Indstilling af racercykel


Hessel
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at få ondt i ryggen efter nogle dages cykling. Derfor tænke jeg at det måske kunne skyldes at cyklen er at indstillet korrekt. Jeg har forsøgt at finde svar på indstilling af cykel på nettet, men fandt hurtigt ud af at der er rigtig meget information om emnet. Det er svært at sotere i materialet for en nybegynder.

Mit spørgsmål er derfor: "Hvordan indstiller man sin cykel korrekt?"

Er det normalt at have en sovende fornemmelse i ryggen efter flere dages træning, selvom det kun er 6 timer totalt i alt?

Link to comment
Share on other sites

:smile:

Jeg er begyndt at få ondt i ryggen efter nogle dages cykling. Derfor tænke jeg at det måske kunne skyldes at cyklen er at indstillet korrekt. Jeg har forsøgt at finde svar på indstilling af cykel på nettet, men fandt hurtigt ud af at der er rigtig meget information om emnet. Det er svært at sotere i materialet for en nybegynder.

Mit spørgsmål er derfor: "Hvordan indstiller man sin cykel korrekt?"

Er det normalt at have en sovende fornemmelse i ryggen efter flere dages træning, selvom det kun er 6 timer totalt i alt?

Jeg tror de fleste oplever noge ømhed i ryg/nakke i begyndelse af sæsongen - men det må selvfølgelig ikke vare ved. En af de ting du skal se på er længfden af frempinden. Du må ikke side med helt strakte arme. Andre faktorer er styrets bredde og selvfølgelig højden på styret. På mange cykler kan frempinden vendes om - så den peger lidt op i stedet for ned - der er mange muligheder...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en ret almindelig lidelse for en cykelrytter specielt i starten, men det er selvfølgelig vigtigt at tejkke den ikke er gal med indstillingen.

Der er en del ting at tjekke (som du selv har bemærket), så det er en længere sag at beskrive fra grunden. Ved der er flere gode link til anvisninger, men har dem ikke lige ved hånden nu. Kørestillingen kan også have betydning. Generelt er det en god ide med rygtræning inden cykelsæsonen.

Prøver nok senere at finde nogle links, hvis andre ikke gør.

Link to comment
Share on other sites

Der findes præcise og grundige anvisninger på indstillingen fra A-Z, men hvis man skal springe disse over kan følgende oversigt over forhold der direkte har betydning for rygproblemer måske bruges. Går som udgangspunkt ud fra du har fået en ramme, der passer:

a. Saddelhøjden indstilles med næsten strakt knæ (men ikke helt strakt position) når pedalen er i bund og fodleddet holdes vandret (dette er normalt højere end de fleste er vant til).

b. Styrhøjden (følger normalt proposionelt med rammestørrelsen, så det passer nogenlunde) indstilles i næsten vandret linie med sadlen (præcist i niveau eller lige over/under er en længere diskussion).

c. For Styrets position fremad er der mange forskellige huskeregler, som man kan tjekke efter. En de enkle af disse er at man i fremlænet position lige nøjagtigt på et racerstyr bør kunne se forhjulets centrum foran styret. Findes del cm-mål for positionen. Styrets position kan som Arne er inde på reguleres via frempinden.

d. Positionen på sadlen bør være siddende med vægten fremme på den forrest del og ikke på den baggerste del af sadlen (sadlen bør naturligvis ikke være bred, men smal). Herved bliver trådet bl.a. uden unødvendig modstand og giver ikke vrid i hoften, ryggen mv.

e. Underarmene bør være i let bøjet position (ikke strakt). Der holdes et let greb om styret, der ved normal kørsel bruges til at styre med og ikke til at rykke i. Holdes armene strakt/spændte vil ryggen og overkroppen være fastlåst og de naturlige cykelbevægelser i overkroppen vil bl.a. belaste ryggen og lænden.

f. Skuldrene holdes af samme grund afslappet og sænket (og ikke spændte og hævede).

g. Trådet i benene bør være op/ned og ikke ved for meget forskydningen af kroppen sidelæns. Kroppen holdes stort set i midterposition (men er kva grebet ikke ikke fastlåst) og pedaltrådet sker ved kraftoverføring via benene og ikke via kroppen. Der er dog undtagelser for dette (meget tungt tråd, spurter etc.), men ovenstående bør være standard.

h. Lårenes position ved kørsel bør være parallel med rammen (ikke med lår, der peger udad el. for den sags skyld indad).

i. Ved normal kadance (dvs. bortset fra fx. stående enkelttakt/lav kadance, tungt tråd mv.) tilstræbes et rundt tråd og ikke et op/ned-tråd. Det er herved benene der arbejder og ikke kroppen, hvorfor belastningen af ryggen ikke er så udtalt.

Har ganske givet sprunget let hen over ovenstående og andre forhold, men som en kort instruktion giver det måske en oversigt over nogle af grundprincipperne for indstilling, køreposition og -teknik. Har kun medtaget forhold som mere eller mindre direkte har betydning for ryggens belastning.

Man ser alt-alt for tit at disse grundregler på stort set alle punkter ikke overholdes især af spinnere.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share