Igang med udendørscykling!


Arne
 Share

Recommended Posts

Hmm - der er sikkert flere bud.....

Jeg plejer at sende cyklen til smeden hvert forår - bare fordi. Jeg har nu aldrig kunnet mærke forskel når jeg har fået den retur, men nu nåede min cykel jo heller ikke at blive så gammel :sneaky2:

Dækskift - afhænger af hvor ked du er af at punktere. På et tidspunkt bliver dækkene slatne og man punkterer oftere på dem. Her skifter jeg dem, men i princippet er der masser af km tilbage i dem hvis man kun ser på slitage. Hvis man tager punkteringerne eller kører med indlæg, kan man snildt trække flere km ud af dem.

Kædeskift - kommer an på hvilket strategi man vælger. Når kæden bliver slidt bliver den længere og gnaver i tandhjulene. Foran betyder det ikke så meget men bagpå vil den på et tidspunkt begynde at kamme over. Når man kommer dertil, skal man skifte både kæde og krans - ellers passer den friske kæde ikke til den slidte krans.

Hvis man skifter kæden før den bliver slidt, kan man nøjes med at skifte kæden hvilket er noget billigere. Til gengæld ryger der mange kæder og så er det alligevel ikke så billigt.

I stedet kan man køre med flere kæder i rotation; 2-3 stykker er vist det mest almindelige. Hvis man skifter kæden for hver 1000km*, bliver alle kæder samt krans slidt samtidigt og kransen som ofte er pebret i prisen, kan holde væsentligt længere end ellers.

* 1000km er det jeg har læst mig til, men har selv kørt tæt på det dobbelte inden jeg fik taget mig sammen :blush: og det har ikke drillet af den grund.

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svar, Gregers. :smile:

Bare lige for at være sikker på jeg har forstået det: Man kører 1000 km, så sætter man en ny kæde på og kører 1000 mere, hvor man evt. sætter en tredje på og kører 1000 km med den. Herefter skifter man tilbage til første kæde som får 1000 km mere. Er det sådan du mener? Hvor langt vil man ca. kunne køre med en rotation på den måde? Og hvor langt vil man kunne køre med samme kæde før den og kransen skal skiftes?

Tillægsspørgsmål: Kan man nemt selv skifte kæden, eller er det noget man hellere skal overlade til cykelsmeden? Jeg går ud fra at noget af fidusen ryger, hvis man ikke kan klare det selv, da der jo kommer arbejdsløn oveni kædens pris.

Mht. dæk: Jeg har indlæg i mine. Jeg er med for så vidt at det giver mig flere km i forhold til hvis jeg ikke havde - men jeg har ikke rigtig nogen reference. Hvis vi går ud fra at jeg dermed ikke løber ind i stimer af punkteringer, er der så noget bestemt jeg skal kigge efter i forhold til om dækket skal skiftes? Eller er der en tommelfingerregel for hvor mange km et dæk kan klare?

Jeg er selvfølgelig godt klar over at det afhænger meget af, hvor meget man kører - men er lidt ude i en vurdering af, om dæk er noget man skifter et par gange i løbet af en sæson, med et par års mellemrum eller et sted i mellem det?

Link to comment
Share on other sites

Det med dækkenes holdbarhed kommer an på så meget: kvalitet, held (rammer du sten der laver "snittere" i det eller ej) og jeg tror også at hvor meget du kører i regnvejr har betydning - regnvejrsture laver voldsomt mange flere småhuller og rifter og umiddelbart burde det jo svække dækket.

Så længe de ikke er så slidte at slangen er ved at finde vej ud, så kan du sagtens fortsætte på dem. Sidste år kørte jeg ca. 5000 km på mine "sommerdæk" som kun kom ud i regn når jeg blev ikke havde læst DMI ordentligt og først til sidst begyndte bagdækket at drille - byttede om på for og bagdæk og så kørte det igen.

Den med kæden er forstået korrekt. Med to kæder i rotation har jeg kunnet køre to år og har så skiftet inden jeg har observeret at det har drillet. Det giver ca. 10.000km men det har sikkert kunnet køre mere.

Hvis du ikke selv skifter kæden kan det slet ikke betale sig - så bliver det alt for dyrt. De første 2-3 gange kan det virke lidt bøvlet men så bliver det - ligesom slangeskift - ren rutine. Er kæden samlet med samleled, synes de fleste at det er ret overkommeligt at have med at gøre. Men en kædeadskiller er nu ikke så slem når man har lært at styre udenom de værste fælder.

