Hop til indhold

Foto

Hvorfor skal doping være forbudt ?

• Please log in to reply
87 svar på dette emne

Afstemning: Testosteron (126 medlemmer har stemt)

skal testosteron kunne udskrives på recept til motionister ?

Du kan ikke se resultaterne for afstemningen indtil du har stemt. Log venligst ind og giv din stemme for at se resultaterne for denne afstemning.
Stem Gæster kan ikke stemme

#1 skovtrolden

skovtrolden

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 228 Indlæg:
  • Køn:Mand
  • Sted:Odense

Indsendt 2. december 2009 - 21:55

Anti doping kampagnen er sexistisk og unuanceret.

Hvorfor er det ok at kvinder tager p-piller for at få større bryster ? eller hormontilskud i overgangsalderen for at føle sig yngre ? eller får silikone i bryster, læber og andre steder ? Der er en risiko ved disse behandlinger.

En lægestyret hormonbehandling kan give mænd en lettere adgang til den krop de ønsker. Mit postulat er at bivirkningerne er få og acceptable, og sammenlignelige med de ovenstående behandlinger til kvinder. Lavdosis testosteron behandling er muligvis i stand til at øge muskelvækst, sænke blodtryk og kolesteroltal, uden andre bivirkninger end tidligere hårtab.

Der er mange farligere stoffer end testosteron, som er fuldt lovlige, tobak, alkohol, vestlig livstil (den med at sidde foran skærmen med junkfood).
  • Tarzan likes this
Carpe diem, memento mori.........

#2 MaxPower

MaxPower

Girevik

• .Tek
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 25.492 Indlæg:
  • Sted:Hvidovre

Indsendt 2. december 2009 - 22:54

Jeg har tilladt mig at fjerne muligheden for at svare både ja og nej. :smile:
Det syntes jeg ikke gav så meget mening.

mvh
Mod

#3 Quantanamo

Quantanamo

kan bl.a lidt break dans

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6.799 Indlæg:
  • Sted:Bangkok

Indsendt 2. december 2009 - 22:54

Anti doping kampagnen er sexistisk og unuanceret.

Hvorfor er det ok at kvinder tager p-piller for at få større bryster ? eller hormontilskud i overgangsalderen for at føle sig yngre ? eller får silikone i bryster, læber og andre steder ? Der er en risiko ved disse behandlinger.

En lægestyret hormonbehandling kan give mænd en lettere adgang til den krop de ønsker. Mit postulat er at bivirkningerne er få og acceptable, og sammenlignelige med de ovenstående behandlinger til kvinder. Lavdosis testosteron behandling er muligvis i stand til at øge muskelvækst, sænke blodtryk og kolesteroltal, uden andre bivirkninger end tidligere hårtab.

Der er mange farligere stoffer end testosteron, som er fuldt lovlige, tobak, alkohol, vestlig livstil (den med at sidde foran skærmen med junkfood).

Lige set Bigger, Faster, Stronger?

Jeg er ikke uenig som sådan. Der opstår dog nogle probelmer i forbindelse med sport. Hvor meget skal være tilladt?

Derudover stiger risikoen for kræft også med mere testosteron - (hvilket også gælder for kvinder og hormonpiller)
jeg går nogengange i fitness

#4 skovtrolden

skovtrolden

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 228 Indlæg:

Indsendt 2. december 2009 - 23:04

Lige set Bigger, Faster, Stronger?

Jeg er ikke uenig som sådan. Der opstår dog nogle probelmer i forbindelse med sport. Hvor meget skal være tilladt?

Derudover stiger risikoen for kræft også med mere testosteron - (hvilket også gælder for kvinder og hormonpiller)

Ikke så sikker på det med kræft, testosteron kan øge progressionen af prostata kræft, men øger ikke risikoen for den. Er der andre kræftformer du kender til der er relaterede til testosteron ?

#5 Quantanamo

Quantanamo

kan bl.a lidt break dans

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6.799 Indlæg:
  • Sted:Bangkok

Indsendt 2. december 2009 - 23:28

Ikke så sikker på det med kræft, testosteron kan øge progressionen af prostata kræft, men øger ikke risikoen for den. Er der andre kræftformer du kender til der er relaterede til testosteron ?

