Ny forskning: Mangel på D-vitamin den altoverskyggende årsag til kræft


Zoater
 Share

Recommended Posts

"Indbyggerne i lande højt mod nord får hovedsageligt kræft, fordi de får for lidt D-vitamin, viser amerikansk undersøgelse. Forskerne mener, at sygdomsstatistikkerne skal laves helt om og opfordrer til at droppe forbeholdet over for solbadning, men Kræftens Bekæmpelse er skeptisk."

Ing.dk

Bestem spændene læsning....

Link to comment
Share on other sites

bestemt interessant!

af egen impiri stemmer det måske ikke helt overens da min farfar døede (78år) af hudkræft fordi han var tømre og dermed var ude i solen året rundt i mange år.

men ny forskning er jo altid interessant!

af fødevarer er det vel kun margarine der er beriget med d - vitamin eller er jeg helt galt på den?

Link to comment
Share on other sites

bestemt interessant!

af egen impiri stemmer det måske ikke helt overens da min farfar døede (78år) af hudkræft fordi han var tømre og dermed var ude i solen året rundt i mange år.

men ny forskning er jo altid interessant!

af fødevarer er det vel kun margarine der er beriget med d - vitamin eller er jeg helt galt på den?

Du ved jo ikke om han manglede D-vitamin (vel en vigtig pointe i dette sammenhæng)

Link to comment
Share on other sites

Du ved jo ikke om han manglede D-vitamin (vel en vigtig pointe i dette sammenhæng)

Nu er det svært at udtale sig om en artikel, der ikke er udkommet endnu og kun videregivet af journalister, men ud fra hvad der står i artiklen, så tyder det på at det er andre typer kræft end hudkræft D vitamin skulle have indflydelse på. Det er vist nogenlunde lige så velunderbygget at for meget sol øger risikoen for hudkræft, som at cigaretter øger risikoen for lungekræft. Men som de nævner er der forskel i hvor "slemme" de forskellige kræfttyper er, ihvertfald hvis de opdages i tide.

Those studying the vitamin say the hide-from-sunlight advice has amounted to the health equivalent of a foolish poker trade. Anyone practising sun avoidance has traded the benefit of a reduced risk of skin cancer — which is easy to detect and treat and seldom fatal — for an increased risk of the scary, high-body-count cancers, such as breast, prostate and colon, that appear linked to vitamin D shortages.

Men interessant artikel, blir spændende at se når den endelige artikel kommer ud, indtil videre er det svært at konkludere alt for meget.

Link to comment
Share on other sites

"Indbyggerne i lande højt mod nord får hovedsageligt kræft, fordi de får for lidt D-vitamin, viser amerikansk undersøgelse. Forskerne mener, at sygdomsstatistikkerne skal laves helt om og opfordrer til at droppe forbeholdet over for solbadning, men Kræftens Bekæmpelse er skeptisk."

Ing.dk

Bestem spændene læsning....

Interessant. Ideen med at D-vitamin kan have en negativ carcinogen indvirkning er dog ikke ny. Umiddelbart synes jeg dog ikke studiet kan bruges til så meget indtil det er helt færdiggjort og publiceret i et seriøst tidsskrift. Umiddelbart synes jeg heller ikke det er heldigt at een af forskerne bag allerede udtaler sig så bombastisk til resultaterne når man snakker om en seriøs carcinogen kilde som UV-stråling.

bestemt interessant!

af egen impiri stemmer det måske ikke helt overens da min farfar døede (78år) af hudkræft fordi han var tømre og dermed var ude i solen året rundt i mange år.

men ny forskning er jo altid interessant!

af fødevarer er det vel kun margarine der er beriget med d - vitamin eller er jeg helt galt på den?

Jeg antager at din farfar døde af det der hedder malignt melanom (modermærkekræft - der ikke er en ægte hudkræft) - langt de fleste tilfælde af hudkræft er ellers basalcellekræft der yderst sjældent metastaserer og derfor ej heller truer en person på livet.

