Eksplosive benmuskler til sprint


Archieman
 Share

Recommended Posts

Hey derude...

Jeg har prøve søge omkring herinde efter et lignende emne, men kunne desværre ikke finde.

Er der en som evt. kan give link til samme emne, eller komme med råd til øvelser, som ville fyre op for ens acceleration på de første 40-50m?

Man skal vel gerne ind og have fat i både haserne, quadriceps, triceps surae?

Link to comment
Share on other sites

Jump sqauts er rigtig gode til netop dette formål. Det er rigtig vigtig at i den excentriske fase af muskelarbejdet, altså imens din bagdel bevæger sig ned imod gulvet :smile: , at du holder igen, så du bevæger dig langsomt ned, og så virkelig ekspoldere op ad indtil hoppet.

Lunge's er også en meget god øvelse.

Mht. til antal gentagelser, så kan man kører det efter 5 rep X 5 set.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Edited by mike270183
Link to comment
Share on other sites

Jump sqauts er rigtig gode til netop dette formål. Det er rigtig vigtig at i den excentriske fase af muskelarbejdet, altså imens din bagdel bevæger sig ned imod gulvet :smile: , at du holder igen, så du bevæger dig langsomt ned, og så virkelig ekspoldere op ad indtil hoppet.

Lunge's er også en meget god øvelse.

Mht. til antal gentagelser, så kan man kører det efter 5 rep X 5 set.

Mvh.

Michael Behrndt (stud. Sport Science)

dog er teknik ekstremt vigtigt under denne øvelse, da den let kan smadre dine knæ-...

- altså hvis vi går ud fra at du har ekstra vægt på ryggen i form af eksempelvis en vægtstang..

Edited by The-Pimp
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter:

Nu skriver du intet om din erfaring med træning i almindelighed eller specifikt styrketræning...

Den bedste form for accelerationstræning er faktisk accelerationstræning i sig selv..., der næst er det selvfølgelig en god ide med styrketræning.

Hvis jeg var dig, ville jeg læse lidt om udstrækning af hoftebøjerne, aktivering af glutes, og derefter opstarte et godt fundamentsprogram med fokus på teknik og bygget op omkring øvelser som squat, lunges, step ups, calf raise og varianter af selv samme + suppleringsøvelser....

Mike:

No offence med jump squats er en håbløs øvelse at foreslå, når du intet ved om trådstarterens niveau... Squat i sig selv kan være svær at mestre, men nu er det bare en lettere squat i en hurtig variant, men peak-belastningen er i hvert fald lige så høj på potentielle sårbare områder som knæ og lænd...

Man skal opbygge et godt teknisk og styrkemæssigt fundament, før man begynder på den øvelse...

Link to comment
Share on other sites

Mike:

No offence med jump squats er en håbløs øvelse at foreslå, når du intet ved om trådstarterens niveau... Squat i sig selv kan være svær at mestre, men nu er det bare en lettere squat i en hurtig variant, men peak-belastningen er i hvert fald lige så høj på potentielle sårbare områder som knæ og lænd...

Man skal opbygge et godt teknisk og styrkemæssigt fundament, før man begynder på den øvelse...

Nu spørger han jo specifikt indtil styrke øvelser som kan fremme eksplodsivitet, og når han også benytter de latinske betegnelser for de muskler han primært vil aktivere, så går jeg ud fra at han har vist kendskab til vægttræning og træningsfysiologi, men det er taget til efterretning. Jeg kan godt se din pointe og giver dig fuldstændig ret i at det tekniske og strykemæssige fundament skal være iorden, før man begiver sig ud i denne øvelse.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

---------------------------------

Edit:

Jeg så lige at trådstarteren bare spurgte ind til øvelser der kunne hjælpe, ikke specifikt strykeøvelser, så den trækker jeg lige i land igen ;)

Og så ellers som Yetti skriver, sprint-træning er også en god idé. F.eks. sprinte 40-50m (Muligvis imellem to lygtepæle?) og så lunte tilbage, gøre klar og så sprinte igen. Dette gentages optil 20 gange, derefter kunne man tage en lille aktiv pause på 5-10 med let løb, og så starte forfra igen, med reduceret antal gentagelser.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Edited by mike270183
Link to comment
Share on other sites

Din jump squat reference er fra designing resistans training program. flack og kreamer?

http://www.exrx.net/Store/HK/DesigningResistanceTrainPr.html

prøv istedet den her bog.

http://www.amazon.com/Periodization-Traini...a/dp/0736055592

ingen tvivl om jump squats virker...men jeg er enig med yetti, et fundament først

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Nu spørger han jo specifikt indtil styrke øvelser som kan fremme eksplodsivitet, og når han også benytter de latinske betegnelser for de muskler han primært vil aktivere, så går jeg ud fra at han har vist kendskab til vægttræning og træningsfysiologi, men det er taget til efterretning. Jeg kan godt se din pointe og giver dig fuldstændig ret i at det tekniske og strykemæssige fundament skal være iorden, før man begiver sig ud i denne øvelse.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

---------------------------------

Edit:

Jeg så lige at trådstarteren bare spurgte ind til øvelser der kunne hjælpe, ikke specifikt strykeøvelser, så den trækker jeg lige i land igen ;)

Og så ellers som Yetti skriver, sprint-træning er også en god idé. F.eks. sprinte 40-50m (Muligvis imellem to lygtepæle?) og så lunte tilbage, gøre klar og så sprinte igen. Dette gentages optil 20 gange, derefter kunne man tage en lille aktiv pause på 5-10 med let løb, og så starte forfra igen, med reduceret antal gentagelser.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Hvor mange er dine medstuderende kender de latinske betegnelser for musklerne, men ved stadig en nada om styrketræning?