Jeg er på tynd is. Du har sikkert ret i at det kun øger progressionen. Hvilket heller ikke er uvæsneligt.
jeg går nogengange i fitness

#6 Scorpio

Scorpio

Ensomhedens Fæstning

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.524 Indlæg:

Indsendt 3. december 2009 - 00:15

Jeg kunne godt gå med til at testosteron udskrives på recept til syge (større målgruppe end i dag, menes) samt til ældre med "andropause"-tendenser (større målgruppe end i dag). Kemopatienter, eller længerevarende sengeliggende osv osv. kunne sikkert godt have gavn af terapeutiske doser uden de store sides.

Men pr. definition, at udskrive til sunde og raske mennesker, som er motionister (hermed antydes jo et rekreativt forbrug) er et skråplan.
At sige at alle russiske forretningsmænd er korrupte, svarer til at sige, at alle danske mænd er homoseksuelle, fordi de kan blive gift i jeres land - Oleg Tinkov

Jo hårdere jeg arbejder, jo heldigere er jeg - Thomas Jefferson

#7 AndreasH

AndreasH

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1.405 Indlæg:
  • Sted:københavn

Indsendt 3. december 2009 - 00:39

Det er en længere diskussion og kommer i sidste ende til at omhandle individers ret til at bestemme over egen krop! I sport er det en anden sag, men at bekæmpe det har jo ikke ligefrem været en succes!
Synes personligt at man skal nyde sin træning og krop uden medikamenter hvis man kan! Til de der ønsker mere end naturen havde tiltænkt dem, er det deres eget valg uanset, og det overdrive de nagative effekter har næppe den store præventive effekt alligevel!
Har haft snakken med nogle fra antidoping danmark og de snakker gerne om vigtigheden af at sætte eksempler for "de unge", men har selv svært ved at se den gavnlige effekt at negativ propaganda.

#8 Beleriand_K

Beleriand_K

Peace, Love and Understanding

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2.257 Indlæg:

Indsendt 3. december 2009 - 09:24

Det er et udmærket spørgsmål, du stiller, men desværre er der ikke noget fornuftigt svar på det. Forbuddet mod dopingmidler udenfor konkurrencesammenhæng samtidig med at man tillader forbrug af kræftfremkaldende tobak og giftstoffet alkohol er fuldstændig uden logisk sammenhæng. Det kan sammenlignes med, at du kan besøge din læge to gange om dagen på samfundets regning, hvis du mangler noget at få tiden til at gå med, men hvis du går til tandlægen med et smertefuldt problem, så får du en betydelig regning med hjem.

Der er simpelthen ikke andre forklaringer på denne mangel på sammenhæng og sund fornuft end bare at konstatere, at sådan er det bare. Og det har det været så længe, at de fleste alene p.g.a. varigheden af tåbelighederne er begyndt at betragte dem som helt rigtige og meget fornuftige.
  • Krea og Johnny Bravo like this

Rosebud...

#9 wyrste

wyrste

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 148 Indlæg:
  • Sted:Ølstykke

Indsendt 3. december 2009 - 12:50

Hvorfor ikke bare gå skridtet videre og legalisere genmanipulation? Så kan man lave sit perfekte barn :wolverine2: .

#10 skovtrolden

skovtrolden

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 228 Indlæg:

Indsendt 3. december 2009 - 14:00

Fordi der er en forskel på hvad du gør med andre, og hvad du gør med dig selv.

Jeg synes spørgsmålet er vigtigt, fordi jeg mener det er hjerneløst at motionister bakker op om antidopinghysteriet.

#11 BLACKICE

BLACKICE

Den som er vældig stærk bør også være vældig rar

• Tek
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 27.647 Indlæg:
  • Sted:Storkøbenhavn

Indsendt 3. december 2009 - 14:44

Jeg synes spørgsmålet er vigtigt, fordi jeg mener det er hjerneløst at motionister bakker op om antidopinghysteriet.

