Zhjoo Zjiiitsu dos Graugardo


Graugart
 Share

Recommended Posts

Først lidt om mig:

Jeg er 23 år, 186 cm og vejer p.t. ca. 80 kg.

Til hverdag folder jeg mig ud som grafisk designer hos Webtop Technology A/S.

Har - efter en lang årrække med diverse kampsport, især Taekwondo - trænet BJJ (Brazilian Jiu Jitsu) og MMA (Mixed Martial Arts - også kendt som "Vale Tudo" eller "Ultimate Fighting") i godt og vel 4 år nu. P.t. koncentrerer jeg mig mest om BJJ som jeg både træner og underviser i CSA CPH. Jeg er medejer af klubben og underviser 6-8 timer om ugen, hvilket jeg nyder hvert et sekund af. Det er en stor fornøjelse at se mine elever udvikle sig og have det sjovt med sporten.

Det er desuden mig, der har lavet www.martialarts.dk til dem der kender den :)

pickup.jpg

Jeg har styrketrænet i nogle år meget on and off. Skader m.m. har holdt mig fra det i perioder. Formålet med min styrketræning var før i tiden at tage på (vejede ca. 63 kg da jeg startede) hvilket lykkedes og i dag træner jeg primært for at min krop skal "hænge godt sammen". Hypermobilitet kombineret med mange års hård udstrækning i Taekwondo har fucket mine led godt op, så jeg har det bedst med når der er nogle kilo på kroppen til at holde mig sammen :) Desuden træner jeg p.t. for at rykke en vægtklasse op til -85 kg og for at få noget generel styrke til at hjælpe i turneringer (ikke nødvendigt ifm selve træningen, tværtimod).

Jeg ved forresten egentlig ikke specielt meget om styrketræning, da det ikke interesserer mig synderligt (træner mere af "nød" end af lyst, men håber at kunne få det vendt!), så alle tips osv modtages gerne :)

1010.jpg

Min styrketræning foregår p.t. udelukkende med kettlebells (har 2x16kg og 2x24kg) og får lidt hjælp fra Kenneth Jay i bytte for at jeg underviser ham lidt i BJJ hver lørdag. Herligt at rulle med nogle der er så stærke, det sætter virkelig teknikken i højsæde (tæsker ham dog i stor stil noget tid endnu :wink:).

For dem der gider læse det, er her lidt om min store interesse, Brazilian Jiu Jitsu:

boc3_2.jpg

(Brazilian) Jiu-Jitsu [Zhjoo Zjiiitsu] kort fortalt:

En brasiliansk afart af det japanske jiu jitsu system, der gennem trial and error har udviklet sig i snart 100 år til i dag at være et utrolig finpudset og gennemtestet grappling (bryde) system. I modsætning til mange kampsporter, der har deres "system" fra en "kilde" (ofte et pensum nedskrevet af nogle "mestre" for mange år siden og gået i arv fra generation til generation), eksisterer BJJ udelukkende i form af dets udøvere.

1000.jpg

Gennem konstant sparring og konkurrence udvikler systemet sig hele tiden, idet folk finder nye og bedre måder at vinde over hinanden på, som der derefter bliver fundet nye forsvar til osv. Verden over konkurrerer udøvere for at blive de bedste til at dominere sine modstandere med positioner og submissions (ledlåse eller stranguleringer) og det er som om udviklingen ingen ende vil tage.

505.jpg

BJJ trænes både med og uden gi. Eneste grund til at træne med gi'en er for at handikappe sig selv, da det er meget sværere at slippe ud af en lås når modstanderen har noget stof at holde dig fast i. Der er ingen gradueringer som man kender det fra andre kampsporter.