Risikoen for udvikling af alm. hudkræft er dog proportional med mængden af modtaget UV-stråling, så hvis det var hudkræft din morfar døde af giver det også mening, i den uddybende artikel jeg læste om studiet blev almindelig hudkræft også angivet som een af de eneste kræftformer hvor daglig sol ikke havde positiv indvirkning.

Sammenhængen mellem modermærkekræft og UV-stråling er ikke helt så ligetil som med hudkræft, der er dog stærke indicier på at specielt solskoldninger som barn/ung kan have en kraftig indvirkning på udvikling af sygdom i 40-50års alderen.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Interessant. Ideen med at D-vitamin kan have en negativ carcinogen indvirkning er dog ikke ny. Umiddelbart synes jeg dog ikke studiet kan bruges til så meget indtil det er helt færdiggjort og publiceret i et seriøst tidsskrift.

Som Sortiarius skriver - og det er flere gange bragt på bane herinde - så er det bestemt ikke noget nyt.

Udover den oplagte effekt på knoglerne så påvirkes muskelstyrke gunstigt (øges hos ældre - formentlig fordi mange har mangel). Mangel på D-vitamin er endvidere sat i forbindelse med en række sygdomme: kræft, hjerte-sygdomme, autoimmune sygdomme, infektionssygdomme, type 1 diabetes samt hudsygdomme - Nogle af disse studier viser usædvanlig stor forebyggelse ved ekstra D-vitamin - dosis er typisk 20-25 mikrogram per dag i studierne. Interventionsstudier foreligger dog endnu ikke for de sidstnævnte sygdomme og før eventuelle anbefalinger skal gives af myndigheder skal disse selvfølgelig være til stede med gunstigt resultat.

Usædvanlige store dele af befolkningen i mange lande har lav status (selv på solrige steder) samt lavt indtag af D-vitamin og mange eksperter mener at det anbefalede indtag skal revideres - flere forskere skriver at de amerikanske anbefalinger kan være direkte farlige da folk risikerer at få for lidt og derved øge risikoen for kroniske sygdomme (anbefalingerne er fra 1997 - siden er der kommet en lang række nye undersøgelser).

I Danmark har man til dels revideret det anbefalede indtag for nyligt, men slet ikke i den grad som nogle eksperter anbefaler - det er endvidere på tale om man i Danmark skal tilsætte D-vitamin til kosten. Kan ikke huske hvad der kom ud af det, men rapporten ligger formentlig på Fødestyrelsens hjemmeside. I Danmark er det mindre end 10% som indtager det anbefalede indtag via kosten.

D-vitamin fås i sommermånederne især via sollys, mens mængden er voldsomt nedsat i de "mørke" måneder (80-100%). Mht. anbefalingen af sollys kontra tilskud diskuteres der voldsomt mellem cancerlæger og de som anbefaler sollys.

Link to comment
Share on other sites

Uden, at vi nu skal dreje tråden ind på noget helt andet, så siges det også, at D-vitamin mangel er et stort problem for burka-klædte indvandrer-kvinder (fordi de jo faktisk ingen sol får). Jeg mener dog, at problemet er størst i forhold til øget risiko for knogleskørhed. Jeg har ikke hørt, at de skulle få kræft af manglende D-vitamin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej. :smile:

Som modvægt til myndighedernes etablerede fagfolk, kan man også søge viden hos Vitalrådet. Dette råd er måske påvirket af industrien. Men det er det talerør, som de alternative fagfolk har manglet i årevis. På den måde får man flere nuancer med.

Antaeus skriver: "I Danmark har man til dels revideret det anbefalede indtag for nyligt, men slet ikke i den grad som nogle eksperter anbefaler - det er endvidere på tale om man i Danmark skal tilsætte D-vitamin til kosten."

Så vidt jeg ved, har myndighederne vist i flere år krævet, at man tilsætter iod til salt. Er der ikke noget om det? Er det ikke et lovgivningskrav?

Med andre ord må myndighedernes etablerede fagfolk vel have erkendt, at en større eller mindre del af befolkningen ikke får nok iod - og måske vitamin D - gennem kosten. Så myndighederne har måske erkendt, at der skal tilskud til (?).