Hvorfor er det hjerneløst? Hvis man som motionist er modstander af alt brug af doping upåagtet af om der er lovligt eller ej, er det vel ikke hjerneløst?
If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants
Semi strong, and semi dedicated

#12 Onkel Troels

Onkel Troels

Semiseriøs slapmandsstærkmand

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 11.661 Indlæg:

Indsendt 3. december 2009 - 14:47

Jeg kan godt følge dig langt hen ad vejen, men hvad så hvis en motionist krudter sig helt lovligt op til at veje 130kg hakket og nu er en af de stærkeste i hele centret og nu finder ud af, det kunne da være sjovt at dyrke styrkeløft. Han ved at det ikke er lovligt at krudte sig der og holder derfor op og kalder sig nu 'clean', og skal konkurrere mod en masse løftere der aldrig har taget noget der bare mindede om AAS.

Dette eksempel kan kan foregå i et hav af sportsgrene. Jeg er generelt tilhænger af frihed under ansvar og en liberal politik, men her bliver man bare nød til at vælge hvilken vej man vil gå.

Lovliggør man doping til motionister så lovliggør man det også indirekte til konkurrenceathleter.

Sommertræning = Kettlebells, kropshævninger og skovløb.

#13 Dr. Durden

Dr. Durden

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3.424 Indlæg:
  • Sted:Kbh

Indsendt 3. december 2009 - 17:17

Tillad mig lige at være nyanceret: Jeg hader folk, der bruger udtrykket "sexistisk"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111111

Logbogsordbog:
PL, FL, BL, HS = Planche, front lever, back lever, håndstand 

BA press HS = Et pres til håndstand fra siddende eller stående, og hvor armene må bukkes

Stalder = et pres til håndstand med strakte arme fra 'straddle Lsit'; negativ betyder øvelsen kørt eccentrisk fra toppen.

HeSPU = Headstandpushup, en strict variant af handstandspushups, der køres i tripod figur - altså smalle albuer og hovedet søger frem foran hænderne og ikke ned mellem hænderne. ROM er begrænset til gulv-niveau.

HSPU = HeSPU med full ROM

CF HSPU = bredde crossfit style handstand pushups, dog uden kip

#14 wyrste

wyrste

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 148 Indlæg:
  • Sted:Ølstykke

Indsendt 3. december 2009 - 17:49

Du skal ikke regne med at dine handlinger ikke har konsekvenser overfor andre. Her tænker jeg specielt på de nærmeste.

#15 skovtrolden

skovtrolden

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 228 Indlæg:

Indsendt 3. december 2009 - 18:26

Hvorfor er det hjerneløst? Hvis man som motionist er modstander af alt brug af doping upåagtet af om der er lovligt eller ej, er det vel ikke hjerneløst?

Hjerneløst henfører til at jeg ønsker at folk har argumenter imod doping, istedet for blot at være imod, fordi den politiske korrekthed siger det.

#16 venaN

venaN

Jydedynamit

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2.881 Indlæg:
  • Sted:Horsens

Indsendt 3. december 2009 - 18:36

Hjerneløst henfører til at jeg ønsker at folk har argumenter imod doping, istedet for blot at være imod, fordi den politiske korrekthed siger det.

Nu tror jeg altså du gør den almindelige dansker dummere end fortjent. De fleste der er imod doping er udemærket klar over konsekvenserne af det, og kan højst sandsynligt også argumentere for det.

Hvis doping kommer på recept mener jeg virkelig vi kommer ud på et skråplan. Det eneste "fornuftige" argument der findes er, "folk burde selv bestemme over dem selv". Men sådan fungere virkeligheden desværre ikke. Så godt som alt dopingformer kan du med lethed blive dybt afhængig af psykisk, og de nogle af dem også fysisk. Hvor mange stopper når de rammer deres oprindelige mål?

Nogle ting er bare så farlige man bliver nød til at stoppe det med lov. Trainsurfing er f.eks. også forbudt, ikke kun fordi du køre uden billet, men fordi det er dødsens farligt. Dine handlinger har konsekvenser for mange andre end dig selv skal du tænke på, også selv om det handler om "harmløs" doping.

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.

#17 MichaelMP

MichaelMP

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 357 Indlæg:
  • Sted:Århus

Indsendt 3. december 2009 - 20:43

Hvis doping kommer på recept mener jeg virkelig vi kommer ud på et skråplan. Det eneste "fornuftige" argument der findes er, "folk burde selv bestemme over dem selv".

