Høj puls og trykken for brystet - stress?


Olsen
 Share

Recommended Posts

Hej Mol'ere

Her kommer lige en længere roman :blush:

Jeg har de sidste par dage stoppet op et par gange og tænkt over mit hjerte hamrede af sted uden grund.

I lørdags vågnede jeg så med bemærkelsesværdig høj puls og kunne mærke hjertet slå meget tydeligt/kraftigt.

Jeg talte så pulsen mens jeg kiggede på stopuret på mobilen.. talte flere gange til omkring 120 uden at have været ude af sengen...

Jeg tog så et pulsur på og har gået lidt rund og ellers siddet ned det meste af dagen.. Da jeg om eftermiddagen stadig havde en puls omkring 120 og bare jeg rejste mig kom den omkring 130-140 prøvede jeg at ringe til lægevagten, for at høre om jeg burde få det tjekket -Det resulterede så i en tur på skadestuen.

Min puls lavede nogle gange et "hop" ned på omkring 90 slag/min i maks et minut, for så at komme tilbage over de 100.

I løbet af dagen havde jeg haft en gennemsnitspuls på 118 målt over ca. 7 timer.

Ekg'en viste ikke andet end en høj puls, men blev tjekket af flere læger, så fik lov til at ligge der i rigtig lang tid.. De prøvede at tage en ny Ekg efter jeg havde ligget der i lidt over to timer, slappet helt af (døsede lidt hen) og ellers kontrolleret dyb vejrtrækning.

Efter elektroderne var sat på stod lægen og overvågede min puls og lavede så målingen efter 10-15 min, da min puls var på sit laveste -nede på 78 slag/min.

Jeg havde ligget uden at røre mig hele tiden, og var meget tryk ved omgivelserne og meget afslappet -så det har været tæt på min hvilepuls.

Da mulighederne var elektrisk stød eller betablokkere :crazy: , som ikke er for heldige at blande med anden medicin jeg er på pt. skulle jeg blot vente og hvis det ikke var gået over i løbet af et par dage skulle jeg kontakte egen læge.

Jeg har været stresset af arb. gennem længere tid, og har været ekstra stresset de sidste par uger.

Da jeg i morges skulle have mad havde jeg en puls lidt over 100.

Jeg er så taget på arbejde og havde glemt alt op det.. mens jeg så står og tæller noget op, synes jeg pludselig jeg får en trykken for brystet og lettere vejrtrækningsproblemer..

Jeg føler ikke jeg får så meget luft ind når jeg trækker vejret (som hvis man trak vejret gennem et sugerør) og samtidig føler jeg en meget dårlig iltmæthed (som "genbrugte" man ilten).

Jeg får perioder nu hvor jeg kan have svært ved at trække vejret i 10-15 min, og så er det forholdsvis normalt igen.. Dog noget ubehageligt at føle man nogen gange næsten ikke kan få vejret.

Min puls er dog faldet til omkring 90.

Jeg får samtidig perioder hvor jeg føler mig "ved siden af migselv" -lidt svimmel, ser lidt uklart og kan få lidt prikker for øjnene..

Vejrtrækningsproblemerne og trykken for brystet kommer for det meste, mens jeg laver noget andet og har glemt alt om det. Derfor tror jeg ikke det kun er psykisk.

Jeg er ved at blive undersøgt for narkolepsi.. kan alt det her skyldes jeg blot er lidt stresset og det så påvirker mit nervesystem lidt?

Ellers er jeg en sund og rask fyr på 21, der normalt motionere (bliver pt ikke til mere end et par gange om måneden pga. arb). Min hvilepuls for et år siden var nede omkring de 50. Mit blodtryk er fint, og blodsukker og kolesterol er også som det skal være.

Er det mig der bare er pivet og skal slappe lidt af? :dry:

Håber der er nogen der kommer igennem denne lange smøre og kan hjælpe lidt :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske overbevist om at de læger du har haft kontakt med kan give dig bedre svar end de fleste her på MOL - selvom det er super kedeligt at få svaret "se hvad der sker efter et par dage" så er det sådan det er. Det giver sjældent pote at prøve at stlle sin egen diagnose ved hjælp af netdoktor, venner osv.

Overvej dog om det ikke netop er noget psykisk - om det er stress eller ej er et godt spørgsmål, stress er stærkt overvurderet angående sin udbredelse og mange tror de har stress når de "har" så meget andet. Vær opmærksom på at det kan være alt fra angst til diverse fobi'er der gør det ved dig.

Og så kan det jo også sagtens have noget at gøre med mange faktorer på en gang - der er flere stoffer som forefindes naturligt i fødevarer m.m. der øger din puls. Hvis du eksempelvis er overfølsom overfor koffein kan noget lignende det du oplever forekomme, min mor lider af voldsom hjertebanken, søvnproblemer m.m. bare efter en enkelt kop kaffe i løbet af et døgn.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan det være en virus??? Jeg har haft NØJAGTIG samme oplevelse med min puls og svimmelheds-anfald. Ligeledes har jeg også prøvet at gå i seng, falde i søvn og vågne op 1 time senere med høj puls, netop omkring 120, og uden at falde i søvn igen.

Jeg har herken kontaktet læge eller skadestue, for jeg tænkte at det måske hang sammen med min stofskiftemedicin, at jeg enten havde overdoseret (selvom jeg tager nøjagtig efter anvisning) eller om det virkede bedre!!!