Mit spørgsmål er: Hvorfor vil myndighederne hellere gå ind for tilsætning af iod til salt fremfor at anbefale en daglig multi-vitamin/mineral-pille, som giver ikke kun iod, men også D-vitamin, antioxidanter m.m. ?

Måske har myndighedernes etablerede fagfolk en god forklaring. Kan nogle forklare mig, hvorfor myndighederne ikke blot anbefaler en daglig vitamin-pille gennem kampagne fremfor at tilsætte iod til salt? Jeg er forvirret.

venlig hilsen Jan; Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, har myndighederne vist i flere år krævet, at man tilsætter iod til salt. Er der ikke noget om det? Er det ikke et lovgivningskrav?

Med andre ord må myndighedernes etablerede fagfolk vel have erkendt, at en større eller mindre del af befolkningen ikke får nok iod - og måske vitamin D - gennem kosten. Så myndighederne har måske erkendt, at der skal tilskud til (?).

Måske har myndighedernes etablerede fagfolk en god forklaring. Kan nogle forklare mig, hvorfor myndighederne ikke blot anbefaler en daglig vitamin-pille gennem kampagne fremfor at tilsætte iod til salt? Jeg er forvirret.

Tilsætning af jod til salt har været påkrævet siden 2000, pånær visse salttyper der har fået dispensation, så de slipper for det. Madvarer som brød, ost og kødpålæg har også fået tilsat jod via saltindholdet.

Årsagen til kravet var, at langt de fleste danskere ikke fik jod nok via kosten - og at jodmangel kan være skyld i struma, træthed, nedsat kønsdrift og lavere stofskifte (og dermed vægtøgning). Jodmangel er desuden en af hovedårsagerne til undgåelig retardation af fostre/småbørn - et problem som er mere eller mindre udryddet i mange velstående lande netop på grund af tilsættelse af jod til salt. Derfor arbejder WHO også på at få 3. verdens lande, hvor problemet er langt større, til at tilsætte jod til saltet.

Hvad angår anbefalingen af en multivitaminpille i stedet for at tilsætte jod til saltet, så vil jeg tro at myndighederne har forholdt sig til virkeligheden og indset, at de kan anbefale alt det de vil.. det betyder ikke at folk rent faktisk hører efter. Se bare hvor mange der følger kostrådene :wink:

Ved at tilsætte jod til saltet er man sikret et større jod-indtag for befolkningen generelt. Mht. D-vitamin, så lyder det som om det først er for nyligt man har indset, at det er et større problem. Synes da umiddelbart det ville være fint, hvis man kunne tilsætte det fødevarer.

Edit: Lige en artikel fra WHO fra 1999 om emnet.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hej Rune. :smile:

Tak for dit spændende svar. Jeg har virkelig tænkt over det af og til gennem mange år.

Personligt synes jeg vel nok, at der er bedre at anbefale en multi-vitamin/mineral-pille i en massiv kampagne. Det kunne være et nyt kostråd.

Jeg er skeptisk m.h.t. berigelse af fødevarer med vitaminer og mineraler.

Men på den anden side har myndighederne jo nok deres grunde til ikke at følge min ide. Som du selv siger, er der mange, som ikke vil følge kostrådene. Det er jo et godt argument, som du kommer med. Så det kan godt være, at du har ret i, at i virkelighedens verden fungerer tilsætning af iodtil salt bedst.

Ihvertfald er jeg ikke forvirret mere, da det er en god forklaring, du kom med.

venlig hilsen Jan; projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Myndighederne har flere gange anbefalet forskellige mikronæringstoffer tilsat til vores fødevarer.

Jern har været tilsat - mener det var mel - er senere taget ud igen.

I dag har vi jod tilsat salt.

Og kan ikke lige på stående fod huske om andre mikronæringsstoffer har været tilsat pga. myndighederne.

Og som RuneN er inde på så anbefaler man ikke en multivitamintablet af flere grunde.