I øverigt, så plejer jeg gerne at slå kædeskiftet sammen med en hovedrengøring af den + af kransen som kommer i bad ved samme lejlighed.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hov, jeg så lige at du havde købt våddragt hos Wiggle.

Har du set om din slange kan fås billigere der?

Jep! Regner med at bestille 2-3 slanger derfra. De fås til £4,68 stykket (dvs. ca. 40 kr - hvor jeg har givet 90 kr. her i byen). Skulle lige være sikker på at det var den rigtige størrelse inden jeg bestilte. Har fået svar fra Kermit i min log, så der ryger en bestilling af sted en af dagene - skal lige finde ud af hvad jeg ellers skal have med. :wink:

Og tak for svar angående dæk og kæde. :smile:

Jeg skal nok lige have nogen til at vise mig det første gang, hvis jeg selv skal i gang med at rode med kæden. Men jeg cykler ikke så langt endnu, så jeg har god tid inden jeg når op på de der 1000 km.

Link to comment
Share on other sites

Smider lige de svar jeg har fået andet steds vedrørende rengøring. :smile:

Spam du bare :bigsmile:

Jeg vasker ramme og hjul med vand og sæbe. En tør klud kan gøre rigtig meget ved en beskidt kæde, med mindre der er tale om gammelt skidt eller lidt ekstra sand fra en våd tur som idag.

Er kæden sort og fedtet af skidt, så kommer jeg lidt degreaser på en klud. Jeg bruger en degreaser med citrus, da det vist er mest miljøvenlig (købt hos den lokale cykelmand til 129 kr). Den er meget drøj i brug, så sådan en flaske holder nemt et par år. Når jeg har tørret kæden af med degreaser, eftertørrer jeg altid med en tør klud, for at få fjernet så meget af degreaseren som overhovedet muligt.

Derefter smører jeg den grundigt op igen. Jeg bruger en tør olie, som ikke sviner helt så meget som en tyndflydende olie à la den fra Silvan :cool: Den olie jeg bruger hedder Squirt Dry Lupe, og kan købes for ca. 70 kr. Jeg ligger den i et tyndt lagt rundt på hele indersiden af kæden, lader den derefter stå lidt så den kan trække ind, roterer dernæst lidt med pedalerne så olien fordeles lidt mere og sidst men ikke mindst tørrer jeg let (meget let) over med en tør klud igen, for at fjerne eventuelle olieklatter.

Jeg smører altid når cyklen er rengjort, da olien derved kan nå at trække godt ind i kæden :smile:

Squirt Dry Lube er den samme jeg bruger, og er faktisk en voksbaseret olie. Dvs. den mere eller mindre ikke sviner eller tiltrækker støv på samme måde som en traditionel olie. Det gør den også ret nem at fjerne igen.

Jeg brugte en citrus degreaser, men synes den stank alt for meget. Så jeg hoppede over på Finish Lines almindelige degreaser som virker lige så godt, og er lige så miljøvenlig.

Det er bare at komme igang med at vaske cyklen. Man kan sådan set ikke gøre noget forkert, så længe man ikke bruger en højtryksrenser :smile:

Til at gøre min cykel ren bruger jeg:

En spand

En vaskeklud

En stivhåret børste

En "blød" børste

Et bæger

En pensel

Først fylder jeg vand i spanden sammen med almindelig opvaskemiddel. Her bruger jeg så vaskekluden til at sæbe stellet ind, samt styr, frempind, bremser etc. Lader kluden opsuge vandet i spandet og så "klemme" det ud over cyklen.

Den stive børste bruger jeg så til at rense kassette og kæde - stadig bare med vand og sæbe. Den bløde børste bruger jeg til hjulene. En smal børste er genial for den kan komme ind mellem egerne og rense navet på hjulet.

Hvis kæden er beskidt hælder jeg noget degreaser op i et bæger, og bruger så en pensel til at rense kæde og kassette. Derudover giver jeg i samme moment bremsekløerne lidt(der kan godt sidde lidt grus fast nogle gange), samt for og bagskifter. Skyller efter med vand og så er den fjong.

Dagen efter smører jeg så kæden op gerne fra morgenstunden af så det kan sætte sig lidt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fuldstændig korrekt med de bukser ... Jeg var forbi og besøge dem her med eget træningsskema og ikke mindst deres indstilling af min cykel har hjupet med af med snurrende fødder og ondt i lænden. Faldt fir mange år siden ned i en brønd og brækkede noget i min ryg med en metalplade som resultat i ryggen ... for evigt og dette problem hjalp de også med - nu kan jeg motionere uden gener og har meget mere vægt på den fysisk træning og det nye Core træning. FEDT

BSP

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share