Råd og opmuntring til vægttab


nekiam
 Share

Recommended Posts

Hej derude :cooldance:

Jeg er en 20-årig kvinde, som er 175 cm høj og pt vejer 73 kg. Siden maj i år har jeg tabt 8-9 kg, hvilket jeg er super glad for. Dog synes jeg ikke, forandringen i spejlet er særlig tydelig, så jeg er langt fra tilfreds. Indtil nu har jeg ikke haft noget decideret mål, udover at jeg naturligvis gerne ville tabe mig. Jeg tror dog, at det er ved at være på tide at få mig et mere eller mindre endeligt mål for at kunne bevare motivationen og fremgangen.

Umiddelbart forestiller jeg mig, at jeg vil tabe yderligere 10 kg, da min BMI så vil være 20,5 - så vidt jeg ved, ligger den idelle BMI omkring 20-21. Dog er jeg også bevidst om, at BMI er meget individuel, så jeg er helt klart indstillet på at revurdere mit mål senere hen. Jeg skal til bryllup i april 2007, og det kunne derfor passende være deadline for mit vægttab. Jeg har altså 5½ måned, så det vil kræve et vægttab på cirka 2 kg om måneden, hvilket i mine øjne virker realistisk.

Med hensyn til kosten...en vilkårlig dag kunne se sådan ud:

Morgenmad: havregryn med rosiner og skummetmælk.

Mellem: agurk, frugt, gulerod

Frokost: bolle med kødpålæg, frugt

Mellem: frugt, tomat, knækbrød

Aftensmad: et stykke kød (primært fugl eller fisk), lidt kartofler, lidt brød, meget salat

Selvom nogle dage falder helt udenfor (til eksempelvis en fødselsdag eller lignende), formår jeg nogenlunde at holde min kost sådan.

Med hensyn til motionen...

Jeg løber 3-4 gange om ugen i 20-25 minutters tid. Dette bliver formentlig mere og mere, eftersom min løbetræning skrider fremad.

Derudover bruger jeg cyklen som transportsmiddel og cykler derfor mindst 8-10 km om dagen.

Jeg tager glad imod alle de kommentarer og gode råd, jeg kan få :4thumbup: Først og fremmest: Er mit mål realistisk? Hvad kan jeg gøre for at optimere processen? Er der noget, jeg skal ændre - noget jeg skal være opmærksom på? Og så til sidst - kom meget gerne med opmuntring og et spark i rumpetten :w00t:

På forhånd tak!

Mvh. Signe

Link to comment
Share on other sites

Hej M,

Dejligt at se, at du er motiveret og målrette :4thumbup:

Mht. til vægttab så lyder de enkle, men alt for oversete, grundregler;

Indtager du mere energi end du forbrænder, så tager du på.

Indtager du mindre energi end du forbrænder, så taber du dig.

I praksis betyder det, at du skal fokusere på energiindholdet i din mad, og ikke så meget, hvilken type mad du spiser. Énergiindholdet er alfa og omega. Sats mere på, at få et energiunderskud end at få en masse motion. Motionen er glimrende, men du henter et større vægttab ved at skære i energien. Det er nu en gang nemmere at lade være med at spise en is end at løbe i en time. :smile:

Hilsen

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig med Hr. Kirchebrandt - selvfølgelig er energiunderskuddet alfa og omega når du vil tabe dig, men hvis du skal kunne holde det ud i næsten et halvt år, er det vigtigt, at du ikke går og føler dig sulten eller spiser ting du ikke kan lide.

Derfor:

Mange grønsager er en vigtig del af ethvert slankeprojekt, de giver dig vigtige næringsstoffer, meget lidt energi (kcal) og mætter godt.

Protein mætter godt, og derfor skal der spises en del fisk/kød/magre mælkeprodukter/bælgfrugter.

Fibre fylder i maven, derfor grønsager og groft brød, grove kornprodukter.

Hvidt brød og sukker giver lyst til mere, så hold fingrene (næsten) fra det.

Fedt indeholder meget energi i forhold til hvor meget det mætter, så spar på det. Sørg dog for at få lidt planteolier hver dag, da de er vigtige for at din krop fungerer.

Frugt er dejligt når du har lyst til noget sødt - i moderate mængder.

Undgå slik, chips og alkohol.

Sørg for variation, så du ikke løber sur i det.

Og så vil jeg i øvrigt sige, at hvis det handler mere om hvad spejlet viser, end hvad vægten siger, så er motion en helt nødvendig del af programmet.