Den første grunde er at man kun vil anbefale lige netop det mikronæringsstof myndighederne har undersøgt og som en bred del af befolkningen mangler - herudover ved er sikkert i nogle bestemte mængder.

For det andet så når anbefalingerne aldrig dem der rigtig har brug for dem - og gør de alligevel så er det kun de færreste der følger dem.

Derfor tilsætter man mikronæringsstoffet så man når bredest muligt ud - typisk i meget små mængder i starten. Herefter følges op - især sikkerhedsmæssigt - og der justeres eventuelt på mængden.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :smile:

Tak for dit svar.

Som privatperson vil jeg helst have ikke-berigede fødevarer, da jeg tager multi-vitamin/mineral-piller dagligt. Der er jo ingen grund til at få iod-tilskud fra både salt i fødevarer og så fra min multi-vitamin/mineral-pille. (Dog med undtagelse af C- og E-vitamin som antioxidanter, der kan beskytte fødevaren).

Det kan også være svært at sætte grænsen. Kommer vi ud på et skråplan ved at tilsætte vitaminer og/eller mineraler til fødevarer. F.eks har dele af fødevare-industrien ideer om berigelse af slik. Som I uden al tvivl ved, er der områder af industrien, som presser på for at få lov til at tilsætte vitaminer, mineraler eller andre ting til vores fødevarer.

Så i og for sig så jeg hellere en massiv kampagne, hvor myndighedernes etablerede fagfolk anbefalede en daglig multi-vitamin/mineral-pille i et nyt kostråd. Hvor Arne Astrup og andre gik ud og anbefalede en multi-pille - massivt - gang på gang.

Men som Rune siger, bevæger myndighederne sig jo i virkelighedens verden. De har jo undersøgt sagerne og kender synspunkterne for og imod. Mit synspunkt er mere et mere teoretisk synspunkt, som er lavet bag skrivebordet.

Og myndighederne vil jo nok ikke tillade tilsætning af vitaminer og mineraler til slik, men derimod til brød, salt m.m

Som Rune og du siger, er der jo gode argumenter for at tilsætte vitaminer og/eller mineraler til fødevarerne fremfor at anbefale en daglig multi-vitamin/mineral-pille.

venlig hilsen Jan, P. Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :smile:

Tak for dit svar.

Som privatperson vil jeg helst have ikke-berigede fødevarer, da jeg tager multi-vitamin/mineral-piller dagligt. Der er jo ingen grund til at få iod-tilskud fra både salt i fødevarer og så fra min multi-vitamin/mineral-pille. (Dog med undtagelse af C- og E-vitamin som antioxidanter, der kan beskytte fødevaren).

Det kan også være svært at sætte grænsen. Kommer vi ud på et skråplan ved at tilsætte vitaminer og/eller mineraler til fødevarer. F.eks har dele af fødevare-industrien ideer om berigelse af slik. Som I uden al tvivl ved, er der områder af industrien, som presser på for at få lov til at tilsætte vitaminer, mineraler eller andre ting til vores fødevarer.

Så i og for sig så jeg hellere en massiv kampagne, hvor myndighedernes etablerede fagfolk anbefalede en daglig multi-vitamin/mineral-pille i et nyt kostråd. Hvor Arne Astrup og andre gik ud og anbefalede en multi-pille - massivt - gang på gang.

Men som Rune siger, bevæger myndighederne sig jo i virkelighedens verden. De har jo undersøgt sagerne og kender synspunkterne for og imod. Mit synspunkt er mere et mere teoretisk synspunkt, som er lavet bag skrivebordet.

Og myndighederne vil jo nok ikke tillade tilsætning af vitaminer og mineraler til slik, men derimod til brød, salt m.m

Som Rune og du siger, er der jo gode argumenter for at tilsætte vitaminer og/eller mineraler til fødevarerne fremfor at anbefale en daglig multi-vitamin/mineral-pille.

venlig hilsen Jan, P. Smørhul

Som sagt så når man ikke dem man burde nå via kampagnerne - man når typisk dem som har mindst brug for det.