Og regulær sprinttræning/accelerationstræning, som RuneB er inden på, bør ikke bestå af meget mere end 10-15 gentagelser, så alt tyder på, at du har meget at lære endnu.., selvom dine intentioner utvivlsomt er gode nok..

Ps. RuneB - hvorfor linker du til den gamle tråd med DE - den har da meget lidt med emnet at gøre, eller tager jeg fejl?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg var på sprint kursus anbefalede de noget sprint træning alla.. 30 * 40m eller noget i den stil... kan ikke finde lige finde kursus papirene... og det lød som om de havde en nyere refence på det. Jeg ved Martin Krabbe, som lige har stillede op til EM kørt nogen lignende i 2005-2006, mener jeg. Jeg var mildest talt forbavset over ideen men har ladet det ligge siden... jeg kan godt kontakt kursus holderen hvis der har interesse yetti.

I et program vil man så både køre 10 * 30m en dag på ugen og noget 30*40m en anden dag og noget 6 * 120 en tredje dag...

Lige for at understrege er 30 * 40 madness for nogen begynder...

10 * 30m efter en lang opvarmning. med 3 min pause. er anbefales værdigt til begynder.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange er dine medstuderende kender de latinske betegnelser for musklerne, men ved stadig en nada om styrketræning?

Og regulær sprinttræning/accelerationstræning, som RuneB er inden på, bør ikke bestå af meget mere end 10-15 gentagelser, så alt tyder på, at du har meget at lære endnu.., selvom dine intentioner utvivlsomt er gode nok..

Ps. RuneB - hvorfor linker du til den gamle tråd med DE - den har da meget lidt med emnet at gøre, eller tager jeg fejl?

Mht. til sprinttræning/accelerationstræning, så har jeg fra en træner der stod for træningen af de engelske elitesprintere, så den vælger jeg altså at tro på :wink: men jeg er da ikke så blind for andre metoder/teorier. Har du noget litteratur der kan "bakke" det op eller er det egen personlig meningen omkring dette, for så vil jeg da meget gerne læse dette :wink:

Ja, Sports Science er bare et meget fint ord for idræt, men det hedder uddannelsen nu altså på Aalborg universitet :smile:

Selvfølgelig har jeg masser at lære endnu, det har vi allesammen, og det ville da også være kedeligt hvis vi vidste det hele fra starten af.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Link to comment
Share on other sites

Hvad har du fra ham træneren? og hvad er det du mangler en refence på helt præcist?

Jeg har bare selve træningssammensætning fra ham træneren. Det var egentlig også bare det jeg synes kunne være spændende med en reference fra dig/Yetti, da jeg selv personligt synes dette er et meget spændende emne, så muligvis kunne jeg jo lærer noget nyt. Desuden bruger jeg det også selv en del i min egen træning som er mind'et imod Amerikansk fodbold :smile:

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Edited by mike270183
Link to comment
Share on other sites

Så skal du læse noget af det Athlete X har skrevet/postet her på siden. Han har postet en masse fornuftigt.

Og så den bog jeg gave dig en reference til. Hvis du ikke har begge bøger er de hver at købe.

10 X 30m, 3 min pause er et normalt setup i sprint sammenhæng. Jeg har aldrig undersøgt protokol nærmere og jeg tror ikke det er entydigt om man tager 10 eller 40 løb. Rigtig mange sprinter klar sig dog med 10 løb, men det kunne selvfølgelig hver relevant at undersøge emnet nærmere.

din protokol med:

optil 20 gange 40-50m

pause : lunt tilbage

i angivet antal sæt

giver ikke så meget mening fordi:

1. Sæt er ikke defineret, dvs det er uklart om han skal lave 4 * 20 * 40m. 2 * 20 * 40m. Det er mange løb i forhold til 10*30 uanset hvad.

2. Hvis målet er max accelerationstræning vil effekten af de sidste løb aftage. Det skyldes forskellige træthedsmekanismer fordi pausen er for kort.

3. Aktiv resitution imellem sættene er fint, men skal nok differenceres. Vejer man 100 kg og skal lunte imellem vil det ikke hver optimalt. Jeg har bedst erfaring med følgende aktivt under pausen: overtræksbukser på, sæt mig ned, 1½ min før start let koordination, ½ min før start stil mig klar.

Jeg vil gerne se programmet fra fyren der.. kan du sende det, linke til det, eller noget?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Så skal du læse noget af det Athlete X har skrevet/postet her på siden. Han har postet en masse fornuftigt.

