Hjælp mig af med trangen til søde sager


sg_hansen
 Share

Recommended Posts

Håber lidt min lidt dramatiske overskrift har fået noges opmærksomhed. Som jeg skriver i min log vil jeg gerne have et nyt og forbedret liv, som gerne tildels skulle komme gennem et vægttabt.

Jeg har siden 1. jan ikke rørt sodavand, som ellers ofte var en del af min hverdag, og med hensyn til chips og søde sager kan jeg ikke sige mig helt fri, men der er skåret drastisk nedfor forbruget af de usunde sager.

Men mit problem er at lysten til de overnævnte ting er meget stor og der er uhyggelig mange fristelser overalt i hverdagen.

Så hjælp mig, hvordan slipper jeg af med disse trangen til disse ting.

Hilsen Hansen

Link to comment
Share on other sites

Håber lidt min lidt dramatiske overskrift har fået noges opmærksomhed.

Den fangede i hvert fald min, som en meget dårlig overskrift, så den er derfor ændret til noget mere siddende.

Det handler ikke om at lokke flest muligt ind i din tråd, men at give dem der har nogle gode svar en chance for at finde de tråde de kan hjælpe i.

Dit problem er højst sandsynlig meget normalt, graden varierer bare meget. Det der gør det ekstra slemt er når du fjerner noget uden at sætte noget andet i stedet.

Så derfor vil det være en rigtig god idé for dig at få nogle værktøjer til at få tankerne over på noget andet i de situationer trangen melder sig - allerhelst noget der slet ikke involvere mad.

Link to comment
Share on other sites

Disse guidelines, er de vigtigste i forhold til ding kost. Du vil højest sandsynligt miste din lyst til søde sager, hvis du følger dem.

1. Spis hver 2-3 time, lige meget hvad.

2. Spis 6-7 måltider om dagen.

3. Spis protein protein til hvert måltid (ikke nødvendigvis pulver, men proteinrigt mad).

4. Spis frugt og/eller grønt til hvert måltid

5. Sørg for, at dit kulhydratindtag hovedsageligt kommer fra frugt og grønt. Undtagen efter træningsmad/shakes.

6. Sørg for, at ca. 30% af din energi kommer fra fedt. Fordelt mellem mættede, umættede og flerumættede.

7. Drik kun, eller hovedsageligt væske uden kalorier(dvs. vand eller lign.) (ingen juice, sodavand o.l.)

8. Fordel din kost, så du enten sammensætter dine måltider som "protein/kulhydrat" eller "protein/fedt" måltid. Kulhydrat eller "kulhydrat/fedt" er oftest no-no.

Hvis du er intereserede i nogle mere konkrete kostplaner og mere gennemgående forklaringer, så læs div. artikler af John berardi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Slettet bruger
Ved godt det er et 2 år gammelt indlæg.

men 30% fra fedt?.. Det er jo helt hen i vejret.

Hvorfor skulle det være et problem? Selv får jeg pt. ca. 50% af mine kalorier fra fedt!

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

50%? Det er IMO helt hen i vejret. For meget sundt fedt er jo heller ikke godt. Husk på at hvis du indtager for meget flerumættet fedt, falder koncentrationen af HDL kolesterol, og for meget mættet fedt giver alt for højt LDL kolesterol. Siden jeg kan næppe forestille mig at stort set alt det fedt du indtager er monoumættet, vil et så højt indtag af fedt give dig en uheldig kolesterolbalance. Desuden vil et så højt indtag af fedt have en negativ påvirkning af din forbrænding, da din mave hverken får nogle komplekse kulhydrater eller nogle fibre at arbejde med.

Jeg indtager selv ca. 15-20% fedt i min kost, hvilket der også er rimelig bred enighed om er det sundeste.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro jeg ligger på 40% protein, 40% fedt og 20% kulhydrat. Jeg har det betydeligt bedre med den kost, end én 'baseret' på havregryn og rugbrød. Så jeg vil i grunden skide på "bred enighed", da det oftest er et pænere ord for laveste fællesnævner :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Desuden vil et så højt indtag af fedt have en negativ påvirkning af din forbrænding, da din mave hverken får nogle komplekse kulhydrater eller nogle fibre at arbejde med.

Hvorfor får den ikke fibre eller kulhydrat, blot fordi at jeg indtager meget fedt? Jeg indtager 225 g kulhydrat om dagen, og masser af fibre. Jeg har aldrig haft det bedre, har aldrig været stærkere, hurtigere eller mere udholdende, og der er ikke noget der tyder på at mit helbred ikke er helt i top.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
da det oftest er et pænere ord for laveste fællesnævner :4mewantfood:

Ja det er jo indlysende at flere førende ernæringseksperter ikke har den fjerneste idé om hvad de taler om. Du ved jo tydeligvis langt mere, siden de udgør laveste fællesnævner for dig :wink:

Btw hvor får i alt det fedt fra. Hvad spiser i der indeholder så meget fedt, at op til 50% af jeres daglige indtag er fedt?

Edited by PlayboY
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med hensyn til den trang man har til slik, chips og søde sager, så har frugt hjulpet mig ekstremt meget.

I en alder af 17 år valgte jeg at droppe alt der hed slik og sodavand, og som du nok kan regne ud så er der også mange fristelser i den alder. Men jeg må indrømme at jeg idag langt hellere snupper et æble end en pose slik, og det handler både om at fjerne alle fristelser i hjemmet og samtidig fulde frugtkurven op så det altid er lige ved hånden. Andre ting som nødder og rosiner er også rigtig godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share