Der er stor forskel på om industrien tilsætter diverse vitaminer som de via marketing argumenterer for er gode sammenlignet med myndighedernes langt mere vidtgående undersøgelser.

Myndighederne tilsætter mikronæringsstoffet der hvor de finder det mest naturligt og samtidig når bedst ud til folk og måske oven i købet en bestemt målgruppe.

Arne Astrup samt myndigheder anbefaler ikke en multi-vitamin/mineral pille som udgangspunkt.

De anbefaler at man eventuelt kan supplere med en multi-vitamin/mineral pille hvis ens kost ikke er som den burde være.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :smile:

Jeg fandt lige dette link. Det er Vitalrådet.

http://www.vitalraadet.dk/304+M5580f5c2607.0.html

God weekend.

venlig hilsen Jan; Projekt Smørhul

Rigitg interessant studie, idet det er et RCT studie. Interessant også at ingen af de kvinder der fik calcium + d-vitamintilskud havde flere bivirkninger end hos placebo gruppen trods et tilskud på 1100IU / dag. Lad os få nogen flere af disse studier. Tilskud, uden bivirkninger, med god klinisk effekt samt billigt hjælper på implementeringen i praksis

Link to comment
Share on other sites

Rigitg interessant studie, idet det er et RCT studie. Interessant også at ingen af de kvinder der fik calcium + d-vitamintilskud havde flere bivirkninger end hos placebo gruppen trods et tilskud på 1100IU / dag. Lad os få nogen flere af disse studier. Tilskud, uden bivirkninger, med god klinisk effekt samt billigt hjælper på implementeringen i praksis

Der findes endda rigtig mange RCT der viser god klinisk effekt - modsat findes der også rigtig mange RCT, som ikke viser effekt på en lang række civilisationssygdomme.

Link to comment
Share on other sites

Der findes endda rigtig mange RCT der viser god klinisk effekt - modsat findes der også rigtig mange RCT, som ikke viser effekt på en lang række civilisationssygdomme.

Har du links til nogen af de RCT's hvor d-vitamin gives mod cancer eller autoimmune sygdomme?

Link to comment
Share on other sites

Har du links til nogen af de RCT's hvor d-vitamin gives mod cancer eller autoimmune sygdomme?

Mht. D-vitamin og cancer/autoimmune sygdomme kan jeg ikke huske om der er RCT - de fleste er epidemiologiske undersøgelser. På D-vitamin findes RCT især for knogler, fraktur, muskler/fald. Jeg har muligvis stadig en del af literaturen og hvis ikke er det jo bare at søge - Der er kommet rigtig mange opdateringer på D-vitamin i den senere tid. Ekspertgrupper i Danmark har endvidere lavet opdateringer.

Link to comment
Share on other sites

Mht. D-vitamin og cancer/autoimmune sygdomme kan jeg ikke huske om der er RCT - de fleste er epidemiologiske undersøgelser. På D-vitamin findes RCT især for knogler, fraktur, muskler/fald. Jeg har muligvis stadig en del af literaturen og hvis ikke er det jo bare at søge - Der er kommet rigtig mange opdateringer på D-vitamin i den senere tid. Ekspertgrupper i Danmark har endvidere lavet opdateringer.

ok. vidste godt at d-vitamin var knyttet til osteoporose m.m., men det nye er at RCT's viser effekt af d-vitamin til cancer. Mit spørgsmål var om der findes andre RCT's med effekt af d-vitamin mod cancer. Artiklen refererer til et studie der ikke viste samme (men dog nogen) effekt af 400iu d-vitamin.

Link to comment
Share on other sites

ok. vidste godt at d-vitamin var knyttet til osteoporose m.m., men det nye er at RCT's viser effekt af d-vitamin til cancer. Mit spørgsmål var om der findes andre RCT's med effekt af d-vitamin mod cancer. Artiklen refererer til et studie der ikke viste samme (men dog nogen) effekt af 400iu d-vitamin.

Ja, det er nyt når vi taler RCT's. Epidemiologisk har man kendt resultaterne et stykke tid.

