Kaffe


tppj84
 Share

Recommended Posts

Er det rigtigt, at kaffe sætter stofskiftet op..? Altså, så man i teorien ville kunne bruge det aktivt til vægttab.?

Mvh.

Thomas

Ja. Koffein vil sætte dit stofskifte op.

Hvis du vil bruge det i praksis, så anvende grøn te. Det indeholder komponenter, udover koffeinen, der sætter forbrændingen yderligere vejret. Der skal vist ret store mængder til, før det batter. Men måske NORAH, som vist bruger det selv, kan uddybe. :)

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål mere til kaffe. Kan det passe at det sænker ens blodsukker? Er ikke den store kaffedrikker, men har erfaret at mit blodsukker falder hvis jeg drikker bare ét krus kaffe, får tit en rysten/dirren i hele kroppen, og føler mig mere eller mindre utilpas.

synes jo ikke at kaffe burde kunne øge ens stofskifte så meget at det påvirker ens blodsukker, og slet ikke kun ét krus :smile:

Edited by Vibeke 9600
Link to comment
Share on other sites

Du kan finde en del studier, hvis du søger www.pubmed.gov igennem for strengen ""Caffeine"[Mesh] AND "Lipolysis"[Mesh]". Her er koffein sat i forbindelse med fedtforbrænding som udtryk for øget stofskifte. Eksempelvis denne her:

LeBlanc J, Jobin M, Côté J, Samson P, Labrie A.

The effect of caffeine on resting metabolic rate (RMR) was investigated in eight trained and eight nontrained young male subjects. The ingestion of 4 mg/kg caffeine produced a greater increase of RMR in trained subjects. This effect was associated with a greater increase in plasma free fatty acids and a larger fall in respiratory quotient, indicating an enhanced lipid oxidation following caffeine in exercise-trained subjects. An initial fall in plasma glucose was observed but only in trained subjects, and caffeine did not change plasma insulin in either group studied. Caffeine caused a significant fall in plasma norepinephrine and an increase in plasma epinephrine in both groups of subjects, but this action was significantly greater in trained subjects. It is suggested that the greater increase in RMR observed in trained subjects following caffeine ingestion is related to an enhanced lipid mobilization, possibly produced by a greater epinephrine secretion and by subsequent increased lipid oxidation.

Jeg mindes dog at have hørt, at lang tids forbrug af kaffe medfører mindsket effekt, men kunne ikke lige finde studierne der beviser dette.

God jagt derinde :)

Edited by Minimælk
Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål mere til kaffe. Kan det passe at det sænker ens blodsukker? Er ikke den store kaffedrikker, men har erfaret at mit blodsukker falder hvis jeg drikker bare ét krus kaffe, får tit en rysten/dirren i hele kroppen, og føler mig mere eller mindre utilpas.

synes jo ikke at kaffe burde kunne øge ens stofskifte så meget at det påvirker ens blodsukker, og slet ikke kun ét krus :smile:

Jeg kan ikke umiddelbart lure hvilke mekanismer der skulle føre til hypoglycemia ved kaffe/koffein indtag - tværtimod vil jeg nærmere tænke. Hvordan er det lige præcist du "erfarer" dit blodsukker falder efter kaffe indtag, er det en kognitiv vurdering eller måler du dit blodsukker med udstyr designet til formålet ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

For at koge det meget ned fremmer koffein et stress respons i form af øget sympatikusaktivitet i det perifere nervesystem. Stofferne frigjort herved, bl.a. adrenalin og (i mindre grad) cortisol søger at frigøre energi til kroppen her og nu, bl.a. ved lipolyse som nævnt, men også ved frigivning af ressourcer i form af øget blodsukker fra glykogen som elvirus er inde på. At indtage store mængder kaffe giver også umiddelbart samme reaktion som den desperate reaktion i kroppen der ses hos folk med hypoglykæmi, dvs. diffus koldsved, hjertebanken, stress m.m.

Dette er teorien, men som der også har været andre der har været inde på, forskes der netop nu bl.a. i kaffes positive indvirkninger på glukosehomeostasen hos diabetikere, samt dets eventuelle rolle i eventuel modvirkning af udviklingen af NIDDM, at det så skulle være pga. koffeinen i kaffe er ikke nødvendigvis givet.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke umiddelbart lure hvilke mekanismer der skulle føre til hypoglycemia ved kaffe/koffein indtag - tværtimod vil jeg nærmere tænke. Hvordan er det lige præcist du "erfarer" dit blodsukker falder efter kaffe indtag, er det en kognitiv vurdering eller måler du dit blodsukker med udstyr designet til formålet ? :wink:

Det er en vurdering fra min side, har ikke lige sådan noget udstyr til at ligge hjemme. :wink: Men jeg ved, at det plejer at hjælpe hvis jeg spiser noget "hurtig" sukker.

Link to comment
Share on other sites

Det er en vurdering fra min side, har ikke lige sådan noget udstyr til at ligge hjemme. :wink: Men jeg ved, at det plejer at hjælpe hvis jeg spiser noget "hurtig" sukker.

For at omformulere mig, giver kaffe ikke lavt blodsukker, men mimerer derimod det respons som patienter med lavt blodsukker oplever.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share