Søndag d. 5. oktober 2008
Så kom dagen hvor MTB Marathon 2008 skulle køres. 47 km i skovene omkring Hillerød lå foran mig. Humøret var i top og cyklen var gennemgået i detaljer og klar til at erobre skovbunden. Formen vil jeg ikke beskrive som prangende, men heller ikke helt dårlig. Det samme kan man sige om min placering, hvor jeg kom i mål ca. midt i feltet - ikke helt foran, men heller ikke som del af bagtruppen. Jeg er bestemt godt tilfreds efter 3 timer og 22 minutters kørsel i de meget mudrede skove, der omgiver Hillerød.
Fantastisk løb!
Jeg mødtes med 3 andre gutter inden løbet, og fik sludret lidt inden starten gik. Min strategi var at lægge ud i roligt tempo og sætte hvad der var tilbage af kræfter ind efter depotet ved 30 km, da mange efter sigende skulle gå kold og have brændt deres energi af på de første km af ruten. Det viste sig at være en fremragende strategi.
I målområdet fik jeg en 'dejlig' placering som en af de sidste i startboksen, da jeg var en smule sent på den. Startskuddet gik og lyden af 301 velsmurte kæder, kliklyde fra gearskift og hylende skivebremser i de første sving fra Slotsgade og op mod Frederiksborg slot prægede Hillerød midby søndag klokken 9. Min position langt tilbage i målområde betød desværre, at der var kø ved nogle af de smalle og meget mudrede steder på ruten, og vi stod praktisk talt stille på steder i starten af ruten. Særligt er der et famøst græsstykke omkring 5-7 km inde, hvor der er totalt kaos og folk glider rundt. Ganske underholdende! Derefter gik det løs på grusstier og endelig ramte vi ind i de temmelig mudrede singel-tracks, hvor jeg kan konstatere at mine spritnye Continental Gravity mudderdæk levede op til mine forventninger, og lidt til. Fantastisk underholdende og udfordrende at køre i skovbunden, samtidig med at pulsen er i den røde zone.
Jeg ramte depotet efter ca. 2 timer og var ved godt mod - benene var ikke særligt mærkede og jeg havde bestemt sparet på krudtet. Jeg indtog et stykke banan og en Squezy og fik renset cyklens gear og bremser for mudder. Stykket efter depotet består af godt plørede singel-tracks og skoven var denne søndag prydet med masser af regn og dermed 5-10 cm dybt mudder, der gjorde det fantastisk hårdt at køre i. Specielt kunne jeg mærke mine skuldre begyndte at blive trætte af at kontrastyre.
På det sidste stykke inden mål brændte jeg af, hvad der var tilbage og fik også erobret en del placeringer.
Så vidt jeg kan regne ud, har jeg startet som en af de 30-40 sidste i feltet og overhalet godt og vel 100 undervejs. Det kan jeg vel ikke klage over, selvom formen godt må være bedre næste år, hvor jeg klart kommer til at køre igen. Jeg er sgu hooked!
Dette indlæg er blevet redigeret af DeepCore: 6. oktober 2008 - 20:33

Hjælp

Nyeste emner