Jeg foretog en hurtig søgning i Medline og fandt en positiv undersøgelse, som du kan finde som fuld pdf-kopi i nedenstående link. Ellers er det jo bare om Pubmed og søge på hvad der er.

På colon cancer findes der to stk. større RCT's som ikke finder effekt. Bl.a. en publiceret i NEJM i 2006.

Artikel - adenoma - vitamin D + Calcium

Og her er nogle af de nyeste review på cancer - bl.a. et i Ugeskrift for Læger 2007.

Nutr Clin Pract. 2007 Jun;22(3):305-22. Related Articles, Links

Vitamin d and its role in cancer and immunity: a prescription for sunlight.

Mullin GE, Dobs A.

Integrative GI Nutrition Services, Capsule Endoscopy, Division of Gastroenterology and Liver Disease, Johns Hopkins Hospital, Baltimore, Maryland 21205, USA. [email protected]

Vitamin D has been recognized for more than a century as essential for the normal development and mineralization of a healthy skeleton. More extensive roles for vitamin D were suggested by the discovery of the vitamin D receptor (VDR) in tissues that are not involved in calcium and phosphate metabolism. VDR has been discovered in most tissues and cells in the body and is able to elicit a wide variety of biologic responses. These observations have been the impetus for a reevaluation of the physiologic and pharmacologic actions of vitamin D. Here, we review the role of vitamin D in regulation of the immune system and its possible role in the prevention and treatment of cancer and immune-mediated diseases.

Publication Types:

Research Support, N.I.H., Extramural

Review

PMID: 17507731 [PubMed - indexed for MEDLINE]--------------------------------------------------------------------------------

2: Ugeskr Laeger. 2007 Apr 2;169(14):1299-302. Related Articles, Links

[Vitamin D and breast cancer]

[Article in Danish]

Nielsen LR, Mosekilde L.

Arhus Universitetshospital, Arhus Sygehus, Medicinsk-endokrinologisk Afdeling C. [email protected]

Active vitamin D increases the differentiation and exerts antiproliferative effects in cancer cells. Recent data suggest that vitamin D is activated locally in cancer cells. Ecologic studies have shown an inverse correlation between breast cancer mortality and sun exposure and dietary vitamin D intake. In clinical studies an impaired vitamin D status is associated with a 20-30% increased breast cancer incidence and 10-20% increased mortality. As vitamin D insufficiency is common, it is important to clarify whether vitamin D status affects the risk and prognosis of breast cancer.

Publication Types:

English Abstract

Review

PMID: 17437690 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

3: Br J Nutr. 2007 Apr;97(4):611-6. Related Articles, Links

Comment in:

Br J Nutr. 2007 Apr;97(4):596-7.

Calcium intake and vitamin D metabolism and action, in healthy conditions and in prostate cancer.

Bonjour JP, Chevalley T, Fardellone P.

Division of Bone Diseases (World Health Organization Collaborating Centre for Osteoporosis Prevention), Department of Rehabilitation and Geriatrics, University Hospitals of Geneva, Geneva 14, Switzerland. [email protected]

An association between Ca intake and the risk of prostate cancer has been reported in some but not all epidemiological studies. Assuming that a pathophysiological relationship would underlie this association, a favoured hypothesis proposes that relatively high Ca consumption could promote prostate cancer by reducing the production of 1,25-dihydroxyvitamin D (1,25(OH)2D; calcitriol), the hormonal form of vitamin D. The present review analyses the plausibility of this hypothesis by considering the quantitative relationships linking Ca intake to 1,25(OH)2D production and action in healthy conditions and in prostate cancer. Changes in the plasma level of 1,25(OH)2D in response to Ca intake are of very small magnitude as compared with the variations required to influence the proliferation and differentiation of prostate cancer cells. In most studies, 1,25(OH)2D plasma level was not found to be reduced in patients with prostate cancer. The possibility that the level of 1,25(OH)2D in prostate cells is decreased with a high-Ca diet has not been documented. Furthermore, a recent randomised placebo-controlled trial did not indicate that Ca supplementation increases the relative risk of prostate cancer in men. In conclusion, the existence of a pathophysiological link between relatively high Ca intake and consequent low production and circulation level of 1,25(OH)2D that might promote the development of prostate cancer in men remains so far an hypothesis, the plausibility of which is not supported by the analysis of available clinical data.

