Knæskade (er lige blevet ultralydscannet + NU ARTROSKOPERET)


Keki
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg er netop blevet ultralydscannet (højre knæ) på stadionklinikken i Århus og fik følgende diagnose/udtalelse med hjem. Problemet er kort sagt at jeg har ondt på lateralsiden af mit højre knæ hvilket forhindrer mig i at løbe og efterhånden også i helt almindelige hverdagsting. Har fået insprøjtet binyrebarken som foreslået nedefor.

Sygehistorie

Mange årige løberknægener. Gener udvendigt på højre knæ igennem længere tid. Fornemmer noget "smutter" når knæet bøjes. Har efterhånden fået smerter ved almindelig gang.

Objektive fund:

Der er trykømhed på laterale del af lig. patellae og mod forhornet svarende til laterale menisk samt ned mod caput fibulae. Der er rotationsømhed svarende til laterale menisk.

Ultralydscanningsresultatet:

Laterale menisk er let inhomogen og der ses væskesøer i tæt relation til forhornet. Der er inflammation svarende til senefæstet til caput fibulae. Der ses et normalt patellarligament med en beskeden hypoeccorisk bræmme helt superficielt. Der er øget væske i knæet.

Kommentar:

Der er påvist irritation svarende til udvendige menisks forhorn (hvor der er væskesøer i tæt relation til forfornet) samt svarende til slimhindefolden (lateral plica). Der er endvidere ømhed svarende til senefæsterne på lægbenshovedet.

Behandlingsforslag:

Ultralydvejledt injektion af binyrebarkhormon og lokalbedøvelse i væskeansamlingerne ved udvendige menisk og svarende til laterale plica. Aflaster i fire dage, herefter genoptræning indenfor smertegrænsen i henhold til instruktion fra henvisende fysioterapeut. Ved manglende effekt efter 6 uger tilrådes MR/ortopædkirurgisk vurdering.

Nu kommer spørgsmålet så: Er der nogen der kender udsigterne for en sådan "diagnose"?

/Keki

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Jeg er netop blevet ultralydscannet (højre knæ) på stadionklinikken i Århus og fik følgende diagnose/udtalelse med hjem. Problemet er kort sagt at jeg har ondt på lateralsiden af mit højre knæ hvilket forhindrer mig i at løbe og efterhånden også i helt almindelige hverdagsting. Har fået insprøjtet binyrebarken som foreslået nedefor.

Nu kommer spørgsmålet så: Er der nogen der kender udsigterne for en sådan "diagnose"?

/Keki

Først og fremmest er jeg ikke ekspert på området.

Det sagt er det næsten umuligt at sige noget om selve prognosen. Men der er efterhånden konsensus om hos ortopæder at konservativ behandling så godt som altid er at foretrække fremfor artroskopi når det drejer sig om meniskenskader, medmindre der er deciderede aflåsningstilstande.

Men tag imod indsprøjtningerne og tag en god lang pause, og begynd så langsomt at træne igen, hvis det ikke hjælper i første omgang kan der altid forsøges det samme igen, det sker at det først er ved 2.-3. indsprøjtning der er succes. Som du sikkert selv er kommet frem til, tyder billeddiagnostikken umiddelbart på at der er tale om en irritationstilstand fremfor en egentlig meniskenlæsion, det må alt andet lige give en bedre prognose, idet blodforsyningen til meniskene i forvejen er særdeles sparsom og partiel.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så er der lidt update på situationen. Har fået lavet en kikkertoperation i knæet som viste følgende:

Let til moderat synovit. Især anteromedialt. Begge korstbånd er uden læsioner. Begge menisker er uden læsioner. Pæne bruskforhold over alt med undtagelse af patella, hvor der er afslået en større flap medialt. Den kan folde helt rundt og gå i klemme i patellofemoralleddet. Svarende her til er en mindre plica med overvækst af svært irriteret, ødematøst synovialvæv. Begge dele reseceres til helt frie forhold.

Det skal lige siges af min MR-scan før OP var stort set normal. Lægen fastholdt dog OP da han mente der var for mange andre symptomer til at knæet skulle være i orden (tak for det).

Har derudover et spørgsmål, er der nogen der har lignende skade? Hvad tror I jeg kan have af forventninger til bedring?

/Keki

Vedhæftet: billede fra OP som viser det der irriterede synovialisvæv (der hvor der sidder en kæmpe klump burde der være helt glat). Mest vedhæftet til glæde for de ekstra interesserede :tongue:

post-9620-1234456381_thumb.jpg

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share