622.jpg

Der er dog bælter, og det fungerer sådan, at kan man vinde (på regelmæssig basis) over dem der har en bestemt bæltefarve, så får man det bælte. Det vil sige, at bæltesystemet er UDELUKKENDE performance baseret. Man kan altså ikke få et bælte bare fordi man har trænet x antal år eller kan x antal teknikker. Der er ingen vej uden om at gå på måtten og kæmpe for det! Det synes jeg er den eneste ærlige måde at have et bælte system på. Man kan dermed selvfølgelig heller ikke "snyde" sig til et bælte man ikke har gjort sig fortjent til, da man jo lynhurtigt vil blive afsløret i sparring.

Klik her for at se et videoklip med BJJ

5.jpg

MMA er en sport, der ligger utrolig tæt op af BJJ. Forskellen er, at man her også kæmper med slag, spark, knæ og albuer. Også når man er i gulvkamp. Jeg har kæmpet en enkelt MMA kamp i European Vale Tudo december 2003. Bliver nok lokket til at gøre det igen engang når jeg har tid og lyst til det :)

Klik her for at se video fra min kamp til EVT1 (havde lige smidt 8 kg til anledningen :crybaby:)

Når jeg har tid, prøver jeg også at få trænet lidt Muay Thai. Bodymechanics når det er bedst!!

pallejutsu.jpg

Desuden er jeg 9. dan med stjerne i mit eget system, Graugardo Jiu Jitsu.

---

Nåh nok snak, i gang med loggen!! :cooldance: (btw hvorfor fanden hedder den smiley "cooldance" når det KLART er en bokser?!?!)

Edited by Graugart
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 434
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaaa, vidunderligt med en kampsportslog, der tegner til at blive rigtig spændende at følge...! :w00t::w00t: :4boxing:

Jeg har selv trænet Muay Thai og skal snart i gang igen :innocent: Det er simpelthen den fedeste sport... :smile: Men generelt er kampsport jo virkelig fedt, så jeg vil helt sikkert være en fast læser af din log... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved forresten egentlig ikke specielt meget om styrketræning, da det ikke interesserer mig synderligt (træner mere af "nød" end af lyst, men håber at kunne få det vendt!), så alle tips osv modtages gerne :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har lige kigge din video. Teknikke ser rigtig god ud, og det er også det du vinder på, men det ser ud til, at du har MEGET at hente styrkemæssigt i forhold til ground & pound arbejdet i mount. På videon får du fyret knap 40 slag af medens du sidder oven på. Det er selvfølgelig ikke alle der rammer præcist nok til, at der har nogen reel effekt, men alligevel bør modstanderen IKKE kunne kæmpe videre efter såden en omgang. :wink:

Nu er du så "heldig" at du bor i København, så der er rig mulighed for at få hjælp til træningen. Pøve evt. at kontakte incognito, der bla. tidligere har hjulpet Lars Besand med noget styrketræning.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige kigge din video. Teknikke ser rigtig god ud, og det er også det du vinder på, men det ser ud til, at du har MEGET at hente styrkemæssigt i forhold til ground & pound arbejdet i mount. På videon får du fyret knap 40 slag af medens du sidder oven på. Det er selvfølgelig ikke alle der rammer præcist nok til, at der har nogen reel effekt, men alligevel bør modstanderen IKKE kunne kæmpe videre efter såden en omgang.  :wink:

Hehe, ja jeg havde som sagt smidt 8 kg til kampen så var totalt udmagret og slap. Tilgengæld er det jo godt at man så i stedet har teknikken til at kompensere :-D

Planen var at jeg dagen efter kampen skulle i gang igen med styrketræningen for at tage de 8 kg tilbage på, men skadede min skulder under nedtagningen i kampen, så jeg kunne ikke træne/styrketræne i næsten 6 mnd efter :mad: Ret nederen at jeg ikke blev ramt en eneste gang i kampen men alligevel var den klart mest skadede af os :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hey Sensei!!