Publication Types:

Review

PMID: 17349071 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

4: Int J Biochem Cell Biol. 2007;39(4):672-7. Epub 2006 Nov 3. Related Articles, Links

Colorectal cancer: potential therapeutic benefits of Vitamin D.

Jiménez-Lara AM.

Department of Gene Expression Regulation, Instituto de Investigaciones Biomédicas Alberto Sols/Consejo Superior de Investigaciones Científicas/Universidad Autónoma de Madrid, C/Arturo Duperier 4, E-28029 Madrid, Spain. [email protected]

Colorectal cancer is a disease that originates from the neoplastic transformation of epithelial cells of the colon and rectum, as a result of the accumulation of genetic and epigenetic aberrations. At least four sequential genetic changes, affecting one oncogene (KRAS) and three tumor suppressor genes (APC, SMAD4 and TP53), are required for the development of colorectal cancer. Abundant experimental studies and epidemiological data, as well as several human clinical trials suggest a protective effect of Vitamin D against colon carcinogenesis. Hypercalcemia, a side effect of natural Vitamin D, has currently restricted its therapeutic use; however, the development of new synthetic analogs with reduced hypercalcemic activity is promising for cancer therapy and prevention. Extensive research to elucidate the mechanisms underlying the anti-cancer action of Vitamin D is being undertaken. Understanding the complex molecular and cellular networks induced by Vitamin D or its analogs will improve the use of these compounds for the prevention and treatment of colorectal cancer.

Publication Types:

Research Support, Non-U.S. Gov't

Review

PMID: 17157547 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

5: Recent Results Cancer Res. 2007;174:197-204. Related Articles, Links

Vitamin D--an emerging issue in skin cancer control. Implications for public health practice based on the Australian experience.

Sinclair C.

The Cancer Council Victoria, Carlton, Australia.

Over recent years, the evidence has been accumulating that vitamin D has a positive impact on our health. This is likely to have an impact on the future of our public health advice related to skin cancer prevention. This paper explores, from a public health perspective based on Australian experience, how skin cancer prevention messages need to be managed in light of new information about vitamin D and in particular, the times when sun protection advice should be provided. Conclusions are drawn in relation to how the vitamin D message can be complementary to the sun protection message and explores what health practitioners should do in light of artificial tanning sunbeds being a potential source of vitamin D.

Publication Types:

Review

PMID: 17302197 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

6: Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2007 Jan;10(1):6-11. Related Articles, Links

Vitamin D status and cancer: new insights.

Schwartz GG, Skinner HG.

Departments of Cancer Biology and Epidemiology and Prevention, Wake Forest University School of Medicine, Winston-Salem, North Carolina 27157, USA. [email protected]

PURPOSE OF REVIEW: The aim of this article is to describe recent developments in human studies of the role of vitamin D in the etiology and treatment of cancer. RECENT FINDINGS: Epidemiologic studies over the past year lend additional support for important roles for vitamin D in the natural history of several cancers. Studies showing risk reduction by vitamin D in prostate, colon and breast cancers were joined by new analyses of endometrial, skin, and pancreatic cancers. Interest in vitamin D has extended to examinations of its influence on premalignant conditions such as adenomatous polyps and breast density. Studies of vitamin D and cancer survival have featured prominently in the recent literature. Sun exposure and indicators of high vitamin D status were found to be associated with improved survival for cutaneous melanoma, Hodgkin's lymphoma, and cancers of the lung, breast, prostate and colon. Therapeutic trials of vitamin D are especially prominent in the treatment of prostate cancer. SUMMARY: Studies over the past year indicate potentially important roles for vitamin D in cancer prevention, survival and treatment.

Publication Types:

Review

PMID: 17143048 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share