træning med alderen


buono1988
 Share

Recommended Posts

Det følgende er noget som jeg ofte har gået at tænkt over i lang tid, og egentligt bare taget for givet var sandt....

Jeg synes tit man hører især voksne mænd i 30'erne og 40'erne, som begynder at træne igen efter 10 årig pause +/-, at de er steget hurtigere end andre mænd på samme alder, i både kg og muskelmasse efter at have begyndt træning igen efter en laaang pause...

argumentet er stort set altid at det er fordi de har trænet i nogle år da de var unge og at dette efter sigende skulle have vænnet kroppen til denne slags pres og dermed aldrig helt har glemt, hvordan den 'skal reagere på det'...

det samme er også hørt fra folk, som har løbetrænet osv...

men er der noget om det? er det på en måde afgørende for ens krop, senere i livet, hvilken slag/hvor meget man træner...

hvis man træner bodybuilding fra alderen 16 til 20 år og holder en pause fra 20 år til 35 år -er man så bedre disponeret for at vokse hvis man starter BB igen som 35 årig end en, som aldrig har trænet?

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Ny forskning har vist, at arbejder børn/unge (10-14år) med sprinttræning, tung styrketræning (=få gentagelser) og eksplosiv træning indenfor fx svømning og løb, har de mulighed for at udvikle en styrke/evne som ældrer nybegyndere ikke har. Denne udvikling af nervebanerne vil vare evigt og kan være grunden til at ældre der tidligere har trænet har nemmere ved at udvikle styrke/masse når de tager fat igen. Andre årsager kan være en veludviklet teknik og viden om træning/restitution og opbygning af træning(program).

I løb er det vigtigt hvis man vil løbe hurtigt (<35min på 10km) at man allerede fra begyndelse har en forholdsvis veludviklet spændstighed og styrke. Flere af de hurtigste løbere i DK har baggrund i fx tennis og badminton, og har gennem deres træning afbejdet med hurtighed og spændstighed.

Link to comment
Share on other sites

kanon info! det er sjovt du siger det for jeg har selv dyrket konkurrencesvømning fra jeg var 10-14, og jeg synes mine vinger altid har været meget fremtrædende siden...

dette er vel at mærke uden at jeg har trænet dem særligt seriøst, men bare som en del af mit træningsprogram...

i perioder hvor jeg slet ikke har trænet har, især mine arme og brystkasse, det med at skrumpe med tiden (logisk nok), men ikke rigtigt mine vinger... det kunne godt være pga. min seriøse svømmetræning i mine tidlige teenageår...

Link to comment
Share on other sites

Der er aldrig lavet nogle helhjertede studier som kan forklarer muskel hukommelse, men der er masser af teorier. Fakta er dog at det eksistere. Man har set endeløse mange eksempler på det. Men hvad muskel hukommelse skal defineres rent fysiologisk kan man bare ikke give et fakta på. Jeg tror selv at det drejer som om mange ting. Styrkemæssigt tror jeg aldrig at CNS glemmer. Vi kan vel alle stadig nogenlunde huske hvordan man løfter vægte selvom man holder en pause på 10 år. Dvs vi hurtigere kan fremme impulsstyrken fra CNS til de motoriske enheder, samt fyringsfrekvensen, forstået på den måde at vi hurtigt lære at aktivere vores muskelfibre bedst muligt. Hvad der så gør at vi opnår hypertrofi hurtigere, kan til dels have med førnævnte at gøre, men bestemt kun en lille del af det. Hvad der reelt giver anabolismen tror jeg er meget mere kompliceret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share