Fedt med en log! :4thumbup: Skulle faktisk til at spørge om du ik' snart skulle have gang i en. Så må vi jo snart svinge nogle kettlebells og vægte sammen....(hvis min skrøbelige skulder kan holde til det) Det er lidt mere min hjemmebane, så måske jeg kan bytte nogen af de MANGE ting jeg har lært til dine timer. (selvom jeg stadig bliver owned i stor stil :mad::laugh: )

Link to comment
Share on other sites

HeY Graugart :bigsmile:

Fedt at du laver en log herinde!!!Flere Kampsports logs på MOL er bare .. :4thumbup: Så jeg vil glæde mig rigtig meget til at følge din... hvor jeg håber at hente meget inspiration og få et indblik i nærkamps mentalitet og greb-låsesteknikker :wink:

Ps. Det er iøvrigt mig, der sammen med Allan F vil forsøge at stable noget mixed MA træning på benene.. (har hørt, at du har sagt ja... :tongue: Glæder mig!! )

Stor hilsen,

:4heart: Tania

Edited by Taninja
Link to comment
Share on other sites

Heeeey Mofo!!!!

Feeedt at, du har taget tid til at laaave en LOG!!! :4thumbup:

...Awesome, du har hér en FAST læser!!!!

Bukker sig i støvet for den ærede Master of Peeeeemp Jitsuuuu!! :wink:

Håndkantslag & skridtprygl fra en Urban Undercover Camoflage Full Contact Stavgangs Ninja - of Chapter North - L@rs!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Damn med alle disse faste læsere, måtte jeg jo hellere træne lidt så jeg har noget at skrive i loggen! :blink:

Første træning i dag i en længere periode. Jeg var ellers kommet super godt i gang fra maj/juni måned, men så kom der lige en uges ferie i Tunesien, efterfølgende 2 ugers diarre (:4disguise:) og da det endelig var overstået og jeg var tilbage til træning røg jeg i en ubetænksom armbar der fuckede min venstre albue op.

Albuen er stadig langt fra på toppen, så dagens træning gik ud på at jeg bare prøvede lidt forskellige øvelser for at se hvad den kunne holde til. Var rimelig successfuld med de fleste, dog er snatch TOTALT ude af billedet noget tid endnu - nu var jeg ellers lige så glad for den ultimative bjørneøvelse, dobbelt snatch :crybaby:

Kørte følgende øvelser uden noget særligt system:

Swing (ikke de store problemer med 24 kg)

Military press (2x16 kg, albue brokkede sig lidt)

Clean (gik fint med 24 kg)

Liggende alternating tricep press (med 2x16, venstre albue brokkede sig lidt)

Bottom up press (5-10 reps med 16 kg, gik over forventning)

Single leg deadlift (ingen problemer med 24kg)

Link to comment
Share on other sites

Hey rart med en ny kettlebell log, og velkommen til.

Endnu en fast læser er på banen, det lyder spændende med BJJ. Post endelig flere klip.

Diarre, ahhh det vækker minder :laugh:

Du kan jo forsøge at blive sponsoreret af Imodium...

Link to comment
Share on other sites

I dag nogenlunde samme som tirsdag. Trænede bare sådan lidt af hvert i en halv times tid for at komme i gang igen og se hvad min albue kunne klare.

Weave and press (FUCKING HÅRDT!)

Military press

Liggende alternate triceps press

Sving

Clean

Janda situps

Albuen brokkede sig ikke synderligt, men tør endnu ikke lave noget vildere med den og slet ikke snatch.

Er desuden kommet ind i en super god rytme med at spise og huske mine shakes. Sjovt at hver gang jeg begynder at træne slår min "spis-alt-hvad-der-er-i-nærheden" mekanisme til :)

Glæder mig til at se vægten om en uges tid.

