en intensitet på omkring 6-8 på din egen 10 skala.

<{POST_SNAPBACK}>

fedtforbrænding er konstant tak,
n

#16 EverLast

EverLast

[calm like a bomb]

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 12.273 Indlæg:

Indsendt 5. juni 2005 - 08:35

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

En pæn velkomst et nyt medlem (dikymon) får ellers. :raisebrow:

Når man nu udtaler sig så skråsikkert om noget - var det så ikke en ide at gøre det i andet end Heiko-digt form ?

Medmindre man altså er fornærmet over at et nyt medlem blander sig i en debat - isteddet for synes jeg i burde bakke jeres synspunkter op med lidt dokumentation for jeres viden, eller i det mindste en forklaring / erfaring.

Flere gange i MOL's historie har det vist sig, at netop de små korte sandheder formuleret som one-liner's, har været lidt mere nuancerede end som så (ergo, svaret var forkert).

Jeg siger ikke at dette svar nødvendigvis er forkert, men hvad med at i øser lidt udaf jeres viden istedet for ? så folk kan lære noget - vi sidder ikke til eksamen og skal imponere censor her.
[ Division Bell ]

#17 humseper

humseper

"Those who work the hardest often complain the least."

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3.911 Indlæg:
  • Sted:Odense... Suk.

Indsendt 5. juni 2005 - 09:00

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Når man nu udtaler sig så skråsikkert om noget - var det så ikke en ide at gøre det i andet end Heiko-digt form ?

Medmindre man altså er fornærmet over at et nyt medlem blander sig i en debat - isteddet for synes jeg i burde bakke jeres synspunkter op med lidt dokumentation for jeres viden, eller i det mindste en forklaring / erfaring.

Flere gange i MOL's historie har det vist sig, at netop de små korte sandheder formuleret som one-liner's, har været lidt mere nuancerede end som så (ergo, svaret var forkert).

Jeg siger ikke at dette svar nødvendigvis er forkert, men hvad med at i øser lidt udaf jeres viden istedet for ? så folk kan lære noget - vi sidder ikke til eksamen og skal imponere censor her.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel ikke for meget forlangt at han ikke skal sprede diverse myter, blot fordi det er noget han engang har hørt?
"Enjoy your body, use it every way you can…don’t be afraid of it, or what other people think of it, it’s the greatest instrument you’ll ever own.." Baz Luhrmann

All you gotta do is to use your instincts. How do you think a tiger knows how to tackle a gazelle? It's written, it's code written in their DNA, says "Tackle the gazelle." Believe it or not, in every man there's a code written that says "Tackle drunk bitches."

#18 EverLast

EverLast

[calm like a bomb]

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 12.273 Indlæg:

Indsendt 5. juni 2005 - 09:20

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel ikke for meget forlangt at han ikke skal sprede diverse myter, blot fordi det er noget han engang har hørt?

<{POST_SNAPBACK}>

Mit kritikpunkt går ikke på at man begraver en mulig myte, min kritik går på at man undlader at tage sig lidt til at forklare sig når man kommer med et endegyldigt "punktum", når man tilsyneladende alligevel sidder med en masse viden om emnet ?

Så kan folk også lære noget, og der er basis for en debat - det andet, det virker mere som om man ikke tør debatten / eller bare er hamrende arrogant.

Men jeg kan også stille spørgsmålet:

Hvad menes med "fedtforbrændingen er konstant, tak" ?

Dette indlæg er blevet redigeret af EverLast: 5. juni 2005 - 09:25

[ Division Bell ]

#19 -Elvirus-

-Elvirus-

Institutionalized

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4.419 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:2000

Indsendt 5. juni 2005 - 23:10

Nå, jeg vil gerne hjælpe lidt til i debatten så :4smartass:

Kroppes substratvalg (kulhydrat og fedt) er afhængig af flere ting.

Intensitet, kosten op til aktiviteten samt længden på aktiviteten som det primære.

I starten af et stykke arbejde, vil kroppen altid tage lidt tid om, at transportere nok ilt til de arbejdende muskler, og i stedet, vil man forbrænde kulhydrat ved spaltning. Ilten vil dog relativt hurtigt nå op på det niveau det nu kræves, forudsat intensiteten ikke ligger højere end den maksimale iltoptagelse.

Ved ilt til stede, vil kroppen derefter via oxidative processor, forbrænde en kombination af kulhydrat og fedt. Denne kombination af afhængig af intensitet og kost forud for aktivitet. Jo højere aktivitet, jo mere kulhydrat, jo lavere jo mere fedt. Ved fedtrig kost mere fedt, og omvendt ved en kulhydratrig kost.

Derudover vil længden af aktiviteten også have indflydelse. Jo længere tid du arbejder, jo mindre kulhydrat vil du have at tilbyde til musklerne, hvorimod de store fedtdepoter IKKE slipper så let op. Vi ønsker spare på de sidste kulhydrat blandt andet til hjernen som ikke kan bruge fedt som energi. Så ved længerevarende arbejde vil vi brænde mere og mere fedt.

Desuden vil en forbedring af den aerobe kapacitet (udholdenhed) ligeledes medføre en øget evne for fedtmetabolisme idet kroppen adapterer til den træning den udsættes for (via forskellige processor - øget enzym aktivitet, beta oxidation mm)

Håber det hjælper lidt til at udrede misforståelser i tråden :bigsmile:

PS:

Fedt indholder relativt meget mere energi end kulhydrat 1gram fedt 136 mol ATP og 1 gram kulhydrat 39mol ATP ved oxidativ forbrænding (så vidt jeg husker) derfor, hvis aktiviteten tillader det, vil fedt til enhver tid være at foretrække.

PPS:

Korsager -

NEJ!! - jævnfør ovenstående :tongue:

Dette indlæg er blevet redigeret af -Elvirus-: 6. juni 2005 - 08:55

The lonely loonies on the playground

#20 apprenti

apprenti

And now you do what they told ya, now you're under control

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5.381 Indlæg:
  • Logbog
  • Sted:Frederiksberg

Indsendt 6. juni 2005 - 14:51

hej

da jeg gik på idrætsefterskole(gørlev) var min erfaring at man klart forbedrede konditionen ved ikke at stoppe men derimod at sætte tempoet ned(men det er ikke nødvendigvis det samme som mindre fedtforbærnding - læs mere efter citatet).

"Fedt indholder relativt meget mere energi end kulhydrat 1gram fedt 136 mol ATP og 1 gram kulhydrat 39mol ATP ved oxidativ forbrænding (så vidt jeg husker) derfor, hvis aktiviteten tillader det, vil fedt til enhver tid være at foretrække."

- kan ikke lige huske fra biologibøgerne om det er de nøjagtige tal men det er ikke helt skævt! - men med hensyn til løb kontra gang(fx power walking mfl.) forbrænder man hurtigerer og mere effektivt fedt iforhold til løb. dette er dog ikke en erfaring men blot noget jeg har læst mig til...
If you see somebody without a smile: give them yours.

0 Bruger(e) læser dette emne

0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme brugere