Men det svinger meget - pt er min puls ok, lige pludselig kan den dog komme op i det røde felt, og være der længe.

mvh

Miss Forster

Link to comment
Share on other sites

> Caine, jeg tænker også selv om det ikke blot kan være noget psykisk og jeg bare skal se tiden an. Jeg tænkte lige så meget i retning af hvor længe jeg evt. skal se tiden an.. lægen sagde det formentlig ville gå over i løbet af natten og ellers søndag og jeg burde kontakte egen læge hvis ikke det var væk i dag. I stedet for at gå væk har jeg så bare fået en trykken for brystet og har lidt svært ved at trække vejret. Ikke alvorligt, men stadig ildt irriterende man næsten kan mangle luft til at føre en alm kort samtale..

Jeg gider bare ikke spilde hverken min eller lægens tid med noget unødvendigt.

> miss Forster, aner ikke om det kan være virus.. Jeg har ingen problemer med ondt i halsen eller hovedet eller lignende.. udover høj puls og periodevis lidt med vejrtrækningen har jeg det fint..

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg gider bare ikke spilde hverken min eller lægens tid med noget unødvendigt.

...

Hjerte problemer er ikke at spilde lægens tid - heller ikke hvis det er stress relateret!

Som Caine også siger så bør du holde fast i hvad lægerne siger og ikke tilfældige råd på en hjemmeside. Når lægerne har ladet dig gå efter EKG mv, så har de utvivlsomt vurderet at at du ikke er i overhængende fare og det kan du så prøve at berolige dig selv med når dine symptomer forværres.

Det er tænkeligt at din forståelige utrykhed ved den høje og bankende puls gør dig yderligere nervøs og presser puls og vejtrækning op. Du er jo garanteret meget omærksom på din puls og tæller den ofte, hvor det sikkert ville være bedre hvis du bare kunne slappe af. Når du er så opmærksom og meget nervøs så kan du herved kan du komme til at hyperventilere - altså trække vejret langt mere end du har behov for, og dette kan godt give svimmelhed og en fornemmelse af ikke at få luft nok. Nu specificerer du ikke hvad du mener med vejtræknings problemer, men i fald der er tale om hyperventilation så kan du godt trække vejret - men har blot en forenmmelse af at der ikke er ilt nok i den. I så fald er virkeligheden at du får for meget ilt - et middel til at reducere tilstanden er at ånde ned i en plastic-pose og altså indånde en del af den luft du lige har udåndet.

Ovenstående er helt sikkert ikke årsagen til din oprindeligt forhøjede puls, men kan være en del af forklaringen på den forværring du fornemmer.

Link to comment
Share on other sites

Stephan, jeg er enig i man kan komme til at stress sig selv ved at fokusere på det... Da jeg kom på arbejde havde jeg blot glemt alt om det, og kom først i tanke om det da jeg havde svært ved at trække vejret.

I går gik jeg med pulsmåler, og kun til tider da jeg ramte uret kom jeg i tanke om det, eller tænkte jeg ikke nærmere over det.

Med hensyn til vejrtrækningen føler jeg lidt jeg både mangler ilt, men samtidig føler jeg ikke jeg kan udvide lungerne. Det med at udvide lungerne var blot et hurtigt forsøg da jeg følte trykken for brystet. Ellers sætter jeg mig/står og retter mig helt ud og trækker vejret roligt, helt ned i mellemgulvet og forsøger at tømme lungerne helt ved udånding. Når det ikke har hjulpet i løbet af en 5 min. tid vælger jeg blot at ignorere det, og så går det væk lidt senere.. Jeg har kun haft problemet omkring 10 gang i løbet af de 6½ timer jeg har været på arbejde, så det er på ingen måde voldsomt..

Lægerne foreslog jeg kontaktede egen læse, hvis ikke det var væk i dag, men tænker når det ikke er værre end det er, regner jeg ikke lige med at falde død om i løbet af dagen :tongue: ville bare høre om nogle kendte til det samme og om det evt. kunne være stress. Hvis det var typisk stress ville det næsten være spild af lægens tid ikke at se om det så ville hjælpe når man har fri et par dage i påsken :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil meget gerne støtte udtalelsen om at det ikke er at spilde hverken din eller lægernes tid når det handler som om noget der evt. kunne være hjerteproblemer - den slags gøgl er altså noget der har en del liv på samvittigheden hvert år her i Danmark. Det er ikke for at male fanden på væggene og som sagt stoler jeg på lægernes professionalisme (jeg er helt overbevist om at selv med overbelastnings af hospitalssystemet m.m. så gør de deres bedste 99.9% ud af tiden) - men det hjælper ikke hvis du accepterer en unormal tilstand. Hvis det er psykisk er det jo ikke bare "okay" - så er det jo noget du skal bruge som anledning til at se indad.

Og ja, du skal virkelig være opmærksom på hele problematikken om at stresse dig selv over stress. Jeg har selv oplevet at få panikagtige anfald over at føle jeg blev kvalt. Det skete i forbindelse med nogle varme sommerdage i meget overfyldt offentlig transport - her i koden jo så at gøre sig bevidst om man begynder at overdrive det selv eller ej, det blev jeg hurtig klar over og så kan man jo tvinge sig selv til at kontrollere det ved kognitiv bearbejdning af det. Og hverken mere fagpsykologisk eller pharmaceutisk behøves det jo altså ikke at være end eksempelvis overfyldt offentlig transport som mange mennesker kan føle ubehag ved - eller en meget presset hverdag der ramler sammen med for meget koffein i blodet etc.

Igen, tag stilling til din situation og afkræv lægen et svar - følg så hans/hendes anvisninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share