Der er turnering den 24. september, hvor vægtklasserne hedder -79 kg og -85 kg. Jeg gider ikke tabe mig ned til -79 kg (det har jeg gjort SÅ mange gange før og det sucks), så denne gang hedder den -85 kg. Modstanderne er "lidt" størrere at rykke rundt på, men det skal nok gå :)

Link to comment
Share on other sites

Godt at se du får kastet noget mad/shakes i nakken! Det er ikke noget, som kick-starter "spis-alt-hvad-der-er-i-nærheden" mekanismen som KB træning! :devil:

Hvad er det for en turnering (og hvorhenne) du skal deltage i? Kunne være cool at se!

Link to comment
Share on other sites

Det er Copenhagen Open Submission Wrestling og det er på Østerbro. Hvis ikke det var fordi du var sådan en pivskid med den skulder, så skulle du sgu også med :-D

Morgenvægt: 81,2 kg

Kan det virkelig passe jeg har taget 1,7 kg på siden tirsdag? Måske det har noget at gøre med at jeg mandag aften trænede 2,5 times tid og smed en del væske? Nåh men under alle omstændigheder var det da en glædelig overraskelse at stige på vægten her til morgen :)

3,8 kg to go.

Link to comment
Share on other sites

Nåh nok snak, i gang med loggen!! :cooldance: (btw hvorfor fanden hedder den smiley "cooldance" når det KLART er en bokser?!?!)

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da ikke en bokser..... :4boxing: DET er en bokser! :wink:

Det er Copenhagen Open Submission Wrestling og det er på Østerbro. Hvis ikke det var fordi du var sådan en pivskid med den skulder, så skulle du sgu også med :-D

Morgenvægt: 81,2 kg

Kan det virkelig passe jeg har taget 1,7 kg på siden tirsdag? Måske det har noget at gøre med at jeg mandag aften trænede 2,5 times tid og smed en del væske? Nåh men under alle omstændigheder var det da en glædelig overraskelse at stige på vægten her til morgen :)

3,8 kg to go.

Narh, du har nok ikke taget 1,7 kg muskler på allerede. Som du selv skriver er det nok væske, fyldte depoter, maveindhold osv. - MEN det er da et skridt på vejen! Du skal bare blive ved med at kaste mad i nakken!

Copenhagen Open Submission Wrestling - tror sgu jeg ville blive pænt owned! Jeg tænker på at møde nogle af de der gutter som trænede inde ved siden af i Grøndalscentret. De så sgu ret harcore ud uden gi! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Lørdagstræning

BJJ

- En times let rul.

- 3 timers undervisning hvor jeg også selv fik rullet lidt med. Dagens emne var armbar og kimura med underhook fra cross sides positionen plus nogle nye og lidt funky setups :)

Styrketræning

- Pullups! Skal til at lave dem igen. Da vi var i vores normale træningslokale lavede jeg dem efter hver træning og min PR var vist 17-18 stykker. Lavede 5 sæt af 5-7 reps for lige at komme i gang.

- Desuden lidt diverse træning med en 12 kg kettlebell en af klubbens medlemmer havde med.

Link to comment
Share on other sites

Mandag

3 timers BJJ. Min ven Thomas la Cour var lige en uge hjemme (han bor og træner i USA indtil november) så han kørte træningen og viste et par nye moves han havde med hjem. Fik også rullet (=sparret) lidt med ham, det krævede koncentration! :)

Har været MEGA øm efter jeg lavede pullups for første gang længe i lørdags, super fedt :) Glæder mig til at lave dem igen, må se om jeg kan i morgen.

Skal en måned til USA og træne til oktober, så skal lige i topform inden :)

Desuden er der Openmat 7 den 20. november, hvor jeg skal lokke alle fra klubben til at stille op, det bliver helt sikkert super fedt.

Link to comment
Share on other sites

I dag

Trænede ca. 45 minutter forskellige kettlebell øvelser, stadig for bare lige at komme i gang igen. Og så kunne jeg lave snatch uden albuen brokkede sig! Fantasisk, så skal jeg tilbage til mit dobbeltsnatch program igen :-P

Vil prøve at starte igen på mit oprindelig KB program på torsdag og se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share