Kakaoskummetmælk vs. Proteinshaker


28591987
 Share

Recommended Posts

Nu synes jeg eftrehånden jeg har hørt flere steder fra, at man lige så godt kan drikke kakaoskummetmælk istedet for proteinshakere! Meeeeen, jeg synes nu det lyder lidt som en røver!

Vil nu derfor spøger de kloge folk herinde, hvad deres mening og erfaring er i forhold til kakaoskummetmælk vs. proteinshaker.

Link to comment
Share on other sites

80% af den protein der er at finde i mælk/cacao er kassein. Kassein er langsomt optageligt. Du har brug for hurtigt optagelige proteiner efter træning.

Økonomisk er cacao også en dyrere løsning.

Om den sukker der findes i cacao er hurtigt optagelig, ved jeg dog ikke. Men druesukker er ihvertfald nok mere effektiv til formålet

Link to comment
Share on other sites

Det er der nu delte meninger om, min ven :smile: Hele tankengangen om hurtig vs. langsom skal måske revideres :smile:

OK. Det er nyt for mig. Men jeg er absolut heller ikke lige så meget inde i emnet som mange af jer andre.

Det ville være uhyr interessant hvis det var tilfældet. Mit protein kommer primært fra "langsomme" kilder, jævnfør tidliger opfattelser.

Link to comment
Share on other sites

Min mening angående hurtig- vs. langsomoptagelig protein samt tidspunktet for indtagelse er, at det afhænger af kosten op til det givne træningspas. Hvis man ikke har spist, så kan man nippe til den under træningen og har man spist godt inden, så kan man snuppe den efter.

Link to comment
Share on other sites

På et tidspunkt i mit studie har Moretn Zacho engang fortalt, hvordan hele den mani med cocakmælk skulle være startet. Det skulle vidst nok være noget med, at man engang har lavet et muskeltræningsforsøg med kinesiske mænd(tror jeg nok det var), som skulle indtage en proteinholdig pasta efter træning. De fandt ud af at denne pasta var "nemmere at få ned" hvis de blandede det op i mælk og drak det - derved kom det til at ligne cacaomælk.

Måske ideen om at cacao i stedet for proteindrik stammer derfra, måske ikke, men ihvertfald så ville jeg mene, at der er alt alt ALT for meget sukker i almindelig cacaomælk i forhold til proteinindholdet, og gevinsten derved ikke er til at få øje på.

Link to comment
Share on other sites

Esmark's forsøg der startede meget af trenden omkring protein ifm med træning (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11507179?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

)

er netop blevet modbevist i en helt ny artikel fra februar i år:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1910624...ogdbfrom=pubmed

Begge artikler fokusere på ældre mænd. Men det nyeste forsøg viser, at hvis man i løbet af dagen indtager tilstrækkeligt energi, og herunder protein, så får du ikke yderligere gevinst af at indtage protein lige efter træning. Esmark kom i sit forsøg til at "sulte" sin kontrolgruppe, hvorfor de ikke responderede på træningen helt som forventet. Derfor fremstod det som om at de der indtog protein fik en signifikant fremgang. Men det var tilsyneladende en fremgang der byggede på at kontrolgruppen stod stille.

Så et svar på dit spørgsmål kunne være: Det gør ingen forskel hvis dit energi-indtag i løbet af dagen er tilstrækkeligt.

Link to comment
Share on other sites

Generalt, hvis man får protein nok igennem kosten, så vil proteinshakere være overflødige, da kroppen er mættet!?!? Men igen er det jo et spørgsmål om hvor meget protein man har behov for, og hvor meget man indtager i løbet af dagen... Personligt kan jeg godt lige at få en proteinshaker efter træning, da jeg generalt ikke spiser specielt meget kød!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share