Proteinpulver og testosteron


morten4321
 Share

Recommended Posts

Hej MO

Jeg har i lang tid nu overvejet at tage proteinpulver og kreatin som kosttilskud, men det eneste der har holdt mig fra det, er mit hår. Jeg er i en tidlig alder begyndt at få høje tindinger og tyndt hår, og da det er pga. kroppens testosteron (nærmere dihydrotestosteron) spørger jeg jer:

Stiger eller falder kroppens testosteron niveau hvis man tager proteinpulver og kreatin?

Link to comment
Share on other sites

Hej MO

Jeg har i lang tid nu overvejet at tage proteinpulver og kreatin som kosttilskud, men det eneste der har holdt mig fra det, er mit hår. Jeg er i en tidlig alder begyndt at få høje tindinger og tyndt hår, og da det er pga. kroppens testosteron (nærmere dihydrotestosteron) spørger jeg jer:

Stiger eller falder kroppens testosteron niveau hvis man tager proteinpulver og kreatin?

Det skulle ikke have den store indvirkning. Faktisk vil testosteron-niveauet falde såfremt man har et meget højt proteinindtag.

Mættet fedt for det til at stige.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle ikke have den store indvirkning. Faktisk vil testosteron-niveauet falde såfremt man har et meget højt proteinindtag.

Mættet fedt for det til at stige.

Ok, jeg vil hellere formulere det som at det ser ud til at et højt protein-indtag ikke vil øge dit testosteronniveau og muligvis sænke det.

A cross over design study used seven normal men from 23-43 years of age and compared a high protein diet to a high carbohydrate diet (15). This study has been referenced many times and cited as proof that high protein diets lower total T levels in the blood.

Reference: http://www.mesomorphosis.com/articles/incledon/diet-01.htm

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Okay, hvad så med kreatin?

Ved sq ikke lige så meget om det...

Men 20 sekunder på www.pubmed.com gav følgende resultat:

The effects of creatine and creatine plus beta-alanine on strength, power, body composition, and endocrine changes were examined during a 10-wk resistance training program in collegiate football players. Thirty-three male subjects were randomly assigned to either a placebo (P), creatine ©, or creatine plus beta-alanine (CA) group. During each testing session subjects were assessed for strength (maximum bench press and squat), power (Wingate anaerobic power test, 20-jump test), and body composition. Resting blood samples were analyzed for total testosterone, cortisol, growth hormone, IGF-1, and sex hormone binding globulin. Changes in lean body mass and percent body fat were greater (P < 0.05) in CA compared to C or P. Significantly greater strength improvements were seen in CA and C compared to P. Resting testosterone concentrations were elevated in C, however, no other significant endocrine changes were noted. Results of this study demonstrate the efficacy of creatine and creatine plus beta-alanine on strength performance. Creatine plus beta-alanine supplementation appeared to have the greatest effect on lean tissue accruement and body fat composition.

Du kunne jo bruge et par timer på pubmed.com og se hvad en søgning på : creatine testosterone... vil give dig.

Så vidt jeg har læst, er der nogen der siger at grøn te kan nedsætte dihydrotestosteron. Nu har jeg ikke selv nogle problemer med håret, så det er ikke noget har brugt videre tid på...

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg vil hellere formulere det som at det ser ud til at et højt protein-indtag ikke vil øge dit testosteronniveau og muligvis sænke det.

Reference: http://www.mesomorphosis.com/articles/incledon/diet-01.htm

Måske aminosyreindtag øger plasmatestosteron-optag i diverse væv, hvorved koncentrationen målt i blodet netop er sænket ?

Link to comment
Share on other sites

Mættet fedt for det til at stige.

Mættet fedt får det måske til at stige og et lavt indtag af fedt generelt og muligvis i særdeleshed mættet fedt får det til at falde.... At formulere det så hårdt som du gør der er at stramme den..

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Mættet fedt får det måske til at stige og et lavt indtag af fedt generelt og muligvis i særdeleshed mættet fedt får det til at falde.... At formulere det så hårdt som du gør der er at stramme den..

Ok, fin pointering.

Det var denne undersøgelse jeg tænkte på:

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/82/1/49

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share