Og så den bog jeg gave dig en reference til. Hvis du ikke har begge bøger er de hver at købe.

10 X 30m, 3 min pause er et normalt setup i sprint sammenhæng. Jeg har aldrig undersøgt protokol nærmere og jeg tror ikke det er entydigt om man tager 10 eller 40 løb. Rigtig mange sprinter klar sig dog med 10 løb, men det kunne selvfølgelig hver relevant at undersøge emnet nærmere.

din protokol med:

optil 20 gange 40-50m

pause : lunt tilbage

i angivet antal sæt

giver ikke så meget mening fordi:

1. Sæt er ikke defineret, dvs det er uklart om han skal lave 4 * 20 * 40m. 2 * 20 * 40m. Det er mange løb i forhold til 10*30 uanset hvad.

2. Hvis målet er max accelerationstræning vil effekten af de sidste løb aftage. Det skyldes forskellige træthedsmekanismer fordi pausen er for kort.

3. Aktiv resitution imellem sættene er fint, men skal nok differenceres. Vejer man 100 kg og skal lunte imellem vil det ikke hver optimalt. Jeg har bedst erfaring med følgende aktivt under pausen: overtræksbukser på, sæt mig ned, 1½ min før start let koordination, ½ min før start stil mig klar.

Jeg vil gerne se programmet fra fyren der.. kan du sende det, linke til det, eller noget?

1.

Sæt bliver defineret udfra, hvor man er i træningsforløbet, jeg skrev indlæget som noget inspiration, ikke udfra hvor han specifikt var i hans forløb. Det var lidt forkert, for selvfølgelig skal antal set defineres klart, det kan jeg godt se nu :wink:

2.

Dette er jeg godt klar over. Når jeg skriver lunt tilbage, så mener jeg langsomt lunten/gå tilbage. Dette kunne godt være formuleret bedre vil jeg gerne tilskrive :wink: Arbejdstiden ville være ca. 6-10 sek. alt efter niveau og det aktive restitution ville lægge på en 60-80 sek. Selvfølgelig kan man godt argumentere for denne periode skal være længere, det kan jeg godt følge dig i.

3.

Det giver jeg dig også 100% procent ret i.

Jeg skal nok lige se om jeg kan finde det derhjemme i mine papir og så lige skanne det ind til dig.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Link to comment
Share on other sites

når nu vægtløftere er de mest eksplosive atleter i verden (mener at have læst de har hurtigste 5 m dash) kunne det så ikke være en ide at implementere nogle power/hang cleans?

Jo, bare det tekniske fundament er der, så er dette også en ganske fin øvelse.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Link to comment
Share on other sites

Mike:

No offence med jump squats er en håbløs øvelse at foreslå, når du intet ved om trådstarterens niveau... Squat i sig selv kan være svær at mestre, men nu er det bare en lettere squat i en hurtig variant, men peak-belastningen er i hvert fald lige så høj på potentielle sårbare områder som knæ og lænd...

er det ikke meningen at jump squats skal være tungere end almindelige squats, da man pga. den noget begrænsede rom kan flytte væsentlige flere kg og det er derfor den er så hård for knæerne?

Link to comment
Share on other sites

er det ikke meningen at jump squats skal være tungere end almindelige squats, da man pga. den noget begrænsede rom kan flytte væsentlige flere kg og det er derfor den er så hård for knæerne?

tunge i form af vægt - nej! Normalt anbefales 30 % af ens 1RM i squat.

I jump squat springer du med stangen på ryggen!

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg har en tendens til at tænke i boldspillere, når jeg snakker træning.

Derfor også mine anbefaling med relativt få gentagelser/løb..., hvilket jo igen afhænger af mål, restitution osv.

Så det er svært at give nogle generelle råd..., men i tråd med RuneB anbefalinger, så er 30 gentagelser mange, da man gerne vil være fuldstændig frisk hver gang, man løber (100 % aktivering, god teknik osv.)... Derfor kan man heller ikke helt overføre specifikke sprint programmer til alm. dødelige, da sprintere overvejende er afhængigt af et energisystem, hvor de fleste andre atleter er adhængige af begge energisystemer.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg har en tendens til at tænke i boldspillere, når jeg snakker træning.

Derfor også mine anbefaling med relativt få gentagelser/løb..., hvilket jo igen afhænger af mål, restitution osv.

Så det er svært at give nogle generelle råd..., men i tråd med RuneB anbefalinger, så er 30 gentagelser mange, da man gerne vil være fuldstændig frisk hver gang, man løber (100 % aktivering, god teknik osv.)... Derfor kan man heller ikke helt overføre specifikke sprint programmer til alm. dødelige, da sprintere overvejende er afhængigt af et energisystem, hvor de fleste andre atleter er adhængige af begge energisystemer.

Præcis, formålet skal selvfølgelige hænge sammen med fremgangsmåden.

Jump Squats køres med lav vægt ligesom Yetti skrev.

Mvh.

Michael (Stud. Sports Science)

Edited by mike270183
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share