Held og lykke herfra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig med Hr. Kirchebrandt - selvfølgelig er energiunderskuddet alfa og omega når du vil tabe dig, men hvis du skal kunne holde det ud i næsten et halvt år, er det vigtigt, at du ikke går og føler dig sulten eller spiser ting du ikke kan lide.

Selvfølgelig er det smartere at spise madvarer, der mætter på en diæt. Det burde være indlysende, men du har en god pointe med at fremhæve det. :smile:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv gode erfaringer med at spise mange grøntsager, så jeg kan støtte op omkring hvad Robin siger. Men kostplanen er det væsentligste med motion og gerne lidt styrketræning som vigtige supplementer.

Men ellers bare kør videre, som du har gjort hidtil. Det fungerer tilsyneladende udemærket

Link to comment
Share on other sites

råd: hård cardio træning.

opmuntring: just do it! :superman:

Ikke nu igen :nonono::tongue:

Fokus på maden er uomtvisteligt nemmere at hente et energitab ved, end at løbe sig blå i ansigtet flere timer om dagen mens man forsat kværner flødekager som før.

Og hermed siger jeg selvfølgelig ikke, at motion er spild af tid ved et ønske om vægttab.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Fokus på maden er uomtvisteligt nemmere at hente et energitab ved...

Uomtvisteligt er det næppe :wink:

Pudsigt nok holder seriøse løbere den slanke linje, mens resultaterne vist er langt mere blandede med kostomlægning, som man kan konstatere ved selvsyn i den ene tråd efter den anden på nærværende forum.

Det må siges at være et moderne mysterium af dimensioner, når nu er det er så meget nemmere at tabe sig ved at skrue på diæten! :bigsmile:

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ikke nu igen :nonono::tongue:

Fokus på maden er uomtvisteligt nemmere at hente et energitab ved, end at løbe sig blå i ansigtet flere timer om dagen mens man forsat kværner flødekager som før.

Og hermed siger jeg selvfølgelig ikke, at motion er spild af tid ved et ønske om vægttab.

Hr. K

det er uomdtvisteligt bedre at tabe sig ved motion end at spise mindre! ved motion styrker du imunforsvaret og bla bla gider egentlig ikke skrive alle de fordele der er ved motion. vi kender dem vist alle sammen! så længe skader undgås har runnershigh ret.

til trådstarteren vil jeg dog sige at jeg har cuttet (tabt mig) ved at spise 300-500kcal mindre end hvad jeg plejer. men ellers er det bare at spise mange flere grøntsager, men protein og sundt fedt skal stadig indgå i en sund og varieret kost. prøv at tage et kig i protein, kulhydrat og fedt tråden der ligger øverst i "vægttab"s emnet.

Link to comment
Share on other sites

Uomtvisteligt er det næppe :wink:

Pudsigt nok holder seriøse løbere den slanke linje, mens resultaterne vist er langt mere blandede med kostomlægning, som man kan konstatere ved selvsyn i den ene tråd efter den anden på nærværende forum.

Det må siges at være et moderne mysterium af dimensioner, når nu er det er så meget nemmere at tabe sig ved at skrue på diæten! :bigsmile:

:tongue:

Vi er helt enig om, at den seriøse løber stort set altid er slank. Det er den seriøse dykker, svømmer, tennisspiller, fodboldspiller, basketspiller, judokæmper, karateudøver etc. også. Nu er situation bare (sådan som jeg forstår den) at nekiam *ikke* er en seriøs og øvet idrætsudøver. Vi er da helt enig om, at hvis nekiam meldte sig ind i den lokale maratonklub, så kunne hun sikkert spise som hun ville. Det er bare ikke tilfældet her. Det er temmelig abitiøst at foreslå en utrænet person at begynde at løbe på det niveau som du foreslår. Her er det nemmere at spise sundere/mindre i mine øjne. Også når vi tager hendes mål og tidshorizon i betragtning.

det er uomdtvisteligt bedre at tabe sig ved motion end at spise mindre! ved motion styrker du imunforsvaret og bla bla gider egentlig ikke skrive alle de fordele der er ved motion. vi kender dem vist alle sammen! så længe skader undgås har runnershigh ret.

Måske har jeg misforstået et eller andet, men jeg troede nekiams mål var et effektivt vægttab, og ikke generel sundhed/fitness.

Uanset hvordan I vender den, så er det nemmere at lade være med at putte en marsbar i munden end at løbe 5 km.

Men for at skære den helt ud i pap for jer, så skal motion og mad selvfølgelig følges ad. Der er bare mere at hente via maden alene (forudsat at hun ikke er elitær-super-løber-a-la-Runnershigh :tongue: )

Hr. K

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share