Jeg kan nu hurtigt komme med et par mere pragmatiske:

For det første er man sikker på, at folk får et ordentligt produkt og ikke en eller anden hjemmelavet blanding. For det andet er det de færreste, der oparbejder gæld til søde mænd med rygmærker, hvis de kan få en recept. For det tredje bliver det muligt at give en ordentlig vejledning om dosering og indtagelse (sidstnævnte primært, hvis lortet skal injiceres).
  • Johnny Bravo likes this
I sing my praise to the lord, when you wrap your velvety sheath around my glistening sword. Our love will outlast eternity, let me use the backdoor baby. Killdozer

#18 venaN

venaN

Jydedynamit

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2.881 Indlæg:
  • Sted:Horsens

Indsendt 3. december 2009 - 22:00

Jeg kan nu hurtigt komme med et par mere pragmatiske:

For det første er man sikker på, at folk får et ordentligt produkt og ikke en eller anden hjemmelavet blanding. For det andet er det de færreste, der oparbejder gæld til søde mænd med rygmærker, hvis de kan få en recept. For det tredje bliver det muligt at give en ordentlig vejledning om dosering og indtagelse (sidstnævnte primært, hvis lortet skal injiceres).

Jo, det er nok for simpelt at sige det er det eneste argument, det vil jeg godt give dig.

Men jeg mener absolut stadig det er noget af et skråplan at komme ud i. Så er vi også inde at sige heroin skulle være lovligt pga. samme grunde. Testosteron mm. er stærkt vanedannende, og kan være meget svært at styre. Så er vi ude i at lægen skal styre forbruget for en, og det holder altså ikke i virkeligheden, det tror jeg bare ikke på. Der er så mange bivirkninger, der ikke kun påvirker dig, men også alle omkring en.

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.

#19 Træningshjernen

Træningshjernen

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 173 Indlæg:
  • Sted:Rødovre

Indsendt 3. december 2009 - 23:42

Jeg er sportsmand, og hvis der kommer en legalisering og receptudskrivelse på testoteron vil der med 1000000000000000000000 % sikkerhed være masser af atleter som kan få ordineret ellers forbudte stoffer og på den måde bruge det til storsnyd i deres respektive sportsgren. Der er en romantisk tanke at hjælpe stakkels mænd som ikke orker at gøre en ordenlig indsats, med at få den krop de altid har ønsket sig. Hvis de endelig vil have en wonderkrop kan de vel hoppe ind på et hospital og få en fedtsugning, og lavet kunstige mavemuskler af hård silikone...

Personligt mener jeg det er helt håbløst at starte denne tråd, i mildeste tilfælde vil jeg kalde det ugennemtænkt, i ramme alvor, at forslå at mænd skal have lov til at pumpe kroppen med et preperat, som kroppen jo ellers selv laver i en mængde som passer til den..

En af tidens luner er at vi vil være højere hurtigere stærkere uden at gøre en indsats.. Og jeg tror personligt slet ikke på det er dessideret sundt for kroppen at få "for meget" af ellers naturligt ordinerede stoffer..

Træningshjernen :superman:
"Den er god nok, man løfter med ryg, røv, ben osv., men hvorfor skulle det være farligt? Folk der kommer med den slags udtalelser er som regel tarvelige ål, der kvartsquatter 70kg m. bælte i løbesko." :D Citat Søren W (som nok har det fra teddy) Men Det Er Så Rigtigt Som Det Er Sagt ;)

#20 skovtrolden

skovtrolden

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 228 Indlæg:

Indsendt 4. december 2009 - 09:19

Hvorfor skal motionister begrænses af hensyn til sportsfolk ?

Hvorfor skal heroin ikke være lovligt ?

Love er til for at beskytte folk mod hindanden, ikke mod sig selv.

De eneste argumenter i er kommet med indtil videre, er;

Forbyd det for sportsfolkene bliver fristede

Forbyd det fordi det er unaturligt

Sagen er at det skader ikke andre, og skader ikke brugeren i nævnværdig grad, ved korrekt brug.

0 Bruger(e) læser dette